TRON: Catalyst – kyberpunkový návrat do Světa „Mřížky“

17. 9. 2025
Zdroj náhledu: Bithell Games

Není výjimkou, že pokud je nějaký titul či film úspěšný, nezřídka se dělají přímá pokračování nebo alespoň různé adaptace a tituly, které čerpají z oblíbeného a většinou také bohatého universa. Příkladem by mohl být například Terminátor z roku 1984, levný snímek, od kterého nikdo nic nečekal, ale který se stal novým fenoménem a přinesl ještě větší slávu Arnoldu Schwarzeneggerovi a celosvětovou proslulost Jamesi Cameronovi. Ve videoherním podání jsou příkladem povedené tituly jako FPS Terminator: Resistance nebo strategie Terminator: Dark Fate – Defiance. Zmínit můžeme také Robocopa z roku 1987 a titul RoboCop: Rogue City. Není divu, že přišla řada také na TRON, kdy se po letech relativního ticha tato ikonická digitální značka vrací na naše obrazovky v podobě hry TRON: Catalyst, která se snaží vybalancovat akční hratelnost, atmosférické vyprávění a silný vizuální styl, na který si fanoušci série tolik potrpí. Ale stojí tento návrat za to, nebo zůstane jen jako další světelná čára v prázdnotě digitálního prostoru?

zdroj: Bithell Games

Návrat do Světa Mřížky

TRON je značka, která má u mnoha hráčů a diváků kultovní status. Od původního filmu z roku 1982, přes jeho pokračování TRON: Legacy, až po animovaný spin-off, se universum TRONu budovalo pomalu, ale s důrazem na styl a originalitu. Charakteristické světelné motorky, futuristické město Mřížky (v originále Grid), a filozofická témata o identitě, vědomí a kontrole tvoří páteř této série.

TRON: Catalyst se do tohoto světa vrací s odvahou. Není to jen akční odbočka nebo hra na jistotu, nýbrž titul, který se snaží zapadnout do TRON mytologie a zároveň si najít vlastní cestu. Příběh, postavy a prostředí jsou vytvořeny s respektem ke světu, který známe, ale nebojí se představit nové koncepty. Díky tomu hra působí svěže, a přesto důvěrně známě. Řada fanoušků tak pocítí opravdový nádech neonových ulic Arq Grid, které můžete brázdit buď pěšky nebo na světelné motorce, a to hezky z izometrického pohledu a v reálném čase.

zdroj: Bithell Games

Hledání rovnováhy v digitálním chaosu

V jádru příběhu hrajete za novou postavu, Catalyst, program s tajemnou minulostí a schopnostmi, které sahají za běžné parametry Mřížky. Příběh začíná zvláštní scénou s okamžitými „závěrečnými“ titulky, ale nebojte se, to není konec, jen chytrý příběhový trik vývojářů, kteří tím dávají najevo, že vás čeká víc než jen klasická digitální honička.

Vaším úkolem je zjistit pravdu o sobě, své minulosti a o hrozbě, která se nad Mřížkou vznáší. Během kampaně se potkáte s několika postavami, především s vaším průvodcem jménem Oracle, který má až mentorskou roli. Příběh postupně graduje, a i když nejde o žádnou vysoce filozofickou sondu, dokáže vás udržet u obrazovky a motivovat k dalšímu postupu. Nicméně v celkovém konceptu by mohl jít příběh víc do hloubky, některé zajímavé myšlenky jsou jen lehce naznačeny místo, aby byly naplno rozvinuty. Což je škoda, je z toho cítit opatrnost s jakou vývojáři do světa TRONu našlapovali ve snaze nepřekročit pomyslnou mez. Tedy není to nic proti ničemu, ale prostor zde rozhodně byl. Nevylučuji ale, že se nejedná o záměr vývojářů, kteří si tím nechávají zadní vrátka pro nějaké příběhové DLC. 

Vedlejší úkoly ve hře jsou přítomné, i když ne příliš hluboké. Spíše slouží jako prostředek k prozkoumávání prostředí, sběru Data Shardů, nebo získávání speciálních schopností. Některé mise vám, však odhalí zajímavé části světa, rozšiřují lore a přispívají k jeho celkové atmosféře.

zdroj: Bithell Games

Akce, taktika a trochu RPG

Základ hratelnosti je mix akčního souboje, průzkumu prostředí a lehkých (opravdu lehkých) RPG prvků. Bojový systém staví na kombinaci útoku na blízko a útoku na dálku, využívání Identity Disku, bloku a uhýbání. Souboje jsou svižné, někdy až hektické. Pokud se ale naučíte rytmus boje, hra vás za to bohatě odmění.

Blokování (nebo parírování, chcete-li) nepřátelských útoků je klíčovým prvkem, pro jehož použití musíte přesně načasovat stisk tlačítka, když se nad hlavou nepřítele objeví specifická ikona. Není to jednoduché, ale pocit z úspěšného protiútoku je nesmírně uspokojující. Těžší nepřátelé mají útoky, které nelze parírovat, a tak se musíte naučit rozlišovat, kdy se bránit a kdy je lepší ustoupit.

Vývojářům se podařilo vytvořit plynulý systém pohybu, můžete běhat po stěnách, využívat hackování nepřátel a aktivovat speciální schopnosti jako světelné granáty nebo „pull“, který přitáhne nepřítele k vám. Hacking je obzvlášť zajímavý, funguje jen na omráčené nepřátele a na krátkou dobu převezmete jejich schopnosti. Experimentování je v tomto směru klíčem ke strategii. V tomto ohledu je však nutné zmínit poměrně značný skok v obtížnosti zhruba od poloviny hry, který může některým hráčům dělat problémy. AI je na dobré úrovni, ale od zhruba poloviny hry je opravdu agresivní a neodpouští.

Nechybí ani slavné světelné motorky „Light Cycles“. Ty využijete nejen v adrenalinových honičkách, ale i v boji. Můžete za sebou zanechávat světelnou stopu, která ničí nepřátele, nebo se obratně vyhýbat střetům pomocí rychlého posunu do stran. Navíc je možné se na motorku rychle dostat i z ní sesednout, což zajišťuje flexibilitu v otevřených lokacích.

Hra obsahuje jednoduchý RPG systém, získáváním Data Shardů odemykáte dovednosti ve Skill Tree. Možnosti vylepšení ale nejsou extrémně rozsáhlé. Můžete si zlepšit útoky, obranu, schopnosti s Diskem, nebo třeba zvýšit efektivitu hackování. Není to nic, co by konkurovalo plnohodnotným RPG titulům, ale pro potřeby hry to funguje velmi dobře. Působí to však opravdu stroze, možnosti vylepšení jsou příjemné, ale nenabízejí příliš hlubokou personalizaci.

zdroj: Bithell Games

TRON: Catalyst je plný neonů

Svět TRON: Catalyst je rozdělen na několik propojených oblastí, které můžete volně prozkoumávat. Jsou zde tajné chodby, ukryté místnosti, i zkratky, které si můžete zpřístupnit, například shozením žebříků. Svět je navržen jako digitální labyrint, vše působí logicky, ale zároveň nabízí prostor k objevování. V tomto ohledu se jedná o povedený koncept, který funguje a láká vás prostě „slídit“, kde se dá.

Design úrovní se mění od chladných neonových chodeb po otevřené arény či digitální města. Vizuální styl je konzistentní s předchozími TRON tituly, ale přidává nové vrstvy detailu a vertikality. Některé oblasti jsou přístupné až po získání nových schopností, čímž se hra lehce přibližuje metroidvania stylu. Nemusíte se však obávat, nejedná se o žádný „hardcore metro“ koncept.

Graficky je TRON: Catalyst povedené dílo. Světla, odlesky, čisté linie a neonové barvy tvoří jednotný estetický dojem, který vás okamžitě vtáhne. I přes vysoký stylizovaný kontrast hra nepůsobí přeplácaně, ba naopak, vizuální čistota napomáhá orientaci a rychlému rozhodování během boje.

Audio stránka hry je neméně silná. Elektronický soundtrack s prvky ambientu i svižné beaty během bojů výborně doplňují atmosféru. Věřím, že se najdou fandové, kteří si soundtrack pustí i mimo hru. Dabing je solidní, postavy mají dobře definované hlasy, i když dialogy nejsou příliš časté. Zvukové efekty při boji, házení Disku nebo jízdě na Light Cycle jsou ostré, výrazné a přesně to, co byste od TRONu očekávali.

zdroj: Bithell Games

TRON: Catalyst je návratem, který stojí za to. Nabízí stylovou akci ve světě, který fanoušci série milují, a zároveň přináší dostatek inovací, aby zaujal i nové hráče. I přes menší nedostatky ve vedlejších aktivitách a omezeném RPG systému se jedná o solidní akční zážitek, který baví od začátku do konce. Pokud milujete TRON nebo hledáte akční hru s výjimečnou stylizací, neměli byste Catalyst minout.

Klady
  • zachycení estetiky TRON
  • dobře napsaný příběh, který zapadá do TRON universa
  • solidní soubojový systém
  • vizuální styl
  • ozvučení a OST
Zápory
  • zhruba od poloviny hry je znát razantní nárůst obtížnosti
  • příběh by mohl být trochu hlubší
  • slabý RPG systém
Platforma PC
  • Datum vydání 17.06.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.