Apidya - ilustrační obrázek

Apidya’ Special oživí legendární německou střílečku s „japonskou“ včelou v hlavní roli

19. 8. 2025
Zdroj náhledu: Chat GPT

Říká vám něco název Apidya? Pokud pamatujete počítače Commodore Amiga nebo dostatečně pečlivě čtete Gaming Professors, měli byste teď souhlasně přikyvovat. Jedná se o slavnou horizontální střílečku, která exkluzivně na Amigu vyšla v roce 1992. Dočkala se ještě jedné reedice a fanouškovského portu pro Windows, ale od té doby zůstává jen na původních disketách, emulátorových ROMkách a v srdcích hráčů, kteří si ji pamatují. Teď se všechno mění. Německý vydavatel ININ Games totiž oznámil plnohodnotný remake Apidya’ Special, který vyjde příští rok na PC a na moderních konzolích.

Pod remakem si nepředstavujte emulaci nebo nějaké protáhnutí AI filtrem. Vývojáři originální Apidye se znovu sešli, vzali do rukou assety připravené pro nezrealizovaný konzolový port a s jejich pomocí hru udělali znovu. Legendární skladatel Chris Hülsbeck se zase postaral o remix svého původního soundtracku.

Apidya’ Special bude mít volitelné širokoúhlé rozlišení, rozšířené levely, paralaxní efekty (ty v původní verzi kupodivu nebyly), podporu kooperativního hraní a různé moderní zlepšováky, včetně možnosti udělat hru jednodušší. To bude nepochybně třeba, neboť Apidya je známá mimo jiné pro svou brutální náročnost.

Původní Apidya je dílem německé společnosti Kaiko. Ta si svůj japonsky znějící název nezvolila náhodně, neboť se již na přelomu 80. a 90. let vzhlížela v japonských arkádových hrách a anime. Apidya se ostatně snaží tvářit jako pokračování jakési v Evropě neznámé japonské klasiky a její titul je na úvodní obrazovce zapsán také v katakaně (byť by nad vhodností užité transkripce nejeden japanista pozdvihl obočí).

Exotické jméno Apidya ovšem z japonštiny nepochází. Nejspíš je odvozené z latinského slova „apis“, tedy včela. Právě v tento bodavý hmyz je totiž proměněn hlavní hrdina Ikuro, který musí najít lék pro svou manželku a vypořádat se se zlotřilým čarodějem. Hra začíná na krásné, idylické louce plné všemožného hmyzu a jiných zvířátek, nicméně později se prostředí stává stále více znepokojivým a stylizace se láme do jakého biomechanického hororu. Po stránce hratelnosti se Apidya inspiruje žánrovými klasikami jako Gradius nebo R-type. Mezi vyznavači shmupů je zpravidla považována za jednu z nejlepších evropských stříleček vůbec.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.