Sheltered 2 intro

Sheltered 2: přežít v postapokalyptické pustině

8. 11. 2021

V poslední době jsou hry, které kombinují postapokalyptické události se survival prvky, na velkém vzestupu. Jedná se o poměrně obsáhlý segment, a podle názorů některých vědců je pravděpodobnost nějakého podobného scénáře navíc dost vysoká. Jaké to je se ujmout velení nad komunitou a snažit se přežít v podzemní vybudované základně, vám ukáže hra Sheltered 2.

Sheltered 2 a podzemní bunkr

Sheltered 2 vychází z klasického postapokalyptického příběhu, kdy se něco stalo a nyní se ocitáte v zemi bez zákonů a pravidel. Vládne zde pouze právo silnějšího – právo toho, kdo nakonec přežije.

Od konce světa uplynulo dvacet krušných let. Pustinu nyní ovládá šest soupeřících frakcí, které bojují o zdroje a území. Objevila se však nová frakce, která se snaží převzít kontrolu. Vy se k ní přidáváte, protože její vůdce právě objevil ideální místo pro své sídlo, skrytý podzemní úkryt (shelter). Je otázkou, kdo tento bunkr postavil – zda to byl Mr. Prepper, o kterém jsme vás informovali v naší recenzi a který vychází ze stejného principu, tedy přežití v podzemním bunkru, anebo někdo jiný.

Hned ze začátku hry si zvolíte vlajku, nebo bojovou zástavu vaší frakce, chcete-li. Na výběr máte z mnoha různých barev, symbolů a emblémů. Následně přichází na řadu tvorba vaší postavy, tedy vůdce frakce. Můžete si klasicky zvolit pohlaví, typ těla, barvu kůže, vlasů, oblečení, ale také počáteční atributy.

Atributy jsou zde na výběr opět základní, které jsou dobře známé i z jiných her, tedy síla, charisma, inteligence apod. Tyto skilly samozřejmě budete v rámci hry a získávání zkušeností následně vylepšovat. Každý z hlavních skillů má ještě několik podskillů, respektive tři stupně – tedy například zmíněná inteligence následně obsahuje ještě možnost meditace a smlouvání, v druhém stupni pak lepší způsob vedení boje (bojová analýza), případně první pomoc apod.

Následným a posledním polem ve vytváření postavy jsou hlavní rysy nebo vlastnosti postavy. Zde můžete například zvolit, zda váš lídr bude expertem na hledání zásob, manuální zručnost nebo se bude umět bránit tváří v tvář nepříteli. Je čistě na vás, jaké vlastnosti zvolíte. Nicméně některé jsou již od začátku patrně důležitější než jiné, viz uvedený příklad s hledáním zásob, které jsou otázkou života a smrti.

Sluší se jistě zmínit, že na starost nemáte pouze lídra frakce, ale i zbytek skupiny, která se bude postupně rozšiřovat.

Zdroj: igdb.com

Sběr surovin a rozšiřování bunkru

Hra staví na základech z Sheltered 1 a pak na novější a úspěšné adaptaci Mr. Prepper. Pokud tedy chcete něco postavit, rozšířit nebo vyrobit, potřebujete potřebné suroviny a materiál. Pokud chcete získat dřevo, jsou zde dvě možnosti – tou první je přepadnout opuštěnou tvrz nebo čerpací stanici a najít něco ze dřeva. To může být třeba bedna nebo police, kterou následně musíte dopravit do svého bunkru a recyklovat u pracovního stolu. Druhou možností je se vydat na náhodný průzkum a modlit se, že po cestě najdete něco ze dřeva. Je zde ještě i třetí možnost, a to boj, ale k tomu se ještě dostaneme.

Na výpravy se pak vydáváte prostřednictvím mapy, která je rozdělena na jednotlivá pole. Pohyb na další pole vám spotřebuje určitou část energie, většinou je jedno pole za 10 bodů energie ze 100. Vyberete tedy cestu od vašeho bunkru, například ke karavanu, a následně ještě můžete zadat průzkum okolí na pár dílků podle zbývající energie. Pokud byste to přehnali, nemusíte se bát a nutně upravovat cestu i zpět do bunkru – připravte se však na založení provizorního tábora v nehostinné krajině. Pokud se tedy vydáte na opravdu dlouhou výpravu, nezapomínejte na vybavení, dostatek zásob a také zbraně. Přece jen v provizorním táboře jste větší a lákavější kořist než ve vašem opevněném bunkru.

S každou návštěvou okrajových již prozkoumaných částí mapky si odemykáte možnost jít prozkoumávat dál a dál. Můžete tak narazit na silnice, opuštěné domy, tvrze, čerpací stanice, ale i třeba řeku a les. Mapa je generována náhodně. Pokud průzkum přežijete, vrátíte se i s nasbíranými věcmi zpět do bunkru.

Zdroj: igdb.com

Všude dobře, v bunkru nejlépe

Většinu času budete trávit v samotném bunkru, případně v nejbližším okolí – nad bunkrem – a budete připravovat obranu nebo budovat jiné specifické předměty a libůstky. V bunkru budete zadávat úkoly pro své soukmenovce a budete také spravovat jejich drahocenné životy. Budou vařit, uklízet, vyrábět spotřební materiál, stavět vymoženosti a starat se o nekonečnou údržbu, kterou vyžaduje každý myslitelný kus vybavení.

Mezi dalšími problémy, se kterými se budete krom zajištění klasických lidských potřeb potýkat, jsou pak nájezdníci, duševní zdraví jednotlivých obyvatel bunkru a hlavně rozbíjení věcí, které je někdy až neuvěřitelné. Některé předměty vyžadují opravu prakticky po jednom užití.

Nicméně není to pouze o tom vařit, pěstovat, uklízet a opravovat, svůj bunkr budete muset také bránit před nájezdníky a zloději. Jednou za čas vám u bunkru zazvoní i přeživší, zda si od něj nechcete něco koupit, respektive vyměnit za jiné suroviny, případně zda se k vám může přidat. Dveře trezoru mohou však nezvaní hosté prolomit a začít řádit – mohou pouze krást, ale také zabíjet. Někteří z nich nájezdníků touží po krvi, většina jde však jen po jídle nebo vodě. V drtivé většině případů vám hra dává možnost se boji vyhnout. Můžete tak nechat lupiče, aby si vzali, co chtějí.

To se také stane, pokud necháte bunkr prázdný a pustíte se na lov surovin se všemi obyvateli. Stejně tak se může stát, že vás neočekávaný návštěvník poctí svou přítomností, když budete zrovna spát, a prostě si vezme, co bude chtít. Když se probudíte, zjistíte, že něco zmizelo (zpravidla voda a jídlo) a že jsou rozbité dveře, nicméně postavy na to nereagují. Můžete se tak směle pustit do opravy dveří, jako by se nic nestalo.

Zdroj: igdb.com

Boj na život a na smrt

Jak jsem již několikrát zmínil, ve hře je také boj. Souboje probíhají tahovou formou s tím, že první začíná ta postava, která má nejvyšší iniciativu. Není tedy nutně pravidlem, že by musel začínat nepřítel.

Boje jsou přímočaré, respektive nečekejte velké množství skillů a kombinací útoků. Když jste na tahu s vaší postavou, máte sice několik možností, ale jedná se o základní povely jako útok, bránit se, pokusit se utéct, ošetřit se atd. I když se to opravdu jeví jako jednoduché a velmi primitivní, opak je pravdou a tyto souboje bývají poměrně obtížné. Velkou roli zde samozřejmě hraje vybavení a zbraně, jaké mají vaše postavy. Také jsou zde různé efekty, jako například krvácení, nedostatek kyslíku, málo staminy atd.

Tím se dostáváme k vybavení a předmětům. Hra má opravdu pestrou paletu předmětů a různého vybavení – zbraně jsou zde jak na blízko, v podobě tyčí, boxerů a nožů, tak i na dálku, v podobě pistolí, brokovnic a samostřílů. V tomto aspektu se jedná opravdu o plnohodnotnou loot and resource hru. Nicméně jak jsem již uvedl, tak některé předměty mají až fanaticky šílenou tendenci se ihned zničit.

Grafika a ozvučení

Grafické zpracování je ve stylu C64, což hře nijak neškodí, ba naopak. Sice se nejedná o žádné high-tech grafické efekty, ale na obrazovce a v rámci zaměření hry to celkem dobře funguje. Jediným problémem mohou být grafiky postav, kde kolikrát máte problém rozeznat, zda se jedná o muže, nebo ženu. Rozhraní sice ze začátku není úplně intuitivní, ale na rozdíl od jiných her se dá celkem rychle pochopit

Co už zůstává trochu s podivem, jsou však dialogy a některé paradoxy hry. Co se týče dialogů, kolikrát se vám stane, že potkáte jiné NPC, které řekne něco ve smyslu, že je z vaší přítomnosti překvapeno, a máte možnost pouze utéct. Nevím, zda se jedná o bug, nebo záměr – není totiž možnost ani zaútočit nebo směnit předměty.

Dalším zajímavým paradoxem je, že vaše postava je vybavena sekerou, vydá se do lesa, ale dřevo nasekat nemůže, i když má dost síly. Dalším zvláštním úkazem je, že jedna z vašich postav jí plechovku jídla a otráví se, následně druhá postava v úplně jiné místnosti bunkru má náhle také problémy z otravy jídlem. Navíc pokud chcete tuto otravu léčit, můžete se setkat i s bugem, kvůli němuž nepůsobí patřičné léky.

Ozvučení je spíše průměrné, slyšíte jednotlivá klikání a zvuky při soubojích. V pozadí hraje poměrně příjemná oddechová hudba.

Sheltered 2 nabízí mnoho povedených mechanismů, které příjemné kombinují boj, získávání předmětů, budování a výrobu se survival prvky. Kromě toho se také dočkáte budování bunkru a jednání s jinými frakcemi, které reagují na vaše chování. Hru bohužel silně táhne dolů silná zabugovanost a přítomnost různých absurdit a paradoxů. V tomto stavu se bohužel hra s dobrými mechanismy a prvky nedá kvůli výskytu bugů, které znatelně ovlivňují hratelnost, doporučit.

• velké množství předmětů
  • pestrá paleta skillů a dovedností
  • frakce, které reagují na vaše chování