Satisfactory náhled

Satisfactory – kouzlo automatizace

30. 8. 2023
Zdroj náhledu: Coffee Stain Studios

Lidstvo si již delší dobu pohrává s myšlenkou kolonizace, případně těžení nerostů z jiných planet, a to i mimo naši sluneční soustavu. Dokonce i NASA ve svých zprávách přiznala, že jsou různé teorie na těžbu nerostů z Měsíce. Této myšlenky zřejmě využili také vývojáři z Coffee Stain Studios. Satisfactory je hra z pohledu první osoby s otevřeným světem, ve které se těží materiál, staví automatické továrny, a to vše na planetě mimo Sluneční soustavu.

Satisfactory 2

Podobnost čistě náhodná?

Na Steamu je Satisfactory již od 8. června 2020 ve fázi předběžného přístupu. Na tento fakt vás vývojáři upozorňuji při spuštění hry. Momentálně si můžete vybrat ze čtyř biomů, které se liší nejen základní (mimozemskou) florou a faunou, ale také dostupností zdrojů a jejich rozmístěním, což se odráží na obtížnosti. Vybrat si můžete mezi travnatými poli, které nabízejí hojnou dostupnost zdrojů, skalnatou pouští, severským lesem nebo již poměrně obtížným biomem písečných dun.

Ocitáte se v roli bezejmenné ženské postavy, kterou si nemůžete upravovat. Jste pioneer, zaměstnanec FICSIT Inc. seslaný na planetu Massage-2(A-B)b za účelem vybudováním rozsáhlé automatizované továrny na těžbu zdrojů a výrobu součástek. Cílem je mít dostatek prostředků k dokončení „Project Assembly“, obrovského projektu s neznámým účelem. Z určitého pohledu by se dalo říci, že jde o jakousi kombinaci her Factorio a Subnautica. Kromě získávání zdrojů a následné výroby specifických nástrojů, různých továren či posuvných pásů se budete potýkat také s florou a faunou tamní planety. Stejně jako ve zmíněné Subnautice se k vám flora i fauna může chovat přátelsky, neutrálně nebo nepřátelsky.

Kromě výše zmíněného shromažďování materiálu a automatizace výrobních procesů můžete sbírat i mimozemské artefakty. Ty mají velmi často řetězec příkazů od [email protected]. Mimozemských artefaktů je na planetě poměrně mnoho, všechny mají své specifické vlastnosti a lore, které vás více ponoří do světa hry.

Začátky jsou těžké a někdy i zdlouhavé

Stejně jako v Subnautice, i v Satisfactory začínáte tím, že máte svůj modul, s nímž jste přistáli na planetě. Ještě před přistáním máte možnost zhlédnout krátkou animovanou instruktáž, co se od vás očekává, a pak hurá, vítejte na planetě. Je zde možnost přeskočit onboarding intro a začít rovnou s budovami a vybavením typu Tier 1. Tím se ochudíte o přistání a poměrně striktně otravný úvod do hry, který vám nedopřeje dělat nic jiného než přesně plnit postup instrukcí. Pro první hru jej však rozhodně doporučuji, protože se dobře seznámíte s principy a mechanismy hry.

Když už máte základy za sebou, můžete si v otevřeném světě dělat prakticky, co chcete, tedy stavění skvělých továren a těžebních stanic, a zastavět téměř celou planetu. Po planetě se můžete navíc pohybovat několika různými způsoby. Ze začátku budete spíše chodit, posléze si můžete postavit jetpack nebo i různá vozidla.

Hlavní premisa se skládá z průzkumu, získávání zdrojů, budování a lehkých bojů. Máte tedy možnost si postupem vyrobit také specifické zbraně, které vám pomohou v boji s agresivními tvory. Na rozdíl od Subnauticy zde nemáte nutnost konzumace potravy či tekutin. Jídlo vám slouží pro obnovení zdraví, které ztratíte při zmíněných soubojích nebo třeba nedopatřením při pádu z nějaké větší výšky.

Krása a dokonalost automatizace v praxi

Automatizovat jde téměř všechno na světě. Postavení a uvedení do provozu vaší plně automatizované těžby s propojením do továrny na výrobu díky dopravním systémům vás prostě zahřeje u srdce a budete mít skvělý pocit. Tím spíše, když to opravdu není tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Není to jen o získání určitého počtu materiálu či součástek a následném naskládání těžební stanice, továrny a skladu vedle sebe.

Nejdříve tedy začínáte se základním vybavením a vyrábíte vesměs běžné komponenty. Jak pomalu vylepšujete HUB, otevírají se vám i úrovně vybavení, možných staveb a strojů. Postupně se můžete vypracovat k opravdu skvělým vymoženostem, jako je lepší a efektivnější zužitkování energie, lepší těžba, nebo dokonce i možnost užití uranu. Všechno musíte navíc důkladně promyslet – efektivní rozmístění továren a přepravních pásů, vhodné propojení energetických uzlů či spotřeba paliva biomasy. Zde se projevuje druhý ze zmíněných titulů, tedy Factorio. Když se vám to vše povede, je to opravdu radost pro oko.

Nabídka přístrojů, různých předmětů, továren či různých strojů je opravdu pestrá. Každá z větších továren má navíc možnost kalibrace a zvolení režimu. Továrny předmětů tak můžete dle potřeby nastavovat na výrobu toho, co zrovna potřebujete nejvíce. Mnoho věcí spolu navíc úzce souvisí: potřebujete dráty, abyste mohli vyrobit kabely, ty potřebujete na rozvody energie, a tak bych mohl pokračovat dále. Sofistikovanost a komplexnost je prostě znát, ale hlavně vychází z logických předpokladů.

Samozřejmě, že na to nejste úplně sami, tedy pokud nebudete chtít. V aktuální fázi hry je přítomen i kooperativní režim pro více hráčů. Můžete se přímo připojit ke světu jiného hráče nebo hrát společně na serveru. Některé přepravní prostředky jsou navíc přímo stvořené k tomu, abyste nejezdili sami. Případně vám nic nebrání vybudovat více vozítek nebo jetpacků a prohánět se s partou kamarádů po rozsáhlém světě. Také není problém postavit několik velkých základen, tedy HUBů, a následných továrenských komplexů, které mezi sebou propojíte lanovkami. Díky tomu můžete navštěvovat své kamarády a kochat se jejich výtvory hezky zblízka. V neposlední řadě můžete svoji skupinu vybavit mocnými zbraněmi a vydat se na lov děsivých nepřátel v podobě Plasma Spitters, Stingers (pavouci), Hogs nebo Crab Spitters.

Satisfactory nabízí působivé zpracování

Vizuální stránka hry je parádní. Každý biom má své osobité vizuální kouzlo a dokáže vás zaujmout a vtáhnout do hry. Grafické zpracování vyniká jak ve dne, tak i během noci, kdy můžete pozorovat světla vašeho továrenského komplexu nebo se jen kochat tamní přírodou. Grafika je však také jediný prvek, ve kterém jsem během hraní našel určité neduhy. I když je hra opravdu líbivá, sem tam můžete vidět lehké grafické bugy. Nejedná se o nic katastrofálního, spíše jde o drobnosti, když třeba držíte specifický přístroj v ruce, ale vaše prsty se s předmětem prolínají, nebo různé proskočení textury u specifických příšer. To se dá s ohledem na fakt, že je hra v předběžném přístupu, opravdu pochopit – když tedy pominu fakt, že váš velký transportér nedokáže přejet přes několikanásobně menší stromek.

Líbivá a detailní grafika si však umí vybrat i svou daň, tedy v situacích, kdy již máte opravdu rozsáhlé komplexy. Ostatně pokud budete mít na mapě několik desítek továren, kde se pohybuje i několik stovek pásů transportujících suroviny, hra se prostě začne sekat. Bude to proto chtít ještě trošku více vyladit optimalizaci a na slabších sestavách snížit detaily.

Audio stránka hry je taktéž na příjemné úrovni. Všechno je hezky ozvučené, má své specifické zvuky i tóny, a svět má krásný nádech života.

Satisfactory 1

Satisfactory je jednoznačně skvělá hra, která bude bavit každého milovníka žánru. Pokud máte rádi správu zdrojů, budování automatizovaných továren a průzkum světa, budete naprosto nadšeni. Propracovanost hry a logická návaznost určitých přístrojů na suroviny, energii a různá zařízení je skvělá. Taktéž důraz na efektivitu a nutnost promyslet si logistické trasy je něco, co dokáže zabavit na hodně dlouho.

• čtyři různé biomy
  • hratelnost
  • logické požadavky na funkčnost různých továren