Small World – Cover

Small World – úpadek civilizace s úsměvem

21. 1. 2022

S počítačovými adaptacemi deskových her se v posledních několika letech roztrhnul pytel. Jednou z nich je právě hra Small World, která věrně napodobuje svou deskovou předlohu. Zde se stanete božskou bytostí, která magickým národům pomáhá osidlovat kontinent. Protivníci vám úkol ale rozhodně ulehčovat nebudou, stejně jako vy budou chtít pro své národy jen ty nejšťavnatější kousky území. Je tedy vaším cílem tato území získat a následně ubránit. Váš národ po několika kolech nevyhnutelně dospěje do bodu, kdy jej budete muset vyměnit za nový, a vrhnete se na vytváření nové říše. Vyberete si bažinaté území vedle čarodějů, nebo se raději pustíte do trestné výpravy proti skřetům z jihu, kteří pobili polovinu vaší předchozí civilizace? Volba je jen na vás.

Hra (s kostkou) v kostce

Small World je titulem od studia Asmodee Digital, které stojí již za několika kvalitními adaptacemi deskových her do počítačové podoby (Ticket to Ride, Scythe, Love Letter). Hra funguje na několika velmi jednoduchých principech, které však ve spojení vytváří překvapivě komplexní celek. Pro začátek si uveďme, že vítězem se stane hráč, který na konci vlastní nejvíce vítězných mincí. Ty získává zejména za území, která ovládají národy pod jeho kontrolou. Hru můžete hrát proti skutečným protivníkům, a to buďto online, nebo lokálně. Pokud zrovna nejsou protihráči k dostání, máte možnost zahrát si také proti umělé inteligenci. Jak vlastně kolonizace kontinentu probíhá? Na začátku svého prvního kola si každý hráč zvolí národ, za který bude hrát.

Hra obsahuje spousty národů, příkladem uveďme elfy, skřety, lidi, obry, či čaroděje. Každý národ ve hře je jedinečný a jeho zvláštnosti budete muset zohlednit při budování svého impéria. K danému národu vždy neoddělitelně patří i náhodně přiřazená vlastnost, která váš herní styl dále upravuje. Ve hře proto můžete narazit na kombinace, jako jsou vlkodlačí skřeti, hrdinní ghúlové nebo mořští černokněžníci. Základním pravidlem je, že každé obsazené území přinese jednu vítěznou minci. Dále se však hra již komplikuje. Obři mají rádi kopce, a jelikož za tato obsazení dostávají bonusovou minci, budou o ně bojovat palice nepalice. Lidé jsou naopak zarputilí farmáři a mají zájem o políčka s obilím. Nemrtví zase rádi táboří na kostech svých nepřátel, kdy těmito kostmi rozšiřují svou armádu. Abyste tedy ze svého národu dostali maximum, budete mu muset přizpůsobit svůj herní styl, a každá hra proto může být podstatně jiná než ta předchozí.

Zdroj: igdb.com

Ve hře máte k dispozici omezený počet žetonů jednotek. Ve chvíli, kdy se váš národ příliš rozroste (případně se po nepřátelském nájezdu příliš zmenší), máte možnost uvrhnout svou civilizaci do úpadku. Není však všem dnům konec! Nejenže dostanete možnost zvolit si nový národ s náhodnou vlastností, ale zároveň váš původní národ v úpadku stále zůstává ve hře. Nemůžete za něj sice hrát jako předtím, ale při sčítání vítězných mincí se na území tohoto národa stále hledí jako na vaše území. Finanční úřad zkrátka nezastaví ani konec civilizace.Milovníky strategií určitě potěší, že ačkoli hra obsahuje také házení kostkou, rozhodně se nemůžete spoléhat pouze na náhodu. Většina rozhodnutí bude záviset na pečlivém plánování, při kterém budete zohledňovat jak slabiny vlastní, tak i ty vašich nepřátel. Hru si tedy užijete i tehdy, pokud vám v hodech kostkách není přáno.

Myší kožíšek

Po grafické stránce hra napodobuje svou deskovou předlohu. Jedná se o celkem hezky zpracovaný, ale až příliš graficky jednoduchý titul, se kterým nebudou mít problém ani starší stroje. Soundtrack dokresluje příjemnou atmosféru hry, ale po několika partiích se dokáže oposlouchat. Small World lze zcela jednoznačně doporučit jako velmi kvalitní adaptaci deskové hry, ale několik věcí je třeba potencionálním hráčům zdůraznit. Hra nebyla lokalizována do českého jazyka a vzhledem k nutnosti taktizování si ji užijí zejména anglicky mluvící hráči. Ke hře také bylo vydáno již několik DLC, která ji obohacují o nové národy a vlastnosti. Tvůrci však měli s ohledem na množství DLC raději vsadit na kvalitu před kvantitou, protože jeden větší balíček rozšíření by hráče potěšil rozhodně víc. V poslední řadě je třeba počítat s tím, že pro hraní po síti si budete muset vytvořit účet ve službě vývojářů Asmodee. Navzdory těmto stinným stránkám lze hru jako celek rozhodně doporučit, a to zejména pokud hledáte něco, co byste si mohli zahrát online s přáteli.

Zdroj: Asmodee

Fanoušci deskových her si ve Small World přijdou na své. Svoji taktiku budete muset přizpůsobovat dostupným národům a nic vám nezaručí, že se zrovna vy nestanete cílem krvežíznivých kamarádů. Tuto strategii si užijete zejména při hraní online s přáteli, kdy vám množství hratelných národů a jejich vlastností zaručí, že každá hra bude jiná než ty předchozí. Jedná se o velmi věrné zpracování původní předlohy do počítačové podoby, které můžeme doporučit, zejména pokud sraz u opravdové deskové hry zkrátka není možný.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Marek Varmuža.

• množství obsahu
  • podpora různých herních stylů