Betty & Earl – Titul

Betty & Earl: svět propojených hádanek

3. 3. 2024

Ačkoliv už se jedná o velice otřepanou frázi, často opravdu platí, že v jednoduchosti je krása. Ať jako důkaz poslouží, na kolik různých způsobů jsme měli možnost zažít Sokoban, který nás baví už jednačtyřicet (!) let – a kolik jeho variant se nám každý rok různí vývojáři snaží ještě prodat. Takto osvědčený základ lze však pojmout mnoha způsoby. Zatímco prudce geniální Patrick’s Parabox vsadil na složitý geometrický model způsobující bolesti hlavy, dnešní počin se vydává opačným směrem.

Titul Betty & Earl mě už kdysi zaujal jako demo v rámci Next Festu a plné verze se dočkal v roce 2023. Tato logická hra nic nekomplikuje a vystačí si s malým, jednoduchým, ale propracovaným světem. Ten je však o to půvabnější.

Příběh jedné lásky

Na první pohled tak máte co do činění s opravdu přímočarou záležitostí. Pohyb do čtyř stran se realizuje pomocí šipek, jako další povely postačí vrácení tahu a reset puzzlu. Vaším cílem je provést úrovní dva milence, Betty a Earla, aby se setkali na stejném políčku.
Je to zatím jednoduché?

Betty & Earl se však odlišuje tím, že vše je propojeno a pohybuje se zároveň. To zpočátku platí pouze pro oba hlavní hrdiny, později se k nim přidají také bytosti nebezpečné na dotek, symbolické děti nebo jiná stvoření sloužící jako pohyblivé bloky. Zároveň přibývají překážky ve formě zamčených bloků a klíčů, ohně, ledu nebo třeba miminek, jimž se nesmí nic stát. Vše ale souvisí se vším; i zdánliví protivníci vás mohou dostat ke klíči nebo vám jinak uvolnit cestu.

Hlavolamy vás tu nemají frustrovat, proto jejich řešení většinou nejsou příliš obtížná a moc času nezaberou. Ti náročnější hráči však ocení bonusovou výzvu v podobě srdíček označujících konkrétní pole, na která musíte oba hrdiny dovést.

ni ilo musi li mute suwi

Přesto to není pouze hratelnost, čím Betty & Earl zaujmou – stačí se podívat na přiložené snímky. Pozadí zdobí notový papír či souhvězdí, svět v tlumených barvách vybízí k oddechu a v závislosti na vašem postupu přibývají v menu hravé prvky. Úrovně navíc svým tematickým rozdělením odpovídají ročním dobám, a tak celá hra představuje jakousi symbolickou úvahu nad životem a plynutím času. Pro zvídavé hráče se v každém světě nachází i několik krátkých textů, které vás možná donutí k zamyšlení – a coby kulisa vás bude doprovázet podobně relaxační hudba.

Aby tento nezvyklý dojem dotvořila, značná část hry místo angličtiny užívá jazyk Toki Pona. Pokud byste chtěli zažít řeč, která má jen něco málo přes sto dvacet slov a v níž velkou roli hraje intuice spolu s kontextem, základy si natrénujete třeba právě tady (a potřebnou slovní zásobu i gramatická pravidla naleznete na wiki). To také může být celkem přínosný zážitek.

Je pravda, že Betty & Earl vám na dohrání nezabere ani hodinu a půl (pokud nejdete na 100 %), ale o tom to vlastně není. Nemusíte se jen hnát do cíle, spíše zpomalte a užívejte si svět, klidně si i přitom čtěte a překládejte. Jako milá, rozjímavá a celkem opomenutá hra s přiměřenou obtížností si snad své příznivce najde.

• Datum vydání 03.08.2023
    • Vývojář Giant Light Studios
    • Vydavatel Giant Light Studios

Umělecké zpracování

Atmosféra

Jan Pinc

Korektor, kterého občas políbí múza. Jeho specialitou jsou hry příliš staré, nudné, obskurní nebo bizarní na to, aby kohokoliv zajímaly. Je vášnivým lovcem achievementů a rád vše dohrává na 100 %. Zbožňuje české lokalizace, alespoň tedy ty povedené. Po nocích stále ještě oplakává Adobe Flash Player a svoje stařičké PSP.