UFO Aftermath - Cover

Už je to 19 let, co byla Země ubráněna ve hře UFO: Aftermath

27. 4. 2022
Zdroj náhledu: 1C Entertainment

Za časů dávných bohů, hrdinných náčelníků a králů, neklidem zmítaná Země uvítala hru jménem UFO: Aftermath, kterou vytvořilo známé české studio Altar Interactive. Pokud jste z té mladší generace a toto studio vám nic neříká, tak dnes je součástí českého Bohemia Interactive a i v dnešní době přichází se skvělými hrami, jako je před pár lety vydaný Vigor. My se ale zaměříme na jednu z jejich prvotin, retro hry UFO: Aftermath, která měla být nástupcem slavné série X-COM.

O čem UFO: Aftermath je?

Synopse je velice jednoduchá. Ocitáte se rok v budoucnosti (díky stáří hry až v roce 2004), kdy byla Země napadena mimozemšťany, kterým se říká Retikuláni. Ti vypustili do atmosféry oblaky spor, pomocí nichž vyhladili většinu života na celé Zemi. Přeživší lidé se ukryli do podzemních úkrytů. Nyní se musí pořádně psychicky sebrat, vylézt z nich a vydat se do boje nejen proti Retikulánům, ale i proti mutantům vzniklých z vypuštěných spor (které mimochodem zmizely tak rychle, jako se objevily).

Vy (hráč) se stáváte vojenským velitelem přeživších a jste zodpovědní za veškerou činnost zbylých obyvatel Země. O to víc vás nepotěší vaši kolegové ve zbrani. Všechno to jsou totiž zelenáči a stojí spoustu nervů, času a klikání, abyste z nich udělali skutečné vojáky a alespoň trochu užitečné členy týmu.

Hra samotná vám pak dá na výběr tři stupně obtížnosti. Zkušeným a trpělivým hráčům doporučím si to rovnou dát na to nejtěžší. Ostatním, co si chtějí užít víceméně ten skrytý vnitřní příběh, neztrácet tolik času na misích atd., doporučuji nastavit si tu nejlehčí, o zážitek vás to určitě neochudí. To nás přivádí ještě k jedné důležité části. Můžete si také vybrat, který kontinent budete chtít bránit. Osobně jsem začal Amerikou, ale dostupná je i Evropa a Asie. Každý kontinent vám přinese odlišnou hru a mělo by vás to tak donutit zahrát si minimálně ještě jednou.

Zdroj: 1C Entertainment

Strategická část – kdysi užitečná, dneska na hlavu

V této základní části si hry si můžete prohlížet planetu Zemi stále dokola. Je to takový hodně starý Google Earth. Hlavním prvkem je stavba základen po celé planetě. Během této části a stavění se budou generovat různé mise, které vám buďto budou říkat, jakou část máte bránit, případně jaké území budete dobývat. Některé mise lze přenechat i počítači, takže vás jednu chvíli bude hra sama informovat o zdárném splnění či selhání. Tím se dostáváme k času ve hře. Ta se dá zrychlit jako staré video, řekněme tedy normální obraz, zrychlený a super zrychlený. Zajímavá je také možnost čas zastavit a pak jenom tak pro zábavu hodinu koukat na nic.ng elit.

To, co je ale i na dnešní dobu poměrně vyspělé, je management základen. Ty se sice bohužel budují samy po plnění misí, ale na druhou stranu, víte, jaké to budou. Zároveň se dělí na čtyři různé typy. Vojenské základny zajišťují trénink vojáků a celkově obranu s armádou. Výzkumné základny studují všechny různé druhy mutantů, které donesete z bojiště, případně zbraně Retikulánů.

V inženýrských základnách se tvoří nové technologie, včetně teleportu, což je asi ta nejlepší věc na přesun vašich jednotek ve hře. Posledním druhem jsou základny na likvidaci Biomasy. K těm se dostanete až skoro ve finální fázi hry a mají jeden jednoduchý účel, zničit onu biomasu, která má sloužit dobyvatelům Země, aby na ní mohli žít.

Zdroj: 1C Entertainment

Nikdy nezapomeňte, že voják potřebuje zbraň

Bojových misí hra nabízí velké množství a celou dobu vám nutí stále nové vojáky. Nikde vám ale neřekne, že maximum je třináct vojáků, takže výběr by měl být co nejpečlivější. Na bojové mise se jich pak může vzít maximálně sedm, proto důrazně doporučuji pořádně rozdělit jejich schopnosti. Vždycky se totiž hodí minimálně jeden až dva medikové a pořádný granátník. To, co vám také hra jaksi neřekne, je, že každý voják musí mít v boji zbraň, takže když si například hned na první misi vezmete neozbrojeného zelenáče, je užitečný asi jako krabice s koťátky.

Prostě tam s vámi je a stále vám připomíná, že nemůže vůbec nic dělat. Zbraňový systém je zde promyšlený a velice široký. Můžete mít pušky, brokovnice, samopaly, a jelikož se jedná o českou hru, je k dispozici i český Škorpion. Důležité je také upozornit, že každá zbraň má svoji specifickou munici, takže opět, pokud nebudete dávat pozor, můžete mít klidně i tři neužitečné vojáky na jedné misi, kteří pak jenom koukají. Vybavení se během hry postupně rozšiřuje. Kromě věcí pro mediky se dají také získat například lepší granáty, raketomety či různé druhy světlic. Zde přichází ještě jedno varování ohledně vojáků. Mají nosnost, takže pečlivě rozdělujte vybavení mezi celý tým.Zdroj: 1C Entertainment

Kdyby taktická část měla smysl, jste geniální stratég

Celá hra UFO: Aftermath běží totiž v reálném čase (pokud si tedy nehrajete s přetáčením času). To ale neznamená, že hra jede plynule. Vždy, když se něco stane, například je splněna nějaká mise, se zastaví, aby vás seznámila se změnami. Nehledě na to, že v bitvách vaši vojáci bez rozkazu prostě nereagují. Často se tak prostě stává, že mačkáte jenom čas, aby pokračoval. Nebudu lhát, v roce 2003 to byla nejspíš taktická pecka, dnes je to prvek, který mě hrozně otravoval. Tvůrci měli spíš sáhnout po tazích na kolo.

Mise ve hře jsou také často na jedno brdo. Prakticky každou z nich musíte střílet do všeho, co nevypadá jako člověk. Jedná se sice o záchranné nebo průzkumné mise, aby to nevypadalo špatně, ale víceméně se točíte v kruhu stylem zabij, nebo budeš zabit. V bojích však funguje ona taktická část na výbornou. Tahy se díky neustálému zastavování hry dají lépe promýšlet, a pokud si zahrajete na tu nejjednodušší obtížnost, mise i velice rychle utíkají. Na stranu druhou musím uznat, že ani vaši nepřátelé nejsou úplní bezmozci a občas se jim skutečně podaří vás pozlobit. Není to sice žádný zázrak, ale skutečně po vás jdou a nečekají, až se vám nějakým způsobem povede je rozstřílet.

Zdroj: 1C Entertainment

Hra má českou lokalizaci a nevypadá nejhůř

To, co je věc dob dávno minulých, je naprosto skvostná česká lokalizace, včetně dabingu! Je to už skutečně dávno, kdy jsem slyšel postavy (prosím, nepočítejme Poldu nebo Mafii) mluvit v češtině. Tahle maličkost mě ve hře držela snad ještě víc než ona samotná. Navíc pokud něco nezaslechnete, vždycky vás ještě podrží titulky.

Překvapením je v porovnání s dneškem i vizuální podoba. Jasně, nevypadá to dobře. Nevypadá to ale ani tak špatně, že bych si řekl: „Tak fajn, kvůli tomuhle to fakt hrát nebudu.“ A to se musí ocenit. Je to skutečně hra ze začátku tisíciletí se vším, co k tomu patří, a mně se to prostě líbí.

UFO: Aftermath je rozhodně následníkem ještě staršího X-COMu. Na tehdejší dobu se jedná o zajímavou hru, z dnešního pohledu už je ale skutečně zastaralejší. Nicméně pokud jste fanoušci české lokalizace, častého a místy zběsilého klikání a boje s mimozemšťany či mutanty, nebudete litovat a na pár dní vás titul určitě zabaví. Navíc jej můžete hrát několikrát a stále jinak, což je něco, na co by se nemělo zapomínat.

• Datum vydání 03.10.2003
  • Patrik Klicman