Starship Troopers - Terran Command - cover

Starship Troopers: Terran Command – smrt broukům v taktickém kabátě

28. 7. 2025
Zdroj náhledu: igdb.com

Starship Troopers, česky Hvězdná pěchota, je americký akční sci-fi film, který byl při svém uvedení v roce 1997 považován spíše za nenápadný titul, ale postupem času si získal status kultovního díla. Režie se ujal Paul Verhoeven a inspirací mu byl stejnojmenný román z roku 1959, který napsal Robert A. Heinlein, autor i další známé knihy Sirotci oblohy, jež mimo jiné ovlivnila tvůrce izometrické RPG hry Colony Ship. Děj se odehrává v daleké budoucnosti, konkrétně ve 23. století, a sleduje osudy hlavních postav, které ztvárnili tehdy začínající, dnes již známí herci jako Casper Van Dien, Dina Meyer, Denise Richards, Jake Busey, Neil Patrick Harris, Patrick Muldoon a Michael Ironside.

zdroj: Slitherine

Starship Troopers se stal motivem pro mnoho titulů

Na motivy dnes již kultovního snímku vyšlo několik videoher a různých volných adaptací, které čerpají právě z Starship Troopers univerza. Mezi výrazné tituly v tomto segmentu pak patří bezpochyby Starship Troopers: Extermination, kooperativní FPS, která kombinuje prvky akční střílečky s mechanikami tower defense a zasazením do světa Starship Troopers. Dalším titulem je Starship Troopers: Terran Command, taktická RTS z izometrického pohledu od studia The Artistocrats, která se pokouší přenést ducha filmového univerza do podoby taktického RTS titulu. A na tuto hru se nyní podíváme.

Hned ze začátku je nutné zmínit, že Starship Troopers: Terran Command nemá s filmem nic společného a jedná se o hru čerpající z univerza a lore původního snímku. Brouky tak nebudete likvidovat na Klendathu, nýbrž na planetě Kwalasha, která si ovšem s původním světem nezadá a vypadá ve výsledku stejně. Tedy pouštní hornatá planeta, která je prošpikována brouky, které je nutné vyhladit ve smyslu „I do my part“.

Hra je venku od roku 2022 a ze začátku nabízela pouze základní kampaň pro jednoho hráče. Postupem času však vývojáři přidali další herní režimy jako třeba Territory mode, který se soustředí na správu zdrojů a strategickou kontrolu klíčových míst.

Ať už se jedná o kampaň nebo některý z módů, tak se v roli velitele pěchoty Federace ujímáte velení nad četami jednotek (vojáků) a máte úkol čistit planetu od brouků a zároveň tak prosadit nadvládu lidí. Příběh a celý koncept hry je pak věrný pointě původního filmu, tedy nechybí drsné hlášky, militarismus a propagandistické znělky a vysílání v průběhu celé hry. Celkově to dává hře dobrou atmosféru a prohlubuje zasazení do univerza Hvězdné pěchoty. Kampaň je však poměrně nascriptovaná, což se odráží nejen v postupu, ale hlavně ve znovuhratelnosti, která je poměrně mizivá. To se snaží vývojáři zachránit novými herními režimy ve stylu tower defense. Celkově je však atmosféra během hraní dobrá a věrná filmu.

zdroj: Slitherine

Starship Troopers Terran Command nabízí taktický masakr v reálném čase

Starship Troopers: Terran Command je real-time strategie (RTS) z izometrického pohledu, která se nese v duchu poslední dobou (hlavně mezi vývojáři) oblíbeného mustru bez stavění základen nebo těžbě surovin. Tedy sem tam nějakou tu surovinu seberete, ale není to klasická těžba. Nečekejte tedy RTS ve stylu nedávno vydaného Tempest Rising a jemu podobných her. To však neznamená, že se jedná o tuctovku, která nemá co nabídnout.

Zaměřujete se čistě na taktické nasazení jednotek, jejich umisťování a správné využití schopností. Jednotky přicházejí ve vlnách, které můžete přivolat z předem daných bodů a hlavní výzvou je správné manévrování v omezeném terénu. Kvalitní linie palby, umisťování jednotek do úzkých koridorů, zajištění výšin a pokrývání slepých úhlů, to vše rozhoduje o vašem přežití. Hmyz totiž přichází v masách a chybná pozice často končí masakrem celé čety. To zabolí o to víc, pokud se jedná už o zkušené veterány, kteří mají bojové zkušenosti. Základ je tedy koordinace a dobré manévrování se skupinami jednotek v boji proti agresivním Arachnidům.

Pokud se vám podaří sebrat dost surovin nebo splníte některé vedlejší úkoly, tak můžete na místě výsadku přivolat nové čety jednotek. Další prvek, ve kterém lze najít trochu taktiky, je levelování jednotek, které při přestupu na jednu ze dvou pokročilých úrovní odemykají nové talenty či zbraně.

Během kampaně odemykáte nové jednotky, od klasických vojáků s puškami, přes raketomety až po těžkou techniku jako mechové jednotky a dělostřelectvo. Postup je příjemný, ale hra by mohla nabídnout víc možností pro variabilní styl hraní. Po určité době hraní máte pocit lehké svázanosti.

zdroj: Slitherine

Práce s prostředím je základ

Jedním z klíčových prvků hry je práce s prostředím, brouci nemohou střílet, ale dokáží vás obklíčit a přečíslit. AI nepřátel není složitá, ale spoléhá na tlak vln, agresivitu a dobré poziční útoky. Naopak vaše jednotky mají tendenci jednat pasivně, což vyžaduje neustálý mikromanagement. To může být pro některé hráče frustrující, zejména když dojde ke zbytečné ztrátě kvůli špatnému výhledu nebo reakci.

Každá skupina vojáků potřebuje volné palebné pole, pokud byste se rozhodli spoléhat na masy hlavu na hlavě, ve stylu jiných her, tak zde ostrouháte. Pokud vaše čety nebo skupiny vojáků, chcete-li, stojí za sebou, střílet může jen četa vepředu. Jde o dobrý a logický tah, který vás nutí přemýšlet a pozičně manévrovat s jednotkami, u kterých můžete měnit i bojové formace.

Na otevřených prostranstvích je vytvoření palebného perimetru velmi uspokojivé, i malá skupina rozestavěna do půlkruhu dokáže s agresivními brouky pěkně zamávat a písečné prostředí je pak vymalované hezkou zelenou (krev arachnidů). Když se však boje přesunou do úzkých kaňonů nebo podzemních map, ve kterých budete čistit tunely a hnízda, tak se dostanete nejednou do frustrující situace, kdy máte dostatek dobrých vojáků, ale ti si vzájemně překáží ve střelbě, a tak pomalu umírají.

Práce s prostředím je klíčová, a to nejen v úzkých koridorech, ale také v případě kopců a různých vyvýšenin. Případně je i dobré lákat nepřátelé tam, kam potřebujete, tedy na místo, kde máte určitou taktickou výhodu. Což není tak těžké, protože arachnidi prostě jdou a útočí. Sniperům je nejlépe na vyvýšeném kopci, plamenometčíky se vyplatí umisťovat dopředu a střelce do půlkruhů. Co je trochu otravné, tak nutnost manuálního naklikávání u každé jednotky speciální útok a to včetně konkrétního cíle. Sniperům pak musíte naklikávat cíl před každým výstřelem, nebo se musíte spokojit, že střílí, jak se jim zamane. Ano, aspoň že střílí, ale kolikrát jejich samovolná střelba ztratí potenciál krytí nebo zásadního řezu, který se od sniperů očekává. Může se tak stát, že vystřelí do největšího nepřítele namísto menších pohyblivějších brouků, kteří kosí vaše vojáky na křídlech. Celkově se ale jedná o příjemnou záležitost, která splňuje svůj taktický účel a nutnost pozičního manévrování, práci s terénem a jednotkami.

zdroj: Slitherine

Film je cítit na každém koutu

Technicky se jedná o průměrný titul, ale grafické zpracování plní svůj účel. Brouci vypadají věrně filmové předloze, animace jejich útoků i smrti jsou krvavé a dynamické. Bojiště se postupně mění v jatka plná těl a krve, což dodává autentičnost. Celkově je cítit láska vývojářů k filmové předloze a univerzu. Mapy jsou ale vizuálně monotónní, převážně písečné nebo skalnaté prostředí bez větší variability. Na druhou stranu, co jiného čekat na pouštní planetě, že?

Zvukový design zaslouží pochvalu, hlasové hlášky vojáků, hudba i efekty zbraní dodávají skvělý vojenský feeling. Zejména propagandistické hlášky a rozkazy příjemně evokují atmosféru původního filmu.

Vývojáři navíc na své dílo nezanevřeli a plánují nová DLC rozšíření, a to včetně nových režimů, jednotek a rozšíření hlavního příběhu.

zdroj: Slitherine

Starship Troopers: Terran Command není revolucí v RTS žánru, ale je to vysoce stylizovaná, dobře navržená pocta filmovému univerzu. Pokud máte rádi taktické výzvy, nutnost využívat terén a vhodně umisťovat jednotky, tak vás hra dozajisté potěší. Jestli však očekáváte hluboké strategické možnosti, můžete být lehce zklamáni.

Klady
  • skvělá atmosféra věrná filmu z roku 1997
  • zábavná taktická hratelnost bez budování základen
  • efektní masové bitvy proti broukům
  • výborný zvukový design a stylizace
  • přístupná, ale stále náročná pro pokročilé hráče
Zápory
  • omezená znovuhratelnost
  • pasivní AI jednotek hráče
  • vizualně jednotvárné prostředí
  • skriptovaná kampaň bez větší volnosti
Platforma PC
  • Datum vydání 16.06.2022
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Znovuhratelnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.