Tma. Chlad. Nekonečný tlak, který drtí ocel i mysl. Hlubiny oceánu vždy fascinovaly i děsily lidstvo, a jen málokterá videohra dokázala tuto primární úzkost z neznáma zhmotnit tak efektivně jako titul Murky Divers od studia Embers. Nejde však jen o čistokrevný horor. Tato hra je spíše precizně namíchaným koktejlem kooperativního přežití, managementu zdrojů a nervy drásajícího čištění, který vás ponoří do samotného srdce mořské thalassofobie. Připravte se na misi, která prověří vaše nervy i týmovou spolupráci, neboť úkol je jasný: odklidit nepořádek, který po sobě zanechala korporátní chamtivost, dříve, než vás pohltí to, co v hlubinách číhá.
Vítejte v týmu úklidových potápěčů
Murky Divers se prezentuje jako online kooperativní hororová hra pro až osm hráčů, která vás zavede na samé dno oceánu. Zde se nachází opuštěné laboratoře nechvalně proslulé společnosti Pharma Corps. Vaše mise je zdánlivě jednoduchá. Odstranit všechny mrtvoly z těchto zničených pracovišť a vymazat jakékoliv důkazy o neúspěšných experimentech. Zní to jako běžná úklidová práce, ale nenechte se zmást. Ten, kdo by čekal klidnou expedici, se hluboce mýlí. Oceán je plný nebezpečí, vaše zdroje jsou omezené a co je nejděsivější, nejste tu sami.
Titul nabízí intenzivní týmovou zkušenost, kde koordinace a komunikace jsou naprosto klíčové. Od velikosti vaší ponorky až po procedurálně generované vraky laboratoří, každý ponor je unikátním testem vaší schopnosti přežít a splnit úkol pod extrémním tlakem. A ano, pokud trpíte thalassofobií, Murky Divers vám ji naservíruje zdarma a s chutí
Zdroj: Embers
Stíny korporátního selhání
Příběh Murky Divers není vyprávěn skrze epické cutscény nebo komplexní dialogy, ale spíše skrze prostředí a atmosféru. Centrální premisa je hrozivě jednoduchá a účinná. Korporace Pharma Corps prováděla na dně oceánu neetické a zjevně katastrofální experimenty. Co přesně zkoumali, zůstává záhadou, ale výsledky jsou jasné: mrtvoly, zničené laboratoře a něco, co uniklo a nyní obývá temné hlubiny.
Vy a váš tým jste v podstatě jakási úklidová četa, která má vyčistit korporátní nepořádek a zahladit stopy. To dodává hře cynický a znepokojivý nádech. Necítíte se jako hrdinové, ale spíše jako ti, kteří se prostě snaží přežít a vydělat si na živobytí v tom nejhorším možném prostředí. Atmosféra je nabitá pocitem viny a zatajování, což jen umocňuje celkový dojem. Jednotlivé mrtvoly, které extrahujete, jsou němými svědky zvrácených pokusů a každá prázdná laboratoř skrývá ozvěny zoufalých výkřiků. Příběh je tedy méně o tradičním vyprávění a více o budování hrozivého kontextu pro vaše akce.
Tanec mezi klaustrofobií a agorafobií
Základní gameplay smyčka Murky Divers je jasná a návyková. Zní to jednoduše, že? Realita je ale mnohem složitější a děsivější.
Titul je primárně PvE (hráč proti prostředí) kooperativní zkušeností. Ponory probíhají v různých typech ponorek, které se liší velikostí a počtem členů posádky. Malá ponorka je pro sólo hráče nebo duo, střední pro až čtyři a velká pojme celou chaotickou posádku pěti až osmi potápěčů. Každá velikost radikálně mění dynamiku hry. Sólo ponor je o tiché a napjaté izolaci, zatímco osm lidí v jedné ponorce je zárukou koordinovaného chaosu a křiklavé zábavy, kde nikdo neví, co dělá ten druhý, ale všichni se snaží přežít.
Klíčovým prvkem je navigace ponorky, která je „slepá“. K pilotování musíte spoléhat na sonar a speciální stanice. To vyžaduje neustálou komunikaci mezi pilotem a operátory sonaru, kteří hlásí překážky, cílové lokace a především nebezpečí, která se skrývají v otevřeném oceánu. Špatná komunikace znamená jistou zkázu celé posádky.
Jakmile ponorka dorazí k vraku laboratoře, nastává druhá fáze, tedy výsadek. Jeden nebo více hráčů se musí vydat ven, do chladné temnoty, aby našli a extrahovali mrtvoly. K tomu slouží caddie neboli speciální vozík pro převoz těl. Tato část hry je plná napětí. Kyslík se spotřebovává rychleji, než byste čekali, a vraky jsou plné nebezpečí a stvoření, která jsou připravena vás kdykoliv zabít bez varování. Je to moment, kdy klaustrofobie ponorky ustupuje agorafobii otevřeného, monstrózního oceánu. Musíte prohledávat, vyhýbat se pastem, řešit různé neočekávané situace v prostředí, která jsou procedurálně generovaná, což zvyšuje znovuhratelnost a hlavně nešmejdit, co přesně jsou ty mrtvoly zač.
Po úspěšné extrakci těl se vracíte na ponorku, kde je musíte zničit pomocí skartovačky. Za zničené důkazy získáváte kredity. Tyto kredity jsou základní měnou pro přežití.
Hlubinný ekosystém hrůzy
Murky Divers nabízí četné opuštěné laboratoře rozeseté po dně oceánu. To přináší variabilitu prostředí, od zničených vědeckých základen po možné přírodní podmořské útvary, jako jsou hydrotermální průduchy nebo hlubinné příkopy. Procedurální generování vraků zajišťuje, že každý ponor bude mít jedinečné uspořádání, což brání repetici. Můžete očekávat, že jednotlivé biomy se liší nejen vizuálně, ale také typem nebezpečí a stvoření, která je obývají.
A co se týče nepřátel? Popis titulu je úmyslně vágní: „Vraky jsou plné nebezpečí a stvoření připravených vás zabít.“ To je mistrovský tah. Neznámé je vždy děsivější než to, co známe. Nepřátelé nejsou jen monstra, ale i věci, které číhají, a stíny prapodivných forem života. Naleznete zde stvoření, která se mohou maskovat v temnotě, nebo k tomu využívat prostředí, či vás pronásledovat jako neviditelné přízraky. Může jít o gigantické organismy, ale také o drobnější, ale stejně smrtící parazity nebo útočníky. Záměrné neurčité pojmenování posiluje thalassofobii – strach z hlubin a toho, co se v nich skrývá, aniž byste museli vidět konkrétní netvora.
Zdroj: Embers
Úklid s příchutí apokalypsy
Dlouhodobým cílem titulu je pravděpodobně odhalit celou síť zničených laboratoří, zlikvidovat co nejvíce důkazů a odemknout všechna vylepšení. Možná je na konci nějaké finální odhalení o povaze experimentů, nebo dokonce možnost uniknout z tohoto děsivého povolání. Murky Divers nabízí také speciální potápěčské lokality a možnost odemknout k tomu určené obleky. Díky dokončování misí nebo účastí na různých aktivitách.
Orchestr strachu a beznaděje
Vizuální stránka Murky Divers hraje klíčovou roli při budování atmosféry. Prostředí plné ne zrovna průzračné vody vypovídá o zkáze a hrůze. Stejně tak zrezivělé konstrukce, rozbité přístroje, stopy po panice a boji. Paleta barev je převážně tmavá, s omezenými zdroji světla z vaší ponorky nebo nouzových světel ve vracích. Efekty částic (kal, bubliny) a omezená viditelnost jsou zásadními pro navození klaustrofobie a agorafobie zároveň.
Hudební doprovod je minimalisticky ambientní, s občasnými návaly disonance a dunění, které naznačují přítomnost něčeho v temnotě. Zvuky ponorky – skřípání kovu pod tlakem, praskání a hučení motorů – vytváří pocit zranitelnosti a izolace. Zvuky zvenčí, jako je vzdálené šplouchání, neartikulované hluboké zvuky či rychlé pohyby ve vodě, budou ty, které vám zrychlí tep.
Mezi Barotraumou a Phasmobií
Murky Divers se evidentně inspiruje několika úspěšnými kooperativními žánry, jako jsou Barotrauma, Lethal Company nebo Phasmophobia. Oba tituly (Barotrauma a Murky Divers) se odehrávají v ponorkách v nepřátelském prostředí, obě kladou důraz na týmovou spolupráci a správu systémů. Lethal Company je nedávným hitem a sdílí s Murky Divers několik klíčových prvků: kooperativní sci-fi horor, sbírání zdrojů (šrot vs. mrtvoly), návrat na základnu pro prodej/vylepšení, procedurálně generované úrovně a důraz na přežití a proxy voice chatem. Murky Divers si tak berou to nejlepší z těchto žánrů: klaustrofobii a systémový management Barotraumy, extrakční smyčku a intenzivní týmovou práci Lethal Company a atmosférický horor s důkazy z Phasmobie. Umě to vkládají do unikátního a děsivého podvodního prostředí, které sází na primární lidské strachy.
Zdroj: Embers
Titul Murky Divers od Embers je jedním z nejpůsobivějších kooperativních hororů. Originální a tísnivé prostředí a herní mechaniky slibují hlubokou a napínavou zkušenost. Důraz na komunikaci, správu zdrojů a postupné vylepšování dodává hře dlouhodobou hloubku, zatímco procedurální generace a různé velikosti ponorek zajišťují velkou znovuhratelnost. Titul je hlavně pro fanoušky kooperativních survival her, kteří hledají něco víc než jen střílení zombíků. Pokud vás láká představa ponořit se do temných, neprobádaných hlubin, kde každý zvuk může znamenat zkázu a každá nalezená mrtvola vyvolává otázky, na které nechcete znát odpovědi, pak se připravte. Jen si dávejte pozor na to, co se skrývá pod hladinou, a především, co se může schovávat přímo za vámi.