Svoboda 1945: Liberation navazuje na svého úspěšného předchůdce Attentat 1942. Jedná se opět o jednoduchou historickou adventuru od studia Charles Games, na které pracovali studenti a vědci Univerzity Karlovy. Nyní se však v ději posouváme na konec války, do období poválečného odsunu Němců až po nástup komunismu.
Obec Svoboda
Svoboda 1945: Liberation se odehrává ve smyšlené obci Svoboda v příhraniční sudetské oblasti. Tam jste byli roku 2001 vysláni, abyste zjistili stav místní školy. Máte rozhodnout, zda škola stojí za záchranu a bude z ní historická památka, či se o žádný významný poklad nejedná a bude stržena.
Po příjezdu do vesnice, se setkáváte s prvním obyvatelem, panem Vlkem, který do vesnice přišel ihned po válce a za zásluhy dostal přidělený statek po odsunutých Němcích. U něj také začíná celý váš úkol. Pan Vlk vás vezme na půdu školy, kterou prozkoumáváte, a mimo jiné se vám podaří najít dobové fotografie. Na jedné z fotografií poznáváte svého dědečka, a tak začíná i druhá linie příběhu, tedy zjištění, co tam váš dědeček dělal. Po prozkoumání půdy se dáte s panem Vlkem více do řeči a dozvídáte se další informace o škole, o vesnici a dalších místních obyvatelích.
Rozhovory
Pokud jste hráli Attentat 1942, prostředí pro vás bude známé. Máte k dispozici mapu, na níž různě přibývají nové lokace a obyvatelé vesnice. S těmi si můžete promluvit a získávat tak cenné informace. Opět máte při rozhovorech na výběr z několik možností odpovědí, které je důležité správně vybírat, abyste se dozvěděli co nejvíce. Oproti Attentatu se zde již nevyskytují mince, díky nimž jste mohli neúspěšný rozhovor opakovat. Při dialozích se dozvídáte jak důležité informace pro váš průzkum, tak spousty informací okolo, které se vám zpřístupňují v podobě encyklopedie. Tu si následně můžete pročíst a dozvědět se více o konci války, odsunu a následném nástupu komunismu.
Minihry
Veškeré dialogy s obyvateli jsou kombinací nahraných scén s profesionálními živými herci, kteří zastupují živé pamětníky, dobovými záznamy a komiksovými kreslenými obrázky, které příběh skvěle doplňují. Zároveň se také můžeme zapojit do děje pomocí nikterak složitých miniher. Jednou z nich je například balení věcí, které si jako Němec při odsunu můžete vzít s sebou. Máte váhové omezení a spousty dalších vyhlášek, které je třeba splnit. Víceméně je však úplně jedno, co vyberete, neboť vám pak je vždycky řečeno, zda si to nakonec původní obyvatel s sebou vzal, či nikoliv, protože nemohl. Stejně tak skládáte oficiální žádost na ministerstvo, abyste byli vyjmuti z německého odsunu. Nejpropracovanější minihrou je simulace statkáře tehdejší doby, který má svá pole, na nichž seje, sklízí a má z nich povinné odvody. Tyto odvody se s postupujícími roky a vznikem družstva (JZD) neustále zvyšují – pokud nechcete vstoupit –, až vás nakonec zlikvidují.
Nezaujatost
Zajímavým aspektem příběhu ztvárněného ve Svobodě je různorodý pohled na věc jejích obyvatel. Každý si pamatuje, vykládá a upravuje historické události trochu jinak. Máme tak možnost vidět vše s jakýmsi nadhledem, není nám nucen jediný „správný“ pohled na historii. Je jen na nás, jak si jednotlivé informace zpracujeme a přebereme. Setkáváme se totiž s názory rodilé Němky, která byla odsunuta a vrací se do Svobody, aby ukázala vnučce, kde vyrůstala. Dále zde máme zmíněného pana Vlka, který se sem přistěhoval až po válce, anebo zde máme úplně původní obyvatele, kteří bydlí ve Svobodě celý život. Někdo odsun Němců schvaluje, jiný zas nikoliv. Jediné, na čem se obyvatelé snad shodnou a co mají společné, je jejich stáří a určité stálé zakotvení o 50 let zpět a jejich touha se do minulosti nevracet a soustředit na budoucnost.
Emoce
Svoboda 1945: Liberation působí na vaše emoce. Hned po spuštění menu hry vás zaujme video běžící na pozadí, které se skládá z dobových záběrů a přímých pohledů herních pamětníků – ve skutečnosti herců –, kteří tyto scény zažili. Vše doprovází skvělá hudba, která vás hned naladí do takové přemýšlivé nálady při představě tehdejší těžké doby. Zároveň se v rámci hry dozvídáte například o pochodech smrti a desítkách mrtvých, o odsunu částí rodin, které se pak už nikdy neshledali, a jiných.
Herní doba
Herní doba odpovídá přibližně třem hodinám. Pokud budete spěchat, stihnete to rychleji, pokud naopak se budete snažit dojít k co nejvíce informacím, dáte si i další průchod abyste se dozvěděli, co jste minuli, nebo abyste splnili všechny achievementy. Osobně jsem na konci měla takový neuspokojivý pocit, že by hra mohla dále pokračovat, a ještě trochu se rozvíjet. Nicméně téma je to složité a jeho zpracování je výborné.
Svoboda 1945: Liberation volně navazuje na svého předchůdce Attentat 1942 a vypráví jednoduchý příběh protkaný historicky přesnými fakty. Svoboda není úplně klasickou hrou, nýbrž výukovou adventurou, která vás vtáhne a vy budete chtít vědět víc. Pokud se vám líbil Attentat, neváhejte sáhnout i po Svobodě. Pokud Svobodou začínáte, rozhodně ji zkuste, už jen proto, že je součástí našich dějin.