Northgard Země nepoznané – náhledovka

Northgard: Země nepoznané – z počítače na váš stůl

28. 3. 2023

V dnešní době není výjimkou, že se úspěšné deskové hry dočkají své digitální verze. Zdárný příklad může být skvělá desková hra Scythe a její neméně úspěšná digitální verze Scythe: DE. Určitou vzácností pak je, když se z počítačové hry stane desková hra. Desková hra Northgard: Země nepoznané před vás rozprostře nádhernou dobu vikingů, kterou si do nedávna mohli vychutnávat pouze hráči na PC a konzolích

Hra, která vynesla neznámé studio na vrchol

Všechno začalo 7. března 2018, ten den ještě nepříliš známé studio Shiro Games uvedlo na trh videohru Northgard. Tento titul se stal velmi oblíbeným a rázem vystřelil Shiro Games mezi elitní vývojářská studia. Není proto divu, že k původnímu Northgardu vyšlo i několik DLC, která hru ještě více rozšiřují. V dnešní dnech můžete navíc Shiro Games znát i díky titulům v předběžném přístupu, jako je středověké tahové RPG Wartales, ve kterém vedete svou skupinu žoldnéřů, a strategie Duna: Spice Wars, která stojí na základech románu Duna od Franka Herberta.

Vzhledem k tomu, že Northgard je stále velmi oblíbený, nebylo divu, že přišel nápad tento titul adaptovat do podoby deskové hry. Autorem deskovky Northgard: Země nepoznané, v originále Northgard: Uncharted Lands, je Adrian Dinu. Na český trh hru přináší TLAMA games, a to v kompletní české lokalizaci.

Jak jste již jistě pochopili, Northgard: Země nepoznané vychází z původní hry Northgard. Je to hra o dobývání, průzkumu, taktickém myšlení, a to vše zasazeno do dob vikingů. Každý hráč ovládá svůj klan, se kterým se snaží dosáhnout vítězství, a to několika možnými způsoby. Ve své podstatě se jedná o princip „area control“ a „deck building“ pro 2–5 hráčů od 14 let, herní doba je cca 90 minut, ale může se s klidem protáhnout i na plnohodnotných 120 minut.

Hra vás zavede do dob vikingů a bájného příběhu o neobjevené zemi daleko za oceánem. Zemi úrodné, neobydlené, čekající na dobyvatele, kteří se budou těšit z tohoto dokonalého místa. Náčelníci nejmocnějších klanů vyslali své nejodvážnější, aby jménem klanu obsadili tuto panenskou zem. Který klan ovládne tyto nepoznané země, je pouze ve vašich rukou.

Základ Northgard: Země nepoznané

Abyste se stali pány nové země a proslavili svůj klan, musíte získat dostatečnou slávu, tedy vítězné body. Ty můžete získat několika způsoby, konkrétně průzkumem nového území, bojem a samozřejmě kontrolou a rozvojem daného území. Jednotlivé akce se provádí pomocí karet, které budete mít k ruce; na konci každého roku si pak vyberete novou kartu, abyste vylepšili svůj balíček. Tento prvek znázorňuje pokrok a vylepšování v rámci klanů.

Dalším prvkem je vhodná správa zdrojů, zejména abyste mohli stavět nové budovy, vylepšovat efektivitu svých válečníků, vylepšovat své karty, rozšiřovat území a v neposlední řadě abyste dokázali zasytit svou armádu. Nasycení armády představuje poměrně důležitý bod ve strategii a má vliv i na hru. Pokud vaši armádu nezasytíte, tak sice přežije, ale budete si muset vzít kartu, která vás oslabuje, a není žádná možnost se jí zbavit. V konečném důsledku to může zapříčinit i vaši prohru, protože když budete mít třeba tři negativní karty, je už velmi obtížné dosáhnout dobrého výsledku.

Tempo hry je plně v rukou hráčů, většinou končí po sedmi letech vítězstvím hráče s největší slávou. Pokud však jeden z hráčů ovládá tři uzavřená území a zároveň má tři velké stavby, hra končí a tento hráč vyhrává.

Vybrat klan a hurá za dobrodružstvím

Na začátku hry si vyberete klan, za který budete hrát. Na výběr máte z medvědice, divočáka, kozla, havrana, zmije, jelena a vlčice. Každý klan má svá rozdílná specifika, která ovlivňují, jakou cestou se k vítězství můžete vydat. Je zde klan, který vás v případě výhry v bitvě odmění jablkem – to je jednou ze základních surovin a pomůže vám jak při nasycení vojáků, tak i v jejich posílení před další bitvou. V případě jiného klanu máte bonus k získání vědomostí či k průzkumu, stavbě, nebo dokonce můžete i lehce škodit ostatním pomocí žetonů. Všechno ostatně najdete velmi přesně vysvětleno na kartách klanů, když si budete volit, za který budete hrát. Nelze jednoznačně říci, že je jeden klan lepší než druhý – zda budete s klanem úspěšní, spočívá opravdu spíše v tom, jak efektivně s ním budete hrát a jakou strategii zvolíte.

Každý z klanů má tři karty, jedna je počáteční a dvě další jsou k dispozici pro případná vylepšení. Je čistě na vás, zda budete chtít na úkor surovin klan vylepšit, nebo ne. Dle vlastních zkušeností mohu potvrdit, že vyhrát se dá i bez toho.

V závislosti na počtu hráčů poté připravíte balíček karet, kterými následně budete vylepšovat svůj hlavní balíček. Karty jsou označeny různým počtem „puntíků“, což není jen z legrace nebo omyl v tisku. Za každého hráče, který bude danou hru hrát, vezmete dvě karty s jedním „puntíkem“ a čtyři karty se dvěma „puntíky“. Tyto karty poté zvlášť zamícháte a vytvoříte z nich balíček, načež ty s jedním „puntíkem“ dáte nahoru. V prvních kolech si zlepšujete váš herní balíček o méně silné karty, v průběhu hry se tak dopracováváte k lepším kartám. Tento princip funguje celkem dobře a dává šanci i náhodě a taktice. O náhodě zde však bude ještě zmínka. Na začátek každý hráč dostane také dva žetony jablka a dva žetony dřeva.

Herní mapu si stavíte sami

Nyní již k samotnému hernímu plánu, respektive deskám map. Herní plán je tvořen celkem 35 možnými deskami map, které jsou čtvercového charakteru. V pravidlech je přesně popsáno, kolik jich je potřeba pro základní rozestavení. Máte svou jednu základní a každý hráč si z balíčku vezme tři další desky. Po směru hodinových ručiček pak každý z těchto tří desek vybere jednu, kterou k základu přiloží. Zbylé dvě desky následně představují území, které budete prozkoumávat. Na každou desku, kterou umístíte do hry si poté můžete dát tři plastové figurky, které symbolizují vaše vojáky. Začínáte tak se třemi vojáky.

Každé kolo se skládá z několika fází. V první fázi si doberete karty a připravíte karty rozvoje. V druhé fázi už můžete provádět různé akce. Z vašich karet vyložíte jednu a následně vykonáte akci, která je na kartě popsána – takto hrají následně všichni hráči. Kolo však také můžete kdykoli ukončit, a to i přes to, že máte ještě karty v ruce. Je tedy na vás, zda odehrajete plnou ruku, nebo passnete a zbylé karty (včetně té, s kterou jste hráli) dáte stranou. Následně si můžete vybrat jednu kartu rozvoje a zde přichází zmíněné taktizování. Karty rozvoje jsou pro všechny hráče k dispozici stejné, jde však o to, že ne všichni se k nim dostanou včas. Pokud tedy vy (nebo někdo jiný) ukončíte vaše akce jako první, máte na výběr ze všech možných karet rozvoje pro dané kolo. Samozřejmě jsou zde i dvě strany mince. Tímto postupem se můžete připravit o důležité akce, případně pokud budete mít dobré karty, nebudete se jich chtít jen tak vzdát a budete chtít vytěžit maximum, můžete se ke kartám rozvoje dostat na řadu jako poslední. Kvůli tomu nebudete mít na výběr, protože na vás zůstane jediná karta. Musím přiznat, že tento princip se mi líbí a dává to hře určitý náboj a svižné tempo. Je zde i samozřejmě možnost vyčkávat a nehrát určité karty rovnou, ale opět se tím připravujete o možný čas. Záleží však na vaší taktice.

Když se vám do ruky dostane karta, která vám úplně nesedí, máte možnost si jednotlivé karty vyměnit pomocí runových kamenů. Pokud máte dostatek run, můžete zvolit i možnost vylepšení klanu, jak jsem již zmiňoval výše.

Průzkum, stavba, boj a nezapomenout na kostky

Pokud si v rámci akce zvolíte kartu průzkumu, v závislosti na počtu volných mapových desek (a také na tom, kolik jich máte na kartě, kterou jste vynesli) toto území, tedy desku mapy, přiložíte k hernímu plánu. Podmínkou je, aby dané území nebylo uzavřené, a sousedící území musí být pod vaší kontrolou. Jde ve své podstatě o logický prvek – prozkoumáváte část světa, kterou neznáte a která sousedí s územím, na němž se nacházíte (vaše jednotky).

Jak to funguje ve hře? Inu, na deskách map jsou čárkovaně zvýrazněna nedokončená území – je to vždy uděláno tak, aby byly k jednomu plnému území minimálně dvě desky. Pokud se vám podaří v rámci průzkumu položit desku tak, abyste uzavřeli jedno celé území, tedy aby se hranice na deskách spojily a vytvořily tak území, získáváte vítězné body dle počtu použitých desek.

Kromě průzkumu však budete také stavět budovy. Některé desky map na sobě mají nakresleny malé čtverečky, to jsou místa, kde můžete postavit budovy. Jsou zde dva typy budov, malé a velké. Malé budovy jsou čistě malé čtverečky, větší budovy symbolizují čtverce s „useknutými“ rohy. Díky tomu poznáte, co na kterém území můžete postavit. Budovy jsou z dvouvrstvého kartonu a mají tvar zmíněných čtverců. Najdete zde budovy na produkci dřeva či jídla, ale i třeba strážnou věž, která vám pomáhá při obraně území, a samozřejmě také cvičiště, kde můžete rekrutovat nové jednotky.

Nyní přišel čas si říci něco o soubojích, které určitě nesednou každému. Vyprovokování souboje je vcelku klasické – když vaše jednotky vstoupí na území, které ovládá jiný hráč, okamžitě vzniká souboj. Princip je, že přes soupeřova území nemůžete jen tak procházet. Síla v souboji je dána vojáky, kteří se ho zúčastní. Spočítáte si tedy figurky vojáků, plus za každou figurku, kterou v boji máte, můžete utratit jedno jablko, což jim dodá bod k síle. Takto živený voják se následně počítá v rámci síly za dva. Útočící strana se v tomto ohledu vždy rozhoduje jako první, a má tedy vyšší iniciativu. Na tento fakt následně reaguje obránce, který vždy hraje jako druhý.

Nyní však k onomu faktoru, který nemusí sednout každému. Když jste se rozhodli, zda vaše vojáky posílíte, přichází na řadu hod kostkami. Na kostkách jsou sekery a lebky. Součet seker vám říká, jakou máte dodatečnou sílu, a součet lebek udává, kolik zemře soupeři vojáků. Může tak dojít i k paradoxu, kdy vás zachrání šťastný hod kostkami a je vcelku jedno, jakou jste volili taktiku.

Monstra ze severské mytologie

Pokud už máte hru trochu naučenou, můžete si zpestřit vaše dobrodružství přídavným modulem (který je součástí hry) v podobě monster. Jedná se o divoká zvířata a bytosti ze severské mytologie, které mají různé efekty a mohou velmi významně ovlivnit průběh celé hry. Zároveň mají i hezké figurky (na rozdíl od běžných barevných figurek vojáků). Tato monstra se chovají podle specifických pravidel, které je možné i lehce předvídat; monstra můžete i porazit v boji, čímž získáte bonusové body, tedy cennou slávu.

Zpracování hry bych rozdělil do dvou skupin, první by byla ilustrace karet a desek map, která je opravdu povedená. Zde bohužel se ukázala moje touha se kochat, a tak než jsme začali vůbec hrát, musel jsem všechny karty, kterých je 129, prostě vidět. Vše je krásně a srozumitelně popsáno, a navíc jsou obrázky opravdu líbivé. Žetony z dvouvrstvého kartonu jsou také příjemné, s milou ilustrací.

Co je už lehce horší, jsou plastové figurky, které jsou jednobarevné (což není na škodu, je to při hraní lépe přehledné, ale moc detailů nečekejte). Plast je však poměrně bytelný. Pokud patříte mezi modeláře, můžete si samozřejmě ještě trochu pohrát a udělat si figurky více líbivé vašemu oku. Balení je opravdu nabušené, o čemž svědčí už výpis obsah.

V balení naleznete:

• 70 figurek jednotek
  • 9 figurek monster
  • 129 karet
  • 35 desek mapy
  • 56 žetonů staveb
  • 2 soubojové kostky
  • 1 počítadlo let
  • 1 ukazatel roku
  • 75 žetonů zdrojů
  • 65 žetonů slávy
  • 2 žetony klanů
  • 1 žeton prvního hráče
  • 5 karet nápovědy
  • 1 pravidla

Northgard: Země nepoznané je příjemná a svěží adaptace dnes již legendární vikingské strategie Northgard. Jedná se o svižnou deskovku ve stylu „area control“ a „deck building“ s osvědčenými mechanismy, která vás rozhodně zabaví. Soubojový systém, který spoléhá dost na náhodu v rámci hodu kostkami, však nemusí nutně sedět každému.

• adaptace videohry Northgard
  • svižná hratelnost a jednoduchá pravidla
  • pestrá paleta klanů