Každý jistě slyšel nebo osobně zaznamenal zprávy o událostech, které se v posledních dnech odehrávají ve francouzských ulicích. Obvykle bych se jako videoherní redaktor do tohoto odvětví nezapojoval, jelikož je to čistá novinařina. Přesto události nabraly takový spád, že místo aby francouzská justice hledala skutečné pachatele mezi sebou, začala se opět zabývat videohrami. Tyto informace poskytl zahraniční magazín Kotaku, díky kterému jsme se o tom dozvěděli
Francouzský prezident Emmanuel Macron má několik teorií o tom, co vyvolalo protesty po smrtícím policejním zásahu proti sedmnáctiletému řidiči dodávky: podle něj jsou viníky TikTok, Snapchat a videohry. Dle agentury Associated Press byl mladík zabit v úterý 27. června při dopravní kontrole v pařížském regionu Nanterre.Nahel, jehož totožnost byla zveřejněna pouze pod křestním jménem, zemřel na místě, což zvýšilo napětí mezi francouzskou policií a obyvateli jiných čtvrtí než Nanterre. V posledních dnech se na internetu rozšířila videa zachycující nepokoje, na nichž policie střílí do davu slzný plyn a výtržníci zapalují auta, pálí odpadky a rabují.
Macron z nepokojů obvinil sociální média, jako jsou Snapchat a TikTok. Plánuje spolupracovat s internetovými firmami na mazání citlivého obsahu a hnát tyto organizace k odpovědnosti. Francouzská policie zjišťuje totožnost těch, jejichž protestní výzvy se objevují na sociálních sítích. Macron se přitom domnívá, že za pokračující protesty mohou nejen škodlivé aplikace v telefonech, ale také videohry: „Někdy máme dojem, že někteří z těch, kteří jsou v ulicích, jsou opojeni videohrami,“ poznamenal.Otázka, zda videohry mohou vést k násilí, je předmětem vášnivých diskusí. Je třeba zdůraznit, že vědecké výzkumy v této oblasti nepřinesly jednoznačné závěry a názory odborníků z oblasti psychologie a sociologie se liší.
Podle některých studií by krátkodobé vystavení násilným videohrám mohlo u některých lidí, zejména u dětí a dospívajících, posilovat agresivní myšlení a jednání. Nicméně tyto účinky jsou obvykle považovány za dočasné a omezené. Dle výzkumných studií existuje několik dalších prvků, které mohou podporovat agresivitu, včetně rodinného prostředí, vztahů mezi rodiči a dětmi, sociálních kontaktů a genetických faktorů. Videohry nejsou jediným ani hlavním faktorem, který by přispíval k agresivnímu chování.
Například Sherry, J. L. v metaanalýze vlivu násilných her na agresivitu zjistil, že vliv brutálních videoher je menší než účinek vysílaných televizních filmů. Christopher John Ferguson publikoval podobné metaanalytické hodnocení pozitivních a negativních důsledků násilných videoher. Uvedl, že poznatky této studie nepodporují názor, že hraní násilných videoher způsobuje agresivní chování.