Universe Sandbox - mnoho planet

Universe Sandbox je zajímavý kousek pro simulaci vesmíru

29. 5. 2022
Zdroj náhledu: Giant Army

Už jste si někdy představovali, jaké by to bylo, kdyby naše matička Země obíhala blíže Slunci, měla dva měsíce, byla například v kolizní dráze s jinou planetou, nebo dokonce ležela v úplně jiné hvězdné soustavě? Kdyby naše životodárná hvězda v okamžiku zmizela či se proměnila ve smrtelnou supernovu? Nebo kdyby se galaxie Mléčná dráha srazila s Andromedou? Pro většinu z nás jsou tyhle představy spíše ze světa sci-fi a všichni tak nějak tušíme, že k nim, alespoň v nejbližších dekádách, nedojde, ale co kdyby? Určitě se ale najde mnoho lidí, které by podobné situace zajímaly, a právě pro ně je tu Universe Sandbox, zajímavá simulace vesmíru, v níž si můžete nasimulovat úplně vše, na co jste kdy měli pomyšlení. My si dnes v dnešní recenzi o této simulaci něco málo povíme, protože si myslíme, že Universe Sandbox je právě to, co milovníci vesmíru dlouhá léta hledali.

Co je vlastně Universe Sandbox zač?

Pokud hledáte nějakou hru s příběhem, questy a postupem, Universe Sandbox vám nic takového nenabídne. Ve hře vlastně nenajdete nic, co by se nějakým způsobem klasickému hraní přibližovalo. V Universe Sandbox dostanete otevřený vesmír, kde si můžete dělat, co vás napadne. Můžete si například vytvořit naši klasickou Sluneční soustavu, pozorovat, jak jednotlivé planety ohýbají kolem Slunce, a něco malého se přiučit. Přijde vám to jako nuda? Dobře, a co třeba opodál umístit jeden či více asteroidů na kolizní dráze se Zemí a sledovat, co se po dopadu stane a jak se změní atmosféra naší planety? Ještě málo? Tak do naší soustavy umístíme druhé Slunce, přidáme k němu pár planet, měsíců, asteroidů a zábava je hned na světě. Ano, Universe Sandbox je takový simulátor, nebo spíše experimentátor, kde si hráč může nasimulovat úplně vše, od dopadu asteroidu přes pohlcení naší planety černou dírou až po srážku několika galaxií, no prostě všechno. Záleží jen na fantazii každého. Fantazii se zde meze nekladou a titul vám nabídne opravdu mnoho možností, které bychom nedokázali kompletně popsat ani v několika dalších článcích.

Zdroj: Giant Army

Dvě možnosti simulace

Universe Sandbox nabízí dvě možnosti, jak si jednotlivé události nasimulovat. První možností je tvorba vlastních simulací, ke kterým vám poslouží předpřipravené miniatury planet, měsíců, sluncí, soustav, galaxií a dalších v panelu nástrojů. Tvorba vlastních simulací je v prvních hodinách dosti náročná, a to kvůli rozsáhlým možnostem nastavení a ovládání. Ačkoliv jsem se po většinu času snažil vytvořit si vlastní simulace, pokusy ve většině případů skončily neúspěchem, a to z toho důvodu, že mi poměrně dlouho trvalo, než jsem tak nějak vše pochytil. Pokud si tedy plánujete tvořit čistě vlastní experimenty, počítejte s tím, že několik prvních hodin strávíte jen zjišťováním, jak zde co funguje. Jakmile se dokážete s fungováním alespoň trochu seznámit, můžete se rovnýma nohama pustit do simulování. Výsledek za to stojí, věřte mi. Tento aspekt ale dokazuje to, že je Universe Sandbox určen především pro opravdové nadšence do vesmíru a fyzikálních zákonů.

Druhou možností je využít některou ze stávajících simulací vytvořených samotnými vývojáři a jen si je v případě potřeby upravit. To je o něco jednodušší možnost, jak se podívat na různé alternativní události ve vesmíru. Samozřejmě tento způsob nenabízí tolik prostoru a fantazie jako vlastní simulace, ale dokáže hráče v některých případech posunout dál, co se celkového pochopení týče. Do vývoje této hry se zapojila i sama komunita a na Steam Workshopu je možné si stáhnout desítky simulací vytvořených hráči, stejně tak vy můžete své vlastní simulace uložit a následně je sdílet s ostatními.

Zdroj: Giant Army

Dobrý učitel, chytrý žák

Asi tak by se dala shrnout další vlastnost Universe Sandbox. Tento prográmek totiž není jenom o samotném tvoření různých událostí, ale dokáže hráče i určitým způsobem naučit novým věcem. A přece, jak už je dlouho známo, nejlépe se danou věc naučíte, když si ji sami vyzkoušíte, což skvěle funguje i zde. Zpracování samotných simulací, gravitací i planet je opravdu realistické, za což samozřejmě může mnoho let vývoje, kdy se titul dostal až do fáze, v jaké je dnes. Pokud by někdo nevěděl, úplně první verze vyšla už v roce 2008, přičemž plná verze dorazila 24. srpna 2015. Obrovský kus práce je tedy za tu dobu skutečně vidět. Mimo toho jsme se dočkali i lokální české lokalizace, takže po této stránce rovněž palec nahoru.

Zdroj: Giant Army

Universe Sandbox dokáže váš počítač také potrápit

Co se samotné technické stránky a optimalizace týče, není Universe Sandbox nikterak náročným titulem, avšak potrápit váš počítač i přesto trochu dokáže. Využití hardwaru dokáže docela dramaticky vyskočit při masivních výbuších, kdy se naráz spustí několik animací. Toto je však věc, z které nemůžeme vinit špatnou optimalizaci. Ta je naopak velmi skvělá, vše funguje plynule bez nějakých záseků, pádů hry či nějakých bugů, ale to se za ta dlouhá léta vývoje tak nějak očekávalo. Na závěr už si zbývá něco říci o vizuálním zpracování. K němu taktéž nemám velkých výhrad. Animace, ač jsou na hardware náročné, působí dobře a to samé lze obecně říci i o zpracování planet, galaxií a ostatních aspektů.

Malou výtku bych měl možná jenom k přibližování jednotlivých planet, které je někdy krkolomné. Může se vám stát, že vás hra i při několikátém kliknutí k planetě nepřiblíží, a když už se to podaří, chvíli trvá, než se textura objektu do posledního detailu zaostří. Jinak ale v tomto ohledu nemám více negativ. Nyní už se pojďme vrhnout na naše klasické závěrečné hodnocení a říci si, jak na tom vlastně Universe Sandbox v celkovém měřítku je.

Zdroj: Ginat Army

Universe Sandbox je bezpochyby povedený a zajímavý simulátor, v němž si můžete nasimulovat téměř všechny možné události, které se v našem záhadném vesmíru mohou stát. Svým zpracováním je ale titul určen především pro opravdové nadšence do vesmíru a fyzikálních zákonů. Kromě toho má Universe Sandbox i tu vlastnost, že vás dokáže naučit nové věci, které jste třeba doteď nevěděli a báli jste se zeptat. Za mě devět a půl bodu z deseti.

• detailně zpracovaná simulace vesmíru
  • mnoho možností tvorby vyžadujících fantazii
  • realistické chování fyziky a gravitace