Ara Fell: Enhanced Edition – klasické japonské RPG

Sdílet
Sdílet
Sdílet
Zdroj: IGDB.com
Ara Fell kombinuje to nejlepší z RPG a japonských her, jedná se o velké dobrodružství plné vizuálních požitků, jimiž je tento žánr proslulý. Připomeňme si například tituly Hero King Quest: Peacemaker Prologue, Helen´s Mysterious Castle nebo Cosmic Star Heroine. Všechny obsahují sílu, vášeň, odhodlání (ano, Xena), silné emoce, momenty překvapení a spoustu dalšího. Ara Fell: Enhanced Edition od studia Stegosoft Games je jednou z nejlepších ukázek JRPG, jakou jsem za posledních pár let viděl. Poznejte zajímavé postavy s vlastními příběhy, jež nám mají ukázat, že svět bude vždy stát za záchranu.

Konečně je tu pořádný příběh!

V dobách dávno minulých byli bohové rozhádaní. Jedna bohyně se svár rozhodla vyřešit tím, že vyzvedla kus světa do nebes, čímž vytvořila zemi Ara Fell, kde žili elfové, lidé a také upíři. Bohužel místo očekávaného míru vypukla mezi rasami hrůzostrašná válka plná krveprolití a bolesti. Elfové se v ní obětovali nejen kvůli záchraně kontinentu, ale také aby zamezili upírům nad ním získat kontrolu, nicméně to nestačilo. Ara Fell se dál pomalu hroutí a upíři nabírají na moci. Naštěstí je tu Lita, šestnáctiletá dívka, která je mimochodem i skvělou lučištnicí, s jedním velkým úkolem, a to zachránit svět. Jak to má udělat? Musí nalézt šest elfích artefaktů různě rozmístěných po kontinentu a s jejich pomocí osvobodit elfy z jejich dobrovolného spánku.
Někdo by to nazval možná bizarní, až divnou předlohou, ale dovolím si nesouhlasit. Jedná se o japonskou hru, nemine vás tím pádem fantasy stylizace s náhledem do anime, která se promítla i do příběhu Ara Fell. Jeho skvělé tempo v hráči vyvolává potřebné emoce, a to jak ve vedlejších úkolech, tak při proběhnutí hlavní kampaně.
Určitě vás napadlo, když hledáme artefakty na kontinentu, jak je to s cestováním? Hra obsahuje systém podobný cestování ve Spellforce 2. Na světadíle jsou rozmístěné krystaly a hrdinka se dokáže se svými parťáky teleportovat od jednoho k druhému. Skvělý krok od vývojářů, kteří tím zrušili hodiny nezáživného pobíhání a courání se po mapě.
Co by to bylo za subžánr RPG, kdyby Lita kolem sebe neměla pořádnou partu? Titul má klasické fantasy třídní rozdělení v podání bojovníka, mága a barda. Bojovníka představuje Adrian, válečník s mečem a štítem. Za barda, supporta a překvapivě sympaťáka je zde Doren, jehož léčivé schopnosti vám nejednou zachrání zadek. Do třetice je tu překrásná čarodějka Seri Kesu.

Zdroj: Igdb.com

Rozdělujte body zkušenosti, schopnosti i itemy

Každá postava má své speciální schopnosti, jež se dají následně více rozšiřovat. Jedná se o běžnou soustavu, která mi připomíná rozdělování specializací v Dragon Age. Adrian se může stát zuřivcem (obdoba berserkera), Doren profesionálním léčitelem nebo motivátorem, Seri může zvýšit elementární poškození a Lita zase maximalizovat kritické zásahy nebo mít plošný útok. Je důležité si uvědomit, že schopnosti by měly být v rovnováze. Vyberete-li si Adriana jako zuřivce, vyplatí se k němu Doren jako léčitel a Lita s plošným útokem.
Hrdinové mají také různé vybavení, které funguje jinak než v klasických RPG. Neměníte jej, ale vylepšujete. Během plnění vedlejších úkolů narazíte na lepší materiál, s jehož pomocí můžete své vybavení upgradovat. Automaticky doporučím vylepšovat brnění, v Ara Fell je to nutný základ. Zbytek je už méně významný, protože poškození nemá stejnou hodnotu jako obrana, což je docela škoda.

Zdroj: Stegosoft Games

Ara Fell: Enhanced Edition má velmi netypický vizuál a bojový systém

RPG prvky zní skvěle, jen hra nemá nejmodernější grafiku. Ara Fell bohužel sází na jednoduchost 2D pohledu, mnou považovaného za značně nevyhovující – obsáhlý příběh si zaslouží pořádnou animaci. Neurážím tím velice kvalitně udělaný 2D pohled, jenž si udržel nadstandardní přehlednost, avšak bylo by nejlépe, kdyby titul opustil tento nenápadný styl a přešel do pořádného 3D z pohledu třetí osoby. Rozhodně ale vidíte více než ve velice podobně stylizovaném Vampire Survivors.

Bojový systém je vytvořený na tahy. Vidíte nepřítele, vrhnete se na něj a poté říkáte vaším hrdinům, co mají udělat: označit, zaútočit, bránit se, léčit, co považujete za nutné. Jedná se o 2D boj na neviditelném hexovém poli. Nepřátel jsou hromady, od malé kočičky s křidélky po kočko-lišku. Rozmanitost je opět příjemným bonusem, díky ní se vyhnete stereotypu v soubojích.
Perličkou je soundtrack. Hra obsahuje snad neomezené množství fantasy hudby, a jste-li fanoušci tohoto hudebního žánru, nejde si muziku neužít. Krásný mix smyčcových nástrojů s pianem navazuje na klidný svět, který toužíte objevovat. V boji naopak přichází napětí skoro jako v Kobře 11. Hudební podkres je velkou přidanou hodnotou. Moje nejoblíbenější část je hra na píšťalu, která je příjemně romantická a probouzí chuť si zatančit v dešti.

Zdroj: Igdb.com

Když se titul nesnaží být ničím víc, ale stejně to stačí

Z Ara Fell mám však pocit, že se nesnaží být ničím víc, ničím unikátnějším. Příběh je skvělý, dialogy zajímavé, zjednodušený bojový systém funguje, ale postrádám u nich hloubku. Hra jasně ukazuje, že byla vytvořena, jen aby vás bavila nějaký čas – pak se propadne do hlubin „odehrál jsem, ale za měsíc nevím, o čem to bylo“. Tedy kromě soundtracku, ten je už v playlistu.
Podobný problém je s nerovnoměrnými obtížnostmi. V té nejsnazší stačí odehrát hlavní příběh. Vyberete-li tu nejtěžší, musíte odehrát i hromadu vedlejších misí, získat hromadu zkušeností, a na kontinentu Ara Fell prožijete desítky hodin. Nejlepší cestou je normální obtížnost, v níž máte od každého část, což udržuje konzistentnost, tedy volnost otevřeného světa a zároveň striktně danou cestu hlavní linky. Dokonce je zde i možnost vymazat nepřátele ze hry, abyste si užili pouze příběhovou linii, která je sice skvělá, ale titul se poté stává spíše herním filmem než čímkoliv jiným.
GP uvozovky

Kdyby Ara Fell: Enhanced Edition nebylo klasickou 2D hrou, byl bych z něj odvařený. Přináší perfektní příběh, skvělou hudbu, snadné ovládání i jednoduchý bojový systém, hlavní ozdobou zde pak jsou barevnost a dokonalý soundtrack. Pokud se chcete zabavit na nějakých dvacet hodin, je tu hra přímo pro vás – ostatně do hrdinů se zamilujete rychlostí blesku. Titul se akorát nesnaží být ničím více a pouze udržuje standard ve svém žánru.

skvělá hudba
nádherný příběh
úžasné postavy