Under the Wave – logiáš

Under The Waves - nechte své emoce odplout

11. 9. 2023

Ve hře Under the Waves se ujmete role Stana, profesionálního potápěče, který pracuje na základně ropné společnosti v podmořských hlubinách. Po traumatické události se Stan rozhodne, že mu delší období samoty pomůže se od všeho odpoutat a vyrovnat se s minulostí. Halucinace, noční můry a jiné podivné příhody mu však cestu k emocionálnímu a psychickému zotavení značně zkomplikují. Za vznikem tohoto počinu stojí Parallel Studio, pro něž se jedná o debutový projekt. Jak se vývojářům jejich kousek povedl, vám prozradíme v dnešní recenzi verze na PS5.

Děsivá izolace

Během Under The Waves vás čeká celkem osmnáct dní, během nichž budete každé ráno plnit jedinečné úkoly zadané vaším zaměstnavatelem. V jednu chvíli zastavujete unikající ropu, v další označujete potopené kontejnery a v následující minutě opravujete zásoby kyslíku. Mezi tím vším se dozvíte a zjistíte, jaké trauma se Stanovi přihodilo. Děje se tak prostřednictvím rozhovorů mezi vaším jediným přítelem a nadřízeným, který Stana různými způsoby zpovídá. Sledujete také jeho noční můry, jejichž průběh se postupně začíná vyostřovat.

Under The Waves – vstup do izolace

Co se mi na titulu nejvíce líbilo, je, jak dobře vykresluje pocit izolace, vzhledem k tomu, že jste pod vodou dočista sami. Jedinými společníky, kteří vás budou doprovázet, je nezbytný kávovar, televize s počasím, robotický počítač, jenž vás každé ráno pozdraví, a ve finále kytička, kterou lze zalévat. Občas se vám naskytne příležitost zavolat své ženě, ale jinak z větší části budete komunikovat přes vysílačku se svým zaměstnavatelem.

Vizuálně působivá hra s negativními mechanikami

Under the Waves je vizuálně (pokud nepočítáme model postavy) dobře zpracovaný. K tomu si připočtěte silný příběh, který se zaměřuje na emocionální a psychologickou složku, jež jsou rovněž bravurně provedeny. Na to, abychom projekt mohli prezentovat jako dokonalý, se zde bohužel nachází několik nedostatků, které vás mohou odradit.

Jelikož nevlastním PC verzi, nemohu posoudit, zda se tento problém týká i klávesnice. V čem přesně chyba spočívá? Vývojáři z Parallel Studia si z nepochopitelného důvodu mysleli, že by nebylo špatné přehodit ovládací prvky při vstupu do ponorky Moon. To znamená, že stisknutím horního tlačítka místo stoupání způsobíte klesání, zatímco stlačení spodní šipky naopak zapříčiní vzestup. Nejedná se o zásadní problém, který by znehodnocoval celý zážitek z dobrodružství, ale obrácené schéma ovládání je v některých momentech frustrující… hlavně když jde o stísněná místa.

Další zásadnější problém vidím v tom, že neexistuje žádný způsob, jak identifikovat dříve navštívené lokace. Důsledkem toho je, že se do předtím odhaleného místa několikrát vrátíte, což je vzhledem k rozlehlosti podmořského světa k prozkoumání poněkud znepříjemňující. Možná se ale nejedná o chybu, nýbrž o variaci na procvičování vlastní paměti, jinak si totiž absenci zaškrtávání nebo znázornění objevených míst nedokážu vysvětlit.

Nečekejte hluboké zážitky, ale bohatý děj

Pokud vás Under the Waves oslovilo svými survival prvky a očekáváte podobnou hratelnost jako u Subnauticy, bohužel vás musím zklamat. Přestože oba projekty tyto elementy nabízejí, recenzovaná hra je využívá čistě jako doplňkové mechaniky. Mám tím na mysli především to, že na rozdíl od Subnauticy se nemusíte starat o jídlo, zdraví nebo budování vlastní základny, abyste získali lepší přístřeší a nové technologie. To může příznivcům uvedeného subžánru překazit plány ke koupi této hříčky. Dříve než na Under the Waves zanevřete, pokračujte ve čtení článku, protože vám vysvětlím, jaké zastoupení survival prvků zde naleznete a zdali se k této hře hodí, či nikoliv.

Under The Waves – Stan je srandista

Under the Waves sází především na emocionální příběh a psychologický aspekt pod průzračným mořem, jak již bylo zmíněno. Survival prvky zde naleznete pouze skrze neustálé hledání materiálů (polymerů, kovů, uhlí, železa atd.) k výrobě základních předmětů, jako jsou kyslíkové bomby, nádrže nebo dekorace. Z tohoto ohledu jsou elementy sebezáchovy minimální, vzhledem k tomu, že se, jak jsem již zmínil výše, nemusíte starat o jídlo ani o zdraví. Stan je téměř nesmrtelný a jediný způsob, jak zemřít, je vyčerpat vzduch z kyslíkové bomby. Ostatně i dosažení prázdné kyslíkové nádrže je prakticky neproveditelné, vezmeme-li v úvahu, že na mapě jsou stanice, kde si vzduch doplňujete. Alternativně je možné vytvořit oxygenové tyčinky pomocí craftingu, a ty si kdykoliv během plavání vzít pro doplnění vzduchu, nebo vlézt zpět do své ponorky.

Právě proto, že titul sází na zcela jiné aspekty, staví prvky přežití na druhou stranu. Zvláštní na tom však je, že vyjma zajištění vzduchu je zbytek aktivit čistě volitelný. Tím chci říct, že pokud nechcete trávit hodiny prozkoumáváním podmořského světa a hledáním materiálů pro crafting, nemusíte. Pro dokončení hry nejsou v žádném případě nezbytné. Pokud tedy nepostavíte lepší kyslíkovou bombu, abyste pod vodou vydrželi déle, nebo větší palivovou nádrž pro svou ponorku, nevadí. Svým způsobem by se teď dalo namítnout, že jde o nevyužitý potenciál a že se Under the Waves prezentuje stylem, kterým ve skutečnosti není. Do jisté míry by to byla pravda, ale problém je v tom, že gamesa od Parallel Studia se nikdy netvářila jako survival titul.

Přežití pod hladinou, ale co dál?

Kromě slabších survival elementů má Under the Waves mnohem větší problém: není tu co dělat. Hlavní náplní hry jsou pouze každodenní úkoly, které slouží jako dějová linie. Jakmile je splníte, dostanete volný čas, během něhož se vrhnete na průzkum jeskyní a celkové mořské oblasti. Problém však spočívá v tom, že široko daleko se kromě získávání materiálů pro crafting nevyskytují žádné další činnosti kromě fotografování zvířat. V tuto chvíli by se opravdu dalo argumentovat, že titul nevyužil svůj potenciál, ale na druhou stranu by větší míra aktivit mohla nabourat depresivní atmosféru, již má projekt navodit. Zároveň, pokud se člověk zamyslí, pod mořskou hladinou se toho ani samo o sobě ve skutečnosti moc dělat nedá.

Under The Waves – tohle je děsivé

Právě teď se nabízí oprávněná polemika o tom, nakolik je přínosem, že gamesa má nižší, ne-li nulovou aktivitu. Mně osobně to nevadilo, ba naopak, byl jsem mnohem spokojenější, neboť mě vyšší míra vedlejších možností neodváděla od hlavní dějové linie a nenarušovala skvěle rozvinutý pocit izolace od povrchu. Vzhledem k velmi krátké herní době šesti až sedmi hodin však chápu i negativní názory týkající se menšího počtu činností.

Objevovat okolní svět lze dvěma způsoby: plaváním a již zmíněnou ponorkou Moon Submarine. Bez ohledu na to, jestli zvolíte první, nebo druhý způsob, vaším nejvěrnějším a nejdůležitějším partnerem bude radar, díky němuž dokážete vyhledávat různé záležitosti, jako jsou jeskyně, vraky a rozmanité oblasti, včetně materiálů pro výrobu. Jak jsem ale zmínil výše, jedná se o nepovinnou činnost, kterou nemusíte pro dokončení hry absolvovat. Tak k čemu zde je? Odpověď je mnohem jednodušší, než se na první pohled může zdát. Je určena zkrátka lidem, kteří rádi zkoumají své okolí a chtějí poznat svět, který vývojáři ze Parallel Studia představili.

Klíč k lepšímu porozumění

Veškeré informace jsou zaznamenány do zápisníku, díky čemuž je možné lépe porozumět Stanovi a prostředí, do něhož se dostal. Vaše postava má za úkol zapisovat své pocity každý den; slouží to jako její emocionální deník, který ji udržuje v co nejlepší náladě. Právě jeho psaní si zde můžete přečíst a rozhodně to doporučuji. Podobně se zde dozvíte informace o postavách, se kterými komunikujete, nebo třeba o zvířatech a různých materiálech. Je celkem škoda, že tyto úkony jsou prováděny automaticky a nemáte možnost skrze dialogové možnosti jakkoliv zasahovat.

Under The Waves – kamarád je tady

Pokud se řadíte mezi uživatele, kterým dělá angličtina problémy, nebo jen nechcete zatěžovat svou mysl překlady po dlouhých hodinách v práci či studiu, mám pro vás dobrou zprávu. Jelikož je Under the Waves příběhově zaměřená hra, a tím pádem obsahuje hromady materiálu ke čtení, kterým se musíte prokousat, nabízí kompletní českou lokalizaci. Jistě, dabing zůstane v původním znění, ale veškerý text je přeložen a musím uznat, že je na docela dobré úrovni (nebo jsem si alespoň nevšiml žádných překladových chyb).

Skvělý příběh, atmosféra a hudba

Přestože má Under the Waves některé chyby, jako je obrácené schéma ovládání při používání Moonu nebo podivný model postavy Stana, je zde několik věcí, které nelze vytknout – příběh, atmosféra, vizuální stránka prostředí a soundtrack. Autorem hudebního doprovodu je Nicolas Bredin, který je současně spoluzakladatelem Parallel Studia. Pokud vám jméno nic neříká, jistě znáte jeho další projekty, na nichž se podílel, například skvělý Heavy Rain. Zmínit však můžeme také Remember Me, Twin Mirror, Dune: Spice Wars nebo Life Is Strange 2: Episode 1.

Under the Waves je vizuálně působivá hra se silným emotivním příběhem a skvělou hudbou. I když má některé nedostatky, jako je obrácené ovládací schéma, minimální aktivity a omezené survival prvky, stále nabízí poutavý zážitek zejména pro ty, kteří ocení hlubší přístup k ději a atmosférické elementy. K tomu si připočtěte, že titul nabízí kompletní českou lokalizaci.

• silný emocionální příběh a psychologická složka
  • vizuálně působivé podmořské prostředí
  • skvělá hudba Nicolase Bredina