Risk of Rain 2 - Cover

Risk of Rain 2 – barevná zabíjačka

9. 10. 2022

Jak už název napovídá, budete riskovat svůj život pod doslova krupobitím střel a monster. Tento akční bulletstorm titul od Hopoo Games je tu s námi už dva roky a nedávno se mu dostalo velkého DLC s názvem Survivors of the Void. Hned vedle The Binding of Isaac a Hades je Risk of Rain 2 nejhranější hrou žánru roguelike a na Steamu si drží extrémně kladné hodnocení. Díky vydavateli Gearbox Publishing si ji můžete pořídit za 25 € jak na Steamu (kde bývá často ve slevě), tak i na Epic Games Store.

Příběh není potřeba

Risk of Rain 2 má sice příběh, ale je naprosto zanedbatelný a hráčům, kteří vyhledávají pouze akci, již si mohou zahrát s kamarády v podnapilém stavu, nebude překážet. Lore Risku je skrytý, a pokud se v něm chcete plácat, připravte se na hodiny strávené na wikinách, grindění sběratelských deníků o různých příšerách, událostech a místech, které vysvětlují jen malé střípky celého dění, a spoustu videí na Youtube.

Jediné, co se dá přímo zjistit o událostech Risk of Rain 2, je úvodní cutscéna. Hrajeme za posádku lodi UES: Safe Travels, která se vydává na planetu Petrichor V hledat ztroskotanou loď UES: Contact Life, jejíž poslední známá lokace z neznámého důvodu byla mimo dráhu letu právě u Petrichoru.

Přeživší ne na dlouho

První, co po vás hra chce, je výběr vašeho statečného hrdiny, který se vydá na planetu výsadkovým modulem, aby se vydal vstříc nástrahám, co si pro něj Petrichor připravil. Jako jediného dostupného máte prozatím Commanda, který je pro začátečníka jako dělaný. Postupem času si odemykáte postavy díky systému achievementů, které vám hra oznámí ještě podrobněji než Steamu. Následně si budete moct zahrát od nejrychlejšího pistolníka ve vesmíru přes inženýra, co nechává všechnu svou práci na svých vynálezech, až po bestii, jež své oběti utráví k smrti, a spoustu dalších.

Zdroj: Gearbox

Čas je život i peníze

Risk of Rain 2 se může pyšnit unikátním systémem obtížnosti. Samozřejmě že tu jsou ty klasické, easy, medium a hard, ale ještě vám do toho nebude hrát do karet čas. Od té doby, co poprvé přistanete na planetě, až do poslední mapy se čas nezastaví a hra bude stále těžší a těžší. Také ceny beden a počet nepřátel se bude zvyšovat s časem, ale peníze a zkušenosti za ně zůstávají stejné kvůli vybalancovanosti.

Šílené předměty s ještě šílenějšími efekty

Na to, abyste mohli vůbec čelit nepřátelům a nezemřeli hned při aktivování prvního portálu, budete potřebovat předměty. Zakoupíte si je díky zabíjení nepřátel a naleznete je v truhlách schovaných po mapě. Většinu času budete narážet na ty šedivé, jež vám zvýší například jednoduché staty, jako šance na kritický zásah nebo hodnotu maximálního zdraví. Když budete mít štěstí, naleznete i ty zelené, které už razantně ovlivňují vaši hru. Mohou vám přidat dodatečný skok, nebo dokonce i třeba elektrické ukulele, jež vyvolá elektrizující reakci mezi nepřáteli. Ze začátku se jich moc objevovat nebude, ale později se stanou důležitou částí vašeho arzenálu.

Když však budete mít opravdu velké štěstí, můžete zkusit ochutnat sílu červených předmětů. Ten sice můžete najít třeba pouze jeden za celý run, ale značně vám hru usnadní. Třeba taková Nejveselejší maska vám dává šanci vyvolávat duchy mrtvých nepřátel a nechat je bojovat po vašem boku nebo plyšový medvídek Diův nejlepší kamarád vás dokáže zachránit před smrtí. Dále můžete narazit na takzvané lunární (modré) předměty, jež mají jak silný pozitivní efekt, tak i negativní. Dobrý příklad je Vytvarované sklo, to vám zdvojnásobí vaše poškození, ale životy se sníží o polovinu. Proto je důležité, abyste si před sebráním pořádně rozmysleli, jestli pak hned nezemřete.

Za mě je velká škoda, že předměty nejsou dostatečně popsané a nevíte přesně, jak nebo kdy se vám předmět aktivuje. Například snad nejsilnější červený předmět, 57-lístek, který má popis „Luck is on your side“ zní, jako by vůbec na rozdíl od ostatních itemů stejné rarity nic nedělal. Osobně jsem si tento zápor hry ulehčil díky modům a byl bych radši, kdyby vývojáři tento faktor přidali, ale možná je to tak schválně kvůli efektu překvapení.

Zdroj: Gearbox

Mapy a jejich tajemství

Po poražení bosse a naplnění energie portálu se přesunete na další náhodně vybranou mapu. Ať procházíte hrou kdykoliv, nebude vždy stoprocentně stejná, ale atmosféra, hudba a scenérie zůstává. Zajímavostí je, že každá mapa schovává nějaké tajemství. Například v takové pekelné mapě můžete v malé jeskyni nalézt opravdu drahou truhlu, která má garantovaný červený předmět. Dalším menším překvapením je takzvaný Newtův oltář, který vám, když jej aktivujete, otevře po nabití portálu další modrý portál.

Ten vás vezme k samotnému skleněnému mlokovi Newtovi. Zde, v jeho obchůdku, máte čas si na chvíli oddechnout, protože žije v Prázdnotě, kde čas neexistuje, a nebude se vám tak zvyšovat obtížnost hry. Můžete si zde u něj zakoupit lunární itemy nebo vyměnit předměty za vyšší vzácnost. Pokud si troufáte, můžete zkusit Newta zabít, ale pozor, má 500 000 životů. Zbytek vám nechám jako překvapení. Ať už jste u Newta doma, nebo procházíte vámi známou mapu, zkuste ji prozkoumat, co nejvíce to jde. Stojí to za to.

A co dál?

Jestli jste hru dohráli na nejvyšší obtížnost, upřímně vám gratuluji, teď to všechno teprve ale začíná. Sám osobně nemám ještě všechno objevené, všechny předměty otevřené a hru dohranou na nejvyšší obtížnost se všemi postavami. Doporučuji vám tak udělat a třeba si najdete svoji jinou oblíbenou postavu. Pokud tomu tak už máte za sebou a klávesnice vám ještě funguje, doporučuji vyzkoušet mód Eclipse. V tomto alternativním herním módu si zažijete opravdové peklo a jen ti nejlepší z nejlepších se dokáží dostat do osmého levelu. Hra pro vás opravdu končí až tehdy, když máte všechny achievementy a dohrané všechny módy za všechny postavy.

Zdroj: Gearbox

Prázdnota přichází

Nedávno nám vývojáři přinesli nové DLC s názvem Survivors of the Void, jež do hry přidává nové mechaniky, 41 nových předmětů, 2 postavy, 3 bosse, 11 monster a další alternativní konec. S Prázdnotou jste se mohli setkat už například v alternativním módu a dalších menších narážkách. Nyní vás bude otravovat a zabíjet také při normálním hraní, ale nese si i tučnou odměnu. Teď se vám může objevit takzvaná Void Area, ve které nesmíte stát moc dlouho a vyskytují se zde silní elitní nepřátelé. Za zmínku stojí také nové corrupted itemy, které vám změní jeden druh předmětu na podobný, ale silnější efekt.

Tahle adrenalinová střílečka z třetí osoby vás dokáže upoutat na spousty hodin a pokaždé, když ji zapnete, budete mít jiný zážitek. Hra se může pyšnit opravdu zábavným gameplayem a nemá skoro žádné zápory. Klasického hráče nemusí zaujmout grafikou, ale pokud vás žánr roguelike baví, propadnete Risk of Rain 2 jak vyšinutí.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Daniel Červinka.

• akční gameplay
  • hudba jak atmosférická, tak i dynamická