Už od dětství mě fascinovala egyptská říše. Panteon bohů, mumie a hrobky plné pokladů. Ty byly ukryté v pyramidách hluboko v pouštích napříč Egyptem. Tyto monumentální stavby ovšem musel někdo postavit. Do role těchto uznávaných stavitelů starověkého Egypta vás postaví nová desková hra od stále rostoucího vydavatelství TLAMA Games, Sneferu: Stavitelé pyramid.
Nová hra autora povedeného Project L, Adama Španěla, za sebou má dlouhou cestu. V roce 2019 na akci Ludum Dare poprvé ožila jako videoherní prototyp. Poté na lokálních akcích jako jsou Brnohraní, Žižcon a Deskohraní prošla rukama mnoha testerů. A v roce 2024 pod taktovkou TLAMA Games hra vychází. Jak to s ní dopadlo?
Sláva Snofruovi!
Jak již bylo řečeno na začátku, ve hře budete stavět pyramidu. A ne jen tak nějakou. Vaším úkolem bude postavit co nejvyšší pyramidu pro faraona Snofrua. Ten si jako jediný z egyptských faraonů pro sebe nechal postavit celkem 3 pyramidy. Není tedy divu, že se autor rozhodl hru zasadit právě do období jeho vlády. Na výběr máte ze 4 stavitelů a v základním herním módu nepřináší nic jiného než vizuální odlišení hráčů. Následně si podle barvy stavitelova oděvu vyberete svoji loď, k ní si přiberete desku ve tvaru vaší pyramidy, naberete startovní zásoby a můžete se vypravit na plavbu po Nilu, na kterém se hra odehrává. A jak říká jedna stará egyptská báseň…
Nile, Nile, Nile…
Ty řeko dravá a uspěchaná, jsi naší královnou, pramenem života. V našem případě pak zdrojem tak moc potřebných kamenů, s jejichž pomocí budeme stavět pyramidu. Kameny se ve hře kupují z náhodně vylosované nabídky na speciální desce. Kameny si lze kupovat buďto za jídlo nebo čas, ovšem většinou půjde o kombinaci obojího. Na začátku má hráč k dispozici 6 žetonů jídla a čas reprezentuje počet polí na herním plánu. S touto mechanikou jsem měl v začátku menší potíž, nicméně s každou další odehranou partií jsem jí přicházel na chuť víc a víc. Ovšem stojí za zmínku, že jakmile hráč najde optimální strategii pro utrácení jídla nebo času při výběru kamenů, ztrácí hra nejen prvek taktizování, ale i část své zábavnosti. A vaším jediným problémem tak bude správné dosazení kamenů do své herní desky.
Správně rozvržená pyramida vám přináší další zásoby jídla a krom několika prvních polí pyramidy jste zcela odkázáni na vaše logické myšlení a výběr kamenů. Čím více kamenů stejné barvy se vám horizontálně či vertikálně podaří spojit, tím více jídla za každou takto poskládanou oblast obdržíte. Máte tedy na výběr mezi riskem ve formě budování větší oblasti stejných kamenů nebo bezpečnou hrou v podobě menší oblasti s menší, ale častější odměnou.
A co kameny, kde je berete?
Nicméně se ve hře nachází další faktor, který může i relativně bezpečnou taktiku rozbít. Tím jsou speciální bonusy lomu. Na hrací ploše jsou lomy v barvách jednotlivých starověkých materiálů, které můžete najít na herních kamenech. Pokud z banku odkoupíte kámen se stejnou barvou, jakou má lom, můžete si tento bonus aktivovat pro svůj další tah. Bonusy se týkají zisku jídla navíc přes ušetření poplatku času až po odložení koupeného kamene na další tah.
Za zmínku také stojí pokročilý režim hry, který vašim architektům do vínku přihodí asymetrické schopnosti. V něm je vyměníte za 2 jednotky času a začínáte na třetím herním políčku. Jejich využití se opět točí kolem jídla a času a mojí osobní favoritkou je architektka Heba. Její bonus vám dovoluje jednou za hru přesunout loď o dvě políčka zpět a získat tím zpátky dvě jednotky času. Krom posunu o dvě políčka také přijdete o jídlo v závislosti na tom, koho si zvolíte. Tyto schopnosti ve hře vítám z důvodu, že po naučení se základní herní smyčky krásně osvěží jednotlivé partie a donutí hráče se nad aspekty hry zamyslet zase trochu jinak.
Kdo tam bude poslední, je shnilá datle!
Ve Sneferu: Stavitelé Pyramid se pořadí tahů určuje vzdáleností od cíle. To znamená, že ten hráč, který je na řece Nil nejvíce pozadu, je na tahu. Aspoň tedy do chvíle, dokud minimálně jednoho hráče nepředběhne. Jde o mechanismus dobře známý například z titulů Patchwork nebo ArcheOlogic. Párkrát se mi tak obzvlášť při prvních hrách stalo, že jsem pár tahů čekal, než mě mí soupeři doženou a budu opět na tahu. Ovšem při čekání máte možnost přemýšlet o svých dalších tazích a z vlastní zkušenosti můžu říct, že se lze u deskové hry zamyslet natolik, že zapomenete na svůj tah.
Konec cesty
Po mnoha kolech, plných kupování kamenů, sbírání zásob a stavění pyramidy, se dostanete až na samotný konec řeky Nil. V tu chvíli jste spotřebovali veškeré jednotky času, a hra tím pro vás končí. Nezbývá vám nic jiného, než jen čekat na svoje soupeře a doufat, že ve svém budování budou méně úspěšní jak vy. Při finálním zúčtování se potom rozhoduje o vítězi tak, že kdo má postavenou pyramidu z nejvíce kamenů, vyhrál. V případě shody se vítěz určí podle finálního počtu jídla. V případě opakované shody se porovnají uzavřené oblasti, dokud se nedojde k vítězi. Nehrozí tak, že o vítězi rozhodne náhodný los.
Nelítostný bůh Ptah
Krom klání pro až čtyři hráče Sneferu: Stavitelé pyramid nabízí i sólovou variantu pro vlky samotáře. V něm se postavíte do duelu proti jednomu z nejstarších egyptských bohů, Ptahovi. Hned na úvod řeknu, že oproti klasické hře se jedná o slušnou výzvu i pro zkušené hráče deskových her. Pro hráče se v průběhu tahu nic nemění. Ovšem při opuštění lomu či jeho proplutí Ptah sebere všechny kameny ze spodní řady banku, barevně shodné s barvou opuštěného lomu a umístí je do své pyramidy.
Při mých pokusech o sólo hru vyhrál, ve většině případů, Ptah s minimálním rozdílem. První tři pokusy skončily fiaskem. Až na čtvrtý pokus jsem boha Ptaha porazil a mohlo tak započít zúčtování mnou získaných bodů a se ziskem 43 bodů jsem si zasloužil krásné hodnocení „Jde to, jde to, Imhotep!“. Nicméně více jsem si oblíbil klasiku s reálnými hráči, která byla vždy doplněna o historické narážky a vtipy o starověkém Egyptě a hlášky z popkulturních filmů.
Toulky po Nilu
Kromě nádherných herních materiálů v podobě žetonů jídla, kamenů s hieroglyfy, figurek lodí nebo portrétů jednotlivých architektů si pozornost zaslouží i samotný herní plán. Ten se ve Sneferu: Stavitelé pyramid podobá historické podobě Nilu a obsahuje i reálné lomy a doly nejen z dob vlády Snofrua. Na zadní straně manuálu se pak lze dočíst, co se ve kterém lomu těžilo a komu patřil. Mimo to pak manuál nabízí na své první straně i historický kontext ke hře a dovoluje tak hráčům se naplno ponořit do tajů starověkého Egypta.
Sneferu: Stavitelé pyramid je především dílem nadšenců do egyptské historie a na hře je to znát. Díky jednoduchému hernímu systému a průběhu tahů se u hry zabaví všechny věkové skupiny. Díky vizuálnímu stylu a barevnosti je hra také ideální pro rodiny. Zkušenější hráče potěší režim s asymetrickými schopnostmi nebo sólový režim. Tyto další režimy pak hru oživují a zvyšují její znovuhratelnost.