Soulslinger uvodka

Soulslinger: Envoy of Death – vykupte svou duši

19. 6. 2025
 

Říká se, že když člověk zemře, jeho duše putuje na místo, kde se nejdříve rozhodne, zda si zaslouží jít do Ráje, nebo bude muset sloužit v pekle. Podle jiných teorií a náboženství se duše zemřelého musí nejdříve očistit, aby dosáhla klidu,. Soulslinger: Envoy of Death vás zavede na místo mezi nebem a zemí, kde zjistíte, že smrtí vaše utrpení rozhodně nekončí.

Když je smrt pouhý začátek

Soulslinger: Envoy of Death je akční roguelite FPS od vývojářského studia Elder Games vydané pod taktovkou vydavatele Headup Publishing. Titul, jenž byl po dlouhé dva roky ve fázi předběžného přístupu, prošel celou řadou změn. Oproti „původní“ předběžné verzi došlo k navýšení zbraní, lokalit a celkově k vyladění a vylepšení gameplaye. Rozšířen byl také příběh a došlo k přidání NPC charakterů, s kterými přijdete do styku, a s kterými můžete prohodit i pár slov, včetně možnosti získání vedlejších misí.

Samotný příběh pojednává o Soulslingerovi, duši uvězněné na hranici mezi životem a smrtí. Hlavní hrdina, který je původně z naší současnosti, se po specifické události ocitne tváří v tvář samotné Smrti (Smrťákovi), který vidí uvnitř mladého muže potenciál, tedy lépe řečeno možnost „vzájemné protislužby“. Dohoda je uzavřena, přičemž Smrt nechce po Soulslingerovi nic víc, než zničit démonický Kartel, který terorizuje Limbo a snaží se zotročovat duše mrtvých pro své ďábelské cíle, které mohou ohrozit rovnováhu mezi světem živých a mrtvých. Vzhledem k tomu, že i Smrťák má své omezené schopnosti, potřebuje právě Soulslingera, aby se postaral o přisluhovače Kartelu, všechny důstojníky, a nakonec i hlavního vůdce.

Kartel působí v Limbu, které spadá do časového období Divokého západu.  Tomu odpovídají (s trochou nadsázky) také zbraně a vybavení, které budete mít postupně k dispozici. V katolické teologii je Limbo považováno za hraniční místo, kde se duše zdržují před tím, než se rozhodne, zda půjdou do nebenebo do pekla.

Příběh je vyprávěn formou útržkovitých cutscén a hlavně formou rozhovoru hlavního hrdiny se Smrťákem a Lady Valerií, která má se Smrtí podobnou dohodu, jako je ta vaše, a také s dalšími postavami. Jak sama říká: „Jen dva blázni, jako je ona a vy, byli tak šílení, aby uzavřeli se Smrtí takovou dohodu.“ To je všechno, co vám mohu z příběhu prozradit.

Významným prvkem je v tomto směru právě adaptivní vyprávění děje, které reaguje na vaše akce v rámci předešlého průchodu. Tento fakt sám o sobě působí příjemným svěžím dojmem.

Soulslinger: Envoy of Death vás zavede westernového prostředí

Jak jsem zmínil, titul je FPS s roguelite prvky, což znamená, že oproti roguelike hrám zde vaše smrt není permanentní a postupně si otevíráte různá vylepšení. V jádru je pak Soulslinger arénovou střílečkou, v níž skrze portály procházíte do dalších arén, které jsou z větší části situovány do období Divokého západu, tedy westernu. Z určitého pohledu může titul vzdáleně připomínat Hunt: Showdown nebo Evil West. Kdy máte westernový základ, ale k tomu také celou řadu vylepšení a dalších užitečných prvků, které neodpovídají reálné ani historické předloze. Tento koncept pak dodává více prvků k hratelnosti a možnosti variability mezi jednotlivými průchody, včetně otevírání nových zbraní a vylepšení.

Princip hry je velmi prostý. každé aréně musíte porazit všechny nepřátele, aby se posléze otevřely portály, z nichž si můžete vybrat, do kterého vstoupíte. Na konci každé arény máte možnost vybrat si odměnu, která se typově odvíjí od portálu vybraného v předešlé aréně. Díky tomu se dostáváte k odměnám a vylepšením.

Soulslinger: Envoy of Death nabízí celkem hluboký a uspokojivý systém vylepšování, který umožní vytvářet každý průchod odlišný od toho předchozího. Hra jednoznačně počítá s tím, že budete umírat, a je tomu i přizpůsobeno vylepšování, ať už vašich schopností nebo vybavení. Pomyslnou pikantní třešničkou na dortu, je reakce Smrťáka na každý váš průchod a jeho - řekněme - negativní vyjádření zklamání po každém vašem dalším neúspěchu.

Můžete vylepšit základní schopnosti a vlastnosti Soulslingera. Z těch, co otevíráte a zůstanou vám, se jedná hlavně o pasivní vylepšení a procentuální bonusy ke zdraví, k poškození nebo třeba k pohybu a odolnosti.

Kromě tohomůžete po získání nákresů a potřebného materiálu vytvářet i nové zbraně na výrobním stole.ěkteré z nich můžete dokonce sebrat po nepřátelích). Ze začátku máte obyčejný revolver a můžete se dostat k brokovnici, silnější verzi revolveru nebo ke čtyřhlavňovému kanónu. Všechny zbraně můžete také vylepšit. Zatím jsou ve hře pouze čtyři výše zmíněné zbraně, počítá se však s rozšířením arzenálu o další kousky. Zde přichází první nedokonalost, tedy využití zbraní a míření. Střílení od boku stisknutím levého tlačítka myši je v pořádku, ovšem při stisku pravého tlačítka dojde k míření, které je prakticky nepoužitelné. Nejenom žeje nepřesné, ale úhel střelby ani neodpovídá. Nejedná se tak o míření na přesnost, ale spíše o šťastnou střelu. Střílení od boku ale má klasický křížek, takže se s ním přesně trefit rozhodně dá. 

Nechybí ani možnost rychlého přebití zbraně ve stylu her Gears, které vám někdy může i zachránit život. Pokud přebijete ve správném načasování, pak máte za pomoci různých perků také dočasný bonus k poškození.

Každý průchod je jiný

Vrátím se teď k vylepšování a odměně z každé arény. K výše zmíněnému, tedy vybavení a pasivním schopnostem, které postupně otevíráte, ať už u fontány dušínebo u totemu s lebkou, se ještě přidávají vylepšení a dovednosti, které získáváte v rámci daného průchodu.

Jde o aktivní i pasivní atributy a skilly. Opět se může jednat o pasivní procentuální bonusy nebo o pasivní ovlivnění, například že váš skok nebo dash po použití vytvoří ohnivou nebo jedovou vlnu, která zraní nepřátele v okolí. Případně se může jednat i o bonus k poškození, pokud v řadě zabijete pět a více nepřátel, aniž byste minuli svůj cíl, a jiné výhody

Z aktivních skillů, které můžete získat, jsou zde výbušné, bleskové nebo jedovaté střely, vytvářenístínových klonů nebo přivolání magického oka, které střílí na všechny nepřátele v okolí. Dá se tedy říct, že zde naleznete i AoE schopnosti.

Tento aspekt vývoje postavy přidává další vrstvu strategie a znovuhratelnosti, protože máte možnost experimentovat s různými kombinacemi, které vám pomohou překonat různé výzvy, a těch je zde opravdu hodně.

Akce, která vás bude bavit

Soulslinger: Envoy of Death kombinuje rychlou akci arénové střílečky a klidného prostředí základního tábora, kam se dostanete po smrti. Zmíněné spojení mechanik roguelite, FPS a arénovky s náhodně generovanými sekvencemi vytváří svěží a nepředvídatelnou akci, která dokáže zabavit.

Bojové střety jsou velmi intenzivní a vyžadují rychlé reflexy a strategické myšlení, včetně využívání prostředí a možných zničitelných prvků, jako jsou třeba výbušné sudy. Proto Vaše přežití a postup prakticky bude záviset kolikrát i na reflexech a dobrém načasování.

Ve hře je i příjemná paleta nepřátel. Ta sice nepůsobí nijak westernově, spíše pekelně démonicky, nicméně jejich koncept a provedení je uspokojivé. Najdete zde protivníky, kteří útočí na blízko i z dálky. Bohužel moc inteligence zde nečekejte, v tomto ohledu je to stejné jako u většiny podobných her. Nepřátelé se vás snaží za každou cenu dostat, a to bez ohledu na potenciální rizika. Kolikrát si vyloženě pro střelu do čela ochotně přijdou i přes celou aktuální mapu. Jindy na vás zase v hloučku hází kamení a netuší, že se nachází u výbušného sudu.

Nemyslete si ale, že by se jednalo o procházku růžovou zahradou. Poškození bolí, po pár zásazích je po vás, a to nezmiňuji ani možnost hrát na „one hit death“, která představuje opravdovou výzvu. Tím spíš že nepřátelé se v aréně objevují i těsně za vámi, takže se ani nenadějete, portnete se do arény a najednou je po třech vteřinách po vás, protože mob se spawnul za vašimi zády.

Po určitém počtu arén se můžete ocitnout i před mini bossy nebo většími bossy. Každý z těchto bossů má několik fází ve stylu soulslike her. Tento aspekt působí velmi dobře a dodává to hře, průchodu i soubojům větší napětí a akci.

Soulslinger: Envoy of Death dokáže zaujmout

Po grafické stránce nabízí Soulslinger: Envoy of Death příjemnou podívanou. Musím přiznat, že první vstup do výchozího prostředí Haven, kde se nachází Lady Valeria a Smrťák, má své osobité kouzlo. Místo, kde se nacházíportál pro duše, které mohou pokračovat dál, a zároveň i boční portál pro služebníky Smrti, jako jste vy. Skvěle působí také prvek pejska jménem Liza, který zemřel a čeká zde věrně na své milované majitele, aby se k nim mohl opět připojit. Tento herní prvek, který byl již v předběžném přístupu hojně diskutován, zachycuje neutuchající věrnost a oddanost mezi zvířetem a jeho pánem.

Areny jsou stylizovány do zmíněného westernového prostředí, přičemž můžete nalézt typické westernové městečko, doly, překladiště, mlýny nebo kamenolomy. Stylizace se opravdu povedla, ovšem po delší době hraní budete mít prostě tak, jak to u těchto her bývá, pocit repetitivnosti. Arény s bossy to sice trochu rozbíjí, protože se při střetu s nimi vydáte i do westernových hřbitovů, chrámů nebo studní, ale je nutné si uvědomit, že se jedná o arénovou FPS.

Trochu problematicky bohužel v některých případech působí iozvučení, neboť výstřely někdy nejsou synchronní se zvukem. I když to není pravidelné, rozhodně to nahlodává onu fajn akční westernovou fantasy atmosféru. Jinak je kvalita zvuku dobrá a audio prvky jsou povedené. Za zmínku stojí také hudební doprovod, který skvěle doplňuje akci ai atmosféru při vážnějších rozhovorech. Ty sice nemůžete nijak ovlivnit a jedná se o útržkovité fráze, hloubku v nich však najdete

Také se sluší zmínit, že na soundtracku se podíleli Daniel Tompkins a Acle Kahney. Ti excelují zejména v závěrečné písni, která si získá mnoho příznivců.

Soulslinger: Envoy of Death je slibný roguelite FPS titul, který kombinuje svižnou hratelnost s arénovou střílečkou a stylizací do westernového prostředí. Příběh a jeho vyprávění dokáže zaujmout a hratelnost včetně stále se stupňující náročnosti soubojů dokáže zabavit. Je zde opravdu velký potenciál a díky slibně vypadajícímu plánu vývojářů se rozhodně vyplatí tento titul (minimálně) sledovat. Pro milovníky podobného typu her se stane jednoznačně žroutem jejich času.

Klady
  • svižná hratelnost
  • pěkná grafika a filmové zpracování
  • prvky roguelite s vylepšením hlavního hrdiny
  • pestrá paleta nepřátel
  • soundtrack a ozvučení
Zápory
  • míření zbraní
  • nahodilá asynchronizace výstřelů
  • AI nepřátel
Platforma PC
  • Datum vydání 14.12.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.