SWAN Chernobyl Unexplored úvod

S.W.A.N.: Chernobyl Unexplored – umírající labuť

14. 11. 2021

Většina lidí je obecně obeznámena s tím, co se stalo v Černobylu před třiceti pěti lety. Je to temná skvrna historie, kterou jsme naštěstí nezopakovali. Samozřejmě neexistuje žádný horor ze skutečného světa, který by byl paralelní s incidentem v Černobylu, avšak vývojář Volframe přichází se sci-fi FPS logickou hororovou hrou S.W.A.N.: Chernobyl Unexplored. Děj příběhu se odehrává několik měsíců po katastrofě jaderné elektrárny v Černobylu, do jejíhož okolí nás již předtím zavedly například námi recenzované tituly Chernobylite nebo S.T.A.L.K.E.R. Připravte se na prozkoumání ústavu The S.W.A.N. v uzavřené zóně.

Tajemný institut

V ranních hodinách 26. dubna 1986 došlo k černobylské havárii, jak už všichni víme. Široké okolí elektrárny, včetně blízkého města Pripjať, bylo evakuováno a změněno v uzavřenou zónu. Zde začíná vymyšlený příběh hry S.W.A.N.: Chernobyl Unexplored. Vědec v institutu S.W.A.N., který se nachází právě v uvedené uzavřené zóně, si myslí, že přišel na velký objev, když prováděl šílené experimenty na lidech, kteří přežili černobylskou havárii. V institutu uvěznil jakousi vědomou bytost. Hráč se probouzí jako velitel jednotky, která přišla na pomoc do institutu. Během chvilky zjišťujete, že v okolí není nikdo z vašeho sedmičlenného týmu, a vám zbývá jediná možnost – najít všechny v areálu a dostat se pryč.

SWAN Chernobyl Unexplored batoh

Jumpscare sem, jumpscare tam

S.W.A.N.: Chernobyl Unexplored je hororová hra z pohledu první osoby. Hráči se tu mohou těšit na spoře osvětlené a úzké chodby. Jediné, co máte u sebe, je baterka, a protože jste v 80. letech v Černobylu, neočekávejte žádné masivní a jasné paprsky světla, které vám ozáří chodbu. Jak je vám už asi jasné, vše se odehrává v noci.

Rozhodně tu hráče překvapí několik velice kvalitních jumpscarů. Ty však postupem času už nejsou ani překvapivé, ani děsivé – hráč začne být vůči nim imunní. Například na zdi máte nápis Pozor, past, a ano je to opravdu past. Zde následuje jumpscare, který jste čekali. Nic děsivého.

Na chodbách ale můžete narazit i na strašidelné věci v podobném stylu jako ve hře Soma. To je však jediné, co se tu děje. Není tu žádná bezprostřední hrozba pro vaši postavu. Většina nepřátel jede ve smyčkovém vzoru a není problém se jim vyhnout.

Entita

Po odehrání první hodiny S.W.A.N: Chernobyl Unexplored začala hra stagnovat. Přišlo mi, že chodím po té samé chodbě dokola, jen ji autor občas přetapetuje, aby to vypadalo jinak. Nepřátelé, kteří nedostali do vínku moc inteligence, mě začínají nudit a to nejhorší má teprve přijít Jistě se ptáte, o co jde. Po dokončení první „úrovně“ vás přivítá již zmiňovaná entita (vědomá bytost), která blábolí absolutní nesmysly. Jedním z nich je, že když v institutu S.W.A.N. zemře člověk, jeho tělo otevře bránu do jiné dimenze. Tím se vás hra snaží přetáhnout do sci-fi.

SWAN Chernobyl Unexplored entita

Smrtelně nudná dimenze

Tato dimenze je jakousi minihrou ve hře S.W.A.N.: Chernobyl Unexplored a opakuje se při každém nalezeném mrtvém těle. Je to strašně nezáživná část, která unudí hráče skoro k smrti. Doteď nevím, k čemu měla pořádně sloužit, protože pro mě neměla absolutně žádný význam. V této minihře sbíráte tři různě barevné energie. Červenou sestřelujete něco z nebe, aby se vám otevřel znovu portál do reality, žlutá a tmavá energie pak slouží k zneškodnění entit. Ty však kupodivu nemusíte vůbec likvidovat, stačí když se vyhnete a sestřelíte vše z nebe k otevření portálu. Pokud se však rozhodnete i přesto tyto entity střílet, nebojte se, nezabijí vás. Doslova počkají, než je usmažíte na popel. Nuda, nuda a prostě nuda. Touto minihrou se autoři akorát snaží zbytečně hru natáhnout.

Hádanky

Ano, je tu několik hádanek a většinu z nich hráč bez problému vyřeší. Jedná se o hádanky typu najdi klíč a dej ho do zámku nebo poslechni si nahrávku, kde jsou čísla kódu nahrána. Některé hádanky jsou ovšem naopak nesrozumitelné. Hráč je nucen neustále pobíhat a klikat na všechno možné, dokud na něco nepřijde. Autoři této hry tak mají pro hráče jen extra lehké nebo extra těžké. Nic vyváženého mezi tím tu není, což je velice škoda.

Dojmy

Po vizuální stránce vypadá prostředí hry celkem obstojně. Chodby působí strašidelným dojmem, ten však po zbytečně dlouhém hraní přestane bavit. Monstra a příšery nejsou až tak výrazné a děsivé, jak by se dalo čekat po jaderném výbuchu. Jsou spíš jen ošklivé a vtipné. Do toho všeho zapadá perfektně vtipný rusko-anglický dabing, který dělá ze hry spíše komedii nežli hororový kousek.

Za mě by stačilo, kdyby S.W.A.N. mělo jen první hodinu a konec. Hra sice vypadá, že má potenciál, ten se však postupem času někde ztratil. Je tu minihra, která je zbytečná a hráče pouze zdržuje od hlavní zápletky, nemluvě o entitě, která blábolí naprosté nesmysly. Za mě je tato hra prostě jen mrtvou labutí.

• první hodina
  • pár dobrých jumpscarů
  • zbytečné natahované