Total War WARHAMMER 3 - Cover

Total War: WARHAMMER 3 – finále série ve velkém stylu

14. 2. 2022

Bohové Chaosu zatnuli své drápy do kontinentu Starého Světa. Chopíte se meče jako princ bránící Kislevské království? Stanete se dračím císařem lidu Cathay a špínu démonů smyjete posvátným plamenem? Budete naslouchat šepotu temných bohů a každé dobyté město proměníte ve zvrácenou napodobeninu říše Chaosu? Všechny tyto a ještě mnoho dalších způsobů, jakými si podrobit nepřátelské národy, vám umožní poslední hra ze série Total War: WARHAMMER 3.

Co je vlastně Warhammer?

Ačkoli je těžké najít hráče, který o světě Warhammeru alespoň neslyšel, ne každý měl příležitost se do něj plně ponořit. Dovolte mi proto navodit atmosféru a toto surové fantasy vám trochu představit. Warhammer je fantastický svět plný magie, originálních národů a obřích bitev. Proti ostatním fantasy světům se vymezuje velkým množstvím obsahu (stovky knih, desítky počítačových a deskových her) a zejména svou ponurou atmosférou. Svět Warhammeru je dystopický, nemorální a zkažený až do morku kostí. Pouze několik málo hrdinů brání kontinent před úplnou temnotou. Tento přístup k fantasy bývá občas označován také jako anti-tolkienovský, protože šťastných konců se dočkáte jen zřídka.

A co vznikne, když spojíte temné fantasy s gigantickými bitvami ze série Total War? Skvělá strategie plná taktizování, diplomacie, optimalizace ekonomiky a fantastických bojišť. A hlavně pořádná řež!

A co budeme dělat zítra? To, co každý den. Pokusíme se ovládnout svět!

V příběhu Total War: WARHAMMER 3 se pustíte za pořádným úlovkem. Vaším cílem bude zachránit (nebo získat pro sebe) medvědího boha Ursula, kterého drží v zajetí démon Be'lakor. Za tímto účelem budete muset sjednotit okolní národy pod svou nadvládou a získat tak sílu postavit se démonům v jejich vlastní říši. Do té budete pronikat pomocí trhlin v prostoru, abyste zde získali potřebné artefakty pro poražení Be'lakora. Pokud vám nevyhovuje tento příběhový přístup ke kampani, tvůrci vám dávají možnost zvítězit obsazením klíčových území na kontinentu, což ale prostě není ono.

Total War: WARHAMMER 3 přináší několik novinek, avšak v jádru zůstává hratelnost stále stejná. V obřích bitvách, ve kterých se setkají tisíce jednotek, budete ovládat jednotlivé formace s cílem rozdrtit nepřátelskou armádu. Jestli to uděláte za pomocí magie vašich hrdinů, palebné přesily, nebo zlomením morálky nepřátel, už je pak zcela na vás. Mimo bojiště budete rozšiřovat své armády a budovat fungující ekonomiku, se kterou podpoříte své válečné úsilí. Vaši hrdinové budou plnit úkoly, kdy odměnou vám budou nové předměty a dovednosti postav. Kampaň si ostatně můžete užít i se spoluhráči, protože třetí díl série podporuje kooperativní kampaň až pro osm lidí.

Pokud se chcete vyhnout ekonomické části hry, můžete využít možnosti rychlých bitev proti počítačovým protivníkům nebo proti hráčům ve hře online. Doporučit můžeme také „Quest battles“, ve kterých převezme kontrolu nad příběhovou bitvou, kde vaším cílem bude porazit vlny útočících nepřátel a dovést svého šampiona k vítězství.Grafické zpracování hry je na perfektní úrovni. Zejména slabší počítače dostanou výkonově zabrat a na nejvyšší detaily si plynulou hru užijete opravdu pouze na dražších strojích. Hudební doprovod je také velmi kvalitní, místy lze ale vývojářům vytknout trochu slabší dabing jednotek.

Požitek ze hry kazí velmi dlouhé načítací obrazovky při vstupu do bojiště, které se mohou protáhnout i na několik minut. Při prvním spuštění libovolné kampaně je načítací obrazovka ještě několikanásobně delší. Total War: WARHAMMER 3 proto doporučujeme instalovat na SSD disk, čímž si hráči mohou ušetřit i několik hodin života.

To nejlepší na konec (trilogie)

V předchozích dílech série Total War: WARHAMMER se objevily některé z nejzajímavějších ras tohoto fantasy světa. Mezi ty patří zejména Lidské Impérium, Orkské hordy, tlupy Skavenů, Nemrtví a (velmi) staří dobří Elfové. Mohlo by se tedy zdát, že autoři ve hře představí už jen zbytek národů, pro které doposud nenašli využití. Vývojáři si však nechávali schované eso v rukávu. Mimo dvou lidských národů (významně inspirovaných ruskou a čínskou mytologií) a národa Ogrů (kteří jsou dostupní při předobjednávce hry) se na Starém kontinentu konečně zjeví armády bohů Chaosu, proradní nepřátelé všech ras světa Warhammer.

Kolem hrozby Chaosu se ostatně točí prakticky celý Total War: WARHAMMER III. O tom vypovídá také fakt, že hned pět z osmi dostupných národů patří pod různé frakce Chaosu. S kým se tedy utkáte? Khorne je bohem války a krveprolití, který svůj volný čas tráví nejraději na obřím trůnu z lebek. Nurgle je odporná masa nemocí a hniloby, a o tyto své „dary“ se chce podělit s celým světem. Slaanesh je bohyní zvrácených požitků, ztělesněním hesla „sex, drogy a rock'n'roll“. Posledním je Tzeentch, spřadač osudů, bůh magie a zakázaného vědění. Tyto entity spolu mají ještě komplikovanější vztah než řečtí bohové Olympu a většinu času tráví ve vzájemných sporech.

Rozhodně největším tahákem tohoto dílu je možnost hrát za svého vlastního prince Chaosu. Jako šampion budete ovládat armádu složenou z jednotek všech čtyř bohů. Svá vítězství budete zasvěcovat buďto samotnému Chaosu, nebo jednotlivým bohům, čímž si získáte jejich přízeň. Tuto můžete zužitkovat nejrůznějšími způsoby. Můžete rozšířit řady své démonické hordy o jednotky toho boha, který je vám momentálně nejsympatičtější, nebo ji můžete využít k vylepšení samotného šampiona – vašeho hrdiny. Hrdina po vítězných bitvách získává nové a nové „dary“, díky kterým se jeho tělo stane grotesknějším a smrtonosnějším. S několika desítkami různých částí těl tak můžete vytvořit stroj na zabíjení přesně podle svých představ. Tímto způsobem tvůrci velmi efektivně spojili strategickou hru s vylepšováním postavy, jak tomu bývá u RPG.

Obřím bonusem pro fanoušky série je autory slíbené rozšíření, se kterým budou vlastníci obou předchozích dílů moci propojit všechny tři herní mapy v jeden obrovský kontinent plný prakticky všech ras z toho univerza.

Pro potencionální zájemce o Total War: WARHAMMER III je však třeba zdůraznit velmi nehezký neduh, kterým trpěly všechny dosavadní tituly série Warhammer: Total War. Tím je zejména způsob, jakým je ke hře přidáván nový obsah. Pokud si chcete dopřát opravdu stoprocentní zážitek ze hry, připravte se, že kromě cenovky na základní hře si v budoucnu připlatíte ještě slušnou částku za veškerá postupně vycházející rozšíření, ať už půjde o nové hrdiny, rasy nebo příběhové kampaně. Datadisky již v této době zkrátka nefrčí, veškerý dodatečný obsah proto bude pravděpodobně vycházet v malých DLC balíčcích. Jen pro představu – první díl ze série obsahuje 13 DLC (6 z toho zdarma), druhý díl dokonce 22 DLC (12 z toho zdarma).

Takže jak se nám hra vlastně líbí? Zcela zjevně buduje na základech předchozích dílů, kdy v naprosté většině mechaniky vylepšuje a obohacuje. V zásadě se však mimo vylepšení mechanik a nového obsahu žádným větším způsobem neodlišuje od svých předchůdců. Při vstupu na bojiště sice budete hrát s novými jednotkami, ale hratelnost je v porovnání s předchozími díly stále stejná, a tak hrozí, že se časem dostaví pocit rutiny. Hra je navzdory tomu opravdu velmi zábavná a fanoušky světa Warhammer určitě potěší. Člověk však při jejím hraní nemůže setřást pocit, že je to tak nějak pořád to stejné dokola.

Total War: WARHAMMER III je skvělým zakončením trilogie. Staví na základech předchozích dílů série a obohacuje již osvědčené mechaniky o nový obsah. Bitvy, na kterých celá hra stojí, otestují vašeho taktického génia a zároveň vás budou nutit stále dokola přibližovat na krásně zpracované jednotky, které proti sobě bojují. Fanoušky série může potěšit (nebo zklamat), že ačkoli hra vylepšuje staré mechaniky a implementuje nové, v zásadě se hratelnost oproti předchozím dílům žádným větším způsobem nemění.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Marek Varmuža.

• nádherná grafika
  • obrovské množství obsahu