The Eternal Cylinder - náhled

The Eternal Cylinder – roztodivný svět

16. 12. 2022

Představte si svět, který se vůbec nepodobá tomu našemu. Různé rostlinstvo i živočišstvo a atmosféra kolem jsou úplně jiného skupenství a jejich způsob života je tak odlišný. Takové divoké představy vám plní hra jménem The Eternal Cylinder, v níž se ujmete role zvláštních bytostí, které vypadají strašidelně a roztomile zároveň. I když je ale svět úplně jiný, zůstaly v něm dvě jistoty – kdo se přizpůsobí, přežije, a co nemůžeš sežrat, pokusí se sežrat tebe. Vývojáři z ACE Teamu nám představili titul s velice osobitým prostředím – stačí to však k tomu, aby byl The Eternal Cylinder dobrou hrou?

Vezměte nohy na ramena!

Život na roztodivné planetě prožíváte prostřednictvím malého stvořeníčka jménem Trebhum. Už samotné bytosti na vás budou působit rozporuplným dojmem, jelikož vypadají opravdu prapodivně. Jejich neobvyklý vzhled je později ještě umocněn dalšími mutacemi, ale o tom až později. Toto malé stvoření se vylíhne do světa v okamžiku, kdy se na něj valí nebezpečný válec – Eternal Cylinder. Prvním úkolem je tedy před tímto válcem utéct, zpomalit jeho postup můžete díky věžím, které musíte aktivovat. Proti obrovskému kolosu ale tak malý tvor, jako je Trebhum, sám nic nezmůže. Proto během průchodu hrou potkáte spoustu svých druhů, které můžete vzít s sebou na cestu a připojit je tím do své rodiny. Společně se vydáte na cestu za přežitím. Aktivujete všechny věže, odrazíte nepřátele a pokusíte se zachránit svoji planetu před nezastavitelným válcem, který pohlcuje všechno, co mu přijde do cesty.

Můžu to sníst?

Jakmile svoji sbírku Trebhumů rozšíříte, můžete umocnit sílu vaší početné skupiny. I když jako mladičcí a nezkušení patříte na konec potravního řetězce, adaptujete se a přežijete. Mezi malými tvorečky můžete přepínat a pokaždé ovládat jiného. Ostatní členové rodiny vás budou následovat, ať půjdete kamkoliv. A jak se tedy přizpůsobit dané situaci? Je to jednoduché, prostě najdete a sníte požadovanou rostlinu, výměšek nebo třeba hmyz, který vám umožní zmutovat. Vaši kamarádi tak mohou dostat spoustu užitečných schopností, jako je plachtění, přeměňování potravy ve vodu, odolnost vůči chladu a horku nebo třeba ohnivý dech. Mnoho těchto vlastností můžete předat vašim kolegům a tím zvýšit jejich šanci na přežití.

Schopnosti tak můžete kombinovat, měnit i zrušit. Proto je důležité vědět, která potravina k čemu slouží, abyste ve světě přežili. Pokud se například dostanete do zamořeného světa, je důležité najít rostlinu, která vám umožní toxiny filtrovat. Jak se během hraní mění prostředí i nepřátelé, vy se musíte změnit společně s nimi a přizpůsobit se. To je v tomto světě základ.

Improvizuj, adaptuj se a překonej

Příběh vás zavede do nejrůznějších světů, od zamrzlé tundry přes nekonečně horkou poušť až po kvanta vody. Kromě toho budete muset překonat i nejrůznější hádanky, abyste se dostali přes různé hrobky a odhalili tajemství svého původu. Průchod vám budou ztěžovat jak přirození nepřátelé, tak bytosti, které žijí za Cylinderem. Nebudeme vám lhát, tyto bytosti opravdu nahání strach a jsou děsivé. Pokud se však budete držet instrukcí, které vám podá vypravěč, nic se vašim Trebhumům nestane. Když už jsme u toho vypravěče, jeho hlasový projev vás dokáže vtáhnout do děje. Občas tak máte pocit, že nehrajete hru, ale sledujete dokument.

Svět, ve kterém se vás všechno pokusí zabít

Jak postupujete světem a utíkáte před věčným zatracením v Cylinderu, posouváte se i v příběhu. Kromě vyprávění a postupného rozkrytí různých záhad se budete muset potýkat s dalšími problémy vašich malých Trebhumů. Mimo vražedného válce vás bude trápit i hlad, žízeň, horko a zima. Pokud se vám podaří sehnat všechny potřebné ingredience k přežití, jsou tu ještě agresivní nepřátelé, kteří se vás pokouší zabít za každých okolností. Vy se naproti tomu musíte pokusit sebrat co nejvíc drahokamů, s jejichž pomocí si můžete zvýšit odolnost a lépe tak utíkat před tajemnou entitou nebo si třeba zvýšit kapacitu vodního uskladnění a netrpět tak často žízní. Nabídka je mnohem pestřejší a vy sami rozhodnete, do kterých vlastností chcete investovat.

Grafika, která ve vás zanechá silný dojem

Jelikož hra je stavěna na Unreal Enginu 4, vývojáři zde, co se týče grafické stránky, odvedli neskutečně dobrou práci. Samotný svět je velice originální a každá bytost dostala svoji neuvěřitelně zvláštní a nezaměnitelnou podobu. Energie celého světa působí děsivě a úchvatně zároveň. Někteří tvorové působí milým dojmem, ale většina ve vás zanechá zvláštní pocit mezi krásou a děsivostí zároveň. Vaši Trebhumové vypadají s každou mutací zvláštněji. Vyrostou jim nohy, zvětší se jim hlava nebo si změní tvar těla a vy se nestačíte divit, kolik různých podob mají vaši společníci, i když jsou všichni jednoho druhu.

Jednoduchá hratelnost i skvělý soundtrack

The Eternal Cylinder potěší nejen vizuální stránkou, ale také tou hudební. Jakmile se na vás začne valit obrovská hrozba nebo se objeví nějaký nepřítel, hudební podkres vás ochromí a při zlověstném znění tuhne krev v žilách. Samozřejmě tu najdete i soundtrack, který není založený jen na strachu, a objeví se tu nejrůznější hudební podkresy. Hra se ovládá zcela instinktivně a vy svoje malé potvůrky dokážete řídit s lehkostí. Dokážete se snadno vyhnout nebezpečí a překonat překážky není žádným problémem. Skvělou hratelnost doprovází také série malých hádanek, které musíte během hraní řešit.

Ach, ta optimalizace

Samotná hra je po většině stránek bezchybná, ovšem jeden z těch nejdůležitějších aspektů zde není příliš dokonalý. Jedná se o optimalizaci, která nám dokázala během hraní dost zavařit. Například se nám stalo, že jsme dohráli jednu kapitolu a bylo načase, abychom se přesunuli do další fáze hry. To nám však nebylo umožněno a hra nás nechtěla pustit dál – jediné, co se posunulo dál, byl zvuk. Bug jsme se rozhodli vyřešit resetováním hry, avšak po vypnutí zvuk běžel stále dál. Tento problém se vyřešil až po restartu. Za nás je toto obrovská chyba, která by v takové hře neměla co dělat. Postoupit ve hře bylo nemožné, a tak jsme museli celý progres smazat a začít znovu, což bylo extrémně frustrující. Nemluvě o několika fatal errorech, které nám několikrát hru shodili.

The Eternal Cylinder je neuvěřitelným počinem, který opravdu stojí za to, si zahrát. Unikátní je především ve svém vizuálu, ale i ve způsobu hraní. Jediným trnem v patě je špatná optimalizace, která může být místy až frustrující. Malí Trebhumové nám přirostli k srdci, stejně jako příběh celé jejich rodiny. Tato hra rozhodně stojí za povšimnutí a má neskutečný potenciál.

• originální design
  • hratelnost
  • chytlavý příběh
  • grafika
  • špatná optimalizace
  • Datum vydání 13.10.2022
  • 0.0

Anežka Ebrová

Anežka je hráčka již od dětských let. Její vášeň propukla již na základní škole díky školním počítačům, kde ztrácela pojem o časoprostoru. Mezi její první herní lásky patří série Half-Life. No a jak se říká, stará láska nerezaví. Hry od Valve prostě zbožňuje stejně jako střílečky a skákačky. Mezi její další koníčky patří hlavně sport, cestování, knihy a deskovky. Avšak její láskou zůstávají vždy hry, stejně jako pivo - tanková Plzeň 12° středně vychlazená.