Wartales Pirates of Belerion

Wartales, Pirates of Belerion – napněte plachty!

28. 12. 2023
Zdroj náhledu: Shiro Games

Vývojáři ze studia Shiro Games slavili se svým titulem Wartales úspěchy prakticky hned po uvolnění hry do předběžného přístupu. Na tomto faktu se nic nezměnilo, ani když titul opustil 12. dubna 2023 předběžný přístup a přešel do ostré verze. Do této skvělé hry přichází první DLC rozšíření s názvem Wartales, Pirates of Belerion, které do již tak nebezpečného středověkého světa přidává piráty a možnost plavby po moři.

Nebezpečné vody souostroví Belerion

Wartales je taktické RPG s tahovými souboji, survival prvky a otevřeným světem. Nejste ničím výjimeční hrdinové se superschopnostmi ani nemáte vyšší poslání, vaším hlavním úkolem je přežít v nepřátelském světě, kde smrt, zrada a síla peněz je znát na každém kroku. Titul se odehrává v alternativním středověku se vším, co by se dalo od této doby očekávat.

Svět Wartales je už v základu pěkně rozsáhlý, Pirates of Belerion jej znatelně rozšiřuje o souostroví Belerion, které se skládá zhruba z patnácti menších či větších ostrovů, nových nepřátel, flóry a fauny. Není to samozřejmě pouze o přidání ostrovů a nepřátel. Celý koncept je mnohem důmyslnější a má i svůj příběh a vedlejší úkoly se spoustou míst, kam se můžete vydat ať už za obchodem, nebo za bojem. Stejně tomu bylo i u původní hry.

Aniž bych vám prozradil podrobnosti, pouze nastíním hlavní příběh. Od rozpadu starého království Belerion se zdálo, že souostroví je opuštěné. Tamní obyvatelé, převážně rybáři, se dali rychle na dráhu pirátství a ve snaze konečně mít lepší život začali přepadat obchodní lodě. Obchodníci se tak snažili těmto vodám při sebemenší možnosti vyhnout. Zdálo se, že nic nedokáže zastavit úpadek těchto zemí… až do příchodu Ihrianů. Pirates of Belerion rozšiřují základní herní dobu o zhruba 25 hodin, což je tedy pouze základ, pokud byste jeli čistě po hlavní lince. Dobrodružství k prozkoumání na vás čeká po časové stránce podstatně více.

K tomu, abyste se dostali na širé moře a mohli prozkoumávat tajemné ostrovy, budete samozřejmě potřebovat nejprve loď. K té se dostanete pomocí úkolu, který vás zavede na místo, kde je možné si nechat opravit starší loď. S tou následně začnete své námořní dobrodružství.

Loď můžete postupně vylepšovat, tedy až poté, co se naučíte, jak na to. Je zde tedy jako u většiny věcí ve hře nutnost získat potřebné recepty. A to nejen na možnost vyrobit prkna, která budete používat na dílčí opravy, ale také vychytávky, jako je třeba balista, kterou budete moci ostřelovat okolní lodě nebo ji následně používat přímo v tahové bitvě, kdy budete bojovat na lodi s nepřátelskou posádkou.

Plavba mezi jednotlivými ostrovy je lehce ošemetná, protože rychlost vaší lodi záleží na tom, zda plujete po správném větru, máte napnuté plachty, nebo se rozhodnete před krvelačnými piráty použít i vesla ve snaze jim odplout pryč.

„Naskočíme na palubu a rozsekáme je na kousky.“ – Blackbeard the Pirate

Stejnou volnost, jako máte při putování základní hrou, tedy zda budete ti dobří, zlí, nebo prostě žoldáci, máte i na moři. Můžete ochraňovat obchodní lodě a stát se lovci pirátů, můžete se přidat k pašerákům a pomoci jim vyřešit jejich problémy, nebo se z vás a vaší skupiny mohou stát proslulí piráti.

Jak bude vaše posádka v tamních vodách známější, budete přitahovat pozornost i ostatních kapitánů a jejich posádky. Pokud překonáte určitý milník, zaměří se na vás kapitán, jehož pověst v žebříčku ohrožujete. Kapitáni nebudou chtít o svou pověst přijít, a tak již první souboj může být poměrně náročný, zvláště když bojujete na palubách lodí.

Zde se vývojářům povedlo efektně znázornit oblíbený prvek z mnoha filmů o pirátech, tedy že pirát (nebo jiný námořník) chytí lano, povolí jej od paluby a díky kladce se zhoupne rázem na stěžni, aby náhle seskočil dolů na nepřátele. Vypadá to dobře a funguje ještě lépe, tedy pokud tento manévr provádíte vy, a ne váš protivník. Dopad z výšky může zapříčinit, že dotyčný bude odhozen na okraj lodní paluby a přepadne. Pokud má dost štěstí, může se chytnout za okraj, ovšem nebyli by to piráti, kdyby ihned k vašemu nešťastníkovi nepřiběhli a nedupli mu na ruce, aby spadl do moře. V tom okamžiku je onen muž ztracen.

Wartales, Pirates of Belerion aneb souboj pirátů na život a na smrt

Pokud nepřátelského kapitána (který je většinou pěkně tuhý soupeř) srazíte dolů na minimum životů, vyzve vás na duel. V tomto okamžiku kapitán nebo poručíci vašeho družstva, kteří jsou poblíž, bojují na život a na smrt jeden na jednoho. Rozhraní se následně přepne a vy před sebou vidíte na jedné straně vašeho hrdinu a na straně druhé nepřátelského kapitána. Boj v tomto duelu se skládá ze čtyř základních schopností – útoku, obrany, výsměchu a čekání. Souboj tak může připomínat kámen, nůžky a papír (a taktické vyčkání). Na základě toho, co nepřátelský kapitán vykřikne, totiž vy musíte správně zvolit, zda budete útočit, počkáte, nebo se budete bránit. Háček spočívá v tom, že nemůžete zvolit stejnou možnost dvakrát po sobě.

Jde rozhodně o dobrý nápad, ale provedení mohlo být přece jen trochu lepší a lépe znatelné. Takto se kolikrát jedná spíše o náhodu než o cílené použití schopnosti, ovšem dá se to zvládnout. Vývojáři v tomto ohledu slibují ještě úpravy.

Nebyly by to ostrovy pokladů – pardon, ostrovy Belerionu – kdyby neexistoval i tajemný poklad. Každý z kapitánů, kterého porazíte, u sebe má mapu ostrova, na kterém schovává svůj poklad. Na vás pak je ostrov objevit a najít poklad. Mapa je poměrně jednoduchá, skládá se z obrázku ostrova a přibližného místa, kde by se měl poklad nacházet. V tomto ohledu mohli být vývojáři opět trochu více odvážní a dát do hledání pokladu více nutnosti orientace, hledání, stopování nebo jej jinak okořenit.

Určitou nálepkou je, že ostrovy představují nebezpečí samo o sobě. Někdy narazíte na opravdový opuštěný ostrov, někde se na něm nachází tamní fauna, jindy můžete narazit na pevnost pašeráků a někdy se na ostrově nachází ještě něco mnohem horšího.

Koncept ostrovů a jejich provedení, včetně vizuálu, je dle očekávání povedené a prostředí a nové lokace skvěle zapadají do hry. Zde prostě není co vytknout. Taktéž přibylo několik nových skladeb do soundtracku, které ještě více doplňují námořnickou nebo pirátskou atmosféru v dobách středověku.

Wartales, Pirates of Belerion přináší do skvělého Wartales povedený prvek pirátů a rozšiřuje již tak bohatý svět tohoto skvělého titulu. Některé prvky, jako třeba souboje kapitánů nebo hledání pirátských pokladů za pomocí map, však mohly být přece jen trochu lepší a odvážnější. Pokud jste fanoušky Wartales, Pirates of Belerion vám přidají další hodiny dobrodružství a soubojů v arénách, na palubách pirátských lodí nebo na písečných plážích belerionského souostroví.

• Datum vydání 14.12.2023
  • Petr Polák