Taktická policejní střílečka Ready or Not od studia VOID Interactive má za sebou bouřlivé týdny. Hráči se totiž neshodnou na tom, zda poslední velká aktualizace hru posunula správným směrem, nebo zda vývojáři podlehli zbytečné cenzuře. A reakce, která následovala, ukazuje, jak citlivé téma úprav obsahu dokáže být. Titul se poměrně dlouho těšil na platformě Steam vysokému uživatelskému hodnocení, která se však nyní pohybuje kolem 43 % a spadá do kategorie „smíšené“. Prakticky se stalo něco podobného jako u Hunt: Showdow, kdy vývojáři svou aktualizací naprosto rozezlili i zaryté fanoušky z řad influencerů, tak něco podobného se stalo u Ready or Not.
Patch, který všechno změnil
V polovině července dorazila do hry rozsáhlá aktualizace s názvem Los Sueños Stories. Ta přinesla nový obsah v podobě misí, zbraní a také dalších obtížností, čímž potěšila fanoušky toužící po větší variabilitě. Jenže spolu s tím přišla i jedna výrazná změna, vývojáři se rozhodli odstranit či změnit některé explicitní prvky. Ze hry zmizely scény s nahotou, animace umožňující střílení do těl, ve kterých jsou vidět následky střelby a celkově došlo k mírnému „vyčištění“ brutality.
Podle VOID Interactive šlo o nezbytný krok, kdy konzolová certifikace má přísnější pravidla a sjednocení obsahu je podmínkou pro plánovaný cross-play mezi PC a konzolemi. Jenže zatímco z pohledu vydavatele jde o pragmatické rozhodnutí, část komunity to vidí jinak.
PC hráči přijali novinky s velkou nelibostí. Recenze na Steamu se začaly rychle plnit negativními hodnoceními a celkové skóre hry spadlo na „Mixed“ tedy smíšené“. V diskusních vláknech se objevovala ostrá kritika, která obviňovala vývojáře z toho, že ustupují konzolovým pravidlům na úkor původní vize a autenticity hry.
Rozhořčení komunity bylo tak „brutální", že reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Už pár hodin po vydání aktualizace vznikl fanouškovský mod s názvem Uncensored Or Not, který odstraněné prvky okamžitě do hry vrátil. O oblibě tohoto řešení svědčí i čísla, během jediného dne si mod stáhly tisíce hráčů. Jasný signál, že poptávka po původní necenzurované verzi je značná.
Geniální tah, či obchodní paradox?
Ačkoliv by se mohlo zdát, že vlna negativních recenzí poškodí popularitu hry, stal se opak. Kontroverze kolem patche vyvolala zvýšený zájem, hra se objevila mezi nejprodávanějšími tituly na Steamu a v předobjednávkách na PlayStation Store dokonce obsadila čelní příčky. Počet současně hrajících na PC navíc stoupl zhruba ze šesti tisíc na více než sedmnáct tisíc hráčů, čemuž napomohla i probíhající letní sleva. Někteří hráči, se pak „ke hře vrátili“, aby ji dle jejich slov dokončili a už se nevrátili. Jedná se zejména o Steam Achievement Huntery. A není se čemu divit. Na trhu se nyní v předběžném přístupu objevit titul SWAT Commander, jehož recenzi pro vás v těchto dnech připravujeme a ve které se podíváme i na porovnání obou titulů.
Příběh kolem poslední aktualizace Ready or Not je tak ukázkovým příkladem toho, jak složité je vyvažovat kreativní vizi, obchodní strategii a očekávání fanoušků. Pro část hráčů je patch symbolem nežádoucí cenzury, pro jiné jen nezbytným krokem k vyšší dostupnosti hry na konzolích.