The Binding of Isaac: Four Souls Úvod

The Binding of Isaac: Four Souls – recenze

13. 8. 2021
Zdroj náhledu: Edmund McMillen

The Binding of Isaac je poněkud morbidní rogue-lite hra od Edmunda McMillena. Stáváte se v ní ubohým chlapcem Isaakem, který před svou fanatickou matkou utíká do sklepa plného všemožných příšer. Titul byl velice úspěšný, postupně se dočkal kompletního remaku, spin-offu a řady DLC. V roce 2018 navíc McMillen oznámil kampaň na Kickstarteru, jejímž cílem bylo tuto zkušenost přenést do karetní podoby. Netřeba dodávat, že kampaň byla taktéž nadmíru úspěšná (cíle padesát tisíc dolarů dosáhla za hodinu a půl od spuštění), a tak jsme dočkali hry The Binding of Isaac: Four Souls.

The Binding of Isaac: Four Souls – Krabice

Úkol je jasný

Jak již název hry napovídá, cílem je jako první sesbírat čtyři duše. Duše se dají získat hlavně porážením silnějších nepřátel (bossů), případně vhodným sbíráním a používáním předmětů. Abyste však mohli s bossy bojovat, musíte nejprve shromáždit dostatek karet, které vám v boji pomohou. Proto začnete nejdříve se základními nepřáteli a minibossy, abyste se zásobili kartami a předměty, než se pustíte do lovení duší. Nezapomínejte však, že ostatní hráči mají stejný cíl jako vy, a tak se s nimi dřív nebo později dostanete do křížku.
Veškerý obsah je převzatý z videoher, jen upravený pro formát karetní hry. Dočkáte se tedy takřka všech postav, nepřátel i předmětů, na které můžete narazit v původní verzi.

„Who am I?“

Postavu si náhodně losujete na začátku hry. Všechny postavy mají stejné statistiky (poškození a počet životů), liší se pouze startovním předmětem, který si podrží po zbytek hry a o který nemohou nijak přijít. Začíná ten, kdo hraje za Caina, případně nejsmutnější hráč (protože samozřejmě).

Předměty

Karty předmětů (items) jsou taktéž inspirovány hrou a jejich účinky alespoň přibližně kopírují ty od jejich počítačových předobrazů. Předměty se dělí na aktivní (můžete je použít jen jednou za kolo, ale i při tahu někoho jiného), pasivní (mají efekt jen za určitých podmínek) a výměnné (můžete je použít, kolikrát chcete, dokud máte prostředky). Velké množství předmětů ovlivňuje nebo je ovlivňováno hodem kostkou, což pochopitelně tvoří značnou část zábavy. Hlavní způsob, jak získat předměty, je jejich nakupování v obchodě. K tomu vám poslouží drobné mince získávané bojem, zahráním různých karet či výměnou s ostatními hráči.

The Binding of Isaac: Four Souls – Karty

Hratelné karty

Kromě předmětů držíte v ruce i množství hratelných karet (v originále „loot cards“). Základní jsou ony jednoduché, tedy bomby, peníze, srdíčka a jiné. Kromě toho se hráč dočká také pilulek a tarotových karet, jejichž účinky opět víceméně kopírují ty z videohry. V neposlední řadě jsou zde pak i cetky (neboli trinkets), které se vykládají vedle předmětů a které dávají pasivní bonusy. Na začátku tahu si hráč lízne jednu kartu a jednu kartu zase smí zahrát (druhou může zahrát „použitím“ své postavy, v případě smrti však o tuto možnost přichází). Další karty se dají získat opět používáním předmětů, výměnou/krádeží od jiných hráčů nebo z poražených nepřátel.

Boj s nepřáteli

Na stole jsou vždy vyloženy alespoň dvě karty nepřátel. Pokud se hráči aktuální výběr nelíbí, může si místo toho vytáhnout náhodnou kartu z balíčku, kterou však již nemůže odmítnout (stejným způsobem funguje i obchod). Boj s nepřáteli lze vést jednou za kolo a řeší se prostřednictvím hodů kostkou. Každý nepřítel má na své kartě uvedené minimální číslo, které je nutné hodit, aby mu hráč dal zásah, v opačném případě dostane zásah hráč. Kromě tohoto čísla je na kartě ještě počet životů a poškození, které daný nepřítel uděluje.
Zde vstupují do hry již zmíněné předměty a hratelné karty, které s touto jednoduchou rovnicí hýbají. Některé zvyšují vaše statistiky, jiné vám umožní poupravit si hody nebo přidávat jiné vedlejší účinky. Aby to nebylo tak lehké, ostatní hráči se mohou v omezené míře boje také účastnit tím, že budou používat zase své předměty/karty. Je tak možné (pochopitelně za nějakou drobnou protislužbu) ve vhodnou chvíli zasáhnout a zvrátit prohraný boj ve prospěch vašeho kamaráda… nebo mu naopak nečekaně vrazit nůž do zad.
Mnoho nepřátel má také různé zvláštní schopnosti, které upravují jejich vlastnosti nebo například dávají různé bonusy/postihy při hození konkrétního čísla. Kromě nepřátel se však v balíčku schovávají i truhly, které dávají různé bonusové karty, nebo kletby, které opět pohnou s&nsbsp;hrou v něčí neprospěch. Napětí je tedy zaručeno.

The Binding of Isaac: Four Souls – Hra

Pokud byste zemřeli, musíte zahodit jeden předmět, jednu hratelnou kartu a jeden penízek. Kromě toho přicházíte o možnost zasahovat do hry svými kartami a oživujete se až na začátku vašeho tahu. V pravém isaacovském duchu se však objeví velké množství situací, kdy potenciální výhody převyšují tento postih. V takovém případě se pak kolikrát i vyplatí cíleně umřít.

Vše je zde o dohodě

Pravidla deskové hry The Binding of Isaac: Four Souls jsou značně úsporná a vejdou se na jediný list papíru. V rámci moderního přístupu „Co není zakázáno, je povoleno“ se pak veškeré nejasnosti řeší dohodou mezi hráči a je jen na vás, abyste si právě tu svou interpretaci pravidel obhájili před ostatními. Zde je nutná dobrá znalost angličtiny, protože popisy karet jsou kolikrát mnohoznačné a při jejich výkladu budete zkoumat každé slovíčko. Podle nápisu na krabičce je hra určena pro dva až čtyři hráče, ačkoliv to je jenom doporučení. Přibrat si můžete i další lidi nad limit, jen se tím poněkud protáhne herní doba. Ta je i v doporučeném obsazení opravdu rozmanitá a kolísá v závislosti na strategii, počtu i škodolibosti protihráčů a také staré dobré náhodě.

Jako by to videohře z oka vypadlo

Celkové zpracování je solidní, obrázky jsou ručně kreslené McMillenem a drží se vizuálního stylu původní hry. Kromě krabice, karet a hracích kostek dostanete i látkový pytlík na drobné plastové penízky, které slouží jako platidlo. Drobnou vadou na kráse jsou jen prémiové karty. Ty jsou přibalené v různých rozšířeních a mají pěkný lesklý povrch. To však také znamená, že s trochou cviku jdou rozeznat i z rubové strany (což pochopitelně jisté sortě hráčů asi vadit nebude).

The Binding of Isaac: Four Souls Penízky

Jediný zásadnější nedostatek se týká absence jakýchkoliv počítadel. Při boji totiž často musíte sledovat něčí životy, stejně tak některé předměty na sobě mají counter, který můžete dle svého uvážení navyšovat. Hra pak nenabízí žádnou možnost, jak toto usnadnit. Nám se sice k tomuto účelu osvědčily dodatečné hrací kostky, ale to je řešení jen provizorní. Kdyby zde byla nějaká aplikace určená zvlášť pro tento účel, jako má třeba konkurenční Munchkin, nikdo by se nezlobil.

The Binding of Isaac: Four Souls je velice zdařilá karetní hra. Konverze z virtuálního do stolního formátu se autorům povedla a nejednoznačné výklady pravidel i možnost různě ovlivňovat tah jiných hráčů se starají o velkou dávku zábavy. V oboru deskových adaptací se jedná o silný nadprůměr, jenž si může získat i lidi, kteří jinak byli videoherní předlohou zcela nepolíbeni.

Za poskytnutí fotografií velice děkuji A. L.

• výtvarné zpracování karet i penízků
  • prostor pro vlastní výklad pravidel
  • opravdu široká zásoba předmětů i nepřátel
  • nápadité efekty karet
  • dobrá vyváženost
  • prémiové karty jdou poznat podle rubu
  • chybí aplikace nebo jiný způsob počítání statistik
  • nutná znalost angličtiny
0.0

Jan Pinc

Korektor, kterého občas políbí múza. Jeho specialitou jsou hry příliš staré, nudné, obskurní nebo bizarní na to, aby kohokoliv zajímaly. Je vášnivým lovcem achievementů a rád vše dohrává na 100 %. Zbožňuje české lokalizace, alespoň tedy ty povedené. Po nocích stále ještě oplakává Adobe Flash Player a svoje stařičké PSP.