Starsand náhled

Starsand – vidím jen písek, nebo se mi to zdá?

2. 1. 2022
Zdroj náhledu: IGDB.com

Je to tady zas a znovu, mé srdce puká radostí. V mé herní knihovně přistál survival titul na recenzi. Ach, jak já miluji survival hry, tedy samozřejmě jen ty kvalitní. Tentokrát jsem se neobjevila v zasněženém území, jak tomu bylo v The Long Dark, nebo uprostřed nebezpečné džungle, kde jsem byla při hraní Green Hell, ale v téměř nekonečné poušti. Tomu teprve říkám výzva, písek v očích není nic pro mě. Titul Starsand je výtvor vývojářského studia Tunnel Vision Studio a já se na něj těšila dlouhých několik měsíců. Tak pojďme zjistit, zda má očekávání byla naplněna.

Písečná bouře není nic příjemného

Dle všeho je vaše postava sportovec a dobrovolně jste si šli zaběhat maraton v poušti. Nicméně štěstí na vaší straně během běhu nebylo, jelikož vás potkala docela drsná a silná písečná bouře. Písek v očích, silný vítr, a ještě se vám špatně dýchá. K tomu všemu se také přestanete orientovat v poušti, a tak seběhnete z určené trati. Začínáte tedy přemýšlet, zda vůbec přežijete. Nakonec tu špetku štěstí ale máte a nacházíte malou kamennou budovu, která prozatím poslouží jako úkryt před bouří. Druhý den se probouzíte a samozřejmě absolutně netušíte, kde přesně se to nacházíte. Kousek před vámi se ale nachází oáza, která vám momentálně nějakou dobu bude sloužit jako váš nový domov, jelikož zde se nachází ta potřebná kapalina k životu, a to voda. Musím tvůrce pochválit, protože úvod do hry je svým způsobem originální – alespoň jsme tentokrát nehavarovali s letadlem, jak tomu bývá u žánru survival zvykem.

Tutoriál

Starsand vás přivítá velice jednoduchým tutoriálem, kde vám vysvětlí všechny základní funkce hry. Takže ano, první půl hodiny vás hra povede za ručičku a bude vám přesně říkat co máte dělat. Pokud nesplníte určitý úkol v tutoriálu, bude vám neustále nahoře vlevo svítit. Tutoriál vás tedy donutí si vyrobit základní nářadí, jako je kamenný nožík, sekera nebo třeba kopí.

Crafting

Samotný crafting je velice jednoduchý, nicméně najití některých ingrediencí pro vytvoření určitého předmětu už tolik ne. Crafting si otevřete, jak bývá zvykem, klávesou „C“. V ten moment se vám otevře tvořicí menu, které je rozděleno do šesti kolonek. Máte zde nástroje, umístitelné objekty, zdroje, zbraně a poté předměty, kterými můžete vybavit svoji postavu. V poslední kolonce se nachází naprosto vše. Jakmile kliknete na nějaký předmět, začne se automaticky vytvářet. Pokud se nezačne vyrábět, znamená to, že na něj nemáte potřebný materiál. Stačí se tedy podívat na pravou stranu obrazovky, kde je napsaný krátký popis určitého předmětu, doba trvání výroby a také všechen materiál, který k tomu potřebujete. Jednoduché a prosté. Nemusíte se nic učit, nic si pamatovat a ani nic hledat na Googlu. Přesně takový styl craftingu mám já osobně ráda.

Když jsem poprvé si projížděla celý crafting, byla jsem lehce zmatená, jelikož se mi zdálo, že se tam nachází strašně málo předmětů k vytvoření. Při prohledávání celého herního světa však můžete najít návody k výrobě dalších věcí.

Jak se udržet při životě?

V žánru survival je samozřejmě nejdůležitějším aspektem přežití. Někdy je naším jediným protivníkem matka příroda, někdy nějací tvorové či zvířata a jindy například ostatní hráči, pokud hrajeme multiplayerovou hru. V Starsand je vaším hlavním soupeřem právě nelítostná matka příroda a také například kojoti nebo píseční červi – naštěstí nejsou tak velcí jako ve filmu Duna, ale zabít vás dokáží s přehledem. Pokud se tedy vše kolem vás začne třást a vy zrovna v ruce nemáte kopí či luk, dejte se na útěk, protože jsou blíž, než se zdáV poušti přes den neustále praží slunce, které vám ze začátku bude pěkně znepříjemňovat život. Jakmile jste dlouho na slunci, vaše zdraví začne klesat a vaše postava má také více žízeň. Tomu můžete zabránit tím, že si vytvoříte takzvaný pouštní balzám, který vás několik hodin herního času bude chránit před přímým sluncem. Dále ve hře můžete lovit, z čehož samozřejmě získáte syrové maso, které si jednoduše hodíte na oheň, a v oázách roste různé ovoce. Na palmách rostou kokosy, které vám lehce zaženou žízeň a také vás nasytí. Největším spojencem pro vás zcela jistě bude velbloud, kterého si můžete jednoduše ochočit. Stačí mu dát nějakou mňamku a hned je to váš mazlíček, který vám bude po poušti vozit zadek, a tak pro vás bude prozkoumávání herního světa aspoň o trochu jednodušší.

Mapa a herní svět

Herní svět sám o sobě je docela rozlehlý, nicméně docela prázdný. Tvůrci možná mohli na Steamu hru dát i do žánru „chodicí simulátor“. Já naprosto chápu, že nemohli naházet pyramidy, různé zříceniny a oázy hned vedle sebe, ale hledání podobných míst pro mě bylo velice nudné a nezáživné. Nemluvě o mém špatném orientačním smyslu, který jsem již v některých mých minulých recenzích zmiňovala. Zavezte mě do lesa, třikrát se mnou zatočte a já již nikdy nespatřím můj domov a v tom lese umřu. V Starsand je orientace docela složitá, jelikož žádný kompas v ruce nemáte a musíte se orientovat jen podle naprosto prázdné mapy, kterou vy musíte sami zaplnit. Pokud položíte někde vyrobenou dřevěnou šipku, objeví se na mapě. V ten moment tedy zjistíte, kde se přesně nacházíte. Pak už jen zvolit správný směr a dojdete zpět ke svojí oáze, kterou si také na mapě můžete označit, stejně tak pyramidu nebo zříceninu. Nicméně já ten správný směr úplně nedokázala vždy odhadnout. Když jsem si pročítala názory ostatních hráčů, bylo to velice padesát na padesát. Někteří, stejně jako já, byli naštvaní a neustále se v poušti ztráceli. Jiní byli s funkčností mapy naprosto spokojení a orientovat se v herním světě pro ně nebyl problém.

Grafické zpracování a optimalizace

Starsand se momentálně nachází v předběžném přístupu, tím pádem bych nějaké ty bugy nejspíše tolerovala. Nicméně světe div se, žádný bug ani chybu ve hře či v texturách jsem neobjevila a tvůrcům za to děkuji. Grafické zpracování je docela prosté, avšak i pěkné. Není to žádné dechberoucí vizuální zpracování, ale tomuto titulu to stačí.

Starsand patří k těm lepším survival hrám, ale rozhodně ne k těm nejlepším. Oceňuji, že titul je umístěn v poušti, jelikož žádnou hru uprostřed nekončícího písku jsem ještě nehrála, a snad ani neviděla. Crafting je velice jednoduchý, grafické zpracování slušné a optimalizace bezchybná. Orientace v mapě je již trochu složitější, nicméně nedovolím si to vyloženě zařadit do záporů. Co tam ale zařadím, je chvílemi nezáživné hraní, kdy několik minut jen běháte po poušti a vlastně ani nevíte, kam běžíte. Dále si také myslím, že titul nemá dostatek obsahu, aby zabavil na tolik hodin jako jiné mé oblíbené survival tituly.

• survival v poušti zde ještě nebyl
  • tutoriál
  • crafting
  • grafické zpracování
  • ne vždy záživné
  • po pár hodinách omrzí
  • chvílemi simulátor chůze
  • Datum vydání 17.11.2022
  • 0.0

Adéla Pfefrová

Od útlého dětství sledovala staršího bratra, jak hraje hry. A nakonec se to i pro ni stalo její vášní. V současné době téměř každý den ztrácí své nervy u hry Counter-Strike: Global Offensive, kterou hraje dlouhých 5 let. Její slabostí jsou rozhodně survival hry, jako například The Long Dark nebo The Forest. Svojí povahou je extrovert, když zrovna nesedí u her nebo seriálů, ráda poznává nové lidi a věnuje všechen svůj volný čas svým přátelům a rodině.