The Texas Chain Saw Massacre - úvod

The Texas Chain Saw Massacre – možný nástupce Dead By Daylight?

17. 12. 2023

The Texas Chain Saw Massacre je asymetrická hororová hra o přežití vyvinutá společností Sumo Digital a jejím vydavatel je Gun Interactive. Titul je inspirován stejnojmenným filmem z roku 1974. Hra v základu obsahuje pět obětí (v době psaní recenze je postav už šest), jež se snaží uniknout rodině kanibalů, než je chytí a brutálně zabijí.

V titulu se představí Kane Holder jako Leatherface (jenž ztvárnil postavu jako dublér ve filmu Leatherface: The Texas Chainsaw Massacre III z 90. let) a dále zde nalezneme Edwina Neala, který propůjčil svůj hlas postavě Stopaře (The Hitchhiker) čímž si zopakoval svoji roli z původního filmu). Celý příběh by se měl točit kolem Any Flores a jejích kamarádů z vysoké školy, kteří se vydávají hledat její zmizelou sestru Marii poblíž Newta v Texasu. Tam jsou však bohužel zajati rodinou kanibalů v čele s Leatherfacem.

Tři versus čtyři, kdo přežije?

Hra The Texas Chain Saw Massacre začíná výběrem, za koho chce hráč hrát. Můžete převzít roli jednoho člena rodiny nebo oběti. V každém kole hraje celkem sedm hráčů – tři z nich jsou členové kanibalské rodiny a zbylí hráči jsou oběti. Zápas se odehrává na jedné ze čtyř map, každá z nich má svou denní a noční variantu, jež mění osvětlení i atmosféru. Jediným stálým prvkem na každé mapě je suterén, kde všechny oběti začínají svůj boj o přežití.

Všechny oběti musí uniknout nejprve ze svých pout a poté najít cestu ze sklepa, aby mohly nalézt jednu z možných únikových cest. Oběti mohou uniknout jedním ze čtyř východů na prvních třech základních mapách. S posledním updatem byla přidána nová mapa, oběť, člen rodiny a nová úniková cesta. Členové rodiny se naopak snaží obětem únik překazit za každou cenu. Navíc musí krmit dědu (nehybnou postavu, NPC) krví obětí nebo krevními vaky, jež naleznete různě po mapě. Jakmile rodina dědu probudí (nebo ho probudí velký hluk obětí), zařve, čímž odhalí rodině siluety obětí na malý okamžik. Čím větší level má, tím déle jsou oběti vidět. Zápas končí útěkem obětí (všech nebo jen jednoho) či jejich smrtí.

The Texas Chain Saw Massacre - Connie

Hráči za každé kolo získávají zkušenosti a získané body dovedností mohou utratit ve svém specifickém stromu schopností. Výhody a atributy se odemykají skrze strom dovedností, což umožňuje hráči přizpůsobit každou postavu zvlášť k určitému hernímu stylu. Například Connie umí odemykat zámky na tři kliknutí, takže jí můžete ve stromu dovedností přidat rychlejší používání šroubováku (používá ho na lockpicking) či rychlejší prohledávání krabic s nářadím, plížení a podobně.

Kamarádi z vysoké

Jak již bylo zmíněno výše, našimi oběťmi je parta vysokoškolských kamarádů, která se vydala hledat sestru jedné z nich. V základní verzi nalezneme tři děvčata (Connie, Julie, Anu) a dva chlapce (Lelanda, Sonnyho). Nově byla 28. listopadu 2023 přidána další postava, Danny (partner Marie, který po ní usilovně pátrá). Jeho schopností je manipulace a zkoumání důležitých předmětů v okolí, což dává větší šanci na přežití jemu i ostatním. Ana má speciální perk, který jí umožňuje vydržet několik sekund, aniž by dostávala nějaké poškození. Connie je naopak mistryně v otevírání zámků a je to jediná postava, jež je schopná se dostat bez větších problémů z mapy bez pomoci ostatních. Poslední dívkou je pak Julie, jejíž schopností je, že se umí skrýt před několika členy rodiny, aniž by ji mohly vystopovat.

Mužskou část tu zastupuje Leland, jenž je v partě bojovník a umí odrazit všechny členy rodiny kromě Leatherface. Jeho schopnosti slouží spíše k odlákání pozornosti od ostatních (může stejně jako ostatní napadnout dědu a snížit tak jeho level) nebo k jejich ochraně. Sonny je pak poslední z obětí. Jeho schopnost umí určit (vidí jejich aury), kde se jednotliví členové rodiny pohybují, a tak je pro něj snazší se jim vyhnout.

Kanibalská rodina opět na scéně

Tři hráči vždy hrají za členy rodiny. Do posledního updatu v listopadu 2023 musel být jeden z těchto členů vždy Leatherface (jenž začínal společně s oběťmi ve sklepě) a dva zbylí členové si mohli vybrat. Nyní si hráči mohou vybrat tři různé členy rodiny. Na hře se to dosti projevilo, protože značně ubylo hráčů, kteří by hráli přímo za postavu legendárního Leatherface.

The Texas Chain Saw Massacre - killeři vyhráli

Mezi členy rodiny najdeme The Cook (Drayton Sawyer), The Hitchhiker (Stopař), Johnnyho, Sissy a poslední nově přidaná postava k zakoupení je Nancy. The Cook (Stařec, jak je nazván v češtině), Drayton Sawyer, je otcem Leatherface. Jeho postavu si můžete pamatovat z filmu Texas Chainsaw Massacre 2. Má schopnost slyšet oběti a díky tomu je snáze najít. Stopař zase umí pokládat až tři pasti. Johnnyho silnou stránkou je stopování obětí podle skvrn krve, jež za sebou zanechávají. První dívkou v této rodině je Sissy, ta byla na útěku a cestovala s mnoha kulty po celé zemi, zejména s Manson Family. U nich se naučila vyrábět jedovatý prášek, který používá na své oběti. Novým členem rodiny se v listopadu 2023 stala Nancy (matka Johnnyho), jejíž schopností je vidět skrze oči obětí. Vidí tedy přesně to, co oběť v danou chvíli dělá a kde se nachází.

Nejlepší zabiják, jaký kdy existoval

Ano, je řeč o nehratelné postavě dědečka. Ten se měl údajně narodit v roce 1849 a je patriarchou rodiny Slaughterových. Před událostmi samotné hry byl děda prostě řezníkem na místních jatkách v Texasu. Pak začala společnost jatek industrializovat v celém kraji a dědu tak vystřídaly stroje. I když dědečkovy vraždící dny už skončily, stále hraje významnou roli v rodině (a ve hře).

The Texas Chain Saw Massacre - probuzení dědy

Poháněný krví, děda ohromujícím křikem odhaluje aury pohybujících se přeživších. Za každých sto bodů krve (blood received) zvýší děda svoje schopnosti. Může se dostat až na pátou úroveň. První úroveň odemyká schopnost odhalit oběti, druhá a třetí úroveň snižuje cooldown této schopnosti. Čtvrtá úroveň odhaluje aury přeživších, kteří jsou ve stínech (například skrytí nebo plížící se), a pátá odhaluje všechny aury (schované i neschované hráče). Členové rodiny navíc mohou přinést další výhody, jež se aktivují v závislosti na dědově úrovni. Ať už se jedná o vidění otevřených bran, či rozšíření plochy, kde vás detekují kuřata a sprostě vás nakvokají rodině.

The Texas Chain Saw Massacre - pozor na hluk

Mapy a únikové cesty

Jak jsem už zmiňovala výše, mapy jsou tu celkem čtyři a vždy ve dvou různých denních variantách. Najdeme tu čerpací stanici, rodinný dům, jatka a nově přibyla mapa Nancyina domova (připomíná mi jiný horor Prokletí domu slunečnic). Na všech mapách mají přeživší možnost čtyř různých únikových cest. Jsou to zadní brána, skrze sklep, otevření brány za pomoci tlakového ventilu nebo výjezd na západní silnici.

Toužíte-li se dostat přes zadní bránu, musíte rozkopat autobaterii, která se nachází poblíž, a mít u sebe šroubovák na lockpicking. Po vypnutí proudu z baterie totiž zjistíte, že brána je stále zamčená. Abyste mohli uniknout suterénem, musíte najít pojistku, dát ji do skříňky (ta se objevuje na různých místech) a zapnout. Jestliže chcete vyzkoušet otevření brány pomocí přetlaku, musíte najít ventil a ten umístit na správné místo. Bohužel otevírání této brány slyší všichni – jak oběti, tak rodina. Navíc brána zůstane otevřená jen chvíli, takže kdo zůstane hodně vzadu, má prostě smůlu. Poslední bránu zdoláte tím, že vypojíte elektrický ohradník kolem generátoru a poté ho použijete.

Tohle není DBD, to je masakr

Lidé mají tendenci tuto hru přirovnávat k Dead by Daylight od společnosti Behaviour Interactive Inc. Ano, The Texas Chain Saw Massacre je možná jediným větším konkurentem na trhu. Bohužel jeho nevýhodou je cena, která tak úplně neodpovídá obsahu, ba ani kvalitě, kterou hráčům nabízí. Tento titul je sice svěžím počinem na poli hororových kooperativních her, mám však problém s jeho špatným vybalancováním mezi rodinou a oběťmi (které jsou dost v nevýhodě). Ve hře se objevuje i dost cheaterů, před nimiž se hráči varují na steamových diskuzích.

Titul je oproti DBD naopak skvělý v tom, že pomocí mikrofonu se můžete domluvit s ostatními hráči přímo ve hře. Navíc je tu větší možnost útěků, pokud však umřou dva členové party, jste skoro bez šance. Otevření některých východů totiž zabere čas v řádu několika minut (během nichž vás většinou najdou a zabijí).

Co se týče vizuálního zpracování, hra vypadá velice pěkně, ať už se jedná o budovy, pole, či postavy. Na Steamu máte i možnost nakoupit oblečky na postavy, které se pohybují kolem pěti euro. Kromě tedy extra předraženého skinu pro Leatherface s názvem Nicotero Leatherface, jenž stojí momentálně 15,79 euro. Pokud byste chtěli, můžete si zakoupit i pro rodinu speciální popravovací možnosti za skoro sedm euro.

Titul The Texas Chain Saw Massacre je zajímavá hra, po vizuální stránce velmi pěkně zpracovaná. Rozhodně je dost brutální, co se zabíjení přeživších týče. Líbí se mi, že hra umožňuje hráčům spolu komunikovat. Problémem pro mě osobně je však její vysoká cena a nevybalancovanost mezi rodinou (která má jasně navrch) a oběťmi. Rozhodně cením nápad, zpracování i inspiraci filmem, kterou se vývojáři snažili nabídnout. Nejsem si však jistá, zda to bude stačit, aby hra za pár měsíců nezačala pomalu umírat jako Friday the 13th: The Game .

• více možností úniku pro přeživší
  • velmi pěkně zpracované prostředí
  • schopnost pracovat v týmu a nebýt sólista