Voxel Duke Nukem 3D - cover

Voxel Duke Nukem 3D převádí nepřátele a předměty v legendární střílečce na skutečné trojrozměrné modely

23. 11. 2025
Zdroj náhledu: ChatGPT

Pokud jste si při hraní legendární střílečky Duke Nukem 3D vždycky říkali, že by bylo fajn, kdyby nepřátelé byli trojrozměrní a zároveň si zachovali původní výtvarný ráz, tak se nyní určitě zaradujete. Díky obětavé práci grafika Dana Petersona, který je ve svém civilním životě zaměstnancem společnosti Bitshift Entertainment, si můžete můžete Duka užít v plné parádě s voxely namísto spritů. Jeho mod Voxel Duke Nukem 3D nahrazuje nejen postavy nepřátel, ale vůbec všechny objekty, které měly původně jen placatou formu.

Voxely jsou jakousi 3D obdobou pixelů. Jsou to tedy malé kostičky, z nichž je možné poskládat trojrozměrné objekty. U starších her, jako je Comanche: Maximum Overkill (1992), voxely umožnily vytvořit překvapivě realistickou krajinu při zachování nízké náročnosti na výpočetní výkon. Dnes se využívají především z estetických důvodů a také proto, že umožňují zábavnou destrukci či přetváření objektů.

Navzdory svému názvu není původní Duke Nukem 3D opravdu trojrozměrnou hrou. Pohání jej legendární Build Engine, který pracuje jen s 2D mapou, v níž má každý bod přiřazenou výšku. Objekty tedy nemají skutečný prostorový tvar a engine nepočítá plnohodnotnou trojrozměrnou geometrii. Jen chytře zpracovává dvourozměrná data tak, aby výsledek vypadal plasticky.

Dan Peterson už v minulosti vytvořily voxelové mody pro Doom a Blood. Jeho nejnovější projekt Voxel Duke Nukem 3D si můžete stáhnout zdarma na webu ModDb. Podporovány jsou první tři epizody klasického Duka. K rozběhnutí budete potřebovat moderní engine EDuke32, který umožňuje hry napsané pro Build Engine spustit na moderních platformách.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.