UBOAT - Cover

UBOAT – periskop nahoru dolů?

10. 9. 2024
Zdroj náhledu: IGDB

Úvodem recenze na dílko UBOAT od Deep Water Studios bych rád uvedl, že nejsem největší fanda „simulátorů“ na světě. Hra má být zábavná, edukativní software má být pro změnu komplexní a maximálně realistický. Řada vývojářů si s tímto poměrně neví rady, a nezřídka se tak člověk setkává s „kočkopsy“, tedy hrami, které mají od obou světů něco a ve výsledku jsou pro běžného hráče jen nepřístupná nuda.

Das U-Boot

Hra UBOAT si rozhodně neklade malé cíle. Od první hratelné verze prošla poměrně velkolepou proměnou a dnes může nabídnout zajímavou kampaň, která se odehrává na ploše neskutečně zajímavého období druhé světové války, kdy si budoucí nástupce Adolfa Hitlera usmyslel, že Velkou Británii vyhladoví díky ponorkové flotile. S ohledem na název a téma se rovněž nabízelo pomrknutí na fanoušky knihy a posléze i filmu. Nechci příliš spoilerovat, ale vývojáři na to mysleli.

Alles in Ordnung?

Technická stránka hry UBOAT je, alespoň za mne, poplatná tomu, že jde o titul pro relativně úzkou skupinu fanoušků specifických simulátorů. Hra tak trpí lehkou nevyvážeností, kdy ne zrovna pohledné grafice občas nepříjemně poklesnou fps a jindy, díky herní mechanice související s časem, máte pocit, že se díváte na závody plachetnic s desetinásobným zrychlením. Grafika sama pak působí jako u deset let staré hry, což zrovna moc lichotivé není. Nepěkná grafika sice pro mne jakožto zavilého fanouška retro her není tím, co by mi zkazilo požitek z hraní, ovšem estét nadšený asi nebude.

Hra strávila v režimu předběžného přístupu poměrně dlouhou dobu a od vydání již proběhlo několik aktualizací, vypadá to tedy, že tvůrci na kritiku komunity slyší a o své dílo se starají. Je tak možné, že některé popisované bugy či mínusy jsou ve vaší time line již vyřešeny a vy kroutíte hlavou nad tím, co to právě čtete. To by byla samozřejmě ta nejlepší možnost. Nikdo nevidíme rádi ty prosby o pomoc na Steamu, kde je z časové osy vidět, že nějaký bug je s hrou již X let a nikoho to vlastně nezajímá (ano, Ubisofte, dívám se na vás).

Zdroj: PlayWay

Alarm!

Velmi příjemným překvapením byl fakt, že hra je kompletně v češtině. Mohu zodpovědně prohlásit, že v poměrně složitém, technickém simulátoru rodnou řeč opravdu vítám, stejně jako vskutku sofistikovaný tutoriál, který provede základním ovládáním. Ten rozhodně doporučuji nepřeskakovat, protože jestli někdo čeká Call of Duty pod hladinou, bude brzy v koncích. Hra totiž nabízí kromě samotných dobrodružství při potápění lodí, záchraně trosečníků, hlídkové činnosti či průzkumu navíc ještě poměrně komplexní a někdy i docela otravný management. Pokud vyplouváte, musíte hlídat palivo, zásoby i stav posádky. Po vzoru strategií vám hra zásadní události hlásí a hráč se tak může soustředit na strategickou část herního světa. Plavbu si plánujete na mapě, kde si zároveň můžete pomáhat urychlováním herního času. Cesta do vytyčeného prostoru tak může uběhnout velmi rychle a v počátečních fázích hry není důvod této funkce zhusta nevyužívat. Oproti představám totiž ponorky skutečně pluly na dieselový pohon na hladině a až v případě kontaktu se potápěly a využívaly pohon na baterie. Simulace tu jde tak daleko, že vaše Unterseeboot se průběžně opotřebovává v souvislosti s podmínkami a musíte se o ni starat, opravovat, dobíjet baterie, vyčerpávat vodu a řešit psychiku posádky, které pobyt pod hladinou celkem solidně leze na budku.

Soldat se stará…

Asi nejdivnější stránka hry UBOAT je zásobování. Nezaznamenal jsou v jediném historickém análu ani slovo o tom, že by německé ponorky měly jakýsi rozpočet a zásoby, včetně paliva a torpéd, si musely nakupovat. Zároveň jsou ceny jaksi podivně nastaveny, neboť za dotankování prázdné nádrže vysolí kapitán pár šestáků, ale za jednu pušku třeba pět tisíc a tři sta za hrnek kafe pro uklidnění vybzukaného mořského vlka. Nepředstavujte si žádný sofistikovaný Fallout, jen relativně jednoduchý systém, při kterém musíte nakupovat základní nutnosti pro zajištění funkce plavidla.

Zdroj: PlayWay

Need for Underspeed

Rovněž můžete tunit svou ponorku, pokud dokážete plnit cíle a hvězda kapitána strmě stoupá. Později se setkáte s většími a sofistikovanějšími typy. Když jsem narazil na kapitána, toho si můžete také kompletně vytvořit, nicméně to opět vypadá jako něco mnohem staršího. Pár těl, pár tváří, odstín kůže a jeden ze dvou hlasů. Dnes jsme přece jenom zvyklí na trochu víc.

Und warum?

Pokud se ptáte, proč se na tuhle lehce technicky nedotaženou občas malinko nelogickou a poměrně složitou hru zaměřit? U obtížnosti se vyplatí na chvilku zůstat. UBOAT klasicky nabízí volbu obtížnosti, ale já se přiznám, že mi zatápěla i na nejlehčí. Absolutně netuším, co bych si počal se vším vyšponovaným na maximum, to radši sto trestných kol v závodu z původní Mafie. Nejtěžší s vyšroubovaným realismem je opravdu kombinace MS Flight Simulatoru, Strongholdu a World of Warships. Prostě peklo a výzva jen pro opravdové nadšence do simulací a hardcore strategií. Odpověď na otázku z první věty je tak jednoduchá. On fanoušek ponorek moc jiných variant nemá.

Zdroj: PlayWay

Hra, jako je tahle, se nehodnotí snadno, protože pro casual hráče by to byl nesmyslně těžký, hnusný a ne moc zábavný simulátor, ve kterém by asi nechal pár hodin po zhlédnutí Honu na ponorku či jiného spektáklu z ponorkového prostředí, a to je tak vše. Jenže simulátory casual hráče nevábí. Mají své fanoušky, které stesky nad grafikou a obtížností rozesmějí. Víc než kdy jindy tak záleží na tom, ke které kategorii patříte. A přestože se každý současný recenzent vysmívá hláškám typu „pokud jste milovník, přidejte si dva body“, které byly tolik oblíbené v pravěku herního recenzenství, u takhle specifických her tomu tak skutečně je. Opravdu věřím tomu, že běžný hráč hru vyzkouší, ale chyby mu budou vadit. Naopak fanoušek žánru, který v současnosti opravdu nemá moc na výběr, bude spokojen. Sám jsem to zažil s westernovými hrami v časech před Red Dead Redemption. Nicméně v době psaní recenze stála hra na Steamu osm euro a to je částka, kterou jsem ochoten vynaložit i za pár hodin zábavy – ostatně to dnes není ani cena lístku do kina.


Recezi pro Gaming Professors napsal Vladimír Klosse.

Klady
  • prostředí ponorek
  • komplexnost
  • časová osa
  • téma WW2 z netypické perspektivy
Zápory
  • grafika
  • složité ovládání
  • systém nákupu zásob
  • technologické nedostatky
  • hardcore hratelnost
Platforma PC
  • Datum vydání 02.08.2024
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Gaming Professors

    Externí redaktoři nám občas podají pomocnou ruku. Každý se svou specializací zaměřuje na jiné typy her a dohromady tak pokrývají širokou škálu herních žánrů. Přidat se můžeš i ty!

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.