Zombie Army 4 Dead War – logo

Zombie Army 4: Dead War – zombie se vrací

6. 5. 2022

Zombie Army 4: Dead War je čtvrtým dílem populární série Zombie Army od známého studia Rebellion. Pokud jste o nich nikdy neslyšeli, jistě znáte jejich světoznámé hry jako Sniper EliteEvil GeniusWorld War Zero nebo Judge Dredd: Dredd vs. Death. Recenzovaný titul byl vydán pro PlayStation 4, Xbox Series X a Series S, Xbox One a Google Stadia. My se však podíváme, jak si vede na Nintendo Switch.

Výběr postav a dalších věcí

Než začnete likvidovat nemrtvé, budete si muset vybrat jednu z dvanácti hratelných postav. Ke každé z nich můžete přiřadit zbraně, perky, předměty a dary, které jsou k dispozici, a také na ně můžete aplikovat různé emoce. Ty však můžete použít pouze v online režimu, protože v hlavní kampani ztrácejí smysl.

Není třeba dlouze přemýšlet o tom, s jakou postavou chcete hrát, protože v průběhu hry mezi nimi můžete libovolně přepínat. Nepotřebujete žádné artefakty ani jiné předměty, abyste si mohli vyměnit postavy. Stačí přiběhnout ke stolu v základně a vybrat si, za koho chcete hrát dále. Pak už stačí jen tento proces potvrdit a opakovat ho po celou dobu hry.

Je to od vývojářů hezké gesto, že můžete během hlavní kampaně měnit postavy a všechny je tak poznat. Jenom se mi to z nějakého důvodu jeví jako zbytečnost pro hlavní kampaň, protože i když všechny mají své vlastní unikátní schopnosti, můžete jich naplno využít pouze v multiplayeru. Proto mi celkem hlava nebere, proč se tato možnost nachází v režimu pro jednoho hráče.

Jdeme masakrovat zombíky!

Až bude dokončena volba postavy, spustí se krátká úvodní animace s vysvětlením příběhu. Po jejím skončení se kamera přepne na vozidlo, které se prohání ulicemi Milána a zabíjí jednoho nemrtvého za druhým. Nicméně určité okolnosti donutí toto vozidlo zastavit a hlavní postava musí vystoupit. V tomto okamžiku se spustí minitutoriál, v němž je vysvětleno, jak postupovat při ovládání.

Ačkoliv samotná hra není obtížná, potřeboval jsem si obecně na její ovládání poněkud zvyknout. Několikrát se mi stalo, že při objevení hordy nepřátel jsem si popletl tlačítka a místo střelby hodil granát, při potřebě rychle zamířit jsem přepnul kamery nebo se přikrčil atp. Zkušení hráči na Switchi tyto problémy samozřejmě mít nebudou, poněvadž se mohou hratelnosti přizpůsobit mnohem rychleji.

Buďme však upřímní a řekněme si, že příběh Zombie Army 4: Dead War není nijak oslnivý a celkový obsah, který se nabízí, je nepoužitelný. Po dokončení této hříčky je pravděpodobné, že velmi rychle zapomenete, o čem to vlastně všechno bylo. Rozhodně to ale neznamená, že by šlo o špatnou hru, které nestojí za to věnovat váš čas, protože byť je příběh titulu podprůměrně zpracovaný, hratelnost je na tom o něco lépe.

X-Ray na scénu

Pokud se vám podaří zasáhnout kritický bod nepřítele, spustí se zpomalená animace, jejímž hlavním obsahem je letící kulka z vaší zbraně drtící příslušný orgán či kosti. Tato sekvence se spustí také v případě, že se vám podaří střelit dva cíle jednou ranou. Jedná se o pěkné zpestření hry, které vypadá dobře i na Nintendu.

Další dobrou věcí je, že pokud nepřítele zasáhnete do hlavy, rozletí se do všech světových stran. Je to podobné jako při použití granátu, s tím rozdílem, že je mnohem zábavnější sledovat, jak všude létají jednotlivé části těl. Všechny úrovně brutality, s jakou lze na zombie útočit, jsou příjemným zpestřením, ale z dlouhodobého hlediska to všechno začne být trochu monotónní a Zombie Army 4: Dead War ztrácí své jediné kouzlo, alespoň co se týče hlavní kampaně.

Co dalšího můžeme použít na nemrtvé? Příkladem může být klasická tichá vražda, při níž nemrtvému vrazíte nůž do hlavy. Dále můžete své zbraně modifikovat a dosáhnout toho, aby kulka obsahovala elektronický prvek, který po zarytí do mrtvého masa uvolní elektrické napětí, jež omráčí okolní nepřátele. Podobných vylepšení je ve hře více, ale většinou se nejedná o nic zásadního, o čem byste již nevěděli z jiných her. Jde například o rozšíření zásobníku, zvýšení poškození, výběr barvy zbraně nebo přidání přívěsku. Samozřejmě lze jednotlivé schopnosti postav vylepšovat. Například Boris může být schopen způsobit svou silnou pěstí elektrický šok, případně může vyvolat své kladivo nebo vrhací sekery.

Prohledávejte okolí

Přestože je Zombie Army 4: Dead War poměrně lineární hra, máte malou možnost prozkoumávat okolní prostředí – a rozhodně byste to měli dělat. Při výskytu velkého počtu nemrtvých se může stát, že občas netrefíte hlavu, čímž se vám rychleji vyčerpá munice. Nebo pokud se vzdáte odstřelovací pušky a pořídíte si věrného společníka, jako je Thompson, zjistíte, že munice mizí velmi rychle, a proto je dobré se po ní porozhlédnout.

Po celé mapě jsou rozmístěny bedny s cennou municí nebo granáty, které mohou být libovolně měněny. Munici nebo granáty je rovněž možné shromažďovat z mrtvých těl, avšak nikdy jich nezískáte tolik, kolik můžete získat z uvedených beden. V případě, že ale žádnou nemůžete nalézt, je možné si od padlých nepřátel vzít zbraň a tu dále využívat, dokud nějakou nenajdete. Kromě toho si můžete sbíráním sběratelských předmětů zvýšit úroveň svého profilu. Při vylepšování profilu se vám odemknou nové zbraně, barvy a všechny potřebné předměty. To je jedna z věcí, která mi na této hře vadila – nesouhlasím s mícháním věcí určených pro online použití s normálním režimem pro jednoho hráče.

Žádná rozmanitost

V Zombie Army 4: Dead War jsem byl znepokojen nedostatkem rozmanitosti. Všech dvanáct postav používá jednotné zbraně včetně vylepšení. Zmínil jsem se, že Boris může svou dovednost vylepšit tak, aby jeho pěst dávala elektrické šoky. Pravdou však je, že tuto dovednost můžete dát všem postavám, totéž platí pro dříve zmíněné kladivo a vrhací sekery. Toto se bohužel vztahuje i na výhody, které takto můžete přidělit, přičemž neexistují žádné specifické výjimky pro konkrétní postavu. V tomto ohledu se hra zdá být poněkud chatrná, ale samotné hratelnosti to nijak neškodí.

Ve hře máte celkem dvanáct perků, jež jsou rozdělené do tří kategorií: útok, obrana a ostatní. Ke své postavě můžete přiřadit pouze pět výhod, takže se musíte rozhodnout, co vám bude nejlépe vyhovovat. Sloty, do nichž tato vylepšení přidělíte, se postupně odemykají s tím, jak si zvyšujete svůj profil. Maximální úroveň pro dosažení posledního slotu je třicátá pátá.

Abyste však byli nuceni hrát, není jejich získání tak snadné, protože jejich odemknutí představuje subtilní úkol. Pokud například chcete získat bonus s názvem „Vampirismus“, musíte nejprve odemknout jednu z prestižních hodností první úrovně. Pokud chcete získat dovednost, která vám umožní nosit těžší zbraně, musíte nejprve zabít padesát nepřátel pomocí speciální těžké zbraně.

Grafické zpracování je obstojné

Zombie Army 4: Dead War vypadá na Switchi docela dobře, skoro bych řekl, že se grafická stránka nijak neliší od počítačové verze. Jistě, jsou tu určité rozdíly, protože Nintendo přece jen není hardwarově tak vyspělé jako například počítače nebo jiné herní konzole. Přesto si dobře pohrává s atmosférou a různými světelnými detaily.

Krásně je to vidět například v rentgenovém režimu, kdy kulka ničí kosti nebo jednotlivé orgány nepřátel. Jakmile se vám dostane do rukou plamenomet nebo prostě něco vyhodíte do povětří, plameny jsou věrohodně zpracované. Co mě příjemně překvapilo, byla plynulost samotné hry. Koneckonců mluvíme o kapesním zařízení, které podle mne není tak vyspělé. Proto jsem se docela obával, jak Nintendo zvládne hordy nepřátel nebo frenetické akční scény, ve kterých do sebe narážejí vlaky a vybuchuje prostředí. Za celou dobu hraní mi však titul ani jednou nespadl, nezaznamenal jsem žádné závady, žádné ztráty textur a umělá inteligence nepřátel je na dobré úrovni.

Režim Hordy

Zombie Army 4: Dead War obsahuje kromě příběhového režimu, ve kterém jen střílíte a přežíváte, také režim Horde. Upřímně řečeno, pro mě osobně je to nejnudnější část tohoto titulu. V tomto módu si totiž nejprve vyberete postavu, dáte jí vybavení a pak už jen musíte přežít co nejdéle. Jednotlivé nepřátelské útoky přicházejí pomalu ve vlnách a mezi jednotlivými útoky je dostatek prostoru pro doplňování zásob. Tím nechci říct, že je tento režim špatný, to vůbec ne; někteří lidé si ho mohou užít, protože se setkají s opravdu těžkými nepřáteli, jako je univerzální zombie.

Zombie Army 4: Dead War si na Nintendu Switch vede velmi dobře. Pokud jste zkušený hráč na této konzoli, nebudete mít zpočátku s ovládáním žádné potíže. Po grafické stránce vypadá hra slušně, přičemž rentgenový režim a lehká brutalita jí dodávají na zábavnosti. Bohužel, postupem času se hratelnost a vše ostatní stává poněkud monotónní. Přesto se jedná o velmi dobrý titul, který mohu doporučit všem fanouškům zombie her.

• žádné technické problémy
  • X-Ray a brutalita jsou dobře provedené
  • dostatek výhod, které můžete postavám přidělit