SpaceBourne 1

SpaceBourne 2 – galaxie smrti

9. 11. 2023
 

Za titulem, který vás vezme do temného a opravdu nebezpečného vesmíru, stojí Burak Dabak, jednočlenné vývojářské studio. Jeho prvním titulem byla hra Mesel z roku 2016. Následně se přesunulo do zcela jiné herní kategorie, která je kombinací několika herních žánrů. V roce 2018 tak přichází na trh SpaceBourne, single-player open-universe RPG, které kombinuje zmíněné kategorie do střílečky z pohledu třetí osoby a vesmírného simulátoru. Simulátor je však v určitém kontextu velmi silné označení, ostatně souboje ve vesmíru zatím oficiálně nejsou, ani nebyly, a tak není jak posoudit, zda se jedná o simulátor, či nikoliv.

SpaceBourne 2 (momentálně ve fázi předběžného přístupu) je, stejně jako první díl, dobrodružné akční RPG s otevřeným světem, tedy lépe řečeno vesmírem, který kombinuje prvky střílečky z pohledu třetí osoby ve stylu Mass Effect nebo Gears of War a soubojů ve vesmíru ve stylu Everspace nebo starého Freelancer. Máte zde možnost být prakticky kýmkoli. Hra zahrnuje mnoho možností, jak si ji užít dle svého, včetně těžby, obchodování, pirátství, craftingu a hlubokého průzkumu. Příběh navazuje tam, kde ve SpaceBourne skončil, nyní je ale na vás vybudovat v galaxii, ve které se hra odehrává, nové silné impérium. Metody, jak toho dosáhnete, jsou jen a pouze na vás.

Z povaleče obávaným velitelem, nebo prohnaným obchodníkem, či pašerákem, nebo lovcem hlav?

První, co si zvolíte, jsou počáteční atributy, které se dělí do tří skupin. Voják, zde najdete vnímání, vytrvalost a hbitost. Tyto atributy potřebujete k soubojům na zemi, respektive v soubojích z pohledu třetí osoby, které provádíte přímo. Jedná se tak o střelbu se zbraněmi, souboje s kontaktními zbraněmi, případně míření nebo množství životů či vytrvalosti. Následují atributy z kategorie Pilot, zde naleznete reflexy, sílu vůle a ostražitost. Tyto atributy využijete při létání ve vaší vesmírné lodi, vesmírných soubojích, případně ke schopnosti rychle manévrovat, rychle nahodit štíty nebo rychleji zaměřit daný cíl. Třetí kategorií je Dobrodruh, zde naleznete atributy jako inteligence, štěstí a koordinace. Ovlivníte tím schopnost komunikace s ostatními postavami, přesnost scanu sond a samozřejmě i třeba těžbu nebo vyjednávání či zastrašování.

Následuje volba vaší třídy, případně povolání, chcete-li. Máte na výběr zatím ze šesti různých tříd. Můžete být pirát, kapitán, freelancer, žoldák, dobrodruh nebo obchodník. Každá z těchto tříd má své výhody a nevýhody, ty se skládají z procentuálních bonusů a toho, jak s vámi budou ostatní jednat. Po vytvoření postavy se ocitáte na své domovské pouštní planetě. Následně se seznámíte s ovládáním režimu ve třetí osobě, ten je řízen klasickými klávesami.

Každý začátek je těžký

Dlužíte za nájem a potřebujete získat peníze, dostanete tedy úkol najít nějakou práci. Z počátku se zadavatel kontraktů na váš zájem moc netváří, zvláště když vaše loď je na zdejší poměry spíše vrak. Práci nakonec dostanete, následuje odlet z písečné planety a seznámení se s ovládáním vesmírné lodi. Taktéž jde o zažitou kombinaci myši a kláves, které jsou známé z výše zmíněných her. V tomto ohledu všechno funguje dobře a intuitivně.

Když jste ve vesmíru, konkrétně ve vaší lodi, a ne ve volném prostoru, máte možnost pomocí klávesy H přejít do ovládání kurzorem myši a volení mezi specifickými nabídkami, jako je rádio signál. Ten slouží pro komunikaci s jinými stíhači, vesmírnými stanicemi nebo vesmírnými bránami, které používáte pro cestu do jiného hvězdného systému. Hra vám naštěstí všechno vysvětlí, a pokud byste něčemu nerozuměli, je zde možnost si zvolit nápovědu v podobě názorného videa.

V rámci úvodních misí se rychle seznámíte s ovládáním i s prostředím a hlavním dějem. Zjistíte, že jste se dostali do spirály politických intrik v rámci galaxie a že máte před sebou opravdu složitý úkol. Ten zahrnuje nejen zradu a pomstu, ale také očištění jména vašeho otce a vysoké ambice.

Samozřejmě že na to nemůžete stačit sami, a proto budete potřebovat věrnou posádku, která vám bude k ruce nejen v boji na zemi, respektive v režimu z třetí osoby, ale také ji budete potřebovat, pokud si budete chtít koupit specifické třídy vesmírných lodí. Malé stíhačky, případně lodě střední třídy, zvládnete pilotovat sami, pokud však budete chtít mít větší corvetty, je potřeba určitý počet členů posádky.

Vybudovat impérium, ale jakou cestou se nakonec vydáte, je čistě na vás

Jedním z vašich cílů je také vybudovat vlastní organizaci. První velké rozhodnutí, tedy po tom, jaké budete mít členy v hlavním týmu, je, jakým směrem se vaše organizace vydá. Musíte mít svou tajnou základnu a jasný směr. Zde si můžete vybrat mezi třemi možnostmi – řádem, spravedlností a chaosem, v přeneseném smyslu se jedná o demokracii, autokracii nebo čisté diktátorství a prosazení práva silnějšího (tedy vašeho práva) za každou cenu. Toto rozhodnutí samozřejmě velmi ovlivňuje také příběh a postoj jednotlivých členů vašeho týmu.

Když už máte základnu, odkud budete řídit své akce, máte zvolený směr a členy týmu, je načase se pustit do opravdového rozšíření vašeho vlivu. V první řadě potřebujete peníze, ty získáte buď plněním misí pro jednotlivé cechy a klany, případně obchodem a prodejem vytěžených surovin z různých asteroidů, nebo pirátstvím, jak jsem zmínil. Je to čistě na vás. Následně potřebujete expandovat, tedy najdete si systém či stanici a tu zničíte nebo obsadíte. Musíte si vybrat (nemusíte, ale vřele to doporučuji) operační strategii, tedy jakým postupem budou vaši vojáci a stíhači postupovat. Určíte, kdy se zahájí nalodění na stanici, případně zda ji vyrabujete a zničíte, seberete otroky, nebo se budete snažit způsobit co nejmenší oběti na životech.

Musím přiznat, že příprava před bitvou, respektive když už máte dost prostředků a stíhačů, působí skvěle. Jste ve své lodi a kolem vás vaši stíhači, kterých mohou být i stovky. Chvíle, kdy postupně přecházíte do warpu a následně se všichni objevujete před bitevní stanicí, je opravdu pohlcující. Je tedy opět na vás, zda se připojíte k vašim stíhačům a bitevníkům při vesmírné bitvě, nebo jim budete věřit a určíte velitele. Případně se můžete zapojit do bitev přímo uvnitř stanice. Za všechno dostanete zkušenosti, které následně můžete v rámci bodů zúročit do zvýšení atributů nebo do možnosti zvolit si speciální použitelné dovednosti.

Krásy a strasti obrovské galaxie

Ve hře SpaceBourne 2 je k dispozici nespočet světů, stovky hvězdných soustav, které můžete prozkoumat a projít, i když ne každá z nich je nutně přístupná. Je zde opravdu obrovská žijící galaxie a na každém kroku vás čekají různé příležitosti. Máte i pestrou paletu zbraní a vybavení, ať už pro pěší boj, nebo boj ve vesmíru. Jako poslední zde najdete také velké množství vesmírných lodí, které můžete získat, koupit, ukrást nebo i pomocí diplomacie vyžádat.

Jak jsem již zmínil, hra je ve fázi vývoje a předběžného přístupu a je to hodně znát. Některé planety či různé základny a stanice nejsou ještě plně přístupné. Pokud se například po některé planetě pohybujete pěšky či pomocí vozítka, narazíte do neviditelných zdí. Co však zamrzí, jsou přítomné bugy a chyby. Může se vám stát, že se v případě procházení po vesmírné stanici prostě propadnete texturou do vesmíru. Často se také stává, že při použití hvězdné brány v průběhu průletu hra spadne. Různé chyby jsou také v určitých úkolech a mechanismech. Zde se sluší zmínit komunita (včetně vývojáře), která na Discordu i Steamu poradí, jak se s daným problémem vypořádat nebo jak ho obejít. Vývojář je navíc velmi aktivní, a pokud se naskytne opravdu zásadní problém, je zpravidla do dvou dnů vyřešen, případně je učiněno takové opatření, abyste mohli pokračovat.

„Jsem tupý, ale střílet umím. Posaďte mě do stíhačky a zatopím vám“ – NPC protivník

Po grafické stránce hra rozhodně neurazí, je však potřeba ještě trochu doleštit a vypilovat určité prvky a efekty. Není to špatné, ale prostě chce to ještě trošku víc. Souboje v režimu třetí osoby, ať už v základně, na nějaké planetě, nebo ve vesmíru při použití magnetických bot, je ve zmíněném stylu Mass Effect, ale protivníci jsou dost tupí, moc se nekryjí a spíše jen tupě střílí. Jejich zásahy přesto bolí. To samé platí, pokud se rozhodnete opustit vaši loď během souboje ve stihačkách (ano, můžete) a být ve vesmíru ve stylu Iron Mana. Zde však nemáte při zásahu od nepřátelské stíhačky žádnou šanci, což dává smysl.

Lepší je to při soubojích ve stylu „dog fight“ ve vesmíru, kde bojujete ve své vesmírné lodi proti jiným lodím. Zde si AI vede o něco lépe, dokáže velmi efektivně manévrovat, snaží se vám dostat za záda, případně je ochotna obětovat jednoho pilota, na kterého se zaměříte, aby se na vás ostatní sesypali. Překvapilo mě, že v případě velkých bitev o vesmírnou stanici se všichni nezaměří jen na vás, ale AI (nepřítel i spojenci) opravdu bojuje mezi sebou. Pohled a hlavně atmosféra je v tomto ohledu skvělá. To samé platí, i když bojujete se svou stíhačkou na nějaké planetě mezi horami.

Ozvučení je uspokojující, efekty a střelba odpovídají. Vychutnáte si tak nářek civilistů, zvuky výstřelů, výbuchy, robotický hlas v případě nahození nebo selhání štítů, laserové gatlingy, paprsky, prostě vše, jak se sluší a patří. Hrou vás doprovází příjemná hudba a prakticky zde není nic co vytknout.

SpaceBourne 2

SpaceBourne 2 je stejně jako předešlý díl velkým překvapením. Kombinace akčního dobrodružného RPG s otevřeným polem působnosti v obrovské galaxii s možností pohybu ve třetí osobě a vesmírných soubojů funguje dobře. Je na vás, zda budete obchodník, pirát, či lovec hlav a jakým směrem povedete svoji organizaci. Možnost obsadit vesmírné stanice, obchodovat s otroky nebo pašovat či hájit právo je prostě skvělá. Hru táhnou dolů chyby v rámci předběžného přístupu, které dokážou potrápit. Pokud je však titulu odpustíte a dáte mu šanci, odmění se vám hodinami skvělé zábavy.

Klady
  • zasazení hry a open universe
  • volnost a mnoho možností, co dělat
  • kombinace akce ve třetí osobě a vesmírného simulátoru
  • mnoho hvězdných systémů a živá galaxie
  • pestrý výběr lodí
  • velké množství zbraní a vybavení pro postavu i pro vesmírná plavidla
  • zajímavé rozdělení RPG prvků a dovedností
  • hratelnost
  • aktivní přístup vývojáře
Zápory
  • chyby a bugy v rámci EA
  • tupá AI v pozemních soubojích
Platforma PC
  • Datum vydání 17.02.2023
    • Vývojář Burak Dabak
    • Vydavatel Burak Dabak
    0.0

    Doporučujeme

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.