Alone in the dark - úvod

Alone in the Dark 3 – horor z Divokého západu

22. 2. 2024

Alone in the Dark 3 je třetím dílem této série a zároveň se jedná o přímé pokračování druhého dílu. Tento titul je survival hororovou videohrou z roku 1995 a stejně jako u předchozích dílů jsou jeho vývojáři Infogrames. Hra poprvé vyšla na MS-DOS koncem roku 1995 a v roce 1996 dále pro Mac a Windows 95 pod názvem Alone in the Dark 3: Ghosts in Town. Jak název napovídá, v tomto díle se podíváme do města duchů, takže hurá do westernového městečka plného kovbojů, duchů a indiánů.

Třetí díl je poslední hrou původního kánonu herní série Alone in the Dark. Ta byla později mezi hráči známá jako „trilogie 90. let“, dokud se v roce 2008 nerozšířila o další díl s názvem Alone in the Dark (2008). Zajímavostí této hry ještě je, že nevyšla na disketách, nýbrž byla vydána na CD-ROMu s plnou zvukovou stopou Red Book a mluvenými dialogy (v jazyce podle země, ve které byla vydána). Zároveň byla první hrou v sérii, jež exkluzivně vyšla pro několik počítačových formátů.

Vítá vás městečko Slaughter Gulch

Náš hlavní hrdina Edward Carnby je povolán, aby prošetřil zmizení celého filmového štábu Hill Century Studio ve městě duchů, jež je známé pod názvem Slaughter Gulch. Městečko se nachází v Mohavské poušti v Kalifornii. Mezi zmizelými členy štábu je i další vám známá postava, a tou je Emily Hartwoodová. Za Emily Hartwoodovou jste si mohli zahrát v prvním díle, když zdědila po strýčkovi Jeremym Hartwoodovi sídlo Derceto. Edward záhy zjistí, že městečko zachvátila kletba a za zmizením štábu nestojí nikdo jiný než zlý kovboj a zakladatel městečka Jed Stone. Celé městečko je plné střelců, mutantů i krvežíznivých nemrtvých duší. Edwardovi tak nezbývá nic jiného než je všechny porazit a zachránit Emily.

Winchestrovku do ruky a hurá na ně

První díl se odehrával v sídle Derceto na Floridě, druhý díl Alone in the Dark nás zavedl do Hell´s Kitchen (Pekelné kuchyně), jež byla situovaná do státu Kalifornie. Poslední díl této trilogie nás s sebou vezme na Divoký západ. Zde se musí Carnby utkat s městečkem plným zombie kovbojů a psanců, kteří jej neustále zasypávají kulkami ze svým revolverových pušek značky Colt a brokovnic. Dokonce se tu setkáte i se slavnou puškou winchestrovkou. V polovině hry se zde začnou objevovat tradičně známé bezduché a hloupé zombie. Ke konci příběhu zaujme významnou roli koncept radioaktivní mutace a hráči se musí společně s Carnbym postavit monstrózním tvorům vytvořeným radiací.

Mezi vašimi nepřáteli budou tentokrát nemrtví, mutanti (tvorové zasažení radiací) a známí psanci a pistolníci. Patří mezi ně například Arizona Kid, Elwoodovy bratři, Li „Kobra“ Tung či šerif Jack Dawson. Bude tu na vás čekat i přímo samotný pekelný pistolník a zakladatel městečka Jedediah „Jed“ Stone, což je mimochodem syn našeho známého piráta Jednookého Jacka a Elizabeth Jarett.

Alone in the dark 3 - obyvatele městečka
Alone in the dark 3 - umřete tak vás pověsí

Vyváženost mezi arkádou a akční částí

Alone in the Dark 3 má úplně stejnou hratelnost jako oba dva předcházející tituly. Hra je však o poznání plynulejší a citlivější, což je poznat hlavně na střelbě. Byla odstraněna funkce reload (nabíjení) a přibylo naopak více hádanek než ve druhém díle. Úhly kamer nabízí hráčům spíše filmový zážitek. Pro každou lokaci je definovaný úhel pohledu, což jsme u předchozích dílů neměli. Ve hře najdeme přes šedesát 3D modelů různých postav a přes dvě stě padesát předrenderovaných obrázků pozadí.

Vývojáři si vzali k srdci poučení z prvního i druhého dílu a v Alone in the Dark 3 se snažili vyvážit akční a arkádovou část hry, aby to sedlo. V tomto díle najdeme mnohem více nepřátel. Přibyl také soubojový systém tzv. tváří v tvář, a tak se nemusí hráči spoléhat pouze na střelbu. Jako zbraň můžete použít například meč, nůž, hůl či bič (Indiana Jones by byl na vás pyšný). Pro hardcorové hráče navíc přibyla možnost vybrat si ze tří obtížností (začátečník, středně pokročilý a expert). K obtížnostem si každý hráč může nastavit i bojové vlastnosti Edwarda a soupeřů. U Edwarda jde o body života a hit pointy, u nepřátel můžete nastavit jen hit pointy. I tak je pak hra snazší než její předcházející tituloví sourozenci.

Zpátky se vrací hutná atmosféra prvního dílu

Atmosféra ve třetím dílu navazuje svou hutností a děsivými zvuky spíše na první díl série. Do hry se vrací opět ona temnota, která k survival hororu patří. Hráči se opět mohou těšit na potemnělé místnosti, v nichž vás budou znepokojovat všechny okolní dveře, jelikož nemáte nejmenší tušení, co je za nimi. K tomu přidejte dobré známé znepokojivé zvuky, plouživé kroky zombíků, a máte tu skoro stejné pocity jako u prvního dílu.

Hudba je tu za mě méně výrazná než v předchozích dílech. K vytvoření tajemné atmosféry přispívají i staré indiánské legendy kmene Navajo a motivy z historek o vlkodlacích. Dokonce si budete moci chvilku zahrát za pumu, do níž se přesune vaše duše. Tento kousek vychází z prastarých indiánských legend o posmrtném životě a reinkarnaci. V tomto posledním díle zjistíme, že vše je provázané. Příběhem se dostaneme i k známým postavám z druhého dílu, k pirátu Jednookému Jackovi a haitské voodoo čarodějnici Elizabeth Jarret.

Alone in the Dark 3 se vrací zpátky ke kořenům žánru. Hodně k tomu přispívá prostředí tajemného westernového městečka, plného temných zákoutí, nebezpečných pistolníků a děsivých indiánských legend. Líbí se mi, jak třetí díl spojuje příběhy obou dílů dohromady a hráč dostává komplexnější představu o tom, co se děje a jak je se vším spojena rodina Hartwoodova. Je tu více záludných hádanek a méně střílení než v druhém díle. Nesmím zapomenout vypíchnout opět perfektní dabing, jenž je velmi zábavný. Třetí díl a závěr této takzvané trilogie je lepší než druhý díl, alespoň dle mého skromného úsudku.

• opět perfektní dabing
  • návrat k původní děsivé atmosféře prvního dílu
  • komplexnost příběhu napříč jednotlivými díly