Station to station úvod

Station to Station – strojvůdcem mezi pixely

10. 2. 2024
Zdroj náhledu: Galaxy Grove

Station to Station vám přináší pohled na budování a železnici netradičním způsobem. Tento minimalistický, relaxační titul je zasazen do voxelartového světa. Stavte železnice, spojujte místa a vdechněte tomuto světu život. Za tímto titulem s vlaky stojí poměrně mladé vývojářské studio Galaxy Grove.

Galaxy Grove je herní studio sídlící v nizozemském Utrechtu. Specializuje se na vysoce kvalitní 3D správu a budovatelské hry. Studio momentálně zaměstnává třináct lidí a svou první hru vydalo v říjnu roku 2023, u toho však pracuje i na dalších projektech. Pro zajímavost jen uvedu, že toto herní studio založil a vede oceňovaný veterán herního průmyslu Joost van Dongen, známý tituly jako Awesomenauts, Swords and Soldiers, Blightbound, Cello Fortress a další.

Relaxační hra o budování železnice

Mohli byste čekat, že titul Station to Station bude něco podobného jako série A-Train. Ve hře A-Train se totiž stáváte prezidentem rozvíjející železniční společnosti, v níž máte svobodu navrhovat stanice a rozmisťovat železniční tratě podle své vize. Máte možnost postavit rozsáhlou síť efektivních vlaků nebo se klidně můžete zaměřit na optimalizaci stávajících tratí. V Station to Station je skutečnost úplně jiná. Tento kousek má atypický styl hraní a je spíše postavený na hrách typu simulace s věcmi. Jde zde například o správu zdrojů a peněz, které vám otevřou další možnosti k budování, jako je tomu u titulů Cities: Skylines II, Transport Fever 2 či Railway Empire.

Station to station - vlak

Zdroj: Galaxy Grove

Od Zelených hájů až po Zlatavé duny

V Station to Station existuje sedm různých regionů, jež se rozdělují vždy do pěti nebo šesti různých úrovní. Úrovně se liší svou velikostí mapy, na níž můžete spojovat objekty a plnit výzvy. Každá úroveň si však zachovává téma daného biomu (Zelený háj – lesy), jež čerpá ze světa, ve kterém je umístěna. Nalezneme tu Zelený háj, Zlatavé duny či Pazourkové kopce. Moc environmentálních rozdílů, které by nějak ovlivňovaly vaši strategii, tu však nenajdete. V různých biomech je jen několik prvků, na nichž při stavbě opravdu záleží. Jsou to například lesy (v některých úrovních musíte za jejich odstranění zaplatit) nebo klidně i rozdíly ve výšce kopců a útesů.

Vaším hlavním úkolem je propojit za pomocí železnice všechny budovy v daném regionu. Navíc k tomu plníte ještě dvě speciální výzvy. Najdeme zde finanční výzvu (kterou symbolizuje prasátko, jak jinak, že 😊), při níž na konci kola musíte mít vyděláno více než osm set, nebo klidně i více. Druhá výzva, kterou tu naleznete, je úkolová (označena symbolem hvězdy). Ta spočívá ve splnění nějakého úkolu, například použití pouze dvou mostů ke spojení železnice.

Zdroj: Galaxy Grove

Voxelové umění

Úžasný 3D pixelový vzhled je přítomen v každé části daného regionu. Prostupuje veškerou faunou i flórou. Ptáci, kteří krouží na obloze, koně prohánějící se po pastvinách, nebo dokonce pouštní velikáni velbloudi, kteří kráčí po Zlatavých dunách. Ti mimochodem patří i do úkolu Najdi dromedáry, jenž hráče učí přiblížit si tento kouzelný svět pixelové grafiky blíže. Města a všemožné průmyslové budovy dostávají své vlastní voxelové modely, které jsou opravdu pěkně zpracované. Tomu všemu dodává jakési magické kouzlo i světlo. Například řeky a jezera se lesknou ve slunci, až oči přechází. Jednotlivé úrovně jsou zprvu šedé, než jim vaše propojování míst vdechne znovu život. Svět kolem vás pak okamžitě ožije všemi barvami.

Station to station - velbloud

Zdroj: Galaxy Grove

Maximální výdělek rovná se nelogické propojování

Koncept hry Station to Station je docela jednoduchý. Jednotlivé úrovně hráč začíná s několika náhodnými budovami na mapě, jež musí spojit dohromady. Nejlépe to však musí provést, aby se jeho bonusy za nelogické propojení vynásobily a on získal více peněz. Čím více vynásobených bonusů, tím lépe. V praxi to znamená, že pro maximální výdělek propojíte spolu mléčnou farmu do města a poté až do sýrárny. Samotní autoři hry přímo nabádají hráče k tomu, aby propojovali své zdroje nelogickými způsoby. Stručně řečeno, pokud potřebujete ve městě sýr, propojili byste vše logicky v opačném pořadí (mléčná farma – sýrárna a poté město). Pro získání extra bonusů musíte propojovat nelogicky a myslet dopředu, kam vystavíte koleje. Jakmile jednou koleje postavíte, už s nimi nehnete. Jedinou možností je nahrát hru o pár tahů zpět a začít znovu.

Station to station - bonusová propojení

Zdroj: Galaxy Grove

Lehký karetní systém

Titul hráčům nabízí i lehký systém práce s kartami, jenž vám nabízí jednorázové výhody k použití. Například karta s horským vlakem vám přidá bonus při převýšení. To znamená, že čím je větší rozdíl v nadmořské výšce mezi propojenými stanicemi, tím víc kasírujete. Nenajdete tu totiž klasickou úpravu lokomotiv a vagonů, jak můžete být zvyklí z ostatních her, jako je třeba Transport Fever. Zde jste si mohli vylepšovat vlaky, aby více uvezly (šlo prodloužit jejich délku, upravit kapacitu vagonu a podobně). To však ve Station to Station neexistuje, zde jsou podobné akce nahrazeny kartami.

Karty získáváte stejným způsobem, jakým se odemykají nové budovy. Pokud získáváte peníze a propojujete, dostáváte karty. Sami se pak můžete rozhodnout, kdy a kde utratíte své získané karty, abyste maximalizovali jejich výhody. Mezi výhodami najdeme propojování za pomoci mostů, levnější koleje (snižují náklady na stavbu kolejnic), zvýšení výdělku či smíšený vlak (umožňuje přepravovat zboží i cestující).

Station to station - karty

Zdroj: Galaxy Grove

Kampaň nebo vlastní hra

Hru si můžete zahrát dvojím způsobem. Buď si můžete vybrat kampaň, kde procházíte přednastavenými regiony a úrovněmi, v nichž plníte nejrůznější výzvy a úkoly. Pokud vás kampaň neláká, máte možnost vyzkoušet vlastní hru. Zde můžete donekonečna budovat, co jen chcete. Upravíte si velikost úrovně, vyberete vám vyhovující biom (lesy, písek, skaliska), výšku útesu a odvětví (strojírenství, potravinářský průmysl a další.). Pak už zbývá nastavit jen obtížnost a jde se na věc. Titul vám dovoluje si vybrat biom a průmysl náhodně bez vašeho přičinění. Vytvořit si mapu je rozhodně ještě zábavnější zážitek.

Zdroj: Galaxy Grove

Station to Station je relaxační, oddechová hra, jež je přístupná a hratelná naprosto pro všechny. Pokud nechcete plnit výzvy, nemusíte, lze ji totiž hrát i bez výzev a peněz. Musím říct, že hra má naprosto nádhernou grafiku voxelového světa, která vás přinutí se na chvilku zastavit a pečlivě si blíže prohlédnout dění kolem vašeho vláčku.

• grafika voxelového světa
  • atypický styl hraní
  • možnost vytvořit si vlastní hru – znovuhratelnost