Who's Your Daddy Úvod

Who’s Your Daddy?! – šílenost pro dva má remake

24. 6. 2021

Nacházíme se v malém rodinném domku kdesi na předměstí. Je příjemné nedělní odpoledne, maminka jela někam cosi zařídit a svého potomka svěřila do péče manželovi. Dítě, kterému se zřejmě už nechce dál žít, využívá situace a vylézá ze své kolébky, aby to ukončilo jednou provždy. Bezradný otec je mu v patách a snaží se jej udržet naživu do chvíle, než se vrátí manželka a dá zase všechno do pořádku.

Who's Your Daddy OG Menu

Tolik stručný nástin obsahu hry Who's Your Daddy?!, která původně začala jako nevinný vtip na internetovém fóru Funnyjunk. Když se však našel programátor ochotný koncept převést do reality, ostatní uživatelé se nadšeně chopili alfaverze, vybrali dostatečnou částku v kickstarterové kampani a dostali hru na Steam přes službu Greenlight. Tam také byla v roce 2015 vydána.

Kdo s koho?

Titul funguje jako takzvaný asymetrický multiplayer – každý hráč má úplně jiné schopnosti, úkoly, a tedy i herní strategii. Jak již bylo zmíněno, dítě se snaží spáchat sebevraždu, zatímco otec se ho snaží do konce časového limitu udržet naživu. Dítě je velmi pomalé a na mnoho vyšších míst se nedostane, zato však má překvapivě rychlý sprint a po mapě se může přesouvat větracími šachtami. Dům je také plný různých pro něj smrtících nástrah, ostatně jako v reálu – kromě stálic jako lahve s bělidlem nebo vidličky u zásuvky se zde najdou i speciality jako otevřená pračka, odbržděné auto nebo nekrytý venkovní bazén.

Otec naproti tomu běhá rychleji, dosáhne výše a má k dispozici věci jako zámky na skříně, kryty na elektrické zásuvky nebo kameru pro sledování svého potomka. Dítě sice (pro vyvážení obtížnosti) nemůže přímo přenášet, může ho však zablokovat dětskou ohrádkou nebo mu léčit otravu podáním léků. Pokud otec při všem tom shonu ještě stihne dělat domácí práce, jako třeba uvařit oběd nebo uklidit hračky, získá tím různé bonusy, které mu s hlídáním pomohou.

Sranda musí být, i kdyby se věšelo

Již ze samotné podstaty hry je jasné, že černým humorem se zde vůbec nešetří. Dítě mění barvu v závislosti na tom, proč právě umírá (při otravě zezelená, při topení se zfialoví…), singleplayerové výzvy vás nutí zabít se co nejrychleji a jeden z achievementů pro otce vyžaduje koukat dítěti do očí, když právě umírá. Otci také ve hře nikdo neřekne jinak než „daddy“, pochopitelně se všemi dvojsmysly z toho vyplývajícími.

Úmyslně špatné zpracování je zřetelné na každém kroku. Grafika vypadá jako školní projekt v Blenderu, soundtrack by po pěti pivech vytvořil na kazoo pravděpodobně kdokoliv a z bugů byly při vývoji odstraněny pouze ty, které příliš zásadně narušovaly celkový průběh. V tomto stádiu je to záležitost sice hratelná, ale vcelku ošklivá, ne úplně dobře vyvážená a po pár kolech pravděpodobně omrzí.

Znovu a lépe…

V roce 2020 byl však oznámen remake Who's Your Daddy, který byl všem majitelům původní hry zpřístupněn jako otevřená beta. Remake poněkud zlepšuje grafiku (alespoň v porovnání s původní verzí), mění k lepšímu herní mechaniky a obecně se z původní ironické hříčky snaží udělat (v rámci možností) kvalitní zábavný titul.

Již zmíněný černý humor se v remaku posouvá na další úroveň. Dítě krmíte tak, že jej vezmete do jedné ruky, druhou mu vrazíte jídlo do krku a pak ho zahodíte (!) na zem. Sladká limonáda z lednice funguje jako power-up, ale hra na vás pomrkává, jestli vám to nepřipomene ještě něco jiného (nápověda, v posledních pár vteřinách zažijete i krátký dojezd). Otec sice nemůže zemřít, ale když jeho zdraví klesne na nulu, musí dokončit krátkou minihru se zapínáním defibrilátoru. Byla přidána také vylepšená fyzika a rozbitelné předměty, takže se klidně může stát, že se nešikovný táta žene do kuchyně, uklouzne v běhu, narazí do stolu a rozbije židle i všech šest talířů, jejichž střepy dítě bez váhání sní. V praktickém provedení má pak scéna přesně tu správnou míru grotesknosti, že se pravděpodobně neubráníte úsměvu.

…opravdu lépe

Who's Your Daddy je dobře vyvážená, otci i dítěti byly přidány nové herní prvky. Oproti jejímu předchůdci přibyl také systém skinů, perků a čepic poskytujících bonusy, který umožňuje výběr strategie a je vítaným osvěžením. Problém je však s prvkem lidským – pokud je jeden z hráčů výrazně lepší než druhý, hra končí za pár desítek vteřin. Příliš šikovné dítě se vmžiku přesune do kuchyně, naplní si žaludek bělidlem a zavře se do skříně, kde jej otec nestihne najít včas. Dostatečně zkušený otec zase bude stát dítěti neustále za zadkem, stihne pozamykat všechna dvířka a nebezpečné věci předem povyhází z dosahu. Pokud se ale s vaším soupeřem co do schopností aspoň přibližně rovnáte, hra bude napínavá do poslední vteřiny a zažijete scénky jak z Toma a Jerryho.

V současné době ještě zdaleka není vyhráno, z celého domu je přístupný pouze obývák, kuchyň a zahrada. Ke cti však hře je, že i v tomto velmi omezeném stádiu je hratelná a plně funkční… tedy skoro. Občas se vyskytne bug tak ošklivý, že vám zkazí celou partii, ale nestává se to příliš často a téměř určitě se v budoucích verzích dočkáme opravy. Za zmínku též stojí lokální multiplayer s klasickou rozdělenou obrazovkou a party mód, který podporuje až osm hráčů zároveň (což je obzvláště teď, na prozatím zmenšené mapě, docela masakr). Určitou vadu na kráse by mohla pořád představovat grafika, která má k dokonalosti daleko a výraznějších změn už se asi nedočká. Nutno však říct, že v pohybu vše vypadá o něco lépe než na obrázcích a vzhledem k hektické povaze hry se leccos přehlédne.

Who’s Your Daddy?! je hra, jejíž koncept je mnohem lepší než provedení. Nově vydávaný remake však odstraňuje mnoho nedostatků, a i přes svůj zatím omezený rozsah vypadá velmi slibně. Pokud se v dalších updatech udrží vysoko nastavená laťka kvality a vytvoří se lepší hráčská základna, může se z něj stát velice zajímavý titul. Doporučujeme zejména v případě, že máte mezi přáteli někoho s morbidním smyslem pro humor.

• koncept
  • opakovaná hratelnost
  • odstranění některých problémů z původní verze
  • černý humor
  • pravidelné měsíční aktualizace
  • zatím jen omezená herní mapa
  • přetrvávající bugy
  • těžké najít dobrého soupeře
  • pro někoho odrazující grafika
  • Datum vydání 23.12.2015
  • 0.0

Jan Pinc

Korektor, kterého občas políbí múza. Jeho specialitou jsou hry příliš staré, nudné, obskurní nebo bizarní na to, aby kohokoliv zajímaly. Je vášnivým lovcem achievementů a rád vše dohrává na 100 %. Zbožňuje české lokalizace, alespoň tedy ty povedené. Po nocích stále ještě oplakává Adobe Flash Player a svoje stařičké PSP.