ANNO 117 art1

Anno 117: Pax Romana – oživte římské impérium

6. 12. 2025
Zdroj náhledu: Ubisoft

Celosvětově oblíbená herní série Anno se za více než dvacet let stala jedním z těch zvláštních herních fenoménů, které stojí mimo hlavní proud strategií, ale přesto si udržují fanaticky loajální publikum. Každý díl přináší své vlastní časové období, technologické výzvy a charakteristickou atmosféru. Od renesance přes průmyslovou revoluci až po futuristickou budoucnost. Nyní konečně nadešel čas, kdy se s touto slavnou sérií podíváme do antiky.

zdroj: Ubisoft

Série Anno vstupuje do antiky

Hrám, které dominují tomuto časovému období již léta, kraluje herní série Total War nebo například titul Imperator, či povedené taktické RPG s tahovými souboji Expeditions: Rome. Mezi méně úspěšné tituly, které se pokoušely probojovat se antickým Římem, pak můžeme zařadit Hegemony Rome.

Anno 117: Pax Romana tak vstupuje do epochy, která je pro strategické hry „zlatým standardem“ a zároveň taktickou výzvou. Přitom ale zůstává věrné své sérii a zakořeněné DNA, kdy budete budovat, expandovat, optimalizovat, balancovat, sledovat šťastné obyvatele a obří produkční řetězce, které se rozjíždějí jako dobře naolejovaný mechanismus. Otázkou však je, jestli tato klasická formule v antickém hávu nejen funguje, ale i působí svěže, nebo zda se tentokrát tvůrci pustili na příliš tenký led. Na to se podíváme v následující recenzi.

zdroj: Ubisoft

Srdce římského impéria

Anno 117: Pax Romana se, jak již název napovídá, odehrává v době největšího rozmachu Římské říše. Řím se topí v bohatství, ale zároveň začíná narážet na limity svého gigantického území. Samotný latinský výraz „Pax Romana“ znamená „římský mír“ a odkazuje na dlouhotrvající období relativního míru a celistvé stability v Římské říši od roku 27 př. n. l. do roku 180 n. l. Výraz pak jasně vystihuje fakt, že se ve své podstatě jedná o stav relativního klidu, který je však vynucený mocí Římské říše, tedy spíše řečeno se jedná o mír garantovaný silou římských legií. Během této doby zažívala říše ekonomickou prosperitu a ke konfliktům většího rozsahu docházelo spíše minimálně. Do tohoto označení se pak cíleně nepočítají neustálé války na hranicích říše, které probíhaly primárně za účelem expanze impéria, nikoli jako obrana před jeho napadením. Toto období začalo vládou prvního císaře Augusta a skončilo smrtí Marca Aurelia. Přesto všechno na severu stále číhají germánské kmeny, na moři pak opět začínají řádit obávaní piráti z Kilikie a sílí napětí mezi některými pohraničními provinciemi.

Z historického hlediska Anno 117: Pax Romana není simulace Říma ve stylu dokumentárního filmu, ale spíše dává okusit opravdový pocit z antiky. Prakticky ihned po spuštění na vás dýchá charakteristická architektura, tógy, sochy, trhy a samozřejmě také legie. Všechno je přitom stylizované tak, aby odpovídalo principům a mechanismům série Anno. 

Znalí hráči si pak (při hlubším hraní) mohou všimnout, že Anno 117 se tentokrát více než kdy jindy pokouší propojit čistě ekonomickou strategii s jemně vedeným příběhem. Nejste pouhý anonymní stavitel, vstupujete do role římského guvernéra, který má modernizovat a spravovat různé provincie. Jednotlivé úkoly tak nejsou pouze tutorialovými kroky, ale přispívají k postupnému budování dojmu, že jste součástí velkého stroje jménem Římská říše. To samo o sobě přidává bodíky k atmosféře.

zdroj: Ubisoft

Strategická ekonomika s římským kořením

Anno 117 zůstává věrné tomu, čím série vždy vynikala, a to jekomplexní ekonomická strategie s důrazem na produkci, logistiku a urbanismus, nikoli vojenský simulátor. S ohledem na hratelnost to píši hned zpočátku, protože pokud očekáváte způsob válčení a dobývání ve stylu Total War, budete lehce zklamáni. Tedy ano, válčení zde je a máte podobné zobrazení jako právě u Total War, ale jedná se spíše o doplňkový systém, nikoli o hlavní středobod hry, jako je tomu právě u slavné válečné série.

Válčení v Anno 117 je tedy přítomné, ale je navrženo tak, aby podporovalo a doplňovalo ekonomickou část hry, nikoli ji přehlušovalo. Pozemní bitvy jsou více taktického charakteru a méně spektakulární než v sérii Total War. Jednotky se rozmisťují do menších formací, přičemž prim hrají legionáři, lučištníci, jízda a podpůrné jednotky. Boje jsou spíše komorní, rychlé a zaměřené na ovládnutí klíčových bodů, než na epické střety tisíců. Námořní bitvy nejsou sice hlavním tahákem, ale římské galéry a vojenské lodě přispívají k větší rozmanitosti. Přístavy lze opevňovat, obchodní lodě chránit a mořské trasy je nutné pečlivě hlídat.

Ve srovnání s Total War jsou pak zdejší boje méně realistické a méně zaměřené na vojenskou strategii. Jsou však dostatečně propracované, aby působily jako důležitý herní prvek. V jádru jde především o obranu zájmů a obchodních cest, nikoli o masivní dobývání. Což ve své podstatě a s ohledem na hlavní tahák hry funguje dobře.

Hlavním tahákem je totiž hlavně systém budovatelské strategie, tedy konkrétně výstavba měst v různých provinciích říše, které se od sebe liší klimatem, dostupnými surovinami i nároky obyvatel. Právě tato pestrost vytváří největší kouzlo hry, protože musíte simultánně řídit několik odlišných ekonomických center. Každé město se tak stává unikátní malou výzvou, protože někde trpíte nedostatkem vody, jinde je půda úrodná, ale chybí vám základní suroviny. Logistické sítě proto tvoří páteř celé hratelnosti.

zdroj: Ubisoft

Hratelnost je komplexní, vrstevnatá a stále návyková

Hratelnost Anno 117 staví na osvědčeném modelu, pomalu se zdokonalujete a „prokousáváte hlouběji“. Začínáte s malou osadou, postupně ji rozšiřujete, budujete infrastrukturu a vytváříte produkční řetězce. Obyvatelé mají své potřeby, které se vyvíjejí podle jejich sociální vrstvy. V antickém kontextu se však přidávají nové vrstvy a typické římské instituce, například systém patronátu, gladiátorských her či občanských práv.

Důraz je kladen především na vhodnou správu zdrojů. Suroviny jsou často regionálně omezené, což vás nutí nejen obchodovat, ale doslova si budovat logistické impérium. Sklady, cesty, přístavy, konvoje, to všechno musí být perfektně propojeno. Přeci jen, „řetěz je tak silný, jako jeho nejslabší článek“.

Dalším bodem, na který je nutné brát zřetel, je růst populace a potřeby obyvatel. Od prostých venkovanů přes městské řemeslníky až po bohaté patricie, každý typ obyvatel má specifické požadavky i přínosy. Vyšší vrstvy poskytují pokročilé technologie, ale vyžadují i luxusní služby.

Nebyl by to opravdový Řím, kdyby chyběla politická pleticha a kulturní přínos. Některé provincie mají problémy s loajalitou nebo kulturními rozdíly. To přidává do hry nový typ výzev, které nejsou jen o surovinách, ale o společenské stabilitě. V tomto ohledu pak může v určitých fázích vše vyústit v určitou repetitivnost, tedy když máte na starost správu více provincií.

A s tím souvisí také diplomacie a vztahy se sousedy. Stejně jako v případě boje a Total War, tak ani v tomto bodě nečekejte hlubokou diplomatickou strategii jako třeba v případě Crusader Kings III a u podobných titulů. Jde spíše o určité vztahové prvky, jako jsou obchodní dohody, konflikty a politické tlaky z Říma. To všechno dohromady vytváří velmi dynamickou strukturu, která vás postupně zavede od jednoduchého budování vesnických stavení až k řízení rozsáhlého římského města s monumentálními budovami. Po ekonomické stránce je zde však poměrně dost prvků, které mohou být v konečném důsledku (protože je na sebe dost věcí navázaných) náročnější na pochopení. Což opět odkazuje na správu zdrojů, logistiku, obchod a výrobu. Někdy na první pohled zanedbatelná chyba může ovlivnit celou rozsáhlou síť a vy pak budete mít plné ruce

zdroj: Ubisoft

Anno 117: Pax Romana přináší římskou estetiku ve špičkovém grafickém kabátě

Budování města v Anno 117 působí na první pohled známě, ale přináší nové prvky vycházející z římského světa. Namísto průmyslových továren zde najdeme amfiteátry, lázně, fóra, legionářské kasárny nebo akvadukty. Právě akvadukty patří k nejzajímavějším novinkám, protože dodávají vodu do vzdálených oblastí a nutí vás tak plánovat infrastrukturu jinak než v předchozích dílech.

Produkční řetězce reflektují římskou ekonomiku od pěstování obilí a hroznů přes výrobu keramiky, oleje, textilií až po luxusní artikly jako parfém, víno či šperky. Tyto systémy působí celkově robustněji než v posledních dílech, ale zachovávají jasnou a pochopitelnou strukturu.

Zajímavým prvkem je také rozdělení měst na části určené pro různé společenské vrstvy, což podporuje organickou tvorbu čtvrtí. Často tak budete stavět chudinské čtvrti na okraji, zatímco bohaté patricijské domy se tyčí v blízkosti náměstí a monumentálních staveb.

Možná se ptáte, zda se v tom všem budete vůbec schopni zorientovat. Jasná odpověď. Ano, budete! Uživatelské rozhraní je velice příjemné a velmi intuitivní, taktéž orientace v technologiích a jiných mechanikách. Titul jede v zajetém standardu herního žánru i vlastní série.

Po vizuální stránce je Anno 117: Pax Romana vizuální lahůdkou, kdy se kolikrát přistihnete, jak se prostě jen kocháte. Města působí živě, budovy jsou detailní a prostředí je plné drobností, které vytvářejí atmosféru antiky. Na tržištích se pohybují obchodníci, v rezidencích je slyšet ruch, v lázních postávají obyvatelé.

Krajina je rozmanitá, od sluncem vyprahlé Itálie přes úrodné galské planiny až po husté germánské lesy. Hra působí téměř jako pohyblivé diorama a pohledy z výšky jsou skutečně malebné. Vizuální styl je přitom nejen krásný, ale i přehledný, což je u komplexních městských strategií klíčové. Nutno zmínit, že skvělá grafika si také bere co do HW náročnosti a u rozsáhlých měst můžete mít na slabších strojích lehké problémy.

Hudba dokáže okamžitě navodit pocit římského světa, aniž by sklouzla do přílišné pompéznosti. Využívá tradiční nástroje, chorály i jemné melodie. Zvuková kulisa je přitom také bohatá, ať už se jedná o cvrkot trhů, zvuk kováren, šum vody v akvaduktechnebo kroky legionářů. Dabing v příběhových sekvencích působí profesionálně a pomáhá udržet atmosféru.

zdroj: Ubisoft

Anno 117: Pax Romana je odvážným krokem série do období, které je pro strategické hry ikonické. Naštěstí se však nesnaží kopírovat ostatní tituly a zůstává věrné své unikátní identitě. Nabízí hlubokou ekonomickou simulaci, propracované městské budování a atmosféru, která dokáže vtáhnout. Přitom si zachovává návykovou hratelnost, která sérii proslavila. Tato hra se pro milovníky žánru a série stane jednoznačně žroutem  volného času.

Klady
  • strhující atmosféra římského světa díky grafice, hudbě a detailům
  • robustní ekonomické systémy a propracované produkční řetězce
  • pestré regiony s odlišnými výzvami
  • autentická architektura a skvěle navržená urbanistická struktura
  • příběhový rámec, který dává hraní kontext
  • vyvážený růst obtížnosti a značná variabilita stylů hry
Zápory
  • válečný systém je spíše doplňkový a nemůže soutěžit s Total War
  • náročnější pochopení některých pokročilých ekonomických prvků
  • občasná repetitivnost při správě více provincií
  • vysoké technické nároky u rozsáhlých měst
Platforma PC
  • Datum vydání 12.11.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.