Until We Die intro battle

Until We Die – bojovat do konce

21. 6. 2021

Pamatuji si ten den, kdy nebe udeřilo na zemi. Ti z nás, kteří kataklyzma přežili a nebyli těmi stvůrami rozsápáni, utekli do metra. Tam, v temnotě tunelů, jsme našli útočiště. A budeme bojovat za naši budoucnost. Until We Die – dokud nezemřeme.

Připadá vám to podivné. Patrně se vám vybaví série Metro. Until We Die je však klasická 2D plošinovka. Nejlépe ji pak lze přirovnat ke strategii Kingdom: Two Crowns.

Until We Die start of troubless

Zodpovědný velitel, který neví, kam dřív skočit

Until We Die je tower defense hrou, která je zasazena do postapokalyptického Ruska. Na začátku hry si zvolíte, zda budete hrát za velitele Ivana, nebo velitelku Annu. Na celkový průběh hry to zas tak velký vliv nemá, protože jejich počáteční bonusy jsou opravdu zanedbatelné. Ivan má bonus, že každý patnáctý projektil z jeho samopalu bude způsobovat větší poškození. Anna naproti tomu rychleji doplňuje výdrž, pokud se nají. Záleží tedy na vašem herním stylu a uvážení.

Jakožto velitel musíte přežít v podzemí, respektive v útrobách metra, ve kterých se to hemží mutanty. Tyto příšery obvykle přes den spí (pokud je nevyprovokujete), takže během dne vám nic nehrozí a máte čas na průzkum nebo budování základny. V noci pak přichází dvě fáze. Tou první je šířící se toxický plyn, který se přibližuje k vaší základně a chrání vás před ním pouze hradby. Druhou fází je pak přímý útok potvor.

Takto musíte odolávat třicet dní. I když se to může zdát jednoduché, opak je hořkou pravdou.

Until We Die lead to darnkess

Nebojujete sám, ale vaše rozhodování ovlivní všechny

Jako velitel budete mít partu spolubojovníků, kteří vám budou sloužit. Tedy, na začátku tři, ale časem jich bude víc. Každému z nich musíte ručně říkat, co má dělat – hledat zásoby a jídlo, něco stavět nebo útočit na vajíčka, mutanty či bránit přidělenou barikádu.

Tohle může z počátku vypadat složitě, nicméně po osahání si ovládání a pochopení principů hry zjistíte, že to tak těžké není. Prakticky jde jen o to správně využívat dělníky a správně načasovat zadávání úkolů. Samozřejmě pak musíte v pravý čas dělníky stáhnout z případného nebezpečí. AI je však v tomto dobrým pomocníkem a vaši spolubojovníci, když vycítí, že nemají šanci, začnou prchat za nejbližší funkční barikádu na své straně, případně utečou ke středu základny, kde je generátor.

Until We Die generator

Srdce základny, které nesmí přestat fungovat

Generátor je srdce vaší základny. Pokud se mutanti dostanou ke generátoru (nebo pokud vás zabijí), je konec hry. Generátor můžete také čas od času vylepšovat, což vám přináší bonusy. Můžete si vybrat jeden ze dvou náhodných bonusů. Některé vám dají dělníky zdarma, jiné zrychlí kopáče při hledání zásob, případně inženýři budou potřebovat na výzkum méně surovin apod.

Výzkum zde hraje velmi klíčovou roli, díky němu můžete získat bonusy k obranným zdem v podobě ostnatých drátů, oslepujících granátů nebo třeba i celkového zvýšení odolnosti. Můžete také dostat bonus, že vaši inženýři, pokud je umístíte za zeď, rozestaví malou automatickou kulometnou střílnu. V tomto ohledu je hra velmi pestrá a kreativní.

K dispozici je také mnoho různých budov, například stany zvyšují váš populační strop. Existuje také jedna budova pro každou různou třídu. V ní můžete vycvičit normální dělníky, aby se z nich stali odstřelovači, kopáči, stalkeři se samopalem nebo již zmínění inženýři. Jiné budovy vám mohou dávat bonusy, například více zásob na den nebo vyšší rychlost střelby. Některé budovy lze vylepšovat, a to včetně zmíněných ochranných zdí.

Until We Die equip engener

Parta k nezaplacení

Ve hře je celkem pět tříd, nebo chcete-li, specializací vašich spolubojovníků. První je dělník, který může stavět základní budovy, hledat suroviny a lehce bojovat. Jedná se prostě o základní třídu.

Další třídou jsou pak kopáči s lopatou. Kopáče z vašeho dělníka uděláte jednoduše, zkrátka mu dáte lopatu, kterou najdete u budovy s lopatami. Díky lopatě má tento jedinec i lepší poškození na blízko. Výdrž v základu však není nějak valná, takže na něj při obraně moc nespoléhejte. Nicméně se velmi hodí při likvidaci zmutovaných květin, ničení vajec mutantů nebo odklízení sutin. Oproti základnímu dělníkovi také rychleji hledá suroviny.

Další je na řadě inženýr, tento specialista se taktéž „verbuje“ ze základního dělníka. Inženýr jako jediný může provádět výzkum a opravovat polorozbořené budovy a opevnění. Může také otevírat zamčené dveře do dalších částí mapy.

V neposlední řadě pak zde jsou i bojoví specialisté, kterými jsou odstřelovač a stalker. Jedná se o čistě bojové jednotky, které nemohou nic stavět ani opravovat. Naproti tomu však mohou celkem efektivně obstát v obraně nebo se vydat na výpravu pro palivo, které budete rozhodně potřebovat.

Until We Die what is there

Průzkum podzemí je klíčem k úspěchu

Aby vaše základna přežila, musí se rozrůstat, a k tomu potřebujete prozkoumat podzemí. Tímto způsobem nenajdete jen zdroje, ale také můžete najít přeživší, kteří se přidají do vaší základny. Samozřejmě že nebudete nacházet jen přeživší, ale můžete narazit na hnízda mutantů, nové místnosti k prozkoumání nebo speciální budovy na opravu, které vám poskytnou další bonusy. Nechybí tak třeba kuchyně na dobré jídlo, slévárna oceli na podporu celistvosti zdí apod.

Mapa je plná surovin a některé časem porostou (houby), ale budete jich potřebovat víc. Proto každý den přijede někdo z hlavní stanice, aby vám pomohl. Každý den přinese nějaké zásoby a jednoho pracovníka. Na oplátku mu musíte dát jídlo, ze začátku mu bude stačit málo, nicméně jak budete v pokročilejší fázi hry, jídla bude vyžadovat opravdu velké zásoby. Dělníky však potřebujete. Ocitáte se tak v kolotoči, že přes den budete opravovat, co se dá, a shánět potravu pro „převozníka“. Když se vám zadaří, budete mít i dost stalkerů a odstřelovačů na výpravu pro palivo. V tomto ohledu je potřeba opravdu dobře taktizovat a rozvrhnout obranu na obě strany.

Until We Die train to peace

Postup hrou v závislosti na obtížnosti

Hra je poměrně obtížná a dokáže potrápit i na normální obtížnost, kdy v různých chvílích přicházejí jednotlivé velké vlny mutantů s jedním velkým na závěr. V určitých fázích vás však hra bude spíše honit z jedné strany základny na druhou, protože i když máte obranné zdi na vysoké úrovni, obránci toho po pravdě sami moc nezmohou. Ve specifické části hry jsem se opravdu dostal do fáze, kdy jsem měl na každé straně několik barikád a běhal jsem ze strany na stranu, abych pomohl s obranou.

V závislosti na obtížnosti si můžete odemknout nové věci. Například na normální obtížnost si můžete odemknout dvě nové místnosti poté, co přežijete 18 dní. Pokud jich chcete odemknout více, musíte hrát na vyšší obtížnost. Nové místnosti pak můžete stavět v dalších průchodech hrou. Tyto místnosti vám pak poskytnou různé bonusy do začátku. Je tedy dobré začít hrát na základní obtížnost a pak až se pouštět do větších výzev.

Když už jsme u toho, k dispozici jsou tři nastavení obtížnosti. Nejlehčí možnost má název normální, nicméně i ta je již poměrně obtížná, a to zejména v druhé fázi časového úseku. Dokonce i některé náhodné noci jsou opravdovou výzvou na přežití, jindy na vás za noc zase přijde jen jeden mutant, třeba i ve dvacátém dni.

Until We Die team

Příjemná kreslená grafika

Until We Die nabízí líbivou kreslenou grafiku, která se k tomuto žánru her dokonale hodí. Dobře znázorňuje monstra, budovy a výbuchy, ale také pracovníky a prostředí. Vše působí dobrým dojmem a za celou dobu hraní jsem nenalezl žádný grafický nebo sebemenší bug. Nečekejte zde však žádné speciální efekty.

Zvuková stránka hry je poměrně standardní, jsou zde klasické zvuky zbraní, střelba, chybí však dabing. Hudba je však povedená a doplňuje atmosféru, taktéž broukání „převozníka“, než mu dáte jídlo na cestu, je celkem smyslné a hodí se.

V nejnovější aktualizaci navíc přibyla Česká lokalizace. Hru si tedy vychutnáte v češtině.

Hru můžete najít zde.

Until We Die je velmi povedená hra ve své kategorii. Vyžaduje správné načasování, myšlení dopředu, taktizování, a samozřejmě i vhodné rozvržení sil k obraně. Hra však tvrdě trestá sebemenší chybu a trpí poměrnou nevyvážeností. V určitých fázích hry vás hra bude honit spíše z jednoho konce základny na druhý a vy si už budete v duchu říkat, ať už je konec (dne, nebo i hry). Druhým dechem však musím i dodat, že se jedná o hutnou dávku zábavy a výzvy po strategické stránce. Prozkoumávání nových věcí a řízení posádky je prostě návykové pro každého fanouška strategií. V tomto ohledu je to velmi náročná hra a pokud vás toto baví, bude pro vás ideální.

• zasazení hry
  • hratelnost
  • herni mechanismy – výzkum, budování, průzkum, dělníci