Ara Fell

Ara Fell: Enhanced Edition – klasické japonské RPG

5. 1. 2023
Zdroj náhledu: IGDB.com

Ara Fell kombinuje to nejlepší z RPG a japonských her, jedná se o velké dobrodružství plné vizuálních požitků, jimiž je tento žánr proslulý. Připomeňme si například tituly Hero King Quest: Peacemaker Prologue, Helen´s Mysterious Castle nebo Cosmic Star Heroine. Všechny obsahují sílu, vášeň, odhodlání (ano, Xena), silné emoce, momenty překvapení a spoustu dalšího. Ara Fell: Enhanced Edition od studia Stegosoft Games je jednou z nejlepších ukázek JRPG, jakou jsem za posledních pár let viděl. Poznejte zajímavé postavy s vlastními příběhy, jež nám mají ukázat, že svět bude vždy stát za záchranu.

Konečně je tu pořádný příběh!

V dobách dávno minulých byli bohové rozhádaní. Jedna bohyně se svár rozhodla vyřešit tím, že vyzvedla kus světa do nebes, čímž vytvořila zemi Ara Fell, kde žili elfové, lidé a také upíři. Bohužel místo očekávaného míru vypukla mezi rasami hrůzostrašná válka plná krveprolití a bolesti. Elfové se v ní obětovali nejen kvůli záchraně kontinentu, ale také aby zamezili upírům nad ním získat kontrolu, nicméně to nestačilo. Ara Fell se dál pomalu hroutí a upíři nabírají na moci. Naštěstí je tu Lita, šestnáctiletá dívka, která je mimochodem i skvělou lučištnicí, s jedním velkým úkolem, a to zachránit svět. Jak to má udělat? Musí nalézt šest elfích artefaktů různě rozmístěných po kontinentu a s jejich pomocí osvobodit elfy z jejich dobrovolného spánku.Někdo by to nazval možná bizarní, až divnou předlohou, ale dovolím si nesouhlasit.

Jedná se o japonskou hru, nemine vás tím pádem fantasy stylizace s náhledem do anime, která se promítla i do příběhu Ara Fell. Jeho skvělé tempo v hráči vyvolává potřebné emoce, a to jak ve vedlejších úkolech, tak při proběhnutí hlavní kampaně. Určitě vás napadlo, když hledáme artefakty na kontinentu, jak je to s cestováním? Hra obsahuje systém podobný cestování ve Spellforce 2. Na světadíle jsou rozmístěné krystaly a hrdinka se dokáže se svými parťáky teleportovat od jednoho k druhému. Skvělý krok od vývojářů, kteří tím zrušili hodiny nezáživného pobíhání a courání se po mapě.

Co by to bylo za subžánr RPG, kdyby Lita kolem sebe neměla pořádnou partu? Titul má klasické fantasy třídní rozdělení v podání bojovníka, mága a barda. Bojovníka představuje Adrian, válečník s mečem a štítem. Za barda, supporta a překvapivě sympaťáka je zde Doren, jehož léčivé schopnosti vám nejednou zachrání zadek. Do třetice je tu překrásná čarodějka Seri Kesu.

Zdroj: Igdb.com

Rozdělujte body zkušenosti, schopnosti i itemy

Každá postava má své speciální schopnosti, jež se dají následně více rozšiřovat. Jedná se o běžnou soustavu, která mi připomíná rozdělování specializací v Dragon Age. Adrian se může stát zuřivcem (obdoba berserkera), Doren profesionálním léčitelem nebo motivátorem, Seri může zvýšit elementární poškození a Lita zase maximalizovat kritické zásahy nebo mít plošný útok. Je důležité si uvědomit, že schopnosti by měly být v rovnováze. Vyberete-li si Adriana jako zuřivce, vyplatí se k němu Doren jako léčitel a Lita s plošným útokem.

Hrdinové mají také různé vybavení, které funguje jinak než v klasických RPG. Neměníte jej, ale vylepšujete. Během plnění vedlejších úkolů narazíte na lepší materiál, s jehož pomocí můžete své vybavení upgradovat. Automaticky doporučím vylepšovat brnění, v Ara Fell je to nutný základ. Zbytek je už méně významný, protože poškození nemá stejnou hodnotu jako obrana, což je docela škoda.

Zdroj: Stegosoft Games

Ara Fell: Enhanced Edition má velmi netypický vizuál a bojový systém

RPG prvky zní skvěle, jen hra nemá nejmodernější grafiku. Ara Fell bohužel sází na jednoduchost 2D pohledu, mnou považovaného za značně nevyhovující – obsáhlý příběh si zaslouží pořádnou animaci. Neurážím tím velice kvalitně udělaný 2D pohled, jenž si udržel nadstandardní přehlednost, avšak bylo by nejlépe, kdyby titul opustil tento nenápadný styl a přešel do pořádného 3D z pohledu třetí osoby. Rozhodně ale vidíte více než ve velice podobně stylizovaném Vampire Survivors.

Bojový systém je vytvořený na tahy. Vidíte nepřítele, vrhnete se na něj a poté říkáte vaším hrdinům, co mají udělat: označit, zaútočit, bránit se, léčit, co považujete za nutné. Jedná se o 2D boj na neviditelném hexovém poli. Nepřátel jsou hromady, od malé kočičky s křidélky po kočko-lišku. Rozmanitost je opět příjemným bonusem, díky ní se vyhnete stereotypu v soubojích.

Perličkou je soundtrack. Hra obsahuje snad neomezené množství fantasy hudby, a jste-li fanoušci tohoto hudebního žánru, nejde si muziku neužít. Krásný mix smyčcových nástrojů s pianem navazuje na klidný svět, který toužíte objevovat. V boji naopak přichází napětí skoro jako v Kobře 11. Hudební podkres je velkou přidanou hodnotou. Moje nejoblíbenější část je hra na píšťalu, která je příjemně romantická a probouzí chuť si zatančit v dešti.

Zdroj: Igdb.com

Když se titul nesnaží být ničím víc, ale stejně to stačí

Z Ara Fell mám však pocit, že se nesnaží být ničím víc, ničím unikátnějším. Příběh je skvělý, dialogy zajímavé, zjednodušený bojový systém funguje, ale postrádám u nich hloubku. Hra jasně ukazuje, že byla vytvořena, jen aby vás bavila nějaký čas – pak se propadne do hlubin „odehrál jsem, ale za měsíc nevím, o čem to bylo“. Tedy kromě soundtracku, ten je už v playlistu.

Podobný problém je s nerovnoměrnými obtížnostmi. V té nejsnazší stačí odehrát hlavní příběh. Vyberete-li tu nejtěžší, musíte odehrát i hromadu vedlejších misí, získat hromadu zkušeností, a na kontinentu Ara Fell prožijete desítky hodin. Nejlepší cestou je normální obtížnost, v níž máte od každého část, což udržuje konzistentnost, tedy volnost otevřeného světa a zároveň striktně danou cestu hlavní linky. Dokonce je zde i možnost vymazat nepřátele ze hry, abyste si užili pouze příběhovou linii, která je sice skvělá, ale titul se poté stává spíše herním filmem než čímkoliv jiným.

Kdyby Ara Fell: Enhanced Edition nebylo klasickou 2D hrou, byl bych z něj odvařený. Přináší perfektní příběh, skvělou hudbu, snadné ovládání i jednoduchý bojový systém, hlavní ozdobou zde pak jsou barevnost a dokonalý soundtrack. Pokud se chcete zabavit na nějakých dvacet hodin, je tu hra přímo pro vás – ostatně do hrdinů se zamilujete rychlostí blesku. Titul se akorát nesnaží být ničím více a pouze udržuje standard ve svém žánru.

• skvělá hudba
  • nádherný příběh
  • úžasné postavy