Bus Driver Simulator - červená

Bus Driver Simulator – autobusový simulátor z Ruska

23. 12. 2021

Dnes se po nějakém čase opět podíváme na zoubek jednomu simulátoru, v němž se vžijeme do každodenní nelehké práce řidiče autobusu. V naší redakci jsme měli tu čest již několik her toho typu recenzovat, jednalo se například o nový a zajímavý The Bus, který slibuje zpracování města Berlín v měřítku 1 : 1, nebo zcela čerstvý díl nejlepší a nejznámější série Bus Simulator 21, za jehož vyzkoušení vděčíme vydavatelské společnosti Comgad. Oba tituly měly své chybky, i když musím postupem času říci, že hlavně Bus Simulator 21 je na tom po několika updatech o mnoho lépe, než byl krátce po vydání. Náš maraton nyní rozšíříme i o autobusový simulátor od nezávislých ruských vývojářů KishMish Games, kteří na trh simulátorů přinesli Bus Driver Simulator. Jak se tento přírůstek povedl, nám ukáže dnešní recenze.

Začátky v předběžném přístupu

Bus Driver Simulator, jehož původní název byl Bus Driver Simulator 19 (2019), vyšel v předběžném přístupu v lednu 2018. To znamená, že tato hra je tu s námi již skoro čtyři roky. Já osobně jsem se poprvé k ní dostal o rok později, kdy jsem tak nějak dostal chuť si zajezdit autobusem a úplně jsem nechtěl zapínat starší Bus Simulator 18, jelikož ten jsem si dosytosti užil při jeho vydání a do dnešního dne v něm mám nahráno bezmála dvě stě hodin. První zkušenosti z Bus Driver Simulator ve mně zanechaly hořkou pachuť, hra obsahovala nespočet chyb, které ji dělaly v některých ohledech těžce hratelnou. Jednalo se především o problém s AI, jež tak nějak nerespektovala dopravní předpisy, dále fyzika a zvláštní řízení autobusu, různé bugy, a rovněž mě hra i několikrát shodila do systému. Dobré dva roky po mé zkušenosti jsem se k Bus Driver Simulator až do nynější recenze nevrátil, a proto není pochyb, že má zvědavost, kam se kvalitou posunul, byla neskutečně velká. V některých ohledech mě hra dokázala mile překvapit, v některých zase hodně zklamat.

V Rusku a Německu

Hra v plné verzi obsahuje dvě lokace, konkrétně zde navštívíme Serpuchov, což je ruské město ležící poblíž Moskvy, a německý Kolín nad Rýnem. Obě metropole mají něco do sebe a lze je poměrně snadno rozeznat stylizací budov, značením zastávek a také samozřejmě azbukou, kterou v německém Kolíně nahrazuje němčina. První zmiňované na mě zapůsobilo poměrně dobře, a když pominu samotnou grafiku hry, o které si povíme později, dali si vývojáři na Serpuchovu docela záležet. Kromě hlavních silnic zde najdeme i několik silnic druhých tříd a různých zajížděk, které dělí rušnou část města od té, řekněme, klidnější. Z Kolína nad Rýnem bohužel takový mohutný pocit nemám a přišel mi, jako by ho jen vývojáři narychlo splácali za účelem ospravedlnění cenovky 25 euro, za kterou se Bus Driver Simulator prodává. Nejvíce času jsem tedy strávil v ruském Serpuchově, který je podle mého názoru o trochu lépe zpracovaný.

Nyní ale už k té kýžené vizuální stránce, která mi přijde, že se za ty dva roky v oblasti kvality nikterak neposunula. Chápu, že KishMish Games jsou pouze indie vývojáři a pravděpodobně na lepší vizuál asi ani nezbyl rozpočet. Bohužel ale grafika samotné hry zaostává i za nějakým obstojným průměrem, který by se dal vzhledem k počtu vývojářů pochopit, pokud by hra stála nějakých patnáct, možná i dvacet euro. Jelikož je ale cena výše zmíněných pětadvacet, musíme z tohoto hlediska označit Bus Driver Simulator za podprůměr, s dodatkem, že za podobné peníze nalezneme o mnoho lépe vypadající hry, například onen starší Bus Simulator 18 nebo novější The Bus.

Nějakou drobnou pozitivní vlnu alespoň naladíme za optimalizaci, která žádným způsobem nehapruje, jako za dob předběžného přístupu, a konečně se z titulu stal použitelný produkt, který se nemusí bát zapnout ani hráči se slabším strojem.

Dva typy herních režimů

Bus Driver Simulator obsahuje dva herní režimy, vlastně tři, ovšem ten třetí se primárně zaměřuje na tutoriál, kde vám do detailu vysvětlí jednotlivé ovládací prvky celé hry. Pokud jste však již v minulosti s nějakým autobusovým simulátorem měli tu čest, můžete tutoriál s klidným svědomím přeskočit, jelikož ovládání je podobné jako u jiných her tohoto typu. Primárně zde budu popisovat zbylé dva režimy, kterými jsou scénáře a kariéra.

Režim scénáře nabízí několik předem nastavených misí, kde je vaším úkolem pro její dokončení a následné odemčení další nasbírat určitý počet bodů (mincí). Mise mají vždy stejný úkol a každá z nich se odehrává na jiné lince v daném městě. Dokončení jednotlivých scénářů není nijak těžký úkol, a pokud dodržujete dopravní předpisy i jízdní řády, nasbíráte požadovaný počet bodů poměrně rychle, v některých případech dokonce i s dvojnásobnou rezervou. V základní hře se nachází celkem dvanáct scénářů, přičemž devět z nich je umístěno v ruském městě Serpuchov a pouze zbylé tři v Kolíně nad Rýnem. Samotná kariéra má pak jen několik odlišností od režimu scénáře. Za body, které zde sbíráte, si kupujete nové autobusy a různé estetické či funkční vylepšení pro ně. To je prakticky jediný cíl, který tento režim nabízí. Chybí mi tu jakákoliv správa společnosti či najímání zaměstnanců, potažmo cokoliv jiného, co by nějakým způsobem obohatilo kariérní režim jako takový. Jedinou pozitivní funkcí ve hře je možnost vytvořit si vlastní trasu a možnost korigovat časy příjezdu a odjezdu podle své vůle. Autobusy ve hře jsou nelicencované a v základu jich máte k dispozici celkem sedm. Pokud byste chtěli váš vozový park poté dále rozšířit, můžete už jen v podobě placeného DLC.

Když už jsem začal s placeným rozšířením, k dispozici je i několik map. V naší redakci jsme měli možnost vyzkoušet mapu The outskirts of Murom, což je oblast, která se odehrává na okraji města Murom. Na rozdíl od ostatních map zde nenajdeme rozlehlé město, ale silnice s několika menšími vesničkami. Svou stylizací se tato mapa docela razantně odlišuje od ostatních a dokáže hraní alespoň částečně obohatit. Cena rozšíření je ovšem 14,99 euro, což není zrovna málo.

Různé chyby, ale i zlepšení

Od dob předběžného přístupu se hra v některých ohledech zlepšila, ale někde bohužel zůstala stejná, viz například vizuální stránka. Abych však jen Bus Driver Simulator nekritizoval, velmi se posunula dopředu fyzikální stránka a jízdní model. Nemohu sice říci, že by ovládání působilo nějak realisticky, řízení ale bylo mnohem lépe vyladěně a celkově ho mohu označit za velmi příjemné.

Dalším velkým problémem byla AI ostatních aut a cestujících. V případě ostatních účastníků silničního provozu se inteligence o něco zlepšila, i přesto však občas narazíte na ignorování dopravních předpisů či srážku aut mezi sebou. Naštěstí už se to ale neděje tak často jako za dob předběžného přístupu. Co se cestujících týče, jejich dosti zvláštní pohyby jsou ve hře stále přítomné a v návaznosti na ně mi v této hře chybí i manuální prodej jízdenek. Celkově však Bus Driver Simulator dosáhl zlepšení a hra se v dnešní době už dá považovat za hratelnou, byť některé nedostatky zmíněné výše přetrvávají.

Možná vás mé výsledné hodnocení překvapí, ale osobně musím říci, že i přes zmíněné nedostatky jsem se u hraní bavil. Samozřejmě platí, že pokud hledáte spolehlivý a kvalitní autobusový simulátor, série Bus Simulator od Astragonu vám zážitek řidiče přiblíží o mnoho lépe. V případě, že jen chcete položit nohy na stůl a hledáte nějakou nenáročnou odpočinkovou hru, vás dokáže Bus Driver Simulator na nějakou chvíli zabavit. Osobně ale doporučuji vyčkat na nějakou slevu, jelikož cena 24,99 eur je s ohledem na kvalitu zpracování prostě hodně a za stejnou nebo podobnou cenu je konkurence o několik tříd výše.

• hra i přes své chyby dokáže na nějaký čas zabavit
  • obstojná fyzika a jízdní model
  • ruské město je zajímavě zpracované