Between The Stars intro

Between The Stars – zachraňte Republiku

8. 10. 2021
Zdroj náhledu: Isolated Games

Nekonečný vesmír, co je však za tímto nekonečnem? Jaké to bude za pár tisíc let, až lidé (pokud se nezahubí mezi sebou, jako třeba ve hře Dust to the End) budou moci létat mezi hvězdnými systémy a tyto dnes pro nás fascinující věci a jiné světy ve vesmíru budou pro tyto mezihvězdné plavce denní chléb? Nebyl by to samozřejmě člověk, aby všude, kam přijde, nezaséval i semeno války a chaosu, stejně tak jako ve vesmíru. Co je však skutečně tím nejdůležitějším pro člověka, který může cestovat mezi hvězdami, nabídne hra Between The Stars.

Cesta za záchranou Republiky v Between The Stars

Between The Stars je hra od nezávislého španělského studia Isolated Games. Ujmete se zde role kapitána mezihvězdného křižníku a procestujete galaxii, abyste zachránili Republiku. Na své cestě se budete muset vypořádávat nejen s nepřáteli, ale také budete muset činit důležitá rozhodnutí, vylepšovat své vesmírné plavidlo, obchodovat a bojovat. Nicméně všechno po pořádku.

Between the Stars je vesmírná akční hra s RPG prvky, mechanikou házení kostkou (Dice rolling) a souboji v reálném čase, ve které se ocitnete v čele mezihvězdného křižníku. Vaším úkolem bude ochránit civilizovaný svět před frakcí Children of the Sun – Dětmi slunce –, která ovládá hraniční planety známého vesmíru.

Svého kapitána si můžete sami navrhnout a samozřejmě nechybí ani volba základních startovacích atributů a první lodě a vybavení. Nicméně se nejedná o nic zásadního, na čem byste museli silně lpět, a to zejména vzhledem k tomu, že tyto atributy mají tendenci se v průběhu hraní měnit v závislosti na vašem stylu. Během hraní získáváte zkušenostní body, které následně můžete utratit za vylepšení vlastností, nebo tedy atributů vašeho kapitána.

Samozřejmě že na celou záchranu nebudete sami, a tak i vaše posádka má své vlastní atributy, které lze v rámci postupu díky levelování měnit a vylepšovat podle toho, jak zrovna potřebujete a uznáte za vhodné. V tomto směru se opravdu jedná o velmi dobré RPG.

Zdroj: Isolated Games

Vybavenost může zachránit život

Krom samotného levelování postav a vylepšování jejich dovedností je tu samozřejmě také možnost si vylepšit vaše vesmírné plavidlo. Dokonce i vybavení vaší lodi lze vylepšovat, pokud si oblíbíte určitou zbraň nebo zařízení. K dispozici máte spoustu vrstev přizpůsobení, aby vaše loď a posádka vypadaly tak, jak chcete.

Je tedy na vás, zda se budete zaměřovat na lasery nebo jednotlivé střely, či dáte přednost naváděcím systémům. Všechno je čistě na vás a na vašem herním stylu. Jsou zde i různé typy lodí, nicméně bych v tomto ohledu čekal přeci jen ještě malinko větší rozmanitost.

Velké stanice, na kterých přistáváte, ať už za obchodem či úkolem, jsou velmi povedené a jejich velikost odpovídá měřítku vaší lodi. Co stojí za zmínku, je i velmi povedený „parkovací systém“, kdy vás operátor této stanice navede, kam máte zaparkovat vaši loď.

Pohyb po těchto stanicích pak probíhá formou vybrání jednotlivé sekce stanice, tedy najedete myší, ukáže se vám, co se jedná za sekci, a kliknutím se tam přesunete. Následně se otevře příslušné rozhraní. Totéž se děje v případě, že se rozhodnete přistát na nějaké obyvatelné planetě, na které jsou základny.

Zdroj: Isolated Games

Vaše činy se odrazí v celém vesmíru

Mezi jedním z taháků hry patří jednoznačně „systém následků“, tedy vaše činy a rozhodování (zvláště v konverzacích) budou ovlivňovat další vývoj hry. Vaše volby a činy mohou způsobit, že získáte kladné a záporné výhody, stejně jako to, že vaše posádka může být zraněna nebo zabita.

Taktéž se vám může stát, že budete vysláni na záchranu jisté osoby – když ji zachráníte, následně ji máte dopravit na místo předání její rodině. Když však tuto osobu dostane do ruky strýc, ihned ji udeří a ona osoba vás prosí, zda může zůstat s vámi. Rozhodnutí je pak na vás, každopádně bez následků a případných postihů se neobejdete. V tomto ohledu se také objevuje již zmíněné házení kostkou, které ovlivňuje i úspěšnost v rozhovoru nebo dané následky.

Systém náhod dokáže značně oživit celkovou hratelnost. Nevinný čin, jako je návštěva zábavního parku, může nečekaně vést například k únosu člena posádky. To je na jednu stranu fajn, na druhou stranu jste kapitánem obávané a respektované posádky, máte skvěle vyzbrojený bitevník a někdo si dovolí unést jednoho z vás? Některé náhody jsou však i velmi povedené.

Při náhodných setkáních na vás může zaútočit několik nepřátelských lodí, zatímco se řítíte k cíli, nebo se může spustit událost, která v závislosti na vašich rozhodnutích a/nebo štěstí způsobí, že budete nějakým způsobem ovlivněni. Náhodná setkání nebo události mohou být také následkem vašeho rozhodnutí, které však ovlivní pouze jednoho člena posádky nebo přímo vašeho kapitána. Ten díky tomu může, ale také nemusí mít pozitivní nebo negativní nový titul atributu, což samozřejmě může ovlivňovat jeho jiné atributy a dovednosti.

Zdroj: igdb.com

Úkol sem, úkol tam, o všechno se postarám

Samotný příběh má také několik bodů, které působí jako body volby. Vývojáři se sami zmiňují, že vaše volby mohou potenciálně změnit „vývoj celého příběhu“. To je samozřejmě přesně to, co má většina hráčů her rádo: možnost volby, a samozřejmě díky tomu i značnou znovuhratelnost.

Between The Stars nabízí i celou řadu vedlejších úkolů. Některé se mohou odvíjet podle nahodilých události, jak je již zmíněno výše, jiné můžete cíleně vybírat na různých stanicích nebo planetách, případně je můžete dostat i od člena posádky.

Některé úkoly jsou poněkud přímočaré: letět do určitého systému, něco zničit, převézt atd. Jiné jsou opravdu zábavné nebo se z nich může stát další pozdější dobrodružství, viz příklad výše se zachráněním jisté osoby.

Souboje a následné pilotování vašeho křižníku pak probíhají formou pohledu ze třetí osoby, v tomto ohledu je hra podobná hře Freelancer nebo sérii Starpoint Gemini, což rozhodně není na škodu. Sluší se jistě zmínit, že souboje nezahrnují hody kostkou a jsou prováděny v reálném čase. Jednotlivé palebné systémy se pak v průběhu boje obnovují nebo přehřívají, s čímž musíte počítat.

Zdroj: Isolated Games

Jako s nákupním košíkem

Nicméně v některých situacích je znát, že se jedná stále o předběžný přístup. Některé lodě se v soubojích ovládají lépe, respektive lépe zrychlují a reagují, u jiných máte pocit, jako byste pilotovali přeplněný nákupní vozík v nějakém obchodním řetězci. Pokud k tomu připočtete pole asteroidů nebo vesmírných sutin, tak je o zábavu postaráno, tedy do doby, než při těžké srážce explodujete.

Zde však hrají velkou roli kapitánské atributy, a to doslova, protože některé vám pomohou s manévrovatelnosti specifických lodí. Zlepšení je tak ihned patrné, ale u některých plavidel to stále není plně znát. Samozřejmě pak také záleží, s jakým typem lodě se vydáte za svým dobrodružstvím. Podle klasického zavedeného principu mají rychlé stíhací bitevníky lepší ovladatelnost, ale slabší štíty, a tak méně vydrží. Velké bachraté křižníky pak toho vydrží víc, ale ovladatelnost, respektive manévrování, je složitější.

Grafika a ozvučení

Po grafické stránce je tato hra určitou kombinací dvou typů zpracování, když tedy nebudeme brát v potaz uživatelské rozhraní, které je velmi intuitivní a přívětivé. Samotná grafika je pak plná krásných vizuálních prvků, včetně zpracování plavidel, různých systémů a samozřejmě i laserů a výbuchů. Když jste ve své lodi a proplouváte vesmírem s hořícím kvantovým pohonem, hra vypadá fantasticky.

Oheň, který pohlcuje explodující loď (i s její posádkou), když z ní uniká a vznítí se kyslík, je něco, co nikdy neomrzí. Jakmile vaše loď utrpí poškození, začne uživatelské rozhraní jiskřit a vykazovat další známky poškození

Co je trochu slabší, jsou planety, respektive planety, na kterých přistáváte. Přeci jen kolikrát budete přistávat na plně obydlených planetách, a tak by se dalo čekat i trochu těch světel, jako třeba když se z vesmíru díváte na naši planetu, jejíž strana je momentálně odvrácena od Slunce. Nicméně zde není nic, co by se dalo extra vytknout jako závažný nedostatek.

Po zvukové stránce je hra na slušné úrovni. Některé postavy jsou nadabovány a je celkem příjemné slyšet, když se váš kapitán po bitvě zeptá, zda jsou všichni v pořádku, nebo pochválí posádku. Někteří dabéři odvedli opravdu dobrou práci, a to i dabéři pirátů, kteří vás přepadnou, nebo jiných specifických postav. Ve hře však převládá text, a někdy i poměrně složitý, tudíž je nutná dobrá znalost anglického jazyka.

Ozvučení jako takové je velmi povedené – slyšíte lasery, které taví trup nepřátelské lodi (anebo té vaší), a doslova si to vychutnáváte. Celkově jsou hudba a zvukové efekty na dobré úrovni.

Zdroj: Isolated Games

Předběžný přístup

Between The Stars je momentálně ve fázi předběžném přístupu, a proto se mohou některé aspekty a mechanismy hry v rámci vylepšování oproti finální verzi lišit.

Hru můžete sledovat zde.

Between the Stars je velmi povedenou vesmírnou hrou, která kombinuje prvky RPG, akce a zároveň i rozhodnutí, která ovlivňují herní svět. Hru jednoznačně hodně táhne nahoru osobitost a možnost přizpůsobení zbraní, lodí a posádky. Některé nedostatky zde sice jsou, ale i přesto se rozhodně jedná o dílo, které stojí za zkoušku, pokud patříte mezi fandy žánru vesmírných akčních RPG.

• grafika
  • zajímavé bojové a personální mechaniky
  • propracovaný systém oprav a obchodu