Jsou příběhy, které nepotřebují slova. Příběhy, které se vyprávějí tóny houslí, barvami na plátně a tichým cvaknutím klíče v zámku. Komunikují univerzálním jazykem emocí, kde není nutný překlad. Právě do této kategorie uměleckých a hluboce lidských zážitků spadá When the Past Was Around. Není to počin, který by vás vyzýval k boji nebo strategii, ale spíše vás zve na tichou, melancholickou cestu skrze vzpomínky na lásku tak silnou, že její ozvěna přetrvává i po nevyhnutelném konci. Připravte si balení kapesníků, protože minulosti se utéct vážně nedá.
Děj beze slov
Seznamte se s mladou ženou jménem Eda a jejím milencem, antropomorfním mužem se soví hlavou, známým jednoduše jako Owl (Sova, pan Sovák, lord Sovis on Hučák). Celý příběh je vyprávěn bez jediného slova, dialogu či textu. Místo toho prožíváte sérii fragmentovaných vzpomínek, které skládají dohromady mozaiku jejich vztahu, od radostného začátku až po nevyhnutelnou ztrátu a truchlení, které následuje.
Samotné vyprávění je nelineární a poetické. V jednu chvíli se s párem choulíte na pohovce, v další sdílíte nanuk na dovolené, abyste se vzápětí ocitli v místnosti, kde Eda sama a zlomená žalem bojuje se svou minulostí. Právě tento ostrý kontrast mezi hřejivou radostí a srdcervoucím smutkem dává hře její obrovskou emocionální sílu a zanechává hořkosladký pocit. Je to vážně silná emotivní jízda.
Ve svém jádru pak je When the Past Was Around klasická point-and-click adventura s hádankami ve stylu únikových místností. V každé scéně-vzpomínce je vaším úkolem prozkoumat prostředí, najít klíče, rozluštit kódy a posbírat předměty, které vám odemknou cestu k dalšímu střípku minulosti.



Zdroj: igdb.com
When the Past Was Around jde po srdci, ne mozku
Je důležité zmínit, že hádanky nejsou navrženy tak, aby představovaly velkou výzvu. Jsou většinou jednoduché, logické a jejich řešení se často skrývá přímo před vámi. Nic složitého, nic nahodilého. Oproti třeba takovému Poldovi, krásně krok za krokem. Místo aby testovaly váš intelekt, slouží spíše jako symbolické úkony, které vás nutí interagovat se světem a prožívat vzpomínky spolu s Edou. Dokonce když budete bezradní, jsou zde tlačítka nápověd. Zoufalství tu není.
Ovládání je pak přesně takové, jaké byste od point-and-click hry čekali. Jednoduché, intuitivní a bezproblémové. Inteligentní kurzor vám vždy ukáže, jak můžete s daným předmětem interagovat, a inventář je přehledně umístěn ve spodní části obrazovky. Navíc je počin neuvěřitelně krátký a dohrajete jej přibližně za dvě hodiny (mě to trvalo tři, ale protože jsem plačka). V tomto případě to však není nevýhoda. Délka je perfektně zvolená tak, aby příběh neztratil své tempo a emocionální dopad. Je to koncentrovaný, silný zážitek, který by delší herní dobou mohl být zbytečně naředěn.
Bohužel, jsou zde technické vady, jako absence manuálního ukládání. When the Past Was Around se ukládá automaticky, pouze po dokončení celé kapitoly, což je frustrující, pokud vám třeba vaše malá ratolest leze po noze, že jdete číst pohádku a spinkat a vy musíte hru prostě vypnout uprostřed rozehrané části.



Zdroj: igdb.com
Vlastně ani neovládáte Edu
Zajímavým designovým rozhodnutím je, že přímo neovládáte Edu. Jste spíše jakýmsi neviditelným duchem, který se vznáší jejími vzpomínkami a interaguje s předměty, aby jí pomohl poskládat si minulost. Upřímně, trošku mě to stranilo od hlavní postavy, nemohl jsem se do ní řádně vcítit, nicméně to je asi otázka každého.
Určitě se nyní ptáte, “A Patriku, co vizuál?” When the Past Was Around je dechberoucí umělecké dílo. Unikátní, ručně kreslený styl připomíná ilustrace z milované dětské knihy nebo elegantní animovaný film. Měkké, tlumené barvy a detailně prokreslená pozadí vytvářejí útulnou, ale zároveň tesknou atmosféru, která dokonale ladí s tématem hry. Umělecké zpracování je plné symboliky. Nejvýraznějším prvkem je samotná postava Sovy. V mnoha kulturách je sova spojována s moudrostí, ale také se smrtí a přechodem do jiného světa, což jen pozvedá design hry o další nenápadný rozměr.
Absolutním srdcem celého zážitku je hudba. Nádherný a melancholický soundtrack, jehož hlavní houslový motiv se prolíná celou hrou, je hlavním nositelem emocí a vyprávění. Hudba není jen doprovodem, je to postava sama o sobě. Její tóny jsou hluboce spjaty s příběhem a vztahem Edy a Sovy, a mnoho hádanek je přímo založeno na hudebních motivech. Kromě ní je skvěle zpracován i zbytek audia. Každé kliknutí, otevření zásuvky nebo posunutí knihy je doprovázeno uspokojivým a realistickým zvukovým efektem, který dodává světu na hmatatelnosti a vtahuje vás hlouběji do děje.
When the Past Was Around je nádherná, dojemná a mistrovsky zpracovaná emocionální cesta. Jedná se o krátký, ale nesmírně silný zážitek, který využívá ohromující vizuální styl a podmanivý soundtrack k vyprávění hluboce lidského příběhu o lásce, ztrátě a síle vzpomínek. Ačkoliv jednoduché hádanky nebudou pro veterány žánru výzvou, skutečnou odměnou je zde samotný příběh a pocity, které ve vás zanechá. Jen tedy musím říct, že na konci recenze mi došla ještě jedna podstatná věc. I když je příběh a všechno ostatní nádherné, podruhé to zažít nepotřebujete. Promiňte.