Videohry vám nabízejí nespočet způsobů, jak se ponořit do jiných světů, prožívat neobyčejné příběhy a zkoumat hlubiny lidské (nebo nelidské) povahy. Jen málokterá se však odváží hráče vyzvat, aby s otevřenou náručí přijal zlo, ne jako pouhou odbočku, ale jako samotnou podstatu svého bytí. Přesně to slibuje a dodává titul The Necromancer's Tale od studia Psychic Software. Se svým žánrovým zařazením do narativně řízeného RPG z izometrického pohledu vás zavede do temného a zvráceného světa nekromancie v osmnáctém století.
Šepot zakázaného vědění
The Necromancer's Tale se od počátku prezentuje jako titul, který klade důraz na vyprávění a atmosféru. Žádné pompézní úvodní animace, spíše tichý, ale neodbytný šepot starých knih a zakázaného vědění. Titul vás vrhne do kůže drobného šlechtice (nebo šlechtičny) z osmnáctého století v alternativní historii poblíž Benátek a Jaderského moře,konkrétně v roce 1733. Společně s ním jste zataženi do temných nekromantických umění ve snaze získat znalosti a pomstu. Toto je doba na pomezí racionálního myšlení a pověr, vědy a magie. Svět je temný a nebezpečný; dvorní intriky se střetávají s černou magií, zatímco chemie se teprve rodí z alchymie.
Už na první pohled je zřejmé, že nejde o uhlazenou AAA produkci, ale spíše o dílo s duší a osobitým kouzlem, které by se dalo zařadit do kategorie „eurojank“ – mírně syrové, s jistou mírou neotesanosti, ale s hlubokým a poutavým obsahem. Kombinuje průzkum a sociální interakci v reálném čase s tahovými souboji na hexové mřížce. A právě tato kombinace, spolu s masivním množstvím psaného textu a komplexním systémem voleb, dělá z The Necromancer's Tale zážitek, který si zaslouží pozornost každého fanouška atmosférických RPG.
Na stole leží velká kniha kouzel plná mocných rituálů smrti a oživení. Dokážete rozluštit její stránky a ovládnout její tajemné rituály, aniž byste přišli o rozum nebo byli oběšeni měšťany? Váš pokrok vyžaduje velké odhodlání, mazanost a velký smysl pro utajení.
Zrození nekromanta
Jak už bylo zmíněno, příběh je hlavním pilířem The Necromancer's Tale a je naprosto vynikající. Studiu Psychic Software se podařilo vytvořit skutečně pohlcující vyprávění, které čítá přes čtyři sta tisíc slov ručně psaného textu, včetně detailního loru. Máte možnost konverzovat s více než sto osmdesáti NPC postavami, z nichž každá má svůj vlastní, ručně kreslený portrét (žádné generativní AI zde nenajdete, což je v dnešní době velmi příjemný bonus).
Hlavní devizou příběhu je jeho hloubka a způsob, jakým sleduje postupný sestup hlavní postavy do temných nekromantických umění. Vnitřní monology protagonisty jsou mistrně napsané a skutečně zprostředkovávají měnící se pocity a morální kompas postavy. Na vlastní kůži tak prožíváte, proč se tato umění zakázala a jaký vliv mají na mysl nekromanta. Není to jen o tom, že se stanete zlým, je to o procesu stávání se zlým – o postupném posouvání hranic, o hledání ospravedlnění pro činy, které byste dříve považovali za otřesné.
Titul netrpí obvyklým chytráckým přístupem, kdy se vás snaží v cestě zla nachytat na morálních pastech nebo nelogických zvratech. Pokud se rozhodnete udělat něco temného, důsledky jsou logické a očekávatelné. Nečekejte situace typu: „Otrávil jsi víno, abys někoho zabil? Škoda, že tvá matka dostala v noci žízeň a vypila ho místo něj. Cítíš se teď špatně?“ Titul vám totiž plně dovolí být zlým, aniž by vás za to soudil. Ba co víc, v mnoha ohledech vás v tom dokonce povzbuzuje, což je osvěžující a vzácné.
Příběh je bohatě rozvětvený. Už jen na začátku si můžete vybrat ze tří hlavních povolání v rámci města (vojenské, diplomatické, akademické), což ovlivňuje vaše možnosti v průběhu příběhu. Během mého průchodu jsem narazila na náznaky minimálně tří hlavních konců, které se odvíjí od vašich voleb. Možnost romancí s NPC je také přítomna, přičemž jejich úspěšnost (nebo neúspěšnost) může mít dlouhodobé dopady na vaše vztahy, a dokonce i na samotný závěr. Jedinou menší výtkou k příběhové prezentaci je občasná kryptičnost některých úkolů a nepříliš detailní zápisky v deníku.
Od rozhovorů až po boj s nemrtvými
Základní hratelnost se rozděluje na dvě hlavní části: průzkum a sociální interakce v reálném čase a tahové souboje.
Tvorba postavy a nelinearita
Tvorba postavy probíhá skrze interaktivní a plně namluvený příběhový úvod, který definuje vaše pohlaví, raný život, dovednosti a kariéru. Toto je fantastický způsob, jak postavu personalizovat hned od začátku a vplést ji do světa. I když se vám nelíbí statistiky, které z těchto voleb vyplynou, můžete je volně přerozdělit, což je vstřícný krok pro hráče hledající optimální build. Kromě jména a outfitu je vizuální přizpůsobení postavy spíše slabší – model postavy z top-down pohledu není přímo upravitelný. Nicméně, vaše postava má portrét používaný v dialogových oknech, který můžete nahradit vlastním obrázkem, což je velmi povedená funkce pro roleplay.
Zajímavým a neotřelým mechanismem je systém, kdy můžete utratit body, abyste kompenzovali nedostatek v určité statistice při ověřování dovedností (např. utratit tři body, abyste prošli kontrolou Konstituce šest, když máte jen tři). Tyto body se obnovují s každou kapitolou, což z nich dělá strategickou volbu, a zároveň to znamená, že se zřídka cítíte, že jste si zvolili špatný build, protože nedostatky lze obejít.
Sociální interakce a systém důvěry
Titul klade velký důraz na sociální interakce. Budete vyšetřovat, vyjednávat, přesvědčovat a lichotit, abyste dosáhli svých cílů. Systém důvěry je zde klíčový – vaše volby, dokonce i v konverzaci, mají skutečný význam. Pokud důvěra města klesne příliš nízko, vaše možnosti jsou ovlivněny. Pokud klesne ještě níž, budete s vysokou pravděpodobností buď souzeni a oběšeni, nebo lynčováni zfanatizovaným davem. To dodává každému dialogu a rozhodnutí váhu a nutí hráče k opatrnosti nebo naopak k bezohlednosti, pokud se rozhodne pro totální sestup do zla.
Soubojový systém
Soubojový systém je tahový, odehrává se na hexové mřížce. Zde existuje největší prostor pro zlepšení. Není vyloženě špatný, ale mohl by být lepší. Bojujete s řadou nepřátel, přirozených i nadpřirozených, a využíváte širokou škálu zbraní, rituálů a bojových kouzel. Můžete si přivolat spojence a, co je nejdůležitější, své nemrtvé služebníky.
Titul vám nabízí tři úrovně obtížnosti. V těžších obtížnostech se zdá být vyvážení poněkud nevyrovnané, zejména pro postavy, které, jako ta moje, mají jen minimum bodů v bojových statistikách. Takové postavy se cítí značně znevýhodněné, dokud neodemknou schopnost vzkřísit nemrtvé miniony.
Jedním z únavných aspektů rané fáze hry bylo pomalé přenášení padlých nemrtvých zpět na rituální místo pro další vzkříšení. To mohlo trvat minutu nebo dvě, pokud se musíte dostat z jedné strany mapy na druhou. Naštěstí se situace výrazně zlepšila, když se mi podařilo odemknout zombie. S chytrým používáním zombie jsem si postupně vypěstovala hordu, která na konci hry čítala asi šedesát nemrtvých. Možnost vzkřísit padlé nepřátele přímo na bojišti a okamžitě je přidat do své armády se stala nesmírně uspokojující a efektivní.
Největším zklamáním u nemrtvých služebníků však byla nutnost sesílat kouzlo, abyste je během svého tahu individuálně ovládali. To bylo užitečné, když máte tři a chcete se ujistit, že chytře využívají útoky. Jakmile mále přes tucet minionů, stává se to spíše únavné.
Zdroj: Psychic Software
Funkčnost s atmosférou
Vizuálně titul není nic speciální ve smyslu špičkové grafiky, ale musím říci, že i tak jsem si ho užila. Vizuální styl velmi dobře doplňuje atmosféru, o kterou se hra snaží. Připomíná mi to zmíněné „eurojank“ tituly jako Gothic, nejsou to vizuální orgie, ale mají svůj nezaměnitelný charakter. Jak už bylo řečeno, velkým plusem jsou ručně kreslené portréty sto osmdesáti NPC, které dodávají postavám osobnost a autentičnost. Toto je známkou péče a odhodlání vývojářů, že se vyhnuli laciným zkratkám.
The Necromancer's Tale je titul, který se nebojí jít proti proudu a nabídnout zážitek, jenž se soustředí na temnou stranu lidské duše a zakázané umění nekromancie. Málokteré hry dokáží ztvárnit cestu zla s takovou hloubkou a přesvědčivostí, aniž by se uchylovaly k laciným trikům nebo morálním soudům. Zde máte pocit, že být zlem není jen volitelná odbočka, ale skutečný, hlavní směr. Tento titul je určen hlavně pro ty, kteří ocení hluboký propracovaný příběh, komplexní systém voleb s reálnými důsledky a ochotu ponořit se do temné fantasy atmosféry s nádechem historického realismu. Pokud jste ochotni tolerovat, že bojový systém není dokonalý a že grafika není na vrcholu technologických možností, objevíte v The Necromancer's Tale klenot, který vám nabídne nezapomenutelný zážitek sestupu do osidel smrtícího umění a poznání, jak se z člověka stává nekromant. Je to příběh o moci, pomstě, poznání a nevyhnutelném šílenství, který stojí za to prožít.