„Není důležité plavat rychleji než žralok, stačí být rychlejší než kamarádi“. Tato věta vypůjčená z úvodu pravidel naprosto přesně vystihuje vše, čím Chramst! je. Zábavnou a potrhlou párty hrou, v níž se snažíte o to, aby žralok ukousl končetiny protihráčům dřív, než se pustí do těch vašich. Tohle by mi ale coby recenze asi neprošlo, a tak si Chramst! přece jen projdeme o ždibec detailněji.
Od robotů po koupelnové hračky
Chramst! je první českou verzí hry Get Bit!, která poprvé vyšla již v roce 2007. Lidičky z vydavatelství REXhry, které se o českou lokalizaci postaralo, hru znali a hráli poměrně dlouho, ale, přiznejme si otevřeně, předchozí edice hry s robotickými plavci a nezáživným žralokem nebyly vizuálně příliš atraktivní. Jenže pak přišlo studio Greater Than Games, které Get Bit! vydalo znovu. Roboty vystřídali cukrátkoví potápěči a nezáživného žraloka ten nejroztomilejší růžový kámoš všech dob. To ale trochu předbíhám. Tahle koupelnová edice každopádně potenciál zaujmout rozhodně má.
Chramst! je určeno pro 2–7 hráčů od 7 let, kteří jednu partii zvládnou za 10–20 minut. Autorem je Dave Chalker, který se podílel také na titulech Pekelná jízda: Vendetta nebo Betrayal at House on the Hill: 3rd Edition. Roztomilost hře vdechla ilustrátorka Si’yann. Studio Greater Than Games pak můžete znát díky titulům Duchové ostrova nebo Kód: Ovládni kyberprostor.
Koupání se žralokem
V Chramst! se stanete potápěčem, poklidně se koupajícím se skupinou kamarádů. Najednou se mezi vámi objeví žralok a, tak jak to žraloci dělají, začne vás trhat na kusy. Vaším úkolem je zůstat poslední ve hře. Nemáte šanci žraloka porazit, musíte jen doufat, že se na kamarádech nakrmí dost na to, aby vás nechal na pokoji.
Drsně morbidní téma je v této edici hry zjemněno tím, že potápěči a žralok pro jednou nereprezentují skutečné lidi, ale hračky do vany. I přesto ale pro některé hráče (obzvlášť ty dětské) může být postupné žraní plastových panáčků traumatizujícím zážitkem. Už jen kvůli tématu tak Chramst! není hrou pro všechny. Pokud ale téma dokážete vzít s nadsázkou, užijete si spoustu zábavy.
Ne, mě ne!
Rukopis Davea Chalkera je v Chramst! rozhodně znát, jde totiž o takovou Pekelnou jízdu mini. I zde závodíte o to, kdo zůstane poslední ve hře, jen místo střílení po spoluhráčích vám stačí být ve správnou chvíli rychlejší a deus ex machina v podobě žraloka se postará o ten zbytek.
V každém kole všichni hráči simultánně vyberou kartu ze svojí ruky. Karty jsou očíslované od jedné do sedmi, a pokud více hráčů zahraje stejné číslo, v tomto kole se nehýbou. Všichni ostatní se pak pohnou od nejnižšího čísla k nejvyššímu, přičemž doplavou vždy až na začátek skupiny. Jakmile se pohyb vyhodnotí, žralok ukousne poslednímu potápěči jednu končetinu. Zbyl-li z něj už jen trupík, hráč vypadává ze hry. Jakmile už zbývají jen dva potápěči, žralok toho posledního slupne vcelku a jediný nesežraný hráč vyhrává.
Kdo potřebuje náhodu, když má soupeře?
Chramst! je mojí alternativou her typu Výbušná koťátka. Akční, ztřeštěná, chaotická, škodolibá a roztomilá zábava, která však trvá pár minut a hlavně neobsahuje náhodu. V ruce máte na začátku partie všechny dostupné karty a je tak jen na vás, kterou z nich se rozhodnete použít. Nemusíte doufat, že tu jedinou potřebnou vám štěstěna přihraje do ruky. Vy ji tam budete mít. A nebo taky ne, ale ne proto, že by vás o ni něco obralo, jen jste ji už použili.
Celá hra se tak odehrává mezi soupeři. Vidíte, co kdo už zahrál, a snažíte se odhadnout, co se chystá vyložit teď. Zahraje vysokou kartu, aby se pohnul jako poslední, nebo nebude riskovat, že se sejde s někým dalším, a raději zahraje jedničku? Potřebujete se vlastně nyní pohnout nebo klidně obětujete jednu nohu, abyste získali bonus? To vše je na vašem rozhodnutí a na odhadu vašich milovaných soupeřů. Jen těžko vyváznete z partie Chramst! bez jediného kousnutí, ale nechat se strategicky kousnout ve správnou chvíli rozhodně není k zahození.
Au, tady já plavat nebudu!
Zmiňoval tu někdo bonusy při kousnutí? Ano, přesně tak. Chramst! odměňuje hráče za to, když je kousne žralok. Jednak adrenalin, který jim ztráta končetiny vlije do plastových žil, způsobí, že potápěč uteče až na začátek skupiny, jednak, a to je ještě důležitější, si dobere zpět do ruky všechny své dosud zahrané karty.
Velmi jednoduchým, ale funkčním způsobem se tak mezi hráči vyrovnávají síly. Kousnutý chudák nezůstává už navždy pozadu, ale naopak má větší rozhodovací možnosti a ještě se v příštím tahu nemusí tolik snažit plavat rychleji. S blížícím se koncem tak vůbec nemusí být od věci se nechat kousnout (pokud samozřejmě máte co bezpečně ztratit), abyste v posledních tazích měli v ruce plný arzenál karet. Pokud se vám daří extrémně dobře a žralok vás dlouho nekousl, nezoufejte, i vy si budete moci karty dobrat. Jen to uděláte až ve chvíli, kdy vám v ruce zbývá jedna jediná.
Koukejte na ty zoubky!
Desková hra Chramst! má sice velmi morbidní téma, tahle edice je ale zpracována tak roztomile, že jí to odpustíte. Stačí se kouknout na ilustraci na obálce. No řekněte sami, mohl by ten růžovoučký roztomilouš s těmi nejkrásnějšími zoubky někomu ublížit? No jako mohl, no, ale i tak ho budete milovat. Ilustrace na kartách skvěle znázorňují rychlost, s níž vaši potápěči uhánějí vstříc svojí záchraně. Ani přitom nevadí, že kromě barev jsou všechny balíčky stejné.
Figurky jsou přesně zpracované jako hračky do vody, včetně toho, že žralok má otvor na pískání. Kousnutí se zde nereprezentuje nějakým nudným žetonem, ale doslova a do písmene tu ukousnutou končetinu z figurky utrhnete, abyste ji na konci partie zase mohli vrátit zpět. Po pár tazích začnou potápěči plavat v odtržených pozůstatcích žralokova vražedného šílenství a hře to dodává skvělou atmosféru. Jen se trochu bojím, že se klouby odtrháváním při častém hraní poškodí, a já si budu muset hru pořídit znovu.
Být žralokem je fuška
Možná jste si na fotkách všimli, že ve hře je šest potápěčů, a přitom je hra údajně až pro sedm hráčů. V plném počtu se jeden chopí role žraloka, který má vlastní balíček karet. Může se tak rozhodnout, na kterou končetinu má zrovna chuť, nebo jestli raději přinutí hráče zahodit karty, pokud zahráli stejné číslo. Pokaždé, když se žralokovi nepovedlo zahrát to, co si vybral, ztrácí jeden žeton hladu (vtipně reprezentovaný nakousnutým mýdlem), a pokud je ztratí všechny, vyhráli potápěči. Žralok naopak vyhraje v případě, kdy ve hře zbyde jen on a poslední potápěč.
Chramst! je zábavná malá karetní párty hra, v níž se stanete potápěčem plavajícím s krvelačným žralokem. Ten v každém kole ukousne nejpomalejšímu potápěči končetinu a vaším cílem je zůstat poslední ve hře. Chramst! není kdovíjak hlubokým strategickým zážitkem a pro mnoho lidí v ní dost možná bude „hry“ příliš málo. Pokud ale hledáte titul na pár minut s pořádnou porcí škodolibé zábavy, v němž místo náhody hraje prim odhad soupeřů, jde o skvělou volbu. Pamatujte: „Není důležité plavat rychleji než žralok, stačí být rychlejší než kamarádi!“