Bayonetta Origins Cereza and the Lost Demon – úvodka

Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon – děsivá pohádka

3. 4. 2023

Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon je nový příběh ze série Bayonetta pro Nintendo Switch od autorů z PlatinumGames. Nedávno vydaný třetí díl populární čarodějky Bayonetty dokázal fanoušky rozdělit. Některým se hra jednoduše líbila, zatímco veteráni našli mnoho nedostatků, které jim ubíraly na požitku ze zábavy. Jeden z těchto záporných bodů se týkal hlavní hrdinky, o níž se často hovoří jako o dominantní osobností. V Bayonetta 3 se ovšem chovala poněkud submisivně, což působilo dost zarážejícím dojmem. O tom, zdali tento titul opět rozdělí komunitu, nebo ji naopak sjednotí, se přesvědčíme v dnešní recenzi.

Pohádkové zpracování

Když se loni na akci Nintendo Direct objevil nový titul z tohoto univerza, byl jsem dost skeptický. Nechápejte mě špatně, přestože se mi Bayonetta 3 líbila, souhlasím s většinou, že se kvalitám svých dvou předchůdců nevyrovná. Pravdou ovšem je, že pro mě osobně je první díl tím nejlepším. Proto mě docela zaskočilo, když se autoři rozhodli udělat z tohoto světa další projekt. Jakmile se objevily první informace, koncepční nákresy či upoutávky, byl jsem ještě více udiven, jakým směrem se bude díl ubírat.

Jakmile se řekne Bayonetta, každý si okamžitě vybaví šílenou dominantní čarodějku, která se vysmívá nepřátelům. Během boje zároveň předvádí ladné (sexy) tanečky. Je to zkrátka ženská překypující sexualitou. Proto mě zaskočilo, že se Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon vydala opačným směrem. Obsahem nového dílu je život dospívající čarodějky, která je smutná, a ne tak odvážná, jak ji známe. Hra se celkově nese v pohádkovějším stylu vyprávění, díky čemuž je přístupnější teenagerům. Ano, jak už jsem zmiňoval, je to odlišný druh zpracování, ale musím říct, že funguje docela dobře.

Pro umocnění vašeho pohádkového zážitku je příběh mladé Cerezy zpracován formou dětské knihy. Vypravěčka čte dialogy, a dokonce mění hlas, abyste poznali, kdo z postav promlouvá. Pouze u démonického kocoura zní její dabing velmi směšně a někdy trochu křečovitě.

Popsat vám děj hry Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon je poněkud obtížný úkol. Abych neprozradil všechny detaily, uvedu vám pouze informace, o nichž se ví od samotného oznámení. Ujmete se role mladé Cerezy, která se právě učí svým magickým schopnostem. Protože je Cerezka i v mladém věku tvrdohlavá, nedbá přísných příkazů své opatrovnice a mentorky Morgany, aby se nikdy nepřibližovala k začarovanému lesu Avalon. Natož aby do něj vstupovala. Mladá hrdinka se tomuto zákazu vzepře a vstupuje do lesa. Tady chce vyhledat legendární sílu, s jejíž pomocí může osvobodit svoji uvězněnou maminku.

Průzkum pohádkového světa

Na hře Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon se mi líbí především otevřenost světa (resp. lesa). Tento titul je výjimečný nejen svým pohádkovým vzhledem, ale také otevřeným prostorem. Kouzelný les Avalon vám umožní prozkoumávat a objevovat skryté stezky. Narazíte na momenty, během nichž se můžete jednoduše zastavit a vychutnat si krásu krajiny, ve které se nacházíte. Narazíte také na truhly, v nichž naleznete materiály potřebné pro výrobu věcí.Během svého dobrodružství budete objevovat odpočinková místa, na nichž si můžete nejen uložit svou pozici, ale také vylepšovat své dovednosti a schopnosti démonického společníka.

Zároveň z nasbíraných materiálů vaříte léčivé lektvary. Výrobu lektvarů jsou doprovázeny zábavnými ilustracemi. Díky těmto mechanikám působí Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon jako RPG, a ne jako klasická rubačka, jak jsme zvyklí z předchozích dílů.

Kromě již zmíněných věcí můžete sbírat příběhové stránky, prostřednictvím jejichž obsahu se dozvíte více o postavách nebo o samotném Avalonu. Co bych na této hře rád vyzdvihl, jsou dungeony pojmenované jako Tír na nOg (z irské mytologie jde o zrcadlový obraz pozemského světa. Tir na nOg je popisován jako idealizovaný zrcadlový obraz pozemského světa, plný věčných hostin, magie, hudby a kouzel). V těchto dungeonech získáváte speciální artefakty, díky nimž si navyšujete zdraví nebo získáte více materiálu na výrobu.

Možná to zní zbytečně, vzhledem k tomu, že jediné, co tam získáte, jsou výše zmíněné věci, ale opak je pravdou. Jakmile se rozhodnete vstoupit do těchto kobek, můžete očekávat opravdu pěkné stylizace a hádanky. Pokud patříte mezi hráče, kteří mají rádi logické rébusy, u nichž se zapotíte, budete zklamáni. Hlavolamy jsou z velké části jednoduché a nenáročné, a proto si troufám tvrdit, že je tento nový titul vhodný i pro mladší publikum. V některých případech musíte využít Cereziných magických schopností, abyste přiměli rostliny povyrůst do výšky a mohli tak překonat propasti nebo se dostat na vyšší místa. Další rostliny navíc vyrostou jen proto, aby vám daly okvětní lístky, jimiž si můžete vylepšit své schopnosti.

Kouzlení probíhá formou minihry. Pokud je úspěšné, objeví se kruh se směrovými šipkami. Současně se rozezní zvukový signál, díky němuž se můžete orientovat poslepu. V kole se pohybuje malá kulička, která při setkání se směrovými šipkami vydává nepříjemnou melodii. V tomto okamžiku musíte pohybovat páčkou ovladače ve směru, kterým ukazuje orientační šipka.

Bohužel to má i svou stinnou stránku. Během patnáctihodinového dobrodružství jsem ani jednou nezemřel nebo se nezasekl v hádance. Díky tomu je to celé, troufám si říct, nudné, protože chybí jakákoliv výzva. Osobně nejsem příznivcem logických hádanek, ale mám rád, když je můj mozek čas od času vystaven výzvě. Bitvy také nejsou žádnou výzvou. Co však člověku vykouzlí pot na čele, je ovládání hry. V několika momentech jsem měl chuť prohodit ovladač obrazovkou.

Ovládání je nervy drásající

Po tom co přivoláte démonickou kočku, aby vám pomohla v boji nebo při řešení hádanek, ovládáte obě postavy současně. Cerezu kontrolujete levou páčkou a Chestera druhou. Když řešíte hádanku, je velmi snadné pohybovat s oběma hrdiny: ve většině případů nemusíte chodit současně. Zpravidla postačí například stisknout plošinu s jednou postavičkou, aby se druhá přesunula na vyšší pozici.

Jakmile ovšem dojde na souboj, je to o něco obtížnější. Během potyčky musíte ovládat oba hrdiny současně, což je někdy nadlidský úkol. V tomto díle Cereza poskytuje podporu svému démonickému společníkovi. Musíte tedy dávat velký pozor na to, co se děje. Z toho vyplývají v praxi situace, kdy musíte pomocí Cerezy zpomalit nebo zcela znehybnit nepřítele. jak jsem zmiňoval na začátku mladá Cereza se svým magickým dovednostem teprve učí. Díky tomu disponuje ne útočnými schopnosti a veškerou práci nechávám na svém společníkovi.

Současně s kočkou způsobujete poškození. Mezitím však musíte dávat pozor, aby na vaši vlastní Cerezu nezaútočili nepřátelé, zatímco vy pomocí kočky ničíte tvory v okolí. Přestože se jedná o titul pro jednoho hráče, druhý ovladač můžete dát členům rodiny a prožít příběh mladé Cerezy společně. Jeden ovládá hlavního hrdinu, druhý neohroženého démona.

Vztah za všechny prachy

Nejvíce se mi však líbil vývoj vztahu mezi hlavními hrdiny. Jelikož Cereza neumí tak dobře kouzlit, neví, jak svého společníka osvobodit z plyšáka, ve kterém ho nevědomky uvěznila. Zatímco ona se s ním snaží spřátelit, Chester o ni neprojevuje žádný zájem. Jediné, co chce, je dostat se z toho těla, aby se mohl vrátit do svého pekelného domova. Trochu mi to připomnělo Joela a Ellie z Last of Us, kteří se na začátku nesnášeli a všichni víme, jak to mezi nimi dopadlo.

Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon je svěží spin-off, který série potřebuje. Vývojáři z Platinumgames nám ukázali, že Bayonetta nemusí být neustále sexualizovaná, aby byla úspěšná. Pohádkový styl titulu je jednoduše skvělý a upřímně si nedokážu představit, že by hra vypadala jinak. Ovládání je zpočátku trochu složitější, ale brzy se v něm zorientujete. Chemie mezi hlavními postavami je na hře to nejlepší, stejně jako krásné, pestrobarevné ilustrace. Další výhodou je, že si můžete titul zahrát jak sami, tak s rodinou.

• pohádkové zpracování
  • varianta pro dva hráče
  • chemie mezi postavami