Steelrising – úvodka

Steelrising – mechanický anděl smrti

7. 9. 2022
Zdroj náhledu: Spiders

Vítejte na hodinách dějepisu s Gaming Professors. Dnes si povíme o Velké francouzské revoluci, která zemí zmítala v chaosu ve druhé polovině osmnáctého století. Klíčovými osobnostmi této důležité historické epochy jsou… to máte vlastně jedno. Nejsme přece odborníci na světové dějiny, proto se přesuňme do alternativní historie nejnovější videohry od studia Spiders, Steelrising, ve které se Velká francouzská revoluce promění ve válku lidu proti legiím automatů šíleného krále.

Co kdyby…

Paříž se zmítá v plamenech, po chodnících tečou potoky krve, mrtvá těla zdobí kdejakou cestu a zbývající přeživší se barikádují ve svých domech v naději, že toto šílenství nebude mít dlouhého trvání. Tento scénář se od skutečné Francouzské revoluce v mnohém neliší. Co kdyby se však tento důležitý a přelomový bod evropských dějin odehrál trochu jinak a král si na obranu povolal smrtící posily? Do ulic vyrazily hordy nelítostných automatů, jejichž ostré čepele ukončí život každého, kdo se jim jen připlete do zorného pole. Král Francie, Ludvík XVI., se nezdráhá krvavě potlačit ani sebemenší nepokoje tím nejhrozivějším způsobem, a to vysláním do boje proti svému lidu chladnokrevných robotů. V dobách největšího chaosu z řad vystupují nejrůznější hrdinové, ale co je proti oceli účinnější než samotná ocel…

Aegis je tím nejdokonalejším dílem geniálního inženýra a jakožto osobní strážce samotné královny Marie Antoinetty je na rozkaz jejího veličenstva poslána ukončit masakry odehrávající se na francouzských ulicích roku 1789. Aby však Aegis mohla učinit přítrž královu šílenství, musí zapátrat po svém stvořiteli, jenž na svých bedrech nese neprávem přiřčenou vinu a jehož místo pobytu není známo. Právě Jacques de Vaucanson je klíčem ke zničení automatů, bez čehož revoluce nemá šanci uspět.

Tohle je Francie!

Aegis je jedním z mnoha Vaucansonových děl, přesto vyniká svou svobodnou vůlí a osobností, která jí dovoluje komunikovat, činit rozhodnutí a jednat nejen na základě rozkazů, ale i emocí. Proč se Aegis od ostatních automatů tak moc liší, je další velkou záhadou této hry, jejíž rozuzlení vás čeká během napínavého příběhu. Díky mechanickému tělu si hráč navíc může přizpůsobit její vlastnosti, dovednosti, herní styl a částečně i vzhled.

Zda bude Aegis rozdávat rychlé smrtící rány za cenu menšího poškození, zda své protivníky zapálí, či zmrazí, nebo zda se bude spíše orientovat na sílu a odolnost, je čistě na rozhodnutí každého hráče. Sledovat tohoto mechanického anděla smrti je, jako byste pozorovali sestavu ozubených koleček a během toho si chrochtali blahem nad tím, jak do sebe vše zapadá. Tomuto dokonalému stroji se občas něco přeskládá na paži a celou dobu máte výhled na její částečně odhalená záda. Každý zásah vás bude bolet, ne fyzicky, nýbrž psychicky, protože ničit něco tak dokonalého je až hrdelní zločin.

Rány budou bohužel přicházet ze všech stran, a to velice často. Steelrising je totiž další ze zástupců žánru souls-like, jehož milovníci i odpůrci moc dobře vědí, co je čeká… hromada mrštných nepřátel, dokonale navržených k tomu, vás ve vteřině připravit o většinu, ne-li o všechny životy, nelítostné souboje s tuhými bossy, a ještě nelítostnější prostředí skýtající hromadu pastí s úmyslem vám přivodit infarkt. I když se Steelrising nemůže rovnat titulům od FromSoftware, přijdete u něj o hromadu nervů a možná o nějaké to herní vybavení…

Sláva revoluci!

Aegis se do Paříže dostává dle rozkazu královny, aby tajně prošetřila aktuální situaci a zastavila krvavé řádění jejího manžela, krále. Co však nalezne na ulicích, jsou pouze výsledky hrozných masakrů. Králova záliba v mechanických strojích, které dříve zastávaly role hudebníků, tanečníků, strážců či například pracovních sil v dolech, se vymkla kontrole. Z robotů původně zkonstruovaných ku prospěchu lidské rase se najednou stala její zkáza. Nádherná, přesto děsivá. Je vidět, že do návrhu nepřátel byl dán skutečně velký kus práce, protože každý jeden automat překypuje mnoha detaily a odlišuje se od ostatních. Dle jejich vizuálu si u nich dobře dokážete představit, k čemu byl každý primárně stvořen, a o to více vám bude příběh připadat věrohodný. Přestože se autoři nezdráhali recyklovat základní typy automatů a ve vyšších levelech je vyzbrojit daleko děsivějšími zbraněmi či lehce poupravenou fasádou, najdete zde tolik různých typů, že vám to ani nebude vadit.

Vrcholem dokonalosti jsou bossové, jinak nazývaní Titáni. Na ohromné kolosy je radost pohledět, a kolikrát jsem si přála, aby na chvilku postály na místě. Chtěla jsem si je totiž detailně prohlédnout ze všech stran. Je samozřejmé, že tito mohutní automati na maximum prověří vaše reflexy i vytrvalost. Poradit si s nimi není tak snadné, ale musím uznat, že ani tak obtížné, jak bych od souls-like titulu očekávala. Možná jsem však až moc důkladně čistila jednotlivé oblasti a sbírala esenci zvanou Anima, kterou obdržíte ze zabitých nepřátel a s jejíž pomocí vylepšujete své statistiky.

Na druhou stranu se Steelrising dokáže přizpůsobit i úplným nováčkům světa souls her. Titul totiž nabízí asistenční režim, díky jehož nastavení si Aegis můžete upravit tak, aby například dostávala menší poškození (či rovnou žádné), rychleji nabrala druhý dech, po smrti nepřišla o všechnu esenci aj. Vývojáři hru vytvořili tak, aby pro hráče představovala výzvu, ale na rozdíl od jiných titulů tohoto oblíbeného žánru se vám nemusí zprotivit kvůli náročným soubojům. Jakmile však tento režim aktivujete, rozlučte se s některými achievementy.

Francouzská historie trochu jinak

Design robotických nepřátel a samotné Aegis bere dech. Co naopak vyvolává zcela opačné pocity, jsou modely postav. Nechápejte mě špatně, ale dobové oblečení je tou nejpropracovanější součástí celého modelu. Není to sice úplná katastrofa, ale pokud si toho hráč vyloženě všimne, a to hned několikrát, je to pro mě známka problému. Že lidské obličeje na rozdíl od robotů postrádají hlubší detaily, je nic oproti mimice a nepříliš zvládnutému lip-syncingu. Nedostatek pohybových animací poznáte zejména v momentu, kdy dobře zahrané výkony hlasových herců sklouznou k panice, zoufalství nebo radosti. Ve tvářích postav tyto projevené emoce však nepoznáte, proto jsem se nějak nemohla přimět k tomu, s nimi soucítit. I když je anglický dabing s hromadou francouzských výrazů a frází velmi věrohodný, nedokáže vás přimět postavám skutečně věřit. Přesto musím kladně hodnotit zapojení reálných osobností této historické epochy do příběhu, který bohužel nemůžete moc ovlivnit. Setkáte se tak například s postavami, jako je markýz de La Fayette, Maximilien Robespierre, Jacques Necker, Jean Paul Marat a mnoho dalších politicky významných tváří Francouzské revoluce.

Naštěstí je na tom herní prostředí vycházející z reálných míst o dost lépe. Má skvělou potemnělou atmosféru, přičiněním příjemně sladěné hudby, a mnoho historických budov dokáže navodit pocit, že jste skutečně v osmnáctém století. Kolikrát mě až mrzelo, že některé památky mohu obdivovat pouze z dálky nebo se do jejich vnitřních prostor dostanu dost omezeně. Když jsem tak v dálce spatřila katedrálu Notre-Dame, mé srdce zaplesalo radostí, ale záhy mi cestu blokovaly barikády, a tak jsem si na prohlídku tohoto skvostu musela nechat zajít chuť… jaká to škoda. Říká se, že každá správná souls-like hra musí mít stoky. Hádejte co… Steelrising je má také. Od spletitých podzemních kanalizací po okrajové části Paříže až po samotné srdce tohoto města, Luxemburský palác, jeho zahrady i Palais des Tuileries.

Změňte dějiny

Steelrising klade velký důraz na příběh, ale ještě více na objevování. V polootevřeném světě s osmi rozsáhlými lokacemi se dokážete ztratit na dlouhé hodiny. Když píšu „ztratit“, myslím tím skutečně ztratit. Kdo byste čirou náhodou očekávali minimapu či podrobnější navigaci, tvrdě zde narazíte. Souls-like tituly v tomto ohledu nepodávají hráčům pomocnou ruku a nechávají je, ať si svět prozkoumají sami na vlastní pěst. Steelrising není výjimkou. Spolehnout se tak budete muset na ikonky, podle nichž orientace zejména ve spletitých městských uličkách není žádný med, a kolikrát vběhnete do slepé odbočky s hromadou nepřátel v patách, ale to k tomuto žánru zkrátka patří. Bloudění po Paříži mezi tuctem agresivních automatů má zkrátka své sebetrýznící kouzlo. Nemějte však obavy, při prvním průchodu si můžete odemknout nejrůznější zkratky. Aby to bylo malinko zajímavější, občas narazíte na překážky vyžadující trochu toho logického uvažování a pozornosti například pro zprovoznění výtahu.

Když se tak do nové lokace poprvé dostanete v rámci hlavní příběhové linie, máte respekt z neznáma, ale ten opadne ve chvíli, kdy se do ní budete muset vrátit v rámci vedlejšího úkolu. Ty vás budou opakovaně posílat do již prošmejděných míst, a jak už to souls-like tituly mají v oblibě, při každém uložení na speciálních bodech zvaných Vestal se všichni nepřátelé znovu oživí. Co mě však na vedlejších úkolech lehce mrzelo, nebyla ani tak jejich nepříliš originální náplň, ale to, že jsou vám zpřístupněny, i když ještě nemáte možnost je splnit. Příkladem tak může být jedna z mých nepříjemných zkušeností, během které jsem se přes celé město prodírala hordou nepřátel, přitom dvakrát zemřela a nějakou chvíli usilovně hledala správné místo, abych nakonec zjistila, že ve svém vybavení nemám potřebný hák pro přitáhnutí se na balkón… tak někdy příště, až čirou NÁHODOU zase proběhnu kolem.

Vestal je jakýsi bonfire ve stylu Steelrisingu. Ve svém okolí vám poskytuje menší bezpečnou zónu, a právě jeho aktivace slouží jednak jako ukládání (kromě autosavu) a jednak jako checkpoint. Právě zde můžete za nastřádanou esenci nakupovat i prodávat všemožné vybavení, od zbraní až po předměty rychlého použití. Hluboko do kapsy budete muset sáhnout při vylepšování statistik, upgradech zbraní a popřípadě kupování léčení.

Rychlý jako jaguár, silný jako medvěd

Konečně se dostáváme k jádru hry, a to k bojovému systému, který představuje alfu a omegu pekelné náročnosti. Steelrising je akční RPG, u kterého je obzvláště důležité dobře analyzovat protivníkovy pohyby. Jejich mrštné výpady, nečekané rány či ohnivé střely vám bez mrknutí oka dokážou snížit ukazatel života na polovinu, ne-li více. Široké spektrum protivníků skýtá ty, kteří po vás budou pálit z dálky, figurují jako podpora, skrývají se ve stínech, jsou malí a mrštní, nebo naopak velcí a neohrabaní, ale zato to od nich bude více bolet. Naučit se jejich útoky bude chtít hromadu trpělivosti, rychlé reflexy a odolnou klávesnici. Podrobnosti nejen o nich, ale i o lokacích, úkolech či postavách, se můžete dozvědět v podrobném deníku.

Rozhodně zde neuspějete strategií zasypání nepřítele hromadou útoků. Aegis je přece jen stroj. Její robotické tělo při každém pohybu spotřebovává energii (staminu), čímž se jádro začne zahřívat. Pokud budete až moc agresivní a jádro přehřejete, způsobíte si akorát problémy. Aegis tak na malou chvíli nebude moct ani uskakovat útokům, ani útočit na cíl, dokud během pár vteřin opět nenačerpá síly. Zahřívání jádra můžete redukovat chladicí kapalinou, ale pokud to přeženete i s ní, ozubená kolečka na chvíli zamrznou a Aegis opět nebude nějakou chvíli provozuschopná. Trpělivost holt růže přináší a zkušení hráči souls-like zvyšují právě staminu spíše než životy. Když se vám však podaří nepozorovaně se připlížit k automatovi, dokážete mu ubrat značnou část života bez větší námahy. Bohužel tyto kradmé útoky většinou nefungovaly příliš dobře. Automati mají zřejmě rentgenový zrak a oči i zezadu na hlavě, protože vás dokážou zpozorovat i za zdmi. Snad tento neduh vymizí s opravnými aktualizacemi co nejdříve.

Pospíchej pomalu

Kromě široké nabídky zbraní k boji můžete využít bomby s různými efekty, elixíry posilující odolnost například vůči mrazu, ohni apod. Z truhlic při troše štěstí můžete získat slušivé oblečky, které nemají pouze estetický účel, ale poskytují vám různé bonusy a zvyšují odolnost. Škoda jen, že jich ve hře není větší výběr, a i v pozdější fázi hry objevíte daleko horší kousky než ty, co máte již od začátku na sobě.

Zbraní zde naopak najdete poměrně ucházející množství. Vybrat si dle vašeho herního stylu můžete kousky jak na blízko, tak na dálku. Některé dokonce dokážou nepřítele zmrazit, zapálit nebo mu uštědřit elektrický šok. Vybrat si pouze jednoho oblíbence by mnohým přivodilo strašlivé dilema, a tak vám hra dovolí přepínat mezi dvěma zbraněmi. Kombinace mrazivé pistole s kopím funguje skvěle, stejně tak vám ohnivý řetěz umožní útočit z dostatečné dálky na to, abyste si od nepřátel drželi bezpečný odstup (alespoň na malou chvilku). Díky této široké paletě útočného vybavení bude uspokojen každý hráč. Připočtěme k tomu navíc tři speciální schopnosti, které se vám zpřístupní po poražení daného bosse. Dash vás dostane přes propasti, silný kop lehce prorazí křehké zdi a díky vystřelovacímu lanu se vám zpřístupní zcela nový úhel pohledu z vyvýšených míst. Chvíli si nejspíše budete zvykat na lehce trhané pohyby Aegis, přece jen je to robot, ale jinak musím říct, že jsem nezaznamenala žádný větší problém. Snad jen míření není úplně optimální, proto se bez pevného zaměření na protivníka častokrát netrefíte.

Steelrising jsem natěšeně vyhlížela již delší dobu, a tak jsem možnost zahrát si titul formou předběžného přístupu uvítala s otevřenou náručí. Samozřejmě se můj průchod neobešel bez několika problémů drobnějšího rázu, jako záseky do textur, protáčení kamery při vstupu do jednoho konkrétního bytu či chybějící animace a další menší chybky. Naštěstí byla většina bugů spíše úsměvná, ale našlo se i pár případů, během kterých jsem měla chuť spáchat seppuku. Hra mi například spadla během cutscény po poražení bosse a já ho následně musela skolit znovu (v tu chvíli jsem vnitřně zemřela), anebo zásek v kaluži na molu rychle upoutal pozornost nedalekého automata, jenž mě třemi dobře mířenými ranami donutil zopakovat si cestu přes půlku lokace. Tyto patálie samozřejmě beru s rezervou, protože se s velkou pravděpodobností všech, nebo alespoň většiny z nich, vývojáři zbaví prostřednictvím day one patche.

Steelrising přichází se zajímavým konceptem Velké francouzské revoluce, během které budete hrát tu nejdůležitější roli mechanického anděla smrti. Zajímavý příběh vás přenese do alternativní historie, ve které mají mechaničtí automati své místo po boku šíleného krále. Zatímco právě jejich zpracování bere dech, studio Spiders se i nyní nepříliš úspěšně popasovalo s modely postav a jejich lip-syncem. Tento nejnovější zástupce řad souls-like titulů dokáže potrápit zajeté hráče, ale těm novým podá pomocnou ruku. Pokud se nezdráháte přijít o pár nervů i jednu klávesnici a zaujal-li vás Steelrising alespoň trochu, rozhodně se nebojte změnit historii a přičinit se na úspěchu revoluce.

• design automatů, zejména bossů
  • příběh a jeho zasazení do alternativní Francouzské revoluce
  • příjemné prostředí dle historické předlohy