Pokud je někde zmínka o Obsidian Entertainment, každému se dozajisté vybaví tituly jako Fallout: New Vegas, Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords nebo legendární Pillars of Eternity a jeho univerzum. Avowed je dobrodružné akční RPG z first-person/third-person pohledu, které se odehrává v úchvatném univerzu Pillars of Eternity.
Zpátky do kouzelného univerza, ale trochu jinak, než jsme zvyklí
Jak jsem již zmínil v úvodu, Avowed je nejnovějším projektem vývojářského studia Obsidian Entertainment, které vytvořilo ve svém kultovním RPG, Pillars of Eternity, herní univerzum, které je známé jako Eora. Tento fakt je pro samotnou hru klíčový, protože i když se jedná o Skyrim-like, tak zde přece jen nejsou všechny typické mechanismy. V tomto ohledu je například Tainted Grail: The Fall of Avalon zmíněnému Skyrimu daleko bližší, než právě Avowed. Nejedná se rozhodně o něco negativního, ale je potřeba si to hned ze začátku ujasnit. Zároveň hra nabízí bohatý a detailní svět v kombinaci se silným příběhem a zasazením, jak už se to od Obsidian Entertainment dá čekat. Avowed tedy sdílí stejné herní universum a většinu lore s Pillars of Eternetity, proto budou ve výhodě ti, co tuto hru již znají.
Eora je světem, kde smrtelníci žijí, umírají a znovu se rodí v koloběhu reinkarnace, na nějž dohlížejí bohové. Aedyranská říše byla donedávna pod ochranným dohledem Woedicy, paní zákona a pomsty. Avšak ve chvíli, kdy svůj zrak odvrátila, započaly léta útrap, revolt, hladomoru a pochybností o právoplatné vládě.
Jste vyvolený, protože ještě v lůně vaší matky se vás dotkl samotný patronský bůh a obdaroval vás magickou mocí, což se projevilo i na vašem zevnějšku. Pro některé jste byli požehnaní, ale většina vás vnímala jako odpudivé ztělesnění ohavnosti. Jediný, kdo ve vás viděl potenciál, byl samotný císař, který vás jmenoval svým vyslancem na divoký kontinent Living Lands. Vaším úkolem je objasnit záhadnou nákazu zvanou Dreamscourge, která mění mrtvé v chodící zombie pokryté houbami a živé dohání k šílenství, než je plně pohltí.
Široká škála přizpůsobení už od samotného začátku
Co vás na hře jednoznačně zaujme, je opravdu široká škála přizpůsobení, jak co se týče samotného nastavení hry, tak zejména v uživatelském rozhraní. Nejenže si můžete nastavit velikost textu, ale lze také prakticky vypnout (nebo zapnout) ikony, různé ukazatele, HUD, ale třeba i zvolit, zda chcete primárně hrát z pohledu první nebo třetí osoby, aktivovat asistenci míření a mnoho dalšího.
Pestrá je také tvorba postavy. Jak po vzhledové stránce (můžete vypnout i viditelné mutace způsobené božským dotykem, i když lidé budou nadále reagovat jako byste je měli), tak ve formě oslovení a také ve vašem původu, jenž reflektuje vše, čím jste si za svůj dosavadní život prošli. Můžete být válečný hrdina, bystrý zvěd, tajemný učenec nebo třeba věštec. Vámi zvolený původ vámposkytuje unikátní možnosti odpovědí v dialozích a zároveň určuje vaši startovní zbraň a hodnoty základních atributů jako je síla, obratnost, intelekt nebo třeba vnímání či schopnost konstituce.
Následuje úvodní filmeček, který vám zřetelně ukáže, jak se projevuje nákaza Dreamscourge v celé své kráse.
Poté se probíráte v úvodní lokaci, kde jste seznámeni s vaší aktuální situací a samozřejmě si osaháte základní mechanismy hry včetně pohybu, soubojů a všeho potřebného. Samozřejmě, že to není tak přímočaré, ale nechci vás připravit o sebemenší požitek ze hry a něco více prozrazovat. Opravdová hra nicméně začíná, když se dostanete do prvního města, kde se setkáte s dalšími postavami.
Stejně jako v každém poctivém RPG, i zde máte možnost plnit hlavní a vedlejší úkoly, které vás zavedou do všech možných koutů Living Lands. V tomto ohledu se sluší hned z kraje zmínit, že kontinent není ze začátku plně otevřený. Je rozdělen do velkých lokací, které se vám postupně zpřístupňují a mezi kterými můžete následně volně cestovat.
Jakou cestu si v Avowed zvolíte?
Avowed se na první pohled snaží vyvolat pocit hloubky a velké otevřenosti. To bohužel odpovídá realitě pouze z části. I když jsou hlavní úkoly celkem dobré, přesně zapadají do univerza a posouvají příběh dál, většinu zásadních rozhodnutí, které mohou mít dopad na možné konce hry, povětšinou děláte ve chvíli, kdy se právě chystáte přejít do další lokace. Nicméně jsou situace, kdy pocítíte následky svých rozhodnutí během několika minut.
V tomto duchu se nesou i vedlejší úkoly. I když se vám podaří danou situaci vyřešit po dobrém, způsob, jakým to uděláte – tedy zda budete zastrašovat, vydírat nebo lhát – může zapříčinit, že potenciální nepřátelé utečou, nebo si na vás naopak opodál počíhají s partou dalších otrapů. Někdy se dokonce vyplatí vrátit se na místo dříve splněného úkolu, abyste mohli vidět, jak se situace změnila. Pomůžete odvrátit útok příšer na prosté obydlí, a když se následně o pár nocí vrátíte, můžete vidět, jak usedlost funguje nyní. Nebo necháte zloděje vykrádat hroby, abyste se následně vrátili na místo a pocítili hněv okradených duchů. Pomůžete vykoupit hříchy prosebníka, jenž zabil člověka, a pomůžete mu utéct, jen abyste se záhy dozvěděli, že šlo o chladnokrevného vraha, který po vaší pomoci zabil další nebožáky? Nebo se na něm naopak rozhodnete vykonat pomstu od pozůstalých, kteří chtějí naplnit zákon „oko za oko“, abyste se následně vy stali trnem v oku tamní posádce. A jak budete postupovat dál? Zabijete posádku, která je vám v patách, nebo se jí pokusíte situaci vysvětlit?
Jinými slovy, většina vašich rozhodnutí bude mít následky a samozřejmě ovlivní, jak vás vaši společníci a širší okolí budou vnímat. Je škoda, že ve hře není žádný ukazatel morálky nebo oblíbenosti, který by vám mohl lehce napovídat, kdo je na co háklivý.
Většina zvratů, které v Avowed zažijete, je docela předvídatelná. Což je s ohledem na Pillars of Eternity, které umně pracuje s různými nečekanými situacemi, zklamáním. I přesto vás hlavní příběh a většina vedlejších úkolů udrží v zájmu. Zvláště díky zajímavým možnostem volby.
Ve městech se hra pokouší simulovat organický život. Jeho součástí jsou politické intriky, do nichž nahlédnete během rozmluv s obyvateli. S některými si budete moci opravdu dobře poklábosit, jiní na vaše oslovení jen něco zamumlají a hledí si svého. Pokud by vás napadlo, že se rozhodnete ve stylu Skyrimu sahat lidem do kapes, okrádat je a trochu si přilepšit, tak vás musím zklamat. Tato mechanika ve hře není, což je rozhodně škoda.
Z blízka nebo z dálky? Aneb budete mistr meče nebo mistr kouzel?
Tím se dostáváme k hratelnosti. Avowed můžete hrát z first-person nebo third-person pohledu. Oba pohledy fungují celkem dobře, i když při pohledu ze třetí osoby se neubráníte pocitu ztráty určité kontroly a osobitosti. Nicméně, obě volby fungují velice dobře, a je tak na vás, kterou variantu preferujete.
Ve hře je jasně vidět důraz na různorodost vybavení. Máte k dispozici hned dva sety zbraní, ale to neznamená, že nemůžete používat i další vybavení. Nechybí zbraně na blízko (jako meče, sekery, dýky) ani na dálku (kouzelné hole, arkebuzy nebo křesadlové pistole či luky). Většinu zbraní můžete efektivně kombinovat jak se štítem, tak třeba smečem a pistolí. Nechybí ani velké a pomalé obouruční zbraně. Je zde systém výdrže, který způsobuje, že se můžete vyčerpat a na krátkou dobu ztratit schopnost bojovat. Běhání ovšem staminu nikdy nevyčerpá Na kouzla pak máte manu v podobě fialkové esence.
Bitvy jsou dynamické a napínavé, zvláště když povětšinou bojujete proti přesile. Síla nepřátel je znázorněna lebkami a římskými číslicemi u jejich jmen. Bitvy jsou nicméně především o správném načasování a pozičním postavení v rámci útoku a protiútoku.
Ze začátku toho moc neumíte a ani toho moc nesvedete. Dokonce ani když si vyberete za svou postavu válečného hrdinu, tak neumíte blokovat nebo parírovat. Systém levelování vám umožní se zaměřit na konkrétní styl, kdy si můžete vybrat mezi Fighterem, který se zaměřuje na boj na blízko, Rangerem, který má rád boj z dálky za pomocí luků a palných zbraní a Wizardem, tedy milovníkem ničivých kouzel. Případně si můžete zvolit kombinaci stylů. Každá specializace má svůj strom schopností a několik úrovní. Je však zvláštní, že schopnost parírování, kterou byste čekali spíše u Fightera, najdete u Rangera. Díky ní při správném načasování můžete elegantně rozhodit nepřítelův postoj, abyste následně mohli provést velmi povedený, silný a efektivní kombo protiútok. Celkově je však boj za Fightera spíše o navýšení procentuálních statistik a jednoznačně nejsilnější variantou se jeví Wizard, který může navíc volit mezi ohněm, elektřinou nebo třeba mrazem. Nicméně je pravdou, že každá specializace má své klady a zápory. K tomu všemu máte ještě Božské (Godlike) schopnosti, které získáváte na základě vašich rozhodnutí ve specifických situacích, které nemohu blíže jmenovat.
Boj se zbraněmi na blízko a s magií působí jednoznačně plynuleji a komplexněji, než v mnoha jiných podobných hrách. Taktéž má velký vliv vaše zbroj a úroveň zbraní, které můžete vylepšovat ve svém ležení, ať už se jedná o upgrade nebo enchant zbraní.
Když jsme u boje, tak rozhodně stojí za to zmínit slabé místo, které Avowed má, a to je poměrně slabá paleta nepřátel. Nejde vyloženě o to, že by ve hře bylo málo jednotlivých variant (např. šaman, bojovník, léčitel atd.). Například všudy přítomní Xauripové jich mají více než dvacet. Ale druhová diverzita je slabá.
Umělá inteligence nepřátel není také nijak zvlášť hluboká. Nepřátelé na blízko se na vás budou vrhat, ti z dálky budou buď kouzlit, vyvolávat potvory, nebo na vás střílet. Sluší se nicméně přiznat, že například vůdci různých tlup nebo minibosové jsou schopni opravdu odběhnout za roh, aby se vyléčili, nebo se snaží pro ně udržet výhodnou pozici. Lukostřelci na vyšších úrovníchsi zase drží potřebnou vzdálenost pro střelbu. Běžní nepřátelé ale moc netaktizují.
S partou to je vždycky příjemnější
Na vaší cestě za dobrodružstvím budete mít k ruce také partu společníků, kteří vám nejednou pomohou v těžkých situacích a dost možná vám zachrání život. Společníky potkáte různě po světě. Někdy je potřeba něco splnit, aby se k vám přidali, jindy mají vlastní důvody, proč chtějí být v partě s císařským vyslancem, a jindy se dají jednoduše koupit.
Najednou s sebou můžete mít až dva společníky, kteří prakticky slouží jako „rozptylovači“ útoků nepřátel. A v těžkých bojích se stanou neocenitelnou pomocí. V průběhu hry tito společníci nabízejí také skutečně užitečné ochranné nebo útočné bojové schopnosti. Každý z nich má totiž vlastní strom dovedností, kde můžete volit, co od daného společníka očekáváte a k čemu ho budete využívat. Můžete mít obrněnce, který na sebe nepřátele naláká, rangera, který je sice slabý v kontaktním boji, ale z dálky bude působit masivní poškození, nebo čaroděje, léčitele či efektivního stopaře, který bude jistit vaše kroky, abyste nešlápli na nastraženou past a nezemřeli ve stylu amerických vojáků ve Vietnamu.
V táboře, který můžete rozložit na specifických místech v každé lokaci, lze s těmito společníky prohodit pár slov. Zjistíte, že každý má svůj osobitý příběh, postoje a cíle. V rámci debat je navíc můžete více naklonit na svou stranu, nebo je od sebe odradit. Pokud je vaše činy znechutí, mohou vás i opustit.
Svět Avowed vás jednoznačně zaujme a kochat se rozhodně budete
Na světě Avowed je jednoznačně cítit a hlavně vidět ruka vývojářů z Obsidian Entertainment. Nejenže obsahuje osobitý příběh, který prakticky navazuje na Pillars of Eternity, ale je také snadné se zapomenout u čtení různých úryvků a svitků nebo u politických diskuzí s obyvateli hlavních regionů. Ano, musím opět zdůraznit, že ne se všemi se dá běžně mluvit a někteří opravdu působí spíše jako dekorace. Pokud se s nimi mluvit dá, stojí ty hovory opravdu stojí za to. Dozvíte se nejen spoustu nových informací, ale také můžete zjistit, kde se třeba nachází mapa k pokladu. K hraní je však třeba umět anglicky, protože titul nedisponuje českými titulky.
Svět Living Lands je rozdělen na několik lokací, jimž odpodívají rozdílné biomy. Naleznete zde zasněžené hory, lesnaté zelené krajiny, zříceniny nebo třeba poušť a písečná města. Je pravda, že lokace jsou z velké míry spíše poloprázdné, ale pak jsou zase místa, kde byste se nejraději boji vyhnuli a nevíte, jak jimi prokličkovat.
Vizuál je naprosto úžasný a nabízí přesně to, co byste od moderní hry očekávali. Krásné barvy, detaily, různá panoramata… jednoduše je všechno, jak má být. Když k tomu připočtete efekty kouzel a zbraní a vzezření některých nepřátel, jedná se opravdu o fajnovou podívanou. Na mnoho míst se navíc elegantně dostanete skrze povedenou mechaniku šplhání a parkourové skákání z římsy na římsu. Bohužel se mi ale párkrát stalo, že hra spadla s chybovou hláškou. Také nepotěší poměrně dlouhé načítání mezi lokacemi.
Celkově je škoda, že hra nenabízí nějaké vedlejší aktivity, třeba v podobě rybaření, kapsářství či něčeho podobného. Dokonce není možná ani žádná romance.
K tomu všemu je potřeba přičíst ještě povedené ozvučení. To se skládá jak z efektů, tak z dabingu a epické orchestrální hudby, která perfektně doplňuje atmosféru a věřím, že mnoho hráčů si ji rádo poslechne i mimo hru.
Avowed je povedené akční RPG, které je zasazeno do skvělého univerza Pillars of Eternity. Příběh a vedlejší úkoly se rozhodně povedly, taktéž je nutné zmínit opravdu široké množství přizpůsobení UI. Boje jsou dynamické, napínavé a celkový koncept pohybu je příjemný a elegantní. V určitém ohledu však budete mít z hraní pocit, že zde není až taková hloubka a neočekávané zvraty, na jaké jsme zvyklí u Pillars of Eternity a podobných RPG titulů. Taktéž paleta nepřátel je poměrně strohá, byť jsou tito nepřátelé dobře zpracovaní. Audiovizuální stránka hry, její hratelnost a lore jsou nicméně tím, co vás bude táhnout dál.