Je to zhruba čtrnáct dní, co jsme informovali o předčasném úniku hry The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom, která je plně hratelná na emulátoru. V závěru článku jsme poznamenali, že podobné incidenty motivují Nintendo k tomu, aby emulaci svých zařízení – či minimálně toho nejnovějšího – potíralo všemi legálními prostředky. A přesně to se teď děje. Japonský herní gigant vyzval hlavního vývojáře projektu Ryujinx, spolehlivého emulátoru Switche s vysokou kompatibilitou, aby práci na něm okamžitě ukončil. Nejspíš není třeba dodávat, že žádost byla vyslyšena, neboť byla nepochybně formulována tak, aby ji člověk, co má rád sebe a svůj kapitál, mohl těžko odmítnout.
O situaci informoval administrátor discordového serveru Ryujinxu používající přezdívku rip in peri peri. Ten přímo uvádí, že o rozhodnutí hlavního vývojáře (známého pod přezdívkou gdkchan) nemá konkrétní informace, nicméně dostatečně vypovídající je fakt, že Ryujinx byl ze všech oficiálních úložišť na internetu odstraněn.
Oblíbený emulátor tedy přežil konkurenční Yuzu o pouhý půlrok. Nevíme, zda Nintendo po gdkchanovi požaduje nějakou finanční náhradu, nicméně můžeme oprávněně předpokládat, že na GitHubu ani na žádném jiném seriózním místě na internetu už z programového kódu Ryujinxu neuvidíme ani řádek. Ihned po oficiálním konci Yuzu se vyrojilo množství velmi podobně nazvaných vývojových odnoží od jiných vývojářů, nicméně banovací kladivo Nintenda je neúnavně pronásleduje všude, kde se objeví.
O právní a etickou stránku opakujících se sporů Nintenda a tvůrců emulátorů jsme se již otřeli v předchozích článcích, které v případě zájmu doporučujeme pročíst: V době, kdy autoři programu Yuzu obdrželi předžalobní výzvu, jsme vysvětlili, proč pod sebou emulátory mají zpravidla velmi tenký led navzdory tomu, že samotná emulace je (minimálně v USA) legální. Zhruba před rokem jsme ovšem upozorňovali na výzkum americké organizace Video Game History Foundation, který upozorňuje, že ze všech videoher, které byly v Americe vydány před rokem 2010, dnes zůstává legálně dostupných pouhých 13 %. Emulaci běžící na softwaru třetích stran tedy nelze vidět jen jako prostředek internetového pirátství. Je to zároveň důležitý nástroj k udržení kontaktu s videoherní historií.