This Land is My Land intro post

This Land Is My Land – Vinnetou by koukal

12. 6. 2021
Zdroj náhledu: Game-Labs

Kvalitních her z prostředí divokého západu opravdu mnoho není. Jedním z výrazných a úspěšných titulů aktuální doby je Red Dead Redemption a tím výčet prakticky končí. O to větší pozornost si získala hra This Land Is My Land již v době svého oznámení. A také následného umístění na Steam ve formě předběžného přístupu 20. lis. 2019.

Vývojáři z Game-Labs si vzali opravdu velký úkol. Nejen, že se pustili do hry z prostředí divokého západu, ale navíc z netradičního pohledu. Ve hře This Land Is My Land se ocitnete v roli náčelníka tlupy domorodých Američanů (hovorově označovaných za Indiány), který se snaží sjednotit zbylé kmeny a odrazit bílé nájezdníky. Zároveň se vydáváte na cestu krvavé pomsty za masakr vašeho kmene.

Zachraňte svou zemi a sjednoťte zbylé kmeny

Války domorodých Američanů a invazivních bílých mužů z Evropy jsou nyní připomínány zejména pro svou brutalitu. Zejména také díky masakrů zranitelných osadnických rodin domorodci, braní žen a dětí jako otroků a následné násilné pokřesťanštění. Případně cílené vyvražďování domorodých Američanů a posílání přeživších do rezervací. Tyto pastviny a hory však nakonec byly zase odebrány, když se zjistilo, že je na onom území naleziště zlata. Nic takového však dle vývojářů ve hře nebude.

Hra se zaměřuje na invazi do zemí, kde žili domorodí Američané před příchodem „bílého muže“. Ono období zažijete z pohledu domorodých obyvatel Ameriky. „Mimozemšťané (běloši) přišli na toto místo ze všech zeměpisných šířek a délek a z různých důvodů. Myslí si, že si nárokují prázdné země, ale tvoji lidé tu vždy žili. Žil tu otec tvého otce a otec jeho otce a otec jeho otce, tato země je tvoje, ty jsi Američan,“ řekl Khachatran z Game-Labs.

Dále dodává „Toto je hra, ne simulace,“ dodal. „Ale odehrává se to v době, kdy domorodí Američané čelili volbě stát se součástí mimozemské civilizace, nebo zmizet. Hráč bojuje s lidmi, kteří chtějí ukončit celou historii jeho lidu. Události ve hře se mohly stát ve skutečnosti.“ Ve hře tak nebudou prozatím ani ženy, ani děti, což je vzhledem k pojetí celé situace docela pochopitelné.

This Land Is My Land grand escape

Zapište své jméno do dějin divokého západu

This Land is My Land začíná celkem nenápadně. Nejdříve si musíte zvolit vaše jméno a zde přichází první unikát hry. Hra má specificky rozdělená jména a využívá slovník v kombinaci s databází. Volba jména vašeho hrdiny je samozřejmě čistě na vás. Vývojáři však chtějí do hry dát větší osobitější pocit, a tak zakomponovali i tradiční jména domorodých Američanů včetně slavných jmen. Pokud vyberete jméno třeba Smith, Tatranka nebo jiná jména atypická pro dané časové období, hra na ně nebude nijak reagovat, případně vám dá negativní atributy.

Můžete tak mít postih na zdraví, výdrži, nosnosti nebo třeba i craftingu, přesnosti střelby atd. Pokud si však navolíte jména jako Sedící býk, Šílený kůň, Geronimo nebo Rudý oblak, získáte značné bonusy. Může se jednat o bonusy ke zdraví, střelbě, zabíjení ze zálohy a plížení. Nemusíte jen vybírat z existujících hrdinných jmen, ale můžete si zkusit i sami nějaké to indiánské jméno vytvořit.

Šílený měsíc bude mít atributy k plížení, Šílený medvěd pak k nosnosti atd. Hra vám v tomto výsledek vždy ukáže a je na vás, jakou zajímavou kombinaci zvolíte. Na internetu jsou dokonce od ostatních hráčů i různé typy na zajímavé kombinace, jako třeba Krvavý orel, Zuřivý kůň atd. Všechna jména však musí být zadána v angličtině (pokud chcete bonusy) nebo v klasickém pojetí. Tedy Sedící býk – Sitting Bull – Tȟatȟáŋka Íyotake – Thathanka Iyotake.

This Land Is My Land name is imnportant

Z pohledu třetí osoby nebo z vlastních očí

Hru můžete hrát z vlastního pohledu, tedy jako FPS, nebo z pohledu třetí osoby – zde si můžete zvolit, přes jaké rameno budete koukat. Nicméně zde je první nedokonalost hry, která je patrně zapříčiněna tím, že je stále v předběžném přístupu. Na hře je patrné, že byla primárně dělána pro pohled z třetí osoby. Tento fakt ničemu nevadí, ba naopak, protože vašeho hrdinu si můžete navrhnout k obrazu svému. Můžete tedy mít válečné značky, barvy a je i fajn vidět, když máte výzbroj, jak ji máte na zádech. Případně, když jste zraněni, se vaše postava drží za ránu nebo zlomeninu.

Naproti tomu pohled z první osoby působí značně neohrabaně a je v něm i mnoho grafických bugů. Tyto bugy se však při pohledu z třetí osoby nezobrazují.

This Land Is My Land aneb přežít v otevřeném a živém světě

U postavy ještě zůstaneme. Na začátku každé nové hry si navolíte i survival prvky, tedy prvky, jak moc těžkou hru chcete – můžete si navolit velikost mapy, zda chcete hrát s bossy nebo bez, případně zda se chcete starat o potravu, vody, nemoci či zranění, a samozřejmě i možnost permanentní smrti. Podle toho, jak moc těžkou hru si navolíte, dostáváte Skill Points – SP.

Skill Pointy se hodí hned z několika důvodů. Jednak pomocí těchto bodů můžete zlepšit pasivní atributy vašeho válečníka – můžete tak navýšit zdraví, výdrž, nosnost, nebo dokonce i bojové schopnosti. Je tak čistě na vás, zda vašemu hrdinovi navolíte lepší střelbu z luku, z palných zbraní, stopování, plížení a zabíjení ze zálohy, nebo z něj uděláte uznávaného náčelníka, který má respekt u ostatních kmenů. Za náčelníka pak nebojujete vy, ale pouze zadáváte rozkazy vaší „War party“, když se vydáte na lov. Můžete také být obávaným odstřelovačem důstojníků nebo famózním lukostřelcem.

Všechny tyto atributy jsou velmi užitečné a hodí se v závislosti na vašem stylu hraní.

SP se dále využijí také při craftingu, tedy při výrobě vybavení. Pomocí SP si odemykáte znalosti a učíte se vyrobit daný předmět. Ve finále si tedy můžete i mnoho věci vyrobit sami, což je efektivní, zábavné a také ekonomické. K samotnému craftingu a předmětům se ještě dostaneme.

This Land Is My Land kill or be killed

Pít, jíst, spát a lovit - survival element This Land Is My Land

Pokud se rozhodnete využít plný potenciál hry a navolit si tedy maximum možností v survival elementu (mimo permanentní smrti, protože není nic horšího, než když máte „nabušeného“ náčelníka a zabije vás rozzuřený medvěd), musíte se starat i o základní lidské potřeby.

This Land is My Land se vymyká i dobrou propracovaností celkového principu přežití, a to nejen k zajištění si čisté pitné vody a jídla, ale také potřebných bylin a léků pro případné vyléčení nemocí nebo zranění.

Pokud budete konzumovat výhradně syrovou stravu – zeleninu –, budete mít zažívací problémy, které se dost často projeví, zvláště když to nepotřebujete. Zejména tedy, když se plížíte nepřátelskou osadou nebo někoho stopujete. Samozřejmostí je i postih na výdrž, zdraví nebo přesnost střelby či nosnost.

Pokud budete jíst syrové maso, tak sice zaženete hlad, ale hrozí vám onemocnění žaludku, které se může rozvinout i do zvracení krve, které, když je neléčené, má za následek smrt.

Stejné je to pak při otravě, řezných nebo střelných zraněních nebo zlomeninách. Když se neléčíte, vždy se z toho stane ještě větší problém, prostě jako v reálném světě. Zde tedy ono prohlášení Game-Labs, že se nejedná o simulátor, moc nesedí, nicméně hře to opravdu dodává ten pravý a osobitý pocit.

Hra je ale přeci jen hráčům nakloněna, a tak máte na přiřazené klávese zobrazení stavu vašeho náčelníka, kde vidíte celé jeho tělo a co ho kde trápí. Nečekejte nic extrémního, vidíte čistě lidskou siluetu s popisky.

This Land Is My Land nemoc

Sběr všeho potřebného se vyplatí

Jak jsem již zmínil, ve hře je i možnost výroby předmětů a těchto předmětů je opravdu mnoho. Na to, abyste mohli něco vyrobit, potřebujete nejdříve suroviny. Suroviny získáte hned několika způsoby – buď budete vy sami sbírat dřevo, kytičky, lovit a stahovat zvířátka, nebo pověříte členy své tlupy (záměrně neužívám kmene, protože vaše tlupa je zpočátku tvořena hrstkou přeživších z různých okolních kmenů).

Samozřejmě pak můžete obrat toho, koho jste zabili, což je patrně nejlepší cesta, přeci jen osadníci mají mnoho dobrých věcí, včetně „hromových holí“ – pušek, „ohnivé vody“ – alkoholu nebo i jiných surovin. Dokonce i z ukořistěného nábytku osadníků můžete použít dřevo – tedy pokud tedy máte vůz s koňmi, abyste je dostali do vašeho tábora.

Pokud zvolíte možnost pověřit sběrem surovin vaše muže, pak je nezapomeňte i patřičně vybavit, do začátku minimálně luky a šípy, a také nezapomeňte někoho nechat v táboře na obranu. Je zde totiž i možnost, že když budete hodně agresivní v nájezdech na osadníky, pošlou na vás trestnou výpravu kavalerie.

Když už tedy máte vše potřebné, začíná další kouzlo této hry – výroba předmětů. Ve hře je opravdu mnoho užitečných předmětů, které můžete vyrábět, jakmile se naučíte postup. Můžete vyrábět dobové zbraně, upravovat jídlo a konzervovat ho, případně vyrábět kvalitnější šípy. Je toho opravdu hodně, dále se ve hře nachází celé spektrum dobových předmětů – lopaty, konve, obrazy, nábytek, hrací karty, ale také třeba „blueprinty“, které by měly sloužit k odemykání nebo respektive naučení se výroby předmětů. Bohužel zde se projevuje předběžný přístup a tyto předměty nefungují. Můžete tedy mít velké množství blueprintů, ale zatím vám nebudou k ničemu. Totéž bohužel platí i u dalších specifických předmětů. Naštěstí se jedná o věci, bez kterých se při hraní v této fázi hry obejdete, a důležité věci jako druhy šípů (zápalné, omamné atd.), zbraně, léčiva a byliny fungují dobře.

This Land Is My Land horse drive

Světem nesvětem s mým milovaným ořem

Svět hry This Land is My Land je opravdu rozsáhlý a působivý nejen po grafické stránce, ale i po stránce vegetace. Hra žije vlastním životem. Máte zde lesy, prérie, skály, místa, kde se mohou ulovit jeleni, nebo třeba místa, kam chodí prasata. A zpracovat můžete všechno – respektive když si otevřete v atributech lov a zpracování zvěře, tak nejen že získáte více masa a kvalitní kůže, ale můžete získat i rohy ze specifických zvířat, drápy, zuby a mnoho dalšího.

Tyto předměty pak můžete použít k výrobě dalších lepších věcí, nebo k rozšíření vašeho tábora. Ze začátku bude stačit hlavně dřevo a kůže, abyste mohli postavit více týpí, případně je můžete využít k prodeji.

Herní svět je se pak skládá z určitých regionů, které náleží danému kmeni, a pak také z území, které obývají domorodí Američané nebo invazní osadníci. Tato území jsou pak na mapě znázorněna rudě – nepřátelsky – nebo bíle. Nad mapou je také procentuální poměr, kolik území máte pod svojí kontrolou a kolik už toho zabrali osadníci. Na mapě rovněž můžete vidět přibližný výskyt bossů.

Bossové se skládají buď z námezních lovců odměn, patrol kavalerie nebo i gangu banditů či „divošských indiánů“, kteří zabíjí všechno a všechny. Samozřejmě také můžete vidět známé osady bělochů, které můžete napadnout a srovnat se zemí a tím snížit vliv osadníků na daném území.

V osadách pak můžete nalézt i uvězněné domorodé Američany a osvobodit je, ti se většinou rádi přidají k vaší tlupě. Pokud si troufáte, můžete se pokusit napadnout i vězení.

This Land Is My Land prepare to attack

Válečná výprava za pomstou

Vaše výpravy za pomstou nemusíte provádět sólo. Jak bylo již zmíněno výše, coby náčelník máte i možnost vytvářet War Party, tedy stačí si jen zvolit počet členů vašeho tábora, vybavit je a můžete společně vyrazit, a to pěšky nebo na koních. Případně vaši bratři mohou jet na koních a vy můžete řídit vůz s koňmi, což se hodí pro odvoz kořisti.

Čas od času se stane, že narazíte již na připravený vůz s koňským spřežením. Takový vůz se rozhodně vyplatí vzít do tábora, protože kolikrát se vám stane, že se rozhodnete vyplenit osadu, ale nemáte potřebnou nosnost, případně je v osadě sice povoz, ale bez koní. Koně jsou v ohradě a ve hře zatím není žádná možnost, jak je k vozu zapřáhnout mimo vlastní tábor, což je trošku frustrující. Nicméně koňské povozy můžete i přepadávat, jen si musíte dát pozor, čí povoz přepadnete. Pokud zaútočíte na armádu, musíte počítat i s tím, že na vaši hlavu bude vypsaná odměna, respektive hra – NPCs – reagují na vaše činy.

Pokud budete často přepadávat koňská spřežení, postupem času začnou jezdit s doprovodem, pokud budete často na osady útočit v noci, budou v noci silnější hlídky atd.

Obchodujte i s ostatními hráči

Co však dělat s ukořistěnými nebo vyrobenými předměty? Na své cestě potkáte i potulné obchodníky, které jednoznačně doporučuji nezabíjet. Opravdu se vyplatí s nimi obchodovat a udělat si u nich dobré jméno.

Pak je tu online aspekt hry, a tedy obchodování s ostatními hráči v sociálním okně ve hře. Jedná se jednoznačně o dobrý a užitečný prvek, i když ze začátku jistě chaotický a složitý k pochopení. Nejdříve musíte věci, které chcete prodat ostatním hráčům online, dát do tábora, poté je ze táborového skladu přesunout do online obchodu a poté už můžete navolit, kolik čeho a za kolik. Obchoduje se přes tzv. Trade coins. Za ty nakupujete, ale také prodáváte. Pokud máte hodně penízků, můžete si koupit kvalitní zbraně ještě předtím, než si je odemknete otevřete a naučíte se je. Naopak pokud jste sběrač, můžete prodat byliny nebo i léky, které vyrobíte – je toho opravdu moc.

Bohužel online obchod sebou nese i úskalí cheatů. Ve hře není zatím žádný anti-cheat, a je zde tedy i mnoho hráčů, kteří si nacheatují vybavení a pak je prodávají online. To je trochu mimo pochopení, protože proč tyto věci prodávají, aby si mohli koupit jinou věc, když si mohou cokoliv nacheatovat.

This Land Is My Land the group

Velice přátelská komunita

U online prvku hry ještě zůstaneme. Samozřejmě, že online aspekt můžete vypnout, byla by to ovšem škoda, protože s ostatními hráči můžete i psát, a to veřejně nebo soukromě. Můžete se tak dozvědět spoustu různých typů a rad, případně i vy sami můžete po čase poradit začátečníkům.

Komunita je malá, ale opravdu přátelská. Když jste slušní a hezky poprosíte, hráči vám poradí, nebo i přímo pošlou bylinu, kterou potřebujete k výrobě léků.

Krásná grafika panenské přírody

Grafika hry je opravdu povedená, respektive určité její prvky. Grafické zpracování vegetace a prostředí je opravdu působivé, včetně zpracování zbraní, předmětů, vybavení, ale také NPC postav i vašeho hrdiny. Střídání dne a noci se také opravdu povedlo a můžete si i navolit, jak realistický má svět být, tedy jak moc budou medvědi agresivní nebo jak aktivně na vás budou zvířata reagovat.

Vnitřnosti baráků v osadách už působí silně béčkovým dojmem, stejně jako pohled z první osoby. Respektive všechno z pohledu první osoby se jeví jinak než z pohledu přes rameno.

Ve hře jsou i zatím grafické bugy. Zejména pak v přírodě, kde kolikrát problikne textura nebo vegetace trávy skrze kameny atd. Ovšem zdůrazňuji, hra je stále v předběžném přístupu.

Ozvučení je také velice povedené, včetně dabingu – pokud například útočíte na osadu, můžete slyšet vulgarismy nebo třeba i zvolání „to je on, to je ten zas**** rudoch co vyvraždil osadu u…“

Bohužel další nešvar je ozvučení zbraní. Většina střelných zbraní zní dosti podobně, až krkolomně. Navíc vystřelíte a zvuk po výstřelu je slyšet se značným zpožděním. Pocitově jako kdyby vaše postava stála tak 300 metrů od místa, kde vystřelila. Neděje se to sice často, ale při přestřelce to poznat je. Nedá se tedy ani určit, jaké zbraně mají vaši nepřátelé a co očekávat, zda mají brokovnice, pušky, předovky, nebo revolvery.

This Land Is My Land beuty land

Předběžný přístup

Hra je zatím stále v předběžném přístupu a je zde tedy i několik větších či menších nedodělávek. Vývojáři postují pravidelné novinky a informace. Podpořit je můžete krom koupě hry také koupí tzv. This Land Is My Land Founders Edition DLC, které je sice drahé, ale přidá vám i několik legendárních předmětů, které byste jinak nemohli sehnat. Navíc je zde i možnost pojmenovat NPC postavu ve hře – když ta poté zabije nějakého hráče, dostanete třeba SP body, což je celkem působivé. Průběžné novinky o This Land Is MyLand můžete nalézt zde.

This Land Is My Land hodně dlouho sleduji, prakticky od oznámení až po vydání v předběžném přístupu, a za tu dobu až k dnešním dním hra urazila doslova stomílové kroky. Titul má úžasný potenciál a vnáší opravdu nový pohled do světa her z divokého západu. Navíc perfektně kombinuje prvky akce, plížení, RPG, craftování a otevřeného světa s možností vytvořit si vlastní tlupu a vyrazit na válečnou výpravu.

• příběh – pohled očima domorodého Američana
  • zasazení hry
  • ohromné množství předmětů