Thymesia

Thymesia – v kůži morového doktora

16. 8. 2022

Mor, nebo spíše morová nákaza, děsil lidstvo už od úsvitu civilizace. Jde zpravidla o vážné infekční onemocnění s výrazným dopadem na společnost. Dříve se morové nákazy přisuzovaly nepřízni a rozhněvání bohů, nyní se však ukazuje, že za většinu známých morových nákaz si lidé mohou sami. Mohlo se jednat o špatnou hygienu, konzumaci nevhodné potravy, kanibalismus nebo i obřadní rituály. Pokud se ale do něčeho vloží alchymie, je jasné, že je zaděláno na velký problém. Thymesia vás zavede do království, které se kvůli nezodpovědnému užívání alchymie proměnilo v říši chaosu, utrpení a všudypřítomného moru.

Thymesia problems starts

Kdysi vzkvétající Hermovo království se propadlo do doby pohromy a utrpení

Bájné a všemi obdivované Hermovo království, přezdívané též „Země alchymie“. Říká se, že alchymie, která se zde používala, přeměňuje nemoci na protilátky. Hermův lid byl tímto mystickým uměním chráněn a království se stalo jedním z nejmocnějších národů na kontinentu. Stalo se tak, že lidé začali používat alchymii na všechny neduhy v království. Byla používána k vylepšování běžných věcí a usnadnění všedních činností, jak lidé uznali za vhodné. Alchymie je však skvělý sluha, ale zlý pán, a před možnými následky zneužívání alchymie již varovali učení mistři, kteří byli zhrozeni tím, k čemu všemu lidé ji zneužívají. Jejich varování však nebral nikdo vážně.

Když se cena alchymie stala příliš vysokou a i ti, kteří dříve byli slepí a hluší k varováním, otočili své smýšlení, objevily se pokusy používání alchymie zastavit. Každý z těchto pokusů však byl stejně neúspěšný jako ten předchozí, což mělo katastrofální následky pro celé království. Během několika dní se království propadlo do chaosu, nakažené nestvůry se potulovaly po ulicích nasáklých krví a veškerá naděje na vyléčení byla ztracena. Zdálo se, jako by si zneužívaná alchymie brala zpět svůj dluh.

Na začátku si lidé mysleli, že se jedná jen o další běžné infekční onemocnění. Teprve když začal umírat dobytek a ti, kteří byli nakaženi, začali křičet bolestmi, si lidé uvědomili vážnost situace.

Různá království se snažila nemoc a příšerné tvory zahnat, ale jejich snaha byla marná a pohltilo je zoufalství.

Hermovo království, založené na vrcholu kolosálního stromu, se rychle vyšvihlo k moci díky používání zázračné alchymistické vědy. V době, kdy mor pustošil země, tedy spoléhalo na tuto alchymii, aby zapálilo Požehnaný plamen. Kde je však světlo, tam bude vždycky i stín.

Stylový Morový doktor jako hrdina Thymesia

Poslední nadějí je Corvus a osud království spočívá v jeho opeřených rukou. Pravda je však pohřbena hluboko ve vzpomínkách, které Corvus zanechal roztroušené po celém světě. Pouze jejich shromážděním může pomoci zachránit upadající království a díky jejich získání zpět může pochopit, proč alchymie napáchala tolik škody a jak tuto zkázu zastavit. Vždy když se ponoří zpět a snaží se najít pravdu, však nachází jen další tajemství.

V centru příběhu Thymesia je Corvus, tajemná postava ve stylovém obleku morového doktora, která ovládá schopnost vylákat nemoci, zmocnit se jich a použít je jako zbraň proti těm, kteří se mu postaví do cesty. Jak je vám již patrně jasné, vy jste Corvus a záchrana království leží na vašich bedrech.

Thymesia je souls-like hra z pohledu třetí osoby a se vším, co od tohoto žánru můžete očekávat. Za hrou stojí čínské vývojářské studio OverBorder Studio a vydavatelem je Team17.

Titul je zasazen do ponurého gotického prostředí, kde nebezpečí číhá na každém kroku, o čemž vás plně přesvědčí již počáteční lokace, která slouží jako tutoriál. Tento tutoriál je opravdu vhodný, protože vás seznámí s principy a mechanikami hry. Patrně vás zajímá, co může být tak odlišné na akčním RPG typu souls-like, že je podobný úvod vůbec potřeba.

Unikátní systém morových zbraní

Inu, Thymesia je ve svém principu přece jen od ostatních titulů ve svém žánru odlišná. Samozřejmě se nemusíte bát, že byste přišli o zkoumání taktik, jak porazit různé druhy nepřátel a bossů, nebo uhýbání a parírování nepřátelských útoků. První odlišností jsou však zbraně.

V pravé ruce máte šavli, kterou používáte na klasický útok, a v levé ruce pak dýku, kterou blokujete útoky běžných nepřátel. Vhodnou kombinací levé a pravé ruky pak můžete vytvořit skvělé smrtící kombinace, zvláště když parírujete nepřátelský útok a následně zaútočíte šavlí. Některé povedené útoky se i promění do sekvence poprav, při nichž můžete sledovat Corva, jak přehodí nepřítele přes záda, a ještě ho na zemi zapíchne, případně jiné libůstky.

Následuje schopnost Feather, tedy pírko, které slouží k rozhození útoků již silnějších nepřátel, a poté Claw, tedy dráp, a ten je klíčem k opravdové zábavě. Thymesia se odlišuje od jiných souls her bezpochyby unikátní mechanikou, kterou je systém nákazy a „morových zbraní“, v originále „Plague Weapons“.

Když Corvus bojuje s mocným nepřítelem, může z něj pomocí zmíněného drápu vytáhnout onu nákazu a propůjčit si tak ke svým úderům i tuto morovou zbraň, kterou proti zmíněnému nepříteli můžete použít nebo si ji můžete schovat proti ještě silnějším protivníkům. V pozdější fázi tak můžete i bosse majznout jeho vlastní zbraní, což je opravdu zadostiučinění a skvělý pocit.

Tato mechanika tvoří vlastní kategorii schopností a celkem máte na výběr z 21 různých unikátních morových zbraní. Tyto zbraně samozřejmě nemáte od začátku, ale musíte si je postupně zpřístupnit a aktivovat. Můžete se však těšit na bič, kterým můžete přitáhnout nepřítele k sobě, mocný obrovský meč, střelbu z prokletého luku nebo krvavý štít či útok se dvěma mocnými morovými šavlemi.

Vytvořte si vlastní build!

Samozřejmě by to nebylo opravdové souls-like RPG bez možnosti vytvořit si vlastní build, který bude odpovídat vašemu hernímu stylu. V rámci nepřátel, které zabijete, a získaných duší, pardon, memory shardů, můžete vylepšit tři základní atributy. Síla vám přidá na poškození, které budete páchat vašim nepřátelům, vitalita zvyšuje životy a nákaza zvýší energii i poškození vašimi morovými zbraněmi. U těchto atributů však vylepšování postavy nekončí.

Jsou zde talenty tvořící již zmíněný build, který si můžete zvolit, aby odpovídal vašemu hernímu stylu. Na výběr máte celkem z šesti druhů, z nichž každý nabízí ještě pestré množství možností.

Je zde Saber, který je zaměřen na vaši primární zbraň, tedy šavli. Zde si můžete odemknout silnější útoky, při jakém množství zdraví nepřítele bude možné udělat popravu, nebo třeba i útok, který vám dovolí úskok a bodnutí nebo úskok a švih. Vše se samozřejmě hodí na různé typy nepřátel.

Následuje Deflect, který nejen ovlivňuje, jak budete schopni odrážet útoky vašich nepřátel, ale také jakým způsobem pak přejdete do protiútoku. Je zde samozřejmě možnost vylepšit si i Dodge, tedy zda budete raději dělat rychlé a kratší úhyby, nebo spíše delší, ale zato pomalejší, případně zda místo úhybu vyskočíte do vzduchu a provedete mocný útok.

Nechybí prostor pro vylepšení vašeho drápu, s kterým budete moci provést jeden mocný útok na delší vzdálenost nebo sérii rychlých útoků na kratší vzdálenost. V dalším talentu můžete zvolit sílu a množství pírek, která s sebou budete moci maximálně mít, nebo možnost použít pírka jako teleport k nepříteli a zasadit smrtící ránu. Posledním talentem je Strategie, sloužící k navolení specializací a vlastností, jakými jsou třeba štěstí, otevření slotů pro možnost mít k ruce více morových zbraní nebo ošálení smrti pomocí adrenalinu, který při nízkém zdraví pomůže dodatečnými 20 %.

Akční tempo soubojů vás pohltí

Na řadu přichází další důležitý prvek hry a tím jsou souboje a nepřátelé. Souboje jsou v Thymesia v akčním tempu a rozhodně se u nich nebudete nudit. V rámci zasazení hry, která se esteticky podobá hře Bloodborne a jejíž rytíři s meči zase zapadají do klasické série Dark Souls, se opravdu jedná o fajn zážitek. Každý druh protivníka vyžaduje odlišný přístup k jeho likvidaci.

V rámci předběžného přístupu pro recenzi se však vyskytlo několik chybek nebo reakcí týkajících se soubojů.

To, že i vizuálně stejní nepřátelé jsou v některých pasážích hry jinak silní, je věc, která se u souls-like her očekává. To platí i pro fakt, že někteří protivníci lehce cheatují, takže při souboji u zdi váš meč neprojde, ale nepříteli o ten malý roh u zdi jeho kopí pronikne.

Co už ale opravdu zabolí, je, když mačkáte klávesu pro úhyb, případně úskok, a reakce postavy má zpoždění. Tohle se sice stalo jen párkrát a v konkrétních lokacích, ale stalo. Taktéž se někdy stalo, že zaměření se na jednoho nepřítele v rámci souboje s více nepřáteli nakliklo nepřítele, který nebyl nejblíž. To může v případě, že na vás jdou nepřátelé z více stran, značit problém.

Thymesia thymesia double sabers

Prostředí, které si vás získá

Hra běží na Unreal Enginu, a jak jsem již uvedl, odehrává se v ponurém gotickém prostředí. Lokace jsou však poměrně různorodé, podíváte se do ulic Hermova království, které jsou zpustošené morem a kde se nachází znetvoření šílení původní obyvatelé. Navštívíte Královskou zahradu, která byla dříve pohlazením pro tělo a duši díky své flóře a fauně. Uvidíte i rozpadlé ruiny hradu, který brání morem nakažení vojáci, nebo jedovatým plynem zamořené oblasti, kde přežít neznamená pouze porazit protivníky. Každá lokace má samozřejmě své typické nepřátele, kteří vám nedají nic zadarmo.

Pestrost a kvalita zpracování lokací a nepřátel je opravdu povedená. Corvus se svým vzezřením morového doktora je navíc sympaťák a jeho pohyby v kombinaci s mocnými útoky, popravami a jinými specialitami vás prostě pohltí.

Místo klasických campfire, které jsou v sérii Dark Souls, zde najdete „majáky“ ztvárněné zelenou židlí a keřem s havranem, kam se můžete posadit a odpočinout si. Pokud si odpočinete, samozřejmě resetujete i nepřátele v dané oblasti. Když zemřete, na místě vašeho skonu je pro změnu zelená větev s havranem, který čeká, až jej seberete zpět. Na cestě vás pak doprovází Aisemy, která je vaším rádcem a u níž si můžete otevírat morové zbraně, vylepšovat talenty a zvyšovat atributy.

Grafickému zpracování se nedá nic vytknout a Unreal Engine odvádí svoji práci dobře.

Ozvučení hry je velmi povedené – řinčení zbraní, zvuky mocných úderů nebo jekot šílených nepřátel, vše funguje dobře a tak, jak má. Hrou doprovází perfektní soundtrack, který ještě více prohlubuje atmosféru v situaci, ve které se nacházíte.

Zdroj: igdb.com

Thymesia je zajímavé souls-like RPG, které je unikátní zejména díky systému morových zbraní a jejich využívání. Vizuální zasazení do ponurého gotického středověkého království má své kouzlo a hra vás pohltí tím spíše, že hrajete za postavu, která je v oděvu morového doktora. Souboje jsou dynamické a každý nepřítel vyžaduje odlišný přístup. Titul nabízí pestrou paletu morových zbraní a široký výběr talentů, skillů a dovedností pro tvorbu vlastního buildu. Pokud máte rádi souls-like hry, Thymesia vás rozhodně zabaví.

• příběh a zasazení hry
  • dobrý výběr morových zbraní
  • široký výběr talentů, skillů a dovedností pro tvorbu buildu