The Bus - náhledovka

The Bus – recenze beta verze

22. 4. 2021

Když se poprvé objevily informace o novém autobusovém simulátoru The Bus, vzpomněl jsem si na svá dětská léta, kdy jsem jako malý kluk měl přání stát se profesionálním řidičem autobusu. Můj dětský sen se sice za ta léta nesplnil, měl jsem však možnost jako vášnivý hráč vyzkoušet pár simulátorů, jež mi sen alespoň z části vynahradily. Prvním kouskem byl Bus Driver od SCS Software, který na mě ve své době udělal opravdu dobrý dojem. Mé další krůčky poté vedly k známé sérii Bus Simulator, kterou hraji dodnes.

Dnes se podíváme na nový titul s autobusovou tematikou, na kterém pracují vývojáři z TML Studios společně s Aerosoftem. Tato dvojice má s autobusy velmi dobré zkušenosti a do světa vypustili již dva tituly pod názvem Fernbus Simulator a Tourist Bus Simulator. Jak se jejich třetí kousek The Bus hraje a zda má potenciál stát se přímým a silným konkurentem pro onu známou sérii Bus Simulator, zjistíte v naší recenzi. Tuto recenzi bych nicméně pojal trošičku jiným způsobem. Na rovinu je třeba zmínit fakt, že The Bus je v rané fázi vývoje a jeho beta verze zatím nemá příliš mnoho obsahu. Dnešní recenze tak bude spíše o shrnutí, co beta verze obsahuje, v čem má hra dobře našlápnuto a co naopak chybí. Na plnohodnotnou recenzi se nicméně můžete těšit, jakmile hra přinese všechny slibované aspekty.

Jen jeden herní režim

Prozatímní nabídka herních režimů The Bus je značně omezená. Jediné, co si můžeme v současné době vyzkoušet, je Freeplay, jenž nám nabídne klasickou volnou jízdu bez nějakého předem daného cíle. Režim je to ovšem na první pohled více než zajímavý a naši jízdu si zde můžeme plně přizpůsobit. Kromě mapy, která je zatím omezena jen na malou část Berlína, máme možnost vybrat ze dvou typů městských autobusů značky Scania. Dále si zvolíme datum a čas jízdy nebo počasí, které nás bude při naší cestě doprovázet. Velmi mě překvapilo, že vývojáři ve hře rozlišují také roční období, jež se samo přizpůsobí zvolenému datu. Pokud tedy vaši jízdu naplánujete na srpen, uvidíte cestující v krátkém tričku nebo živou přírodu typickou pro letní měsíce. Při výběru prosince zase čekejte cestující s bundou a rukavicemi nebo chladnou zimní atmosféru města včetně malé sněhové pokrývky.

Freeplay ale není jediný režim, který The Bus bude ve finální verzi obsahovat. V budoucnu se mimo jiné můžeme těšit na sérii tutoriálů, multiplayer a pravděpodobně přibude také nějaký režim kariéry.

Hurá na cestu!

Jakmile si cestu přizpůsobíme podle našich představ, zbývá už jen vybrat samotnou trasu, kterou budeme s naším drobkem brázdit. Ta je taktéž v prvotní beta verzi jenom jedna a můžeme si pouze zvolit, v jakém směru chceme linku projet. I samotná trasa je však plně přizpůsobitelná a hra nám dá možnost výběru, zda chceme projet linku celou, nebo si vybrat jen určité zastávky. Totéž platí i pro autobus, kde si můžeme nastavit automatické nebo manuální řazení, automatické otevírání dveří nebo samovolné startování motoru. Ovládání samotného autobusu působí velmi příjemným dojmem a zvyknout si na něj zabere i začátečníkovi žánru jen pár minut. Jde už na první pohled vidět, že vývojáři z TML Studios mají s autobusy ve hrách mnoho zkušeností, které zde dokázali zúročit na jedničku.

Malou výtku bych měl k umělé inteligenci vozidel, která se občas chová prazvláštně, a také k cestujícím, kde jsem nechápal, proč každý z nich drží v pravé ruce totožný model mobilního telefonu. Musíme však přihlédnout k beta verzi a zajisté se mnoho věci do vydání plné verze ještě změní a vylepší. V současné době nečekejte ani žádné penalizace za překročení maximální povolené rychlosti nebo za jízdu na červenou.

Vizuál by mohl být silnou stránkou

Po grafické stránce vypadá The Bus úžasně a nebýt několik drobných chyb v podobě doskakování textur, blikajících stínů či velmi přepáleného nasvícení, hra by mohla po vizuální stránce vyniknout mezi současnými simulátory. Budovy a stromy jsou zpracovány do detailu a ulice Berlína vypadají naprosto věrohodně. A co ono měřítko 1:1, s nímž se vývojáři tak chvástají? Současná část mapy zatím tak nějak odpovídá, nicméně bych byl s hodnocením v tuto chvíli velmi opatrný a počkal si, kam se herní svět bude dále vyvíjet a zda se opravdu dočkáme kompletního autentického Berlína v měřítku 1:1. V současném stavu je k tomu však velmi dobře našlápnuto. Vývojáři se dokonce nebáli do hry umístit i známé značky jako Lidl nebo McDonald's. Jestli na použití těchto značek mají licenci, nevíme, každopádně na autenticitě berlínských ulic to zajisté přidává.

Co se týče vizuálního zpracování autobusů, zde vývojáři odvedli taktéž slušnou práci a jejich zkušenosti z předchozích titulů se ani zde nezapřou. Velmi zajímavou funkcí je možnost vystoupit z autobusu a obdivovat krásy Berlína jako turista.

Beta verze The Bus obsahuje také klasické chyby

Titulu se nevyhnuly ani klasické neduhy předběžného přístupu, které známe z ostatních her. Mimo výše zmíněných trpí beta verze The Bus také špatnou optimalizací a hra se velmi často bude sekat. Snížení detailů problém trochu vyřeší, nicméně tím utrpí samotná kvalita, která jde snížením detailů znatelně dolů. Tady též očekáváme zlepšení v následujících aktualizacích. Klasické drobnosti typu zaseknutí AI v nějaké textuře nebo zacyklení navigace se ani této hře nevyhnuly a jsou to věci, které půjdou opravit.

A jak beta verzi The Bus zhodnotit? Jestliže jste dlouho nehráli žádný titul s autobusovou tematikou a máte na nějaký chuť, můžete do hry s klidným svědomím oněch 25,95 eur investovat. V současné době tam sice mnoho obsahu nenajdete, ale i tak vás na pár hodin dokáže zabavit. Pokud ale nutně nepotřebujete nový simulátor s autobusy a máte ve své knihovně co hrát, vyčkejte, než se alespoň některé chyby vyladí a opraví. Za nás, za Gaming Professors, hru doporučujeme na krásných sedm bodů z deseti.

• zpracování Berlína a autobusů
  • plně přizpůsobitelná jízda
  • příjemné ovládání