Existují světy, které vás zaujmou grafikou. A pak jsou tu světy, které vás obejmou. Sunderfolk pro mě nebyla jen další fantasy hra – byla to mapa snu, do něhož jsem vstoupil dotykem. Možná to zní pateticky, ale ve chvíli, kdy se svět rozvinul mezi prsty na telefonu a zároveň zarezonoval na obrazovce počítače, pochopil jsem, že jde o něco víc než o další „vizuálně krásný pokus“. Byla to výzva. Svět zpřetrhaných rodových linií, magie a ruin, ale hlavně mechanika, která to všechno činila hmatatelným. Skutečným.
Svět, který se nespokojí s kulisami
Když se člověk zadívá na svět, zjistí, že se zde nehraje na klasické šablony. Ano, jsou tu ruiny, pradávné artefakty, mystické klany a dávno zapomenutá magie. Ale vše je vykresleno s něhou. Tento počin totiž reaguje, dýchá, proměňuje se. Mlha nezakrývá, ale naznačuje. Světla neosvětlují cestu, ale budují náladu. Každý kout mapy jako by vyprávěl svůj příběh. Svět je fragmentovaný, ale ne mrtvý – stále se v něm něco mění, reaguje na rozhodnutí hráče, odráží jeho styl, tempo i přístup k neklidné minulosti.
Samotné postavy ve hře totiž také nejsou jen stereotypy, ale archetypy s jemně vestavěnou psychologií. Válečník, který neví, proč bojuje. Kouzelnice, jejíž moc je danajským darem. A hlavní postava – vy, samotný hráč – nejste jen zachráncem, ale součástí rovnováhy. Zním trošku namyšleně a nadneseně, že? Přesto Sunderfolk je vážně magický a kouzelný.
Těžko popsat ten okamžik, kdy jsem poprvé otevřel portál. Nejen obrazovka, ale i telefon mi začal vibrovat, indikace se rozsvítila a já cítil, že interakce je konečně něčím víc než pouhým klikem. Spojení mezi počítačem a mobilem není pouhý gimmick, respektive není to hlavní lákadlo s cílem přilákat publicitu – je to základ hratelnosti. Mobilní zařízení se stává přídavnou konzolí, taktovou mapou, artefaktem. Člověk posílá povely, upravuje kouzla, vybírá předměty, ale také přijímá výstrahy, notifikace a živé informace, aniž by přerušil tempo na hlavní obrazovce. A to vše plynule. Bez zpoždění. Bez umělosti. Skoro až přirozeně, nakolik to herní mechanismus umožňuje.
IGDB.com
Sunderfolk je dotek magie, kterému rozumí prsty
Ovládání je centrálním pilířem toho, proč titul funguje tak přesvědčivě. Nabízí intuitivní, ale ne zjednodušený vstupní bod pro nové hráče – vše se odehrává přesně tam, kde má: pod rukama. PC verze podporuje jak myš a klávesnici, tak gamepad, ale ve spojení s mobilním telefonem se z něj stává zcela nový žánr. Dotyk na obrazovce slouží nejen k interakci, ale především ke sledování rytmu světa. Rychlé přepínání kouzel, rotace inventáře, aktivace schopností – vše je přirozené a elegantně reagující.
Navíc, mobil není pouhou sekundární obrazovkou – v některých částech hry se na něj přenáší samostatné minihry, hádanky nebo mapové vrstvy. Jako byste drželi v ruce kouzelnou desku ze světa samotného. V určitém momentu jsem dokonce musel otáčet telefon, přejíždět runy podle vibrací a sledovat, jak to ovlivňuje portály na monitoru. Tato kombinace moderní technologie a fantasy světa je až překvapivě přirozená – místo, aby vyrušovala, prohlubuje zážitek. Přesně tohle chybělo fantasy hrám poslední dekády: citlivé technologické spojení bez násilí.
A dovolím si dodat ještě jeden pohled – jako někdo, kdo má rád mobilní hry, musím ocenit stabilitu, kvalitu propojení a nulovou frustraci při spárování zařízení. Není potřeba žádné dlouhé nastavování, složitá registrace nebo nepříjemná synchronizace. Přihlásíte se, aplikace si Vás „najde“ a dál už vše běží jako součást jednoho organismu. Překvapivě jednoduché a funkční. Popravdě, než jsem do toho šel, tak to byl ten hlavní důvod, proč jsem ke hře byl skeptický. Jak jsem se hlupák Bralovská mýlil. Jen tedy nutno upozornit, že pokud nebudete mít dostatečně vybavený telefon, ale nějaký starší model (můj osobní typ je už rok 2020), nezvládne vám herní požadavky, a tudíž se necháte obrat o to nejlepší z herního zážitku.
Zdroj: IGDB.com
Kouzla, dovednosti a styl v pohybu
Boj jako takový je zpočátku nenápadný, ale postupně odhaluje, že nejde o bezduchou akci, ale o choreografii, která vychází z dovedností, rytmu a správného načasování. Neovládáte jen sílu, ale proud magie – každý úder, každý blok, každé kouzlo má vlastní dynamiku. Kombinace mezi gesty na telefonu a taktickým pohybem postavy na hlavní obrazovce působí přirozeně. A právě to posouvá soubojový systém o úroveň výš – nepřemýšlíte, co zmáčknout, ale ovládáte a jednáte s vaším hrdinou instinktivně.
A když už jsme došli až sem, tak mi najednou došlo, že jsem vám vlastně neřekl, o co jde, kromě toho, že je to neuvěřitelná zábava. Hlavní je, že je hra kooperativní, kdy se svými přáteli ovládáte skupinu zvířecích hrdinů, kteří se vydávají na nebezpečné a dobrodružné výpravy do tajemného světa Sunderlands. Cílem je plnit různé mise, porazit nepřátele, řešit taktické situace a zároveň rozvíjet svůj tým i základnu ve vesnici Arden. Hra je o týmové spolupráci, plánování tahů a využívání jedinečných schopností postav, aby bylo možné čelit stále náročnějším výzvám a postupovat dál ve světě plném magie a neznámých hrozeb. Jde tedy o kombinaci průzkumu, boje, rozvoje postav a rozhodování, které společně tvoří zábavný kooperativní zážitek. Tedy klasické RPG, navíc i plné klasických žánrových typů.
Arcanist je mág, který dokáže manipulovat s herním polem a ovládat kouzla, Bard podporuje tým hudebními efekty a strategickými schopnostmi, Berserker slouží jako odolný tank a hlavní bojovník v první linii, Pyromancer využívá oheň k ničení nepřátel, Ranger je mistr přírody a střelec, který umí nastražit pasti a Rogue je rychlý a obratný bojovník specializovaný na vysoké poškození a kradení pokladů. Každý hrdina má svůj jedinečný způsob boje i taktické využití, takže doporučuji pořádně provázat a prokombinovat tým, co nejvíce to půjde.
Zdroj: Secret Door
Kdo čte runy, pochopí budoucnost
Grafika je v Sunderfolk příjemná a barevná, taková hravá a trochu pohádková. Všechno působí živě a svěže, jako kdybyste koukali na krásně ilustrovanou stolní hru, jen s tím, že všechno hezky ožívá na obrazovce. Postavy jsou roztomilé, trochu jako z animovaného seriálu, a s tím, jak jde tímto pohádkovým směrem, je i extrémně přístupný. Prostě příjemná vizuální podívaná, která podtrhuje to společné dobrodružství s kamarády.
Zvuk je též hodně povedený – má příjemnou, nenucenou atmosféru, která podtrhuje kouzlo celého světa. Hudba je melodická a místy trochu magická, takže hezky doplňuje ten pohádkový pocit, aniž by byla rušivá nebo moc výrazná. Zvukové efekty při soubojích, kouzlech nebo pohybech postav jsou tak akorát, dávají hře šmrnc a energii, ale zároveň nejsou přehnané, takže neruší. Není moc, co vyčítat.
Sunderfolk je taková nenápadná růže mezi trním. Krásná, pohodová, jednoduchá, veselá, barevná, nenucená hra, u níž je možné strávit kolik času chcete, především s vašimi přáteli. Tím hlavním kouzlem je ona atmosféra a propojení hry skrze telefon. Je to ta magie, o níž se tu celou dobu bavím. Navíc, kdo si rád nezabojuje a nevydá se s přáteli za pořádným veselým dobrodružstvím?