Isaac náhled

The Binding of Isaac: Rebirth – Nechutná zábava

15. 5. 2022

Co je dobro a zlo? Přijdu po smrti do pekla, nebo do nebe? Jsem hodný, nebo špatný člověk? Všechny tyto otázky si klade náš protagonista. Terorizovaný svou matkou si mladý Isaac projde peklem, ve kterém najde mnoho strašlivých nepřátel, milých pomocníků, hnijících mrtvol, spoustu tělesných tekutin a především Isaacovu největší noční můru – jeho matku. Akční hra ve stylu roguelike nabízí mnoho obsahu, je však natolik zábavná, že stojí za to si ji koupit? To se dozvíte v naší recenzi hry The Binding of Isaac: Rebirth.

Noční můry pod postelí

Jak už jsme zmínili, jedná se o akční roguelike titul z 2D pohledu. Naše hlavní postava má jednu neuvěřitelnou schopnost. Díky nočním můrám, které mu způsobili kamarádi a především jeho vlastní matka, nezbývá Isaacovi nic jiného, než aby se schoulil do rohu místnosti a plakal. A právě slzy jsou naše nejmocnější zbraň. Procházíme skrz různé komnaty a postupujeme směrem dolů, hlouběji k našim problémům a vnitřním konfliktům. Cestou potkáváme těžší a těžší nepřátele a zároveň sbíráme různá vylepšení, s jejichž pomocí se můžeme postavit každému, kdo nám zkříží cestu. Také objevujeme tajemství, jež se ukrývají v chodbách, volíme mezi dobrem a zlem, anebo prostě jen zkoumáme, k čemu nám bude ten podivně zkroucený had, co ho nosíme neustále u sebe.

Znovuzrození je zábava

Proč si tedy rozšíření pořídit? V porovnání s originální hrou nám The Binding of Isaac: Rebirth přináší dvě nové herní postavy s novými schopnostmi a dávku hrozivějších nepřátel, ale i spoustu různých udělátek, se kterými si můžeme hrdinu upgradovat. Oproti klasické verzi je grafika více poupravená a už nepůsobí tak dětsky, ale spíše temnějším dojmem. Odstraněna byla i políčka s ukazateli a díky tomu získáme lepší přehled ve hře. Jsou zde i nová zakončení příběhu, a co je také důležité, spousta nových achievementů. Mimo to se perfektně zabavíme při prozkoumávání skrytých místností a dalších zajímavých easter eggů, které si pro nás vývojáři nachystali. Herní mechaniky jsou ve své podstatě stejné, největším rozdílem mezi klasickým titulem a Rebirth je obsah. Rozšíření na nás celkově dýchá temnějším a brutálnějším dojmem.

Já nebrečím, to mi jen spadlo něco do oka

Proč je tedy 2D uslzený Isaac tak dobrý? Je to jednoduché. Žádný průchod není nikdy stejný a variací, kterými můžeme svého hrdinu vybavit, je tolik, že je dost nepravděpodobné, abyste narazili na dvě stejné. Časem ve hře zvyšujete svoje statistiky, jako je rychlost běhu, síla slz, jejich rychlost, štěstí a životy. To ale není jediné vylepšení. V nejtemnějších katakombách můžete najít i aktivační předměty, jako jsou bomby, klíče nebo peníze, a ty se vám můžou hodit.

Dále musíme zmínit karty a pilulky, ty jsou poschovávané různě po mapě, kde je můžete najít a použít. S kartami to není tak těžké, jejich efekty a názvy jsou pořád stejné, a pokud už víte, co jaká karta způsobí, můžete je s čistým svědomím použít. S pilulkami to už tak jednoduché není. Jejich barvy a účinky se mění pokaždé, když začínáte hru od začátku. Podobné je to i s vylepšeními. Nikdy nevíte, kdy vám padne dobrá věc, co se vám bude hodit, a naopak co moc neoceníte. Dost často se vám může stát, že síla a rychlost vašich slz je na nejvyšší úrovni a  pak seberete pomůcku, která je sice skvělá, ale mechanicky náročná k použití. Najednou je dočasný postup smazán a vy se ke konci hry musíte přizpůsobit úplně jinému stylu boje a vymýšlet jiné strategie.

Dobro a… no, vlastně jen zlo

V tomto herním žánru jen těžko můžeme počítat s něčím, jako je příběh. Přesto pokud projdete hrou, dostane se vám odměny v podobě animace, jež ukazuje pokračování Isaacova příběhu. Je důležité zmínit, že pokud ve hře zemřete, ztratíte veškerý postup a začínáte znovu. Někdy se stane, že váš progres je opravdu velký a nic vás už nemůže zastavit. To se ale pletete. Jak se říká: Cesty Páně jsou nevyzpytatelné. Nikdy nevíte, co, nebo spíš kdo, vás svede na scestí. Během hry tak můžete zvažovat nabídky od samotného Satana, ale i anděla. Je jen na vás, jak se rozhodnete. Tyto volby také ovlivňují zakončení a mimo to vám mohou obohatit cestu k vítězství o velmi zajímavé zážitky.

Hra vás chytne a nepustí

Způsob ovládání je jednoduchý, a možná i proto je hra velmi chytlavá. Po grafické stránce bychom mohli vytknout maximálně jen přílišné vykreslení tělesných výměšků a brutality. Pokud se ale rozhodnete dát hře šanci, nebudete toho litovat. Nabídka všemožných kombinací předmětů a jejich postupné odemykání stejně jako různých místností, odhalování tajemství, to všechno vás chytne a nepustí. Pokud se ve hře dostanete dostatečně daleko a najednou zemřete, čímž přijdete o veškerý postup, může se stát, že vám naběhne žilka na čele. Po technické stránce můžeme říct, že je vše v pořádku. Příběh zde moc nehledejme, přeci jen jde o žánr roguelike, který je zaměřen spíše na variace nepřítel a zbraní. Přesně to se Isaacovi povedlo skloubit do takové rovnováhy, že i v případě, kdy zemřeme, nedostaneme chuť hru vypnout, ale naopak zkusit to znovu, dokud se nedostaneme až na konec, který nás může samozřejmě mile i nemile překvapit.

The Binding of Isaac: Rebirth dokáže navodit zajímavou atmosféru a i přes svůj kreslený styl vás okolí dokáže vtáhnout do svého světa. Kombinace nejrůznějších předmětů s nepřáteli vám zajistí nespočet strávených hodin nad touto zábavnou hrou a snaha o zlepšení vás bude nabádat k tomu, abyste ji zapnuli znovu. Věříme, že tento herní styl nesedne všem, ale pokud vás hra alespoň malinko zaujala, doporučujeme ji vyzkoušet.

• design
  • achievementy
  • spousta secretů
  • výborná ovladatelnost
  • nováčci mohou být zmatení
  • občasné stereotypní mechaniky
  • Datum vydání 04.11.2014
  • 0.0

Anežka Ebrová

Anežka je hráčka již od dětských let. Její vášeň propukla již na základní škole díky školním počítačům, kde ztrácela pojem o časoprostoru. Mezi její první herní lásky patří série Half-Life. No a jak se říká, stará láska nerezaví. Hry od Valve prostě zbožňuje stejně jako střílečky a skákačky. Mezi její další koníčky patří hlavně sport, cestování, knihy a deskovky. Avšak její láskou zůstávají vždy hry, stejně jako pivo - tanková Plzeň 12° středně vychlazená.