Vesnička – desková hra

Vesnička – sousedé, spojte se

13. 10. 2023

Malá krásná ospalá vesnička uprostřed venkovského panorama. Všude kolem byla krásná příroda a okolí se mohlo pyšnit krásnou idylkou venkovského života. Jednou se však místní lidé shodli na tom, že je potřeba vesničku rozšířit, postavit nové budovy a položit základy plnohodnotné prosperity a rozvoje.

Vesnička – krabice
Vesnička – komponenty

Začátky mohou být lehce chaotické

Přesně v tento moment začíná partie budovatelské deskové hry Vesnička (v originále Hamlet), kterou na český trh přináší vydavatelství REXhry. Autorem je David Chircop, o výtvarnou část se postaral Yusuf Artun, tedy ve světě deskových her poměrně zvučná jména.

Vesnička je určena pro jednoho až čtyři hráče s věkovým doporučením od 12 let, herní doba se pak může lišit, a to od 60 do 120 minut. Zde je však třeba zdůraznit několik „ale“. V první řadě je důležité říct, že Vesnička je poměrně náročná hra na pravidla a jejich správné pochopení. Pokud patříte ve světě deskových her k nováčkům, může pro vás být hra lehce chaotická na pochopení, respektive implementace pravidel složitá. Dalším pomyslným „ale“ je hrací doba při plném obsazení, tedy při čtyřech hráčích. Hrajete na tahy, a tudíž se může celkem běžně stát, že někteří hráči si dávají s tahy opravdu záležet, případně hloubají nad tím, co přesně potřebují k dalšímu postupu. I když je totiž vizuální stránka hry líbivá, může být v určitých případech lehce nepřehledná. K tomu se ale ještě dostanu.

Vesnička se mění ve městečko

Primárním cílem je postavit kostel, který vám umožní přechod z vesnice na malé městečko. Postavení kostela je komunitní cíl pro všechny hráče. V originále z tohoto prvku vlastně vychází i samotný název hry „Hamlet“, což je označení pro malou vesnici bez kostela. Nejedná se však o plně kooperativní titul, protože vítězem se stává hráč, který získá nejvíce stavitelských bodů. Jde tak o lehce kooperativní hru, ale primárně se musíte snažit, aby vám každá akce přinesla maximální užitek.

Všichni tedy společně pracujete na tom, aby vaše vesnice rostla. Vše, co vyrobíte nebo postavíte, mohou využít ostatní hráči, s nimiž hrajete. Díky tomu je zaručena i vzájemná interakce. Samozřejmě že k tomu, abyste mohli kostel postavit, potřebujete pracovní sílu a zdroje. Pracovní sílu představují přímo hráči, kteří mohou mít (každý) k dispozici až čtyři vesničany. Každý hráč však začíná s jedním vesničanem a jedním oslíkem, kterého potřebujete pro převoz surovin.

Vesničany potřebujete ke stavění budov. Mohou také aktivovat schopnosti a provádět různé akce, zatímco oslíci, jak jsem již zmínil, slouží k transportu vybraných surovin na cílové místo. V konečné fázi představují nepostradatelnou složku hry, proto byste s jejich nákupem neměli otálet.

V jednotě není vždy síla

Již ze začátku jsem naznačil, že se k cíli musíte propracovat všichni společně a zároveň se jedná o soutěživou hru, kde může zvítězit pouze jediný hráč. Zdroje a budovy sdílíte, dokonce s ostatními sdílíte i silnice, a proto je rozvoj města důležitý pro všechny bez rozdílu. Vítězem je hráč, který získá nejvíce bodů – ty dostáváte za stavbu silnic, nových klíčových míst, případně dalších lokací, body získáte i za dodávku zboží na trh nebo za dodání surovin na stavbu vysněného kostela.

Zpočátku vám toho jeden pracovník a jeden oslík opravdu moc nespasí. Naštěstí je Vesnička ze začátku spíše malá a útulná. V tomto počátečním stavu vám jeden vesničan a jeden oslík stačí, protože je toho ještě poměrně málo co dělat. Jak se ale postupně vesnice rozrůstá, situace se značně mění a vy nebudete vědět, kam dřív skočit. Z tohoto důvodu se vyplatí už koukat po možnostech, jak získat dalšího pracovníka. Začátek Vesničky je tak pro většinu her prakticky stejný. Budete se snažit vykonat nějakou práci, abyste získali penízky, za které si koupíte vesničany a oslíky. Jednoduše budete kupovat pracovníky, posílat a následně přemisťovat suroviny, abyste je mohli prodávat a zase získali další penízky.

Situace se může hodně lišit v závislosti na počtu hráčů, nicméně pokud v pátém nebo šestém tahu nemáte alespoň tři vesničany, budete za ostatním opravdu znatelně zaostávat. To je jedna z možných nástrah hraní, protože pokud se setkají zkušení a ostřílení hráči deskovek, kteří jdou hlavně po výhře, budete všichni hrát na získání pracovníků a prakticky nemáte jinou možnost, protože jinak je to předzvěst vaší prohry. To platí tím spíše, že také jiní hráči mohou odvézt vámi vyprodukované suroviny (ačkoliv i z toho máte malý profit).

Chce to dávat dobrý pozor

Samotný „hybný prvek“, nebo hrací motor, chcete-li, je poměrně zajímavý. Spoléháte na to, že jsou k dispozici různé zdroje, které před vámi (před vaším tahem) nikdo nevyužil. Akce, které máte díky dostatečnému počtu vesničanů, je tak třeba důkladně využít a dostáváte poměrně mnoho možností.

S tím jde ruku v ruce výstavba budov. Pokud vy nebo některý hráč postaví jako první specifickou budovu, získá milník, které ve finálním součtu přidá body. Pokud například postavíte mlýn, dostanete milník mlynář. Ostatní hráči pak mohou mlýn využívat k výrobě mouky. Vy můžete vyrábět „luxusní mouku“, protože jste se stali mlynářem. Stejný princip je i u ostatních budov. Když někdo postaví novou mléčnou farmu, můžete si tam jít například vyrobit mléko. Někdo jiný pak může vaše mléko použít k tomu, k čemu ho potřebuje, ale vy stejně dostanete bonus, respektive profit i z této akce. Jde tedy o interakci mezi hráči, které může být i lehce otravná. Vy totiž očekáváte, že si s danou surovinou naložíte podle svého, a jiný vám ji „ukradne“ pro své plány, a to i přes to, že z toho máte zmíněný malý bonus.

Stavby budoucnosti v ospalé vesničce

Další velkou částí hry je rozšiřování vesnice přidáváním dlaždic. Jde o podobný princip jako například objevování území v deskové hře Northgard. Existují určité podmínky, jak a kam nové budovy a území umisťovat a vytvářet tím nové trasy. Je poměrně zábavné vymýšlet, kam tyto nové dílky přidávat, abyste se k nim snadno dostali a zároveň získali co nejvíce bodů. Jako příklad mohu uvést, že někdy lze novou dlaždici umístit pouze tak, že není spojena cestou s žádnou jinou dlaždicí. Následnou akci, kterou je možno provést a mohou s ní pomoci i ostatní hráči, je stavba cesty nebo mostu, které pak mohou používat všichni. Hra vás dokonce sama vybízí k budování dlouhých cest, které vedou do centra vesnice.

V určitém bodě se hra stane spíše ospalou vesnicí, protože v rámci onoho „závodu“ se budou všichni soustředit na to, aby nejdříve všechno postavili a mohli plně využít segment budov, práce a surovin. Deskovka v určitých situacích končí až ve chvíli, kdy už nezbývají žádné další dlaždice vesnice, všichni mají maximální počet vesničanů a oslíků a pak se teprve zaměřují na stavbu bájného kostela.

Malá Vesnička pro malé ruce

Vizuální stránka hry je, jak jsem psal v úvodu, líbivá. Žetony, dlaždice a prakticky všechno se k ní krásně hodí. Co však může být problém pro některé hráče, je přehlednost. Na dílcích, které jsou hezky barevné, se podepsala nepřehlednost, protože je tam poměrně dost důležitých prvků. Budete se tak na ně chtě nechtě muset koukat zblízka, neboť tyto prvky jsou zkrátka malé.

Vesnička, v originále Hamlet, je velmi příjemná stavitelská semi-kooperativní desková hra se správou zdrojů. Kvůli složitějším pravidlům je vhodné, aby alespoň jeden z hráčů byl zkušenější vyznavač deskových her, který se orientuje a může tak rychleji navigovat ostatní. S vyšším počtem hráčů se určitým způsobem zhoršuje přehlednost hry a natahuje se i celková délka. Celkově se však jedná o hru, která si své hráče najde a zabaví je.

• Interakce
  • Plynulost
  • Zpracování a komponenty